https://gateway.trip.ir/api/

اصفهان منشور زیبایی

به روز رسانی: 16 مهر ، 1399 مقاصد پر طرفدار

اصفهان منشور زیبایی

گردشگران خارجی شیفته دیدن اصفهان و زیبایی هنرمندانه آن هستند. این علاقه از زمانی آغاز شد که نخستین جهانگردان از این شهر بازدید کردند و در سفرنامه‌های خود، فرهنگ و هنر اصفهان را معرفی کردند. از دوران شاه عباس به تدریج تعداد بیشتری راهی پایتخت صفوی ‌شدند و روزبروز بر آوازه جهانی شهر افزوده شد. در این پست اصفهان را از دید چند سیاح مشهور آن دوره معرفی می‌کنیم.

پیتر دلاواله
دلاواله جهانگرد ايتاليايى در قرن 16 دوبار به ايران سفر کرد. وقتی به ایران رسید که اوج شکوفایی تمدن در زمان سلطنت شاه عباس صفوی بود.

او يازده ماه در اصفهان ماند، دورانی که اصفهان به عنوان پایتخت ایران در حال ساخت و ساز بود و دلاواله می‌دانست به زودی شهری دیدنی‌تر از ناپل و رم ایجاد می‌شود. او با دقت بازار شهر و معماری باغها، پلها و کاخها را در سفرنامه خود بیان کرده است. این سفرنامه علاوه بر جزییات جالبی که در مورد زندگی در اصفهان ارایه می‌دهد، همراه با تصاویری از آن دوره است.

ژان شاردن
شاردن به شدت مجذوب اصفهان بود و آن را زیباترین شهر شرق می‌دانست. او  به خوبی شهر را از ساختمانها و پاتوقها تا مراسمات مذهبی و زندگی روزمره مردم توصیف کرده است.

شاردن در دوران پادشاهی شاه عباس دوم و شاه سلیمان صفوی در اصفهان بود و با دربار هم رفت‌وآمد داشت. او به تجارت‌ گسترده در بازار اصفهان و داد وستد با خارجیها و تجارتخانه‌ انگلیس و هلند در این شهر اشاره می‌کند. شاردن آمار دقیقی از تعداد بناهای مهم اصفهان داشت مانند 1802  کاروانسرا و 3000 هزار برج کبوتر.

اوژن فلاندن
فلاندن یک هنرمند و شرق شناس فرانسوی بود که در دوره قاجار به ایران آمد.

او در سفر دو ساله‌اش آثار معماری گذشته را به تصویر کشید که باعث معروفیتش شد. سفرنامه او در 6 جلد، تصاوير ايران از دوران باستان تا دوره قاجار را به نمایش می‌گذارد. فلاندن 30 تابلو از اصفهان نقاشی کرده است که بهترین معماری آن دوره را نشان می‌دهد.

ژان پابتیست تاورنیه
تاورنیه در دوره صفوی 9 بار به ایران سفر کرد. این جهانگرد و بازرگان معروف فرانسوی به خوبی شرایط ایران و وقایع دربار را توصیف کرده است.

در دورانی که نه از قطار خبری بود و نه از خرید بلیط هواپیما اصفهان، تاورنیه هزاران کیلومتر را طی می‌کرد تا به شهر مورد علاقه خود برسد. او به خوبی مشاغل شهر اصفهان را معرفی می‌کند و با مشاغل فرانسه آن دوران مقایسه می‌کند. روابط زیادی با دربار صفوی داشت و معروف است که به آنها جواهر می‌فروخت.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc