https://gateway.trip.ir/api/

باغ پرندگان اصفهان، بهشت ناژوان

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

باغ پرندگان اصفهان، بهشت ناژوان

آیا تابحال دهها گونه پرنده را یکجا و از نزدیک دیده اید؟ اصفهان علاوه بر باغ هشت بهشت، باغ چهلستون و دیگر باغهای تاریخی، باغ متفاوتی دارد که پرندگان دنیا را در خود جای داده است. سایت رسمی باغ پرندگان اصفهان با انواع گونه ها در محیطی سر سبز و جنگلی از جاذبه های تماشایی نصف جهان است. در اولین فرصت با پرواز اصفهان به دیدن این باغ بی نظیر بروید.

باغ پرندگان اصفهان کجاست؟

ناژوان نام منطقه ای طبیعی و تفریحی در غرب اصفهان است. از گذشته ناژوان محدوده ای سرسبز کنار رود زاینده رود بوده که امروز به یکی از جذابترین نقاط گردشگری تبدیل شده است. در بخشی از این پارک 1200 هکتاری، باغ پرندگان جای گرفته است. فصل بهار بهترین زمان برای دیدار از نصف جهان است، بلیط هواپیما تهران به اصفهان بعد از عید ارزانتر است. این باغ درواقع بخشی از پارک جنگلی ناژوان اصفهان است که به‌عنوان یک جاذبه گردشگری، همه ساله بازدید‌کنندگان بسیاری را به این شهر می‌آورد.

نمایی از پارک ناژوانپارک ناژوان محل استقرار باغ پرندگان اصفهان

تاریخ ساخت باغ پرندگان اصفهان

 اولین باغ پرندگان کشور مرداد سال 1375 در ناژوان افتتاح شد. بهترین نقطه از اصفهان که به خاطر وزش نسیم تمیزترین شرایط آب و هوایی شهر را دارد. با احداث این مجموعه فضایی طبیعی برای نگهداری انواع گونه های بومی و غیر بومی نادر بوجود آمد و علاقه مندان به پرنده شناسی دسترسی راحت به مجموعه بزرگی از پرندگان پیدا کردند.

مساحت باغ پرندگان اصفهان و ویژگی ها

  • مساحت کل مجموعه باغ پرندگان: 55 هزار متر مربع
  • محوطه داخلي و محصور با سقف توری: 17 هزار متر مربع
  • تعداد گونه های موجود: 130 گونه پرنده
  • شمار پرندگان در حال نگهداری: 4500 پرنده
  • واحدهای تخصصی: تکثیر، تاکسیدرمی، قرنطینه، تغذیه و کلینیک.

انواع فضاهای زیستی باغ پرندگان اصفهان

با در نظر گرفتن شرایط زیستی پرندگان، محیطی شبیه طبیعت طراحی شده است. انواع زیستگاه برای گونه ها شامل 5 بخش است:

1.زیستگاه باز جنگلی باغ پرندگان اصفهان:

این بخش به محل زیست پرندگانی اختصاص یافته که در محیط جنگلی باید آزاد حرکت کنند. از قرقاول تا طاوس در فضای باز دیده می شوند. شما در این محل می توانید بهترین عکسهای خود را از پرندگان باغ بگیرید و از زیبایی و شکوه طبیعی پرندگان لذت ببرید.

طاووس باغ پرندگان اصفهانطاووس در زیستگاه باز جنگلی باغ پرندگان

2.زیستگاه صخره ای باغ پرندگان اصفهان:

این بخش به پرندگانی اختصاص یافته که باید در محیط سنگی و صخره ای ادامه حیات دهند. انواع پرندگان کوهستانی از تیهو تا کبک را در این فضا خواهید دید. این پرندگان معمولا سرعت زیادی در راه رفتن روی سنگ دارند.

3.زیستگاه محصور فلزی باغ پرندگان اصفهان:

این بخش بیشتر به پرندگان شکاری اختصاص یافته است. طبیعت این پرندگان پرواز در ارتفاع بالا برای حمله به طعمه است. به خاطر جلوگیری از حمله به سایر پرنده ها، در قفس نگهداری می شوند. شما در این قسمت از عقاب تا کرکس را خواهید دید. عقاب به خاطر اینکه نمادی از شجاعت و تیزبینی است، مورد استقبال بازدید کنندگان است.  

 4.زیستگاه برکه ای باغ پرندگان اصفهان:

این بخش به پرندگان آبزی اختصاص یافته است که همواره باید در آب باشند. از اردک تا فلامینگو را روی برکه ها خواهید دید. زیبایی شگفت قوها همیشه مردم را جذب خود می کند. شما با گردش در باغ پرندگان از  4 برکه دیدن می کنید که انواع پرندگان آبی در آن شناور هستند. بزرگترین برکه در مرکز باغ قرار گرفته است.

 5.زیستگاه محصور شیشه ای باغ پرندگان اصفهان:

این بخش به پرندگان غیر بومی و ناسازگار با آب و هوای اصفهان اختصاص یافته است. تنظیم دما و رطوبت داخل قفس، ادامه حیات این گونه ها را ممکن می کند. از طوطی تا توکان را شما از پشت شیشه ها خواهید دید. پرندگان رنگارنگ و عجیبی که شما را به عکاسی ترغیب می کند.

توکان باغ پرندگان اصفهاننمونه توکان زیستگاه شیشه ای باغ پرندگان اصفهان

امکانات باغ پرندگان اصفهان

علاوه بر دنیای جذاب پرندگان، بازدید و گردش در این باغ وسیع دلچسب است. انواع امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان چون رستوران و کافه در باغ پرندگان فراهم است.

اهدای پرنده به باغ پرندگان اصفهان

امکان اهدای پرنده به باغ پرندگان اصفهان مهیاست. علاقه مندان می توانند با مراجعه به این باغ، پرنده اهدا کنند. پرندگان اهدایی وارد قرنطینه دو هفته ای می شوند تا پس از معاینه و تایید سلامت وارد فضای باغ شوند.

خرید پرنده از باغ پرندگان اصفهان

از لحاظ قانونی امکان خرید یا فروش پرنده از باغ پرندگان وجود ندارد.

ساعات کاری و بازدید باغ پرندگان اصفهان

اگر به دنبال این هستید که چه زمانی باغ پرندگان اصفهان باز است، باغ پرندگان همه روزه از  ۸.۳۰  صبح تا 6.30 عصر برای عموم باز است. قیمت بلیط باغ پرندگان اصفهان 1400،  10 هزار تومان است. بهترین زمان بازدید از باغ پرندگان، فصل بهار است.

شماره ی باغ پرندگان اصفهان : ۳۷۷۱۳۵۰۰ - ۳۷۷۲۶۸۶۹

جاذبه های گردشگری نزدیک باغ پرندگان

جاهای دیدنی اطراف باغ پرندگان کم نیست. شما می توانید از جاهای تاریخی محلات کارلادان و جلفا بازدید کنید. همچنین از مکانهای تفریحی پارک ناژوان لذت ببرید. از این جاذبه ها می توان به منار جنبان، پارک آبی ناژوان، آتشگاه، کلیسای وانک، شهر بازی، تله سیژ ناژوان، تونل آکواریوم و باغ خزندگان اشاره کرد.

باغ پرندگان در ایران

یک دهه بعد از راه اندازی باغ پرندگان اصفهان، باغ پرندگان آستارا نیز راه اندازی شد. بعدتر در شهرهای تهران و کرج هم باغ پرندگان احداث شد. باغ پرندگان تهران به عنوان بزرگترین باغ پرندگان کشور شناخته می شود. امروزه قم، یزد، بندر عباس، کیش، شیراز و مشهد نیز دارای باغ پرندگان هستند.

معروفترین باغ پرندگان در دنیا

باغ پرندگان جورونگ در سنگاپور، بزرگترین پارک پرندگان دنیا است. در این باغ بیش از 8 هزار پرنده از 600 گونه نگهداری می شود. باغ پرندگان والسرود در آلمان نیز  با 24 هکتار مساحت، دارای 4400 پرنده از 675 گونه، در دنیا معروف است.  

نکات ضروری بازدید از باغ پرندگان اصفهان

  • اجتناب از غذا دادن به پرندگان به خاطر شرایط تعذیه
  • عدم استفاده از فلاش هنگام عکاسی از پرندگان
  • حفظ فاصله و قلمرو پرندگان
  • عدم پرتاب اشیا داخل قفسها و زیستگاه پرندگان
  • ممانعت از بردن هر گونه حیوان خانگی

قوانین باغ پرندگان اصفهاناز قوانین باغ پرندگان اصفهان، اجتناب از غذا دادن است.

مرکز پرنده نگری اصفهان

اگر علاقه مند به دنیای پرندگان هستید، در سفر به اصفهان می توانید علاوه بر باغ پرندگان به مرکز پرنده نگری هم سری بزنید. این محل به عنوان اولین مرکز تخصصی پرنده نگری در ایران از سال 96 فعال شده است. این مرکز در منطقه گردشگری کوه صفه قرار دارد.

اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از آکواریوم اصفهان نیز دیدن کنید. ما در مقاله‌ای به طور کامل به امکانات، ساعت کاری و هرچه لازم است تا درباره این آکواریوم بدانید، پرداخته‌ایم. 

سوالات متداول باغ پرندگان اصفهان

اهدای پرنده به باغ پرندگان اصفهان امکانپذیر است؟

بله. با تایید سلامت پرنده ممکن است.

ساعت کاری باغ پرندگان اصفهان چگونه است؟

همه روزه از ساعت ۸.۳۰ الي 18.30

آدرس باغ پرندگان اصفهان چیست؟

بزرگراه شهيد حبيب اللهي، ميدان سهروردي، خيابان الفت، پارك جنگلي ناژوان

اولین باغ پرندگان ایران کجا قرار دارد؟

باغ پرندگان برای اولین بار در اصفهان احداث شد.

بزرگترین باغ پرندگان ایران کجاست؟

باغ پرندگان تهران با مساحت 22 هکتار

قیمت بلیط ورودی باغ پرندگان اصفهان چقدر است؟

10 هزار تومان

مساحت باغ پرندگان اصفهان چقدر است؟

55 هزار متر مربع

بخش نظرات

مژگان 27 اسفند 1402

برای شخصی که اهل نگهداری حیوانه دیدن این مکان سراسر زجره.توی لونه ها پرنده های مرده کف قفس بود.قفس های تنگ امکانات کم و افسردگی و ناراحتی حیوانات.

محمد 24 اسفند 1401

ببخشید هزینه بلیط ورودی چقدر است ؟

کامران و همراهان 04 شهریور 1401

سلام جای لک لک ماریو هم جایشان کوچک بود هم اب برای شنا نداشتند . پرنده هایشکاری عقابهاو کرکسها اول باغ پرنده ها جایشان خوب نبود و جایشان کوچک بود.، افسرده و ناراحت بودند. بلدرچین و پرنده کناریشان که سفید بودند می خواستند تو لانه هم بروند می تونید راهی برای رفت وامدشان بگذارید، پشت جالی صدا می کردند. اب لک لک ها کثیف و پر از پر بود. پر کل طاووسها را کنده بودند و دم در ورودی توسط خانمی که کلاه و عینک می فروخت، به فر وش می رسید .، که جای تاسف است. جای دو تا جغد کوچک قهوه ای راحت نبود ، اولا فلزی بود و راحت نبود .وافسرده و بی حال بودند. ضمنا تعداد گونه های پرندگان خیلی کم بود ، و 4500 هم تعداد انها نبود.، اغلب طاووسهای بی دم و قرقاول مرغ بودند. اب برای پرنده ها کم بود، اب نما بود ولی خشک ..... می تونستند جاهایی برای نشستن پرنده ها نبود،

رضایی 26 فروردین 1400

باغ پرندگان اصفهان در کرونا باز هست؟

تحریریه تریپ
بله باز است. توجه داشته باشید استفاده از ماسک و دستکش در مراکز تفریحی الزامی است.
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc