https://gateway.trip.ir/api/

کویر مصر ایران

به روز رسانی: 25 فروردین ، 1400 مقاصد پر طرفدار

کویر مصر ایران

برای سفر به کویر مصر آدرس، امکانات و اطلاعات لازم را بدانید. کویر مصر معروفترین کویر گردشگری ایران است. تجربه مسافرتی ماجراجویانه اما سرشار از آرامش ناب را با خرید بلیط هواپیما تهران اصفهان جذابتر کنید.  

کویر مصر کجاست؟

دشت کویر یکی از پهناورترین نمکزارهای دنیاست. محدوده این کویر در استان های خراسان، اصفهان، یزد، سمنان، قم و تهران قرار گرفته است. دشت کویر در دره بندی بهترین کویرهای دنیا قرار دارد. کویر مصر از لحاظ موقعیتی در جنوب دشت کویر واقع شده است. از این نظر کویر مصر در بزرگترین کویر ایران جای دارد. این کویر در فاصله نزدیکی از جندق و خور، یکی از محبوبترین مناطق گردشگری کویر است. سه روستای فرحزاد، روستای مصر و روستای امیرآباد مجاور کویر مصر هستند. شما در دریایی از شن ها و زیر آسمان ستاره باران کویر مصر، لذتی کشف می کنید که با هیچ طبیعت دیگری قابل مقایسه نیست. سفر به کویر مصر طرفداران زیادی دارد. دنیای رمل، سکوت و ردپاهای شنی، تفریحات مهیج و شبمانی در خانه های قدیمی، خاطره ای فراموش نشدنی است. شانس بلیط چارتر هواپیما را در سفر خود امتحان کنید. 

آدرس کویر مصرکویر مصر در دشت کویر و در استان اصفهان قرار دارد.

روستای مصر به روایت گابریل

آلفونس گابریل (Alfons Gabriel) از کویرشناسان معروف اروپایی و مولف کتاب «عبور از صحاری ایران» سال 1928 از کویر مصر گذر کرده است. گابریل که از روستای مصر هم دیدن کرده، فردی به نام میرزا ابراهیم را پایه گذار روستا معرفی می کند:

نزدیک چاه دراز در آنجا که ما اولین شب بعد از ترک جندق اتراق کردیم، آبادی زیبایی به نام مصر یا مزرعه یوسف به وجود آمده بود که به نظر می رسید اولین رقیب برای جندق باشد، شالوده آن به لطف همت و هدف آگاهانه میرزا ابراهیم همسفر جسور گذشته ما در عبور کویر نو ریخته شده بود. میرزا ابراهیم پس از عدم موفقیت اولیه در زدن چاه در حوالی جندق، سرانجام در نزدیکی چاه دراز به لایه پر آبی برخورده و بلافاصله دست به کار بهره برداری از آن شده بود. افرادی از یزد فراخوانده شده بودند که در زدن قنات تبحر داشتند، آن ها آب را در دو قنات 6 کیلومتری به محلی آورده بودند.

جاهای دیدنی کویر مصر

1.جاذبه های طبیعی کویر مصر

بهترین جاذبه های طبیعی کویر مصر شامل نيزار مصر، درياچه نمك خور، تخت عباسي، تخت عروس، چال سلكنون، رملهای ماسه ای وآبشار نمکی پتاس است.

2.جاذبه های تاریخی کویر مصر

کویر مصر با اینکه شرایط مساعدی برای زندگی ندارد، از سده ها پیش محل سکونت و ساخت آثار معماری ارزشمندی بوده است. قلعه جندق، گنبد هشتار، مسجد جامع جندق، قلعه گرمه، خانه یغما، آب انبار ادیب، قلعه کهن ایراج، خانه های تاریخی مصر، مسجد جامع فرخی، بقعه شمس الدین و قلعه باستانی بیاضه از آثار تاریخی این منطقه هستند.

سفر به کویر مصر با ماشین شخصی

پیشنهاد می شود از سفر با ماشین شخصی به کویر مصر اجتناب کنید. چرا که شما نیاز به ماشین آفرود با قابیلت بالا برای عبور از مسیرهای شنی و کویری دارید. در صورت افتادن در رملها یا نقص فنی خودرو، دچار دردسر بزرگی خواهید شد. راه حل منطقی همراه داشتن ماشین تا یکی از کمپ های کویر مصر است. بیشتر اقامتگاهها دارای خودرو های آفرود مناسب کویر و لیدر کاربلد هستند.

درباره جاذبه های گردشگری اصفهان بیشتر بخوانید:

کلیسای وانک

باغ پرندگان اصفهان

اقامتگاه های کویر مصر

شما برای اقامت در کویر مصر هم به خانه های سنتی بومگردی و هم به هتل دسترسی دارید. بسته به اینکه در کدام روستا یا شهر اقامت می کنید. گزینه های مختلفی خواهید داشت. اگر طرفدار هتل مرتب و شیک هستید، هتل بالی کویر مصر، هتل تی دا و هتل یه تا، نزدیکترین مراکز به کویر مصر هستند. اقامتگاهها کویر مصر به صورت زیر است:

اقامتگاه روستای مصر : اقامتگاه بوم گردی بیراهه، اقامت‌گاه افضل، اقامت‌گاه شن‌زار، اقامت‌گاه کاریز

اقامتگاه روستای فرحزاد: اقامتگاه بوم گردی ساحل کویر، اقامتگاه بوم گردی گندمزار، هتل سنتی تی دا

اقامتگاه های جندق: اقامتگاه قلعه جندق

اقامتگاه های خور: اقامتگاه ترند، اقامتگاه عمو نوروز، هتل بالی، هتل یه تا

اقامتگاه های روستای گرمه: اقامتگاه آتشونی

هتلهای کویر مصرهتل بالی کویر مصر

کاروانسراهای کویر مصر

کاروانسرای جندق در شهر جندق و در امتداد جاده باستانی کویر جای دارد. این کاروانسرا در حال حاضر به اقامتگاه بومگردی تبدیل شده و پذیرای گردشگران است. در شهر خور نیز کاروانسرایی قدیمی بجا مانده است که به هتل گردشگری به نام «یه تا» تغییر کاربری یافته است. اگر علاقه مند به دیدن کاروانسرا در این محدوده هستید، کاروانسرای انارک نیز در مسیر شما قرار دارد.

بهترین فصل سفر به کویر مصر

آب و هوای کویر جزو سخت ترین اقلیمها به شمار می رود. شدت دمای بالا، رطوبت پایین، تفاوت دمای شب و روز، بادهای شدید و سرمای استخوان سوز، اجازه سفر در هر موقع از سال را نمی دهد. توصیه کویرنوردان حرفه ای برای بازدید از کویر مصر، فصول سرد سال است. بهترین زمان برای سفر به کویر مصر از اواسط آبان ماه تا اواسط اردیبهشت ماه است.

مسیر دسترسی کویر مصر

برای رسیدن به کویر مصر شما دو راه دارید:

مسیر جندق: شما باید وارد جاده تهران سمنان شوید و بعد از عبور از شهر دامغان، جاده جندق را ادامه دهید. فاصله جندق تا روستای مصر 45 کيلومتر است. از این مسیر فاصله تهران تا کویر مصر 727 کیلومتر است و حدود 8 ساعت طول می کشد.

مسیر خور: شما باید از تهران وارد بزرگراه قم شوید، بعد از عبور از شهر کاشان، نایین و انارک به سمت خور بروید، فاصله خور تا روستای مصر 35 کيلومتر است. از این مسیر فاصله کویر مصر تا تهران 8 ساعت و نیم طول می کشد.

فاصله کویر مصر تا اصفهان

فاصله اصفهان تا کویر مصر 421 کیلومتر است و حدود 5 ساعت طول می کشد. شما باید از اصفهان به سمت نایین بروید. بعد از عبور از انارک و روستای فرخی وارد جاده روستای مصر شوید. فاصله گرگان تا کویر مصر هم 7 ساعت و نیم است.

تفریحات کویر مصر

عکاسی و ثبت مناظر، دوچرخه سواری، دیدن شب کویر و رصد ستارگان، قدم زدن در کویر و نخلستان، شبمانی همراه آتش و موسیقی، شتر سواری، موتور چهارچرخ و آفرود سواری از تفریحات اصلی کویر مصر است.

تفریح در کویر مصرسافاری از تفریحات محبوب کویر مصر

تور کویر مصر طبس

این تور از تهران و مشهد به صورت چند روزه برگزار می شود. بعد از بازدید جاهای دیدنی طبس از کال جنی و مرتضی علی تا کویر عروس، به سمت منطقه خور و بیابانک تور ادامه می یابد. از دریاچه نمک خور و آبشار پتاس تا کویر مصر برنامه جریان خواهد داشت. فاصله کویر مصر تا طبس 250 کیلومتر است.

توصیه های سفر به کویر مصر

در صورتی که به صورت شخصی عازم کویر مصر هستید، حتما همراه با  لیدر کویر مصر وارد این محدوده شوید.

فقط در صورت تایید لیدر و در نقطه تعیین شده در کویر کمپ بزنید.

حفظ محیط زیست شرط گردشگری در طبیعت را همواره در نظر داشته باشید.

در شرایط مساعد آب و هوایی و در فصل مناسب به کویر مصر بروید.

مدت زمان سفر کویری را متناسب با امکانات و تجهیزات خود مشخص کنید.

از رفتن به مسیرهای ناشناس و ماجراجویی های آماتور اکیدا پرهیز کنید.

به تدریج آب بنوشید و نگذارید بدنتان کم آب بماند. در غیر این صورت دچار عطش شدید می شوید.

بدون عجله و با سرعت مشخصی حرکت کنید.

وسایل مورد نیاز به کویر مصر

وسایل لازم شامل آب به میزان کافی، قطب نما و اپلیکیشن های جهت یاب، جعبه کمک های اولیه، نقشه یا اپلیکیشن های مسیریاب، لباس راحت و خنک، عینک آفتابی، کلاه، ضد آفتاب، هدلامپ، کیسه خواب، صندل، چادر کوهنوردی و خوراکی های مغذی همراه خودتان ببرید.

خطرات کویر مصر

مهمترین خطر کویرنوردی گم شدن و پیدا نکردن جهت درست است. به همین دلیل هیچ وقت به تنهایی در کویر مصر جایی نروید. معمولا در کویر مصر به علت تردد گردشگران، جانوران وحشی آفتابی نمی شوند با این حال اطلاع از حیات وحش منطقه و راه مقابله با آن ضروری است. از دیگر خطرات احتمالی اتمام ذخیره آب است، به همین خاطر باید میزان آب خود را طبق برنامه مشخص مصرف کنید. هنگام حرکت در کویر همیشه کوله تجهیزات و خوراکی خود را به همراه داشته باشید. بدون اطلاع لیدر هم اقدامی نکنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc