https://gateway.trip.ir/api/

کشتی یونانی کیش و ماجرای عجیب آن

به روز رسانی: 13 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

کشتی یونانی کیش و ماجرای عجیب آن

جنوب ایران همیشه محلی برای تجارت با کشورهای دیگر بوده است. کشتی‌های خارجی قرنها در خلیج فارس و تنگه هرمز در حرکت بوده‌اند و هر کدام داستان‌های خود را در جزایر و بنادر ایران دارند. جزیره کیش نیز به واسطه موقعیتش، یک مرکز تجارت دریایی بوده است. از بین کشتی‌های بسیاری که در کیش تردد داشته‌اند یک نام ماندگار شده است: کشتی یونانی جزیره کیش!

کشتی یونانی نماد جزیره کیش

کشتی یونانی نماد جزیره کیش است. نمادی که در مقابل تاریخ کهنسال جزیره عمر چندانی ندارد اما شهرت آن جهانی است. بیش از نیم قرن حضور کشتی در کیش، آن را به خاطره جزیره تبدیل کرده است. دیدن این کشتی درهم شکسته با پس‌زمینه غروب آفتاب ساحلی، چشم‌نواز است. در کنارجاذبه‌های جزیره کیش از سواحل شگفت مرجانی تا شهر زیرزمینی کاریز، همه گردشگران کنجکاوند تا باقیمانده کشتی را از نزدیک ببینند. عکس گرفتن با کشتی یونانی کیش مورد علاقه مسافران جزیره است.


کشتی یونانی سمبل جزیره کیش

عکس کشتی یونانی نماد جزیره کیش

داستان کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی لقب یک کشتی باری است که در طول حیات 23 ساله خود سراسر جهان را درنوردید. داستان کشتی یونانی کیش در نوع خود منحصربفرد است. نام و خدمه کشتی یونانی مرتب تغییر کرد و مالکیت آن جابجا شد تا برای همیشه در خلیج فارس زمین‌گیر شود.

این کشتی سال 1943 توسط کشتی‌سازی انگلیسی ویلیام همیلتون و کمپانی پورت گلاسکو در اسکاتلند ساخته و به نام امپایر ترومپت نامگذاری شد. کشتی تحت مالکیت وزارت حمل و نقل جنگ انگلیس در تاریخ 9 مارس همان سال به دریا وارد شد. شرکت کشتی بخار لاریناگا دو سال مسئولیت این کشتی را بر عهده داشت. بعد از آن کشتی در اختیار شرکت تی اند جی هریسون قرار گرفت.

طی سه سال بعد دولت آفریقای جنوبی، کشتی را اجاره کرد. شرکت کشتی بخار شرانت در سال ۱۹۴۶ با خریداری کشتی، نام نچرالیست را انتخاب کرد. نچرالیست دوباره به مالک قبلی آن یعنی تی اند جی هریسون واگذر شد.

شرکت ایرانی لوید در سال ۱۹۵۹ نام کوروش پارسی را بر روی کشتی نهاد و به مدت 6 سال تحت مدیریت شرکت اشورث قرار گرفت. این کشتی در سال ۱۹۶۵ به خطوط کشتیرانی ایران در خرمشهر تعلق گرفت. در نهایت سال 1966 کشتی توسط دو یونانی خریداری شد و نام کولا اف را برای آن برگزیدند.

تصویر قدیمی  کشتی یونانی

عکس قدیمی کشتی یونانی

نامگذاری کشتی یونانی

چون آخرین مالکان کشتی اهل یونان بودند، لقب کشتی یونانی تا به امروز روی آن باقی مانده است. جالب اینکه نامگذاری کشتی یونانی، تداعی آخرین سفر این کشتی به سمت یونان نیز هست. 

سرانجام کشتی یونانی

داستان جزیره کیش کشتی یونانی هم در نوع خود جالب است. وقتی کشتی یونانی در آبهای کم عمق سواحل جنوب غربی کیش گیر افتاد، یک قایق یدک‌کش هلندی با نام اورینوکو به مدت 80 روز تلاش کرد تا کشتی را بیرون بکشد ولی به نتیجه نرسید. بر اساس اطلاعات شرکت بیمه لویدز لندن، کشتی کاملا از دست رفت و طبق گفته مردم محلی، مالکان کشتی آن‌را آتش زده و رها کردند تا بتوانند از بیمه خسارت بگیرند. سرانجام کشتی یونانی با به گل نشستن در 25 جولای 1966، برای همیشه در کیش ابدی شد. تا 50 سال قبل کشتی یونانی سالم بود اما امروزه بخش‌های زیادی از کشتی آسیب دیده است و احتمال ریزش آن وجود دارد.

مالکین کشتی یونانی

این کشتی از نوع باری (Cargo Vessel) است که بزرگترین نوع کشتی‌های باربری محسوب می‌شوند. کشتی یونانی نام‌های مختلفی داشته است مانند نچرالیست 1946، کوروش پارسی 1959، همدان 1965. مالکین کشتی یونانی نیز مرتب در حال تغییر بوده است:

وزارت حمل و نقل جنگ انگلیس. مالکیت از سال 1943 تا 1946

شرکت کارنت استمشیپ، لیورپول. مالکیت از سال 1946 تا 1959

شرکت ایرانی لویدز، لندن. مالکیت از سال 1959 تا 1965

خط کشترانی ایران، خرمشهر. مالکیت از سال 1965 تا 1966

فرانگولیس و کلیافاس، یونان. مالکیت سال  1966

علت توقف کشتی یونانی

علت توقف کشتی یونانی در سواحل جزیره کیش روشن نیست. به باور مردم محلی هوای مه‌آلود و عدم وجود فانوس دریایی در ساحل جزیره باعث برخورد کشتی با ساحل ماسه‌ای شده است.

توقف کشتی یونانی

توقف ابدی کشتی یونانی

جاذبه گردشگری کشتی‌ یونانی

در دنیا نمونه‌هایی‌ شبیه کشتی یونانی وجود دارد که در اثر حادثه‌ای در ساحل، دیگر به دریا بازنگشتند. برخی از آنها امروزه مانند جاذبه گردشگری کشتی یونانی معروفیت جهانی پیدا کرده‌اند:

  1. کشتی اس اس، آمریکا
  2. کشتی دیمیتریوس، یونان
  3. کشتی ام وی اونجلیا، رومانی
  4. کشتی اس اس ماهنو، استرالیا
  5. کشتی ام وی پاناگیوتیس، یونان
  6. کشتی کورنتین، مثلث برمودا

 جاذبه گردشگری کشتی یونانی

کشتی اس اس آمریکا

کشتی یونانی در سینما

قصه‌های کیش به صورت اپیزودیک توسط کارگردانان معروف ایران ساخته شد. ناصر تقوایی در سال 1377 یکی از اپیزودها را به نام کشتی یونانی کارگردانی کرد که داستان آن در این کشتی اتفاق می‌افتد. با ساخت این فیلم کشتی یونانی در سینما ثبت شد.

آدرس کشتی یونانی جزیره کیش

پیدا کردن آدرس کشتی یونانی جزیره کیش راحت است. این کشتی نزدیک روستای باغو در غرب جزیره کیش قرار گرفته است. روستای باغو از آبادی‌های قدیمی جزیره است که با بافت اصیل و تاریخی، برای گردشگری جذابیت بالایی دارد. پس ابتدا بلیط هواپیما تهران کیش را خریده و سفر خود را شروع کنید. شما می‌توانید همزمان از کشتی یونانی بازدید کنید و سری به تنها روستای به جامانده از دوران کهن کیش بزنید. با خودرو می‌توانید مستقیم به این ساحل زیبا برسید. همچنین می‌توانید با تورهای جزیره کیش یا تورهای ساحلی از کشتی یونانی دیدن کنید.

قیمت بلیط کشتی یونانی کیش

دیدن کشتی یونانی از نزدیک برای گردشگران هیجان انگیز است. بهترین راه برای دیدن فضای داخلی کشتی زیبای یونانی، غواصی در این محدوده است.  قیمت بلیط کشتی یونانی کیش رایگان است. هزینه شما بابت غواصی از طریق کلوپ های غواصی کیش یا تورهای ساحلی خواهد بود. تورهای محلی با قایق شما را تا نزدیکی کشتی همراهی می‌کنند. 

امکانات گردشگری کشتی یونانی

یکی از بهترین امکانات گردشگری کشتی یونانی، غواصی و پاراسل است. شما می‌توانید با مراجعه به کلوپهای غواصی و تفریحی جزیره، یک تجربه خاص بسازید. همچنین پارک ساحلی غروب، در فاصله نزدیکی از کشتی یونانی کیش قرار دارد. این پارک برای گردشگران و مسافران امکانات مختلفی از رستوران و کافه تا کرایه دوچرخه در اختیار شما می‌گذارد.
 دایوینگ کشتی یونانی

غواصی در کشتی یونانی

کشتی یونانی شکست

به خاطر تاثیر آب شور دریا بخشی از بدنه کشتی یونانی از میان رفته است. احتمال فرو ریختن کشتی به خاطر این فرسایش دور از ذهن نیست. در شرایط نامطلوب آب و هوایی و عدم نگهداری، چند سال پیش کشتی یونانی شکست.



کشتی یونانی شکست

آسیب کشتی یونانی

امیدواریم از ماجرای کشتی یونانی در خلیج فارس لذت برده باشید. برای سفر به کیش می‌توانید تور کیش را نیز مدنظر داشته باشید. این تورها با پکیج‌های مختلف خدمات بسیار خوبی را ارائه می‌دهند.

اگر قصد سفر به جزیره زیبای کیش را دارید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن مطلب جاهای دیدنی کیش را از دست ندهید.  

سوالات متداول

کشتی یونانی کجاست؟

کشتی یونانی جزیره کیش در سواحل غربی این جزیره و در نزدیکی روستای باغو قرار دارد.

قیمت بلیط کشتی یونانی جزیره کیش چقدر است؟

شما بابت دیدن کشتی یونانی مبلغی نمی‌پردازید اما برای رسیدن به کشتی با تورهای ساحلی یا غواضی و سایر امکانات باید مبلغی بپردازید.

کشتی یونانی جزیره کیش سالم است؟

متاسفانه طی 50 سال گذشته بخشهای زیادی از کشتی آسیب دیده است و احتمال ریزش کشتی وجود دارد.

نام کشتی یونانی کیش از کجا آمده است؟

آخرین مالکین کشتی، دو نفر یونانی به نام فرانگولیس و کلیافاس بودند. به همین دلیل نام کشتی یونانی روی آن ماند.

امکانات گردشگری کشتی یونانی چیست؟

 پارک ساحلی غروب در نزدیکی کشتی یونانی قرار گرفته است و امکاناتی نظیر رستوران، کافه و کرایه دوچرخه دارد. تفریحات آبی مانند غواصی و قایق سواری از دیگر امکانات جزیره کیش برای لذت بردن از کشتی یونانی است

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc