https://gateway.trip.ir/api/

پارک کوهسنگی مشهد محبوب گردشگران

به روز رسانی: 15 بهمن ، 1402 مقاصد پر طرفدار

پارک کوهسنگی مشهد محبوب گردشگران

با امکانات، راهنما و آدرس پارک کوهسنگی  آشنا شوید. کوهسنگی از جاهای دیدنی مشهد است که محبوبیت زیادی بین گردشگران دارد. اگر با پرواز مشهد عازم این شهر هستید، دیدن از این بوستان قدیمی را فراموش نکنید.

موقعیت پارک کوهسنگی

کوهسنگی مکانی خاطره انگیز برای مردم مشهد و گردشگران این شهر است. این پارک 200 هکتاری به عنوان دومین پارک بزرگ شهر از جاذبه های پر طرفدار مشهد است. از لحاظ موقعیتی پارک کوهسنگی در جنوب غربی مشهد قرار گرفته و محله ای به همین نام در مجاورت آن است. اگر در ایامی غیر از تعطیلات به مشهد سفر کنید، شانس خرید بلیط ارزان هواپیما را خواهید داشت. 

کوهسنگی در تاریخ مشهد

کوهسنگی از قدیم محلی معروف بین مردم مشهد بوده است. دو کوه کم ارتفاع سنگی نزدیک به دروازه ارگ که به عنوان تفرجگاهی بیرون شهر شناخته می شد. اطراف این محل بیشتر زمین کشاورزی بود. به همین دلیل در کتابی تاریخی بجامانده از دوره صفوی در توصیف این محل از «سیرگاه» استفاده شده، جایی که مردم برای گشت و گذار به آنجا می آمدند. جالب اینکه بالای کوه خانه ای سنگی برای استراحت مردم نیز ساخته شده بود. آن زمان کوهسنگی در فاصله 6 کیلومتری از شهر قرار داشت. در یک کتاب تاریخی دیگر از تاجگذاری شاه عباس سال 996 هجری، زمانی که 17 سال داشت در کوهسنگی روایت شده است. در گذشته ظروف سنگي مشهد از سنگهای اين كوه ساخته می شد.

پیشینه ساخت بوستان کوهسنگی

قدیمی ترین تفریحگاه مشهد زمانی بیرون از دیوار شهر و در منطقه ای کم آب قرار داشت. در دوره پهلوی اول با احداث چند رشته قنات، آب این قسمت تامین شد. فاصله قنات تا کوهسنگی 42 کیلومتر بود. پس استخری به ابعاد 105 متر در 58 متر ساخته شد و به تدریج به مکانی تفریحی برای جوانان شهر تبدیل شد. در همان زمان استاندار خراسان طرح خیابان کشی کوهسنگی را عملی کرد.

این خیابان به‌ طول تقریبی دو کیلومتر کوهسنگی را به بیمارستان شاهرضا متصل می ساخت. خیابانی که به یکی زیباترین خیابانهای مشهد تبدیل شد. نصب مجسمه، گلکاری محوطه و احداث ساختمان مقابل استخر از دیگر اقداماتی بود که پارک کوهسنگی را شکل داد. این ساختمان توسط مهندسین آلمانی طراحی شد. از گذشته تا امروز کوهسنگی یکی از مکانهای دیدنی مشهد محسوب می شود.

پارک قدیمی کوهسنگینمایی ار کوهسنگی در دهه 50

امکانات رفاهی پارک کوهسنگی

خانه هنرمندان مشهد

موزه بزرگ خراسان

آمفی تئاتر روباز

گالری هنری

آبنماهای بزرگ و کوچک

مجتمع پذیرایی

شهربازی

پارکینگ

انواع زمین ورزشی

فروشگاه صنایع دستی و سوغات

ایستگاه مترو

مسیرهای دوچرخه سواری و کالسکه

درباره سفر به مشهد بیشتر بدانید:

هرینه سفر به مشهد در تمام فصول

نکات سفر به مشهد برای زائران و گردشگران

موزه بزرگ خراسان کوهسنگی

یکی از بهترین موزه های شهر مشهد، موزه منطقه ای خراسان است. این موزه که طرح آن پیش از انقلاب آغاز شد در دهه 70 دوباره مطرح گردید. مساحت کل مجموعه 18 هزار متر مربع و ساختمان اصلی 5 هزار متر مربع است. طراحی موزه توسط دکتر میرفنرسکی از معماران معروف مشهد انجام گرفت و توانست جایزه بهترین معماری داخلی را به دست آورد. بهره گیری از فرم قصر خورشید با معماری مدرن به ایجاد ساختمانی 12 طبقه منتهی شد. استوانه مرکزی که کل فضاها دور آن شکل گرفته و در نمای بیرونی قابل مشاهده است. این مجموعه از سال 95 با سالن نمایشگاهی، کتابخانه و مرکز اسناد کازرونی، سالن اجتماعات میرفندرسکی و بخش نمایشگاهی افتتاح گردید. حتما از این موزه منحصر بفرد با آثار تاریخی و معاصر از هنرمندان مختلف دیدن کنید. قیمت بلیط موزه خراسان 5 هزار تومان است و از ساعت 8 صبح تا 5 عصر باز است.

موزه بزرگ خراسان یکی از زیباترین موزه های مشهد، موزه بزرگ خراسان در کوهسنگی است.

بهترین زمان بازدید از کوهسنگی

ساعت کاری پارک کوهسنگی شبانه روزی است. صبح اول وقت و غروب بهترین زمان گردش و قدم زدن در کوهسنگی است. هوای دلچسب و خنک در این ساعات لذت بخش است. بیشتر مردم علاوه بر گشت و گذار در پارک، از کوه سنگی معروف هم بالا می روند که مسیر سختی ندارد. یک مسیر پلکانی هم طراحی شده که شما را به بالاترین نقطه کوه می رساند. شما می توانید منظره ای تماشایی از شهر را بالای کوهسنگی ببینید. در نظر داشته باشید که در روزهای تعطیل پارک خیلی شلوغ است و عده زیادی برای پیک نیک به این محل می آیند. شما هر فصلی به این پارک بروید، از آب و هوای تمیز لذت خواهید برد ولی اوسط فصل بهار زیباترین مناظر را خواهید دید.

نحوه دسترسی به کوهسنگی مشهد

اگر با خودرو به پارک می روید، دسترسی از طریق بلوار کلانتری امکانپذیر است. در صورتی که از مترو استفاده می کنید، سوار خط 2 (رنگ سبز) شده و  در ایستگاه متروی کوهسنگی پیاده شوید. در صورت استفاده از اتوبوس شهری، ایستگاه 300 متر با حرم فاصله دارد و خط میدان بیت المقدس-کوهسنگی باید سوار شوید.

فاصله پارک کوهسنگی تا حرم

مسافت پارک تا حرم با ماشین از مسیر خیابان کوهسنگی حدود 10 دقیقه است.

جاذبه های گردشگری نزدیک پارک کوهسنگی

به خاطر نزدیکی کوهسنگی به مرکز تاریخی شهر، شما می توانید از دیگر جاهای دیدنی مشهد نیز دیدن کنید:

کاخ ملک آباد

گنبد سبز

آرامگاه نادرشاه

باغ ملک آباد

پارک ملت

آرامگاه شخصیت ها در کوهسنگی

گوشه ای از پارک، قبرستانی قدیمی وجود دارد که با نام قبرستان عرفا شناخته می شود. در این مکان شیخ اسد‌الله یزدی، آقا بزرگ حکیم، شیخ سیف‌اللهی ‌ایسی از شخصیت های معروف مدفون در این مکان هستند.

نکات لازم قبل از رفتن به پارک کوهسنگی

اپلیکیشن های کاربردی مشهد مانند همراه مشهد را نصب کنید تا اطلاعات کاملی از شهر داشته باشید. برنامه دیدن از پارک را زمانی انتخاب کنید که در ترافیک نیفتید و در آرامش پارک را بگردید.  

 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc