https://gateway.trip.ir/api/

6 برج در سفر مشهد

به روز رسانی: 14 مرداد ، 1399 جاذبه های گردشگری

6 برج در سفر مشهد

هر سال شمار بالایی از ایرانیان به مشهد مسافرت می‌کنند. امروزه گردشگری زیارتی همراه با گشت و گذار در شهر و مناطق دیدنی اطراف آن است. یکی از این جاذبه‌های کمترشناخته شده سفر مشهد، برج‌ها و میل‌ها هستند. این آثار تاریخی کاربرد آرامگاه، ستاره‌شناسی و راهنمای مسافران را داشته‌اند. برج‌هایی که با ارتفاع بلندشان از دور، توجه مسافران را جلب می‌کنند و بازتابی از هنر معماری ایران است.

برج رادکان
از مشهد به سمت شهر چناران، برجی 36 متری خودنمایی می‌کند که به برج رادکان شهرت دارد. در ابتدا برج رادکان به عنوان آرامگاه یکی از شاهان ایلخانی شناخته می‌شد اما بعدها کاربردهای دیگر برج یعنی عملکرد نجومی برج و به عنوان راهنمای سفر آشکار شد. این برج در گذشته قابلیت تعیین سال کبیسه و آغاز نوروز را داشته است.

برج کرات
این میل در ۲۵ کیلومتری جنوب تایباد در روستای کرات قرار دارد. این برج 25 متری کاربرد راهنمای مسافران را داشته و کاروان‌ها راه خود را بر اساس آن پیدا می‌کردند.  میل کرات در جاده قدیمی تایباد-خواف یکی از شاخه‌های اصلی شاهراه‌ خراسان، عملکردی مانند فانوس دریایی در صحرا را داشته است. 
 

مناره خسروگرد
از مشهد که به سمت سبزوار راهی شوید، در ۱۰ کیلومتری شهر سبزوار، مناره خسروگرد پیداست. این برج 38 متری که در روستای خسروجرد قرار دارد، متعلق به 900 سال پیش است. شاهراه خراسان در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و میل خسروگرد بی‌شک راهنمای کاروانها و مسافران بوده است. اوج معماری و زیبایی هنر ایرانی را در این برج بلند و شگفت مشاهده خواهید کرد.


برج یا میل اخنگان
سفر به زادگاه فردوسی یعنی روستای پاژ، جذابیت خاصی دارد. شما می‌توانید در جاده توس به پاژ، یکی از شاهکارهای تاریخی ایران را ببینید. میل 18 متری اخنگان با معماری و تزیینات ویژه خود، شما را به تماشا فرا می‌خواند. این برج به دوران ایلخانی برمی‌گردد و عده‌ای آن را آرامگاه گوهرشاد می‌دانند. 


مناره فیروزآباد 
در جاده مشهد به سمت بردسکن، منار فیروزآباد به ارتفاع 18 متر قرار دارد. کاربرد این منار تاریخی، راهنمای کاروان‌ها بوده اما بومی‌ها منطقه معتقدند به عنوان برج دیدبانی استفاده داشته است. تهیه بلیط هواپیما مشهد در تابستان فرصتی به شما می‌دهد تا از این منار قدیمی 800 ساله بازدید کنید و هنر آجرکاری ایرانی را از نزدیک ببینید. شما می‌توانید از پله مارپیچی داخل بنا به بالای آن برسید و از دیدن منظره لذت ببرید.

برج کشمر
در سفر از مشهد به سمت بردسکن، برج کشمر قرار گرفته است. معماری این برج 18 متری به سبک برج رادکان شبیه است. زمانی این برج در جاده نیشابور قرار داشته و کارکرد اصلی آن، راهنمایی مسافران بوده است. ساختمان با شکوه برج از دور توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. معماری داخلی آن نیز ظرافت و زیبایی هنر سلجوقی را به شما نشان خواهد داد. 
 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc