https://gateway.trip.ir/api/

جاهای دیدنی ارومیه و جاذبه های ناشناخته

به روز رسانی: 23 فروردین ، 1400 مقاصد پر طرفدار

جاهای دیدنی ارومیه و جاذبه های ناشناخته

آیا جاذبه های ناشناخته ارومیه را می شناسید؟ جاهای تاریخی دیدنی ارومیه شما را به سفری هیجان انگیز دعوت می کند. بازدید از این مکانهای شگفت را با خرید بلیط هواپیما چارتر و سبک سفر ارزان تجربه کنید.

سه‌ گنبد

سه گنبد برجی تاریخی مربوط به دوره سلجوقی است. این برج آجری با تزیینات آجرکاری، دارای خطوط کوفی است. این برج طبق الگوی مقابر سلجوقی دارای فرم استوانه ای است. سه گنبد دو طبقه است و یک سرداب در طبقه زیرین دارد. بر اساس کتیبه اثر، بانی برج از بزرگان دوره سلجوقی بوده است. سردر برج با مقرنس پرکار و درب کوچک مشخصه های معماری سلجوقی را نشان می دهد. سه گنبد در خیابان جانبازان ارومیه قرار دارد. بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما تهران به ارومیه تابستان است. 

سه گنبد ارومیهتزیینات ورودی برج سه گنبد

بازار قدیمی ارومیه

بازار ارومیه از دوره صفویه تا امروز فعال مانده است. برای گردشگران چرخیدن در بازار پر جنب و جوش با بافت سنتی لذت بخش است. مانند دیگر بازارهای قدیمی شما در اتمسفر معماری سراها و تیمچه ها و تجربه زندگی جاری شهر قرار می گیرید. مسجد، کنیسه، حمام و کاروانسرا در مجموعه بازار تاریخی ارومیه قرار دارند. برای دیدن بازار ارومیه به خیابان امام خمینی بروید.

کلیسای ننه مریم

این کلیسا از قدیمی ترین کلیساهای جهان در شهر ارومیه است. کلیسا قدمت بالایی دارد و ردپای معماری ساسانی در آن دیده می شود. عده ای این محل را آتشکده ای قدیمی می دانند که بعدها به کلیسا تبدیل شده است. جالب این است که کلیسا یکبار توسط شاهزاده ای چینی مرمت شده است. داخل کلیسا سنگ قبرهایی متعلق به افراد مقدس وجود دارد، همچنین در گذشته محوطه کلیسا محل تدفین مردم بوده است. کلیسای ننه مریم در خیابان خیام ارومیه قرار گرفته است.

خانه های جنرال

خانه های جنرال در دوره قاجاز توسط یکی از فرماندهان نظامی ساخته شده است. این بنا با معماری قاجاری نمونه از خانه های اعیانی ارومیه است. سازنده بنا ژنرال عسگرخان عبدالمالکی افشار است.

جاذبه های گردشگری نادر ارومیه

شما سفر به ارومیه جاذبه هایی خواهید دید که نظیر آن را در کشور کمتر خواهید یافت.

تخت سلیمان بزرگترین آتشکده ایران

تخت سلیمان مکانی مقدس در طول تاریخ بوده است. آثار بجامانده در این محل نشان از جایگاه مذهبی بالای تخت سلیمان دارد. در روزگار رواج زرتشتی گری در ایران، تخت سلیمان یکی از سه آتشکده اصلی بوده است. آتشکده آذر گشنسب بزرگترین آتشکده در دوره ساسانی به طبقه ارتشیان و سرداران تعلق داشته است. در آن دوران حتی مراسم تاجگذاری شاهانه نیز در این مکان مقدس انجام شده است. امروزه نیز زرتشتیان برای مراسم گاهنبار در این مکان حضور می یابند. ایوان خسرو، آتشکده و آتشگاههای کوچک از قدمت چند هزارساله تخت سلیمان حکایت دارد. قرار گیری دریاچه اسرارآمیز کنار آتشکده باعث داستانهای زیادی از گنجینه های مدفون بین مردم شده است. تخت سلیمان در فاصله 42 کیلومتری شهر تکاب قرار گرفته است. این مکان سال 82 به ثبت جهانی رسیده است.

آتشکده تخت سلیمان نمای کلی دریاچه و آتشکده تخت سلیمان

قره کلیسا اولین کلیسای جهان

قره کلیسا از معروفترین کلیساهای جهان است. ساخت این اثر به اوایل دوره مسیحیت بر می گردد. قرار گیری این کلیسا در منطقه کوهستانی با نمای سیاه و سفید، معماری منحصر بفرد آن را برجسته می کند. این کلیسا چندین بار از میان رفته و بازسازی شده است. در این محل تیرماه هر سال مراسم باراک برگزار می شود و مسیحیان ایران و سایر کشورها چندین روز آیینهای خود را به جا می آورند. قره کلیسا به واسطه معماری منحصربفرد و پیشینه تاریخی آن، سال 87 به ثبت جهانی رسید.

بزرگترین دریاچه شور خاورمیانه

نام دریاچه ارومیه برای هر ایرانی آشناست. وسعت دریاچه حدود 6 هزار کیلومتر است که در اثر خشکسالی سالهای اخیر کمتر شده است. این دریاچه زیستگاه ۲۲۶ گونه از پرندگان، ۲۷ گونه خزنده و دوزیست و ۲۴ گونه از پستانداران است. به همین خاطر دریاچه یکی از زیستگاه های کره زمین در ایران محسوب می شود.

بیشترین گوردخمه های ایران

در سفر به ارومیه شما می توانید به دیدن گوردخمه های باستانی ایران بروید. این نوع از مقابر در دل صخره ها به صورت اتاقک حفر شده است. عموم آنها متعلق به دوران اورارتویی است. 13 گوردخمه باستانی نزدیک ارومیه و شهرهای دیگر آذربایجان وجود دارد که در نوع خود کم نظیر است. گور دخمه فخریگا، گوردخمه سنگر، گوردخمه دره خان از این موارد است.

جاذبه های ایران را بیشتر بشناسید:

بهترین جاهای دیدنی یزد

بهترین سواحل کیش و جاهای دیدنی

تالاب های ارومیه

شاید نمی دانستید که ارومیه دارای بیشترین تالاب ها در ایران است. شهر نقده به تنهایی 17 تالاب ملی و بین المللی دارد. شما بعد از دیدن دریاچه ارومیه می توانید از این تالاب های منحصربفرد کشور بازدید کنید:

تالاب حسنلو

یکی از تالاب های بین المللی ایران، تالاب حسنلو است. دریاچه عمق زیادی ندارد اما زیستگاه انواع پرندگان از پلیکان و حواصیل تا فلامینگو و مرغ ماهی خوار است. به تازگی گونه نادر پرستوی دریایی سیاه نیز در این تالاب دیده شده است. تالاب حسنلو سال 1354 به عنوان تالاب بین المللی به ثبت رسیده است. طبیعت محیطی تالاب برای پرنده نگری، گشت و گذار بی نظیر است. این تالاب در 20 کیلومتری شهر نقده قرار گرفته است. شما می توانید علاوه بر تالاب از تپه باستانی حسنلو هم دیدن کنید.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو در محیط کوهستانی یکی از زیباترین مناطق طبیعی ارومیه است. فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. پوشش جنگلی کوهها به دریاچه منظره ای تماشایی داده است. مارمیشو واژه ای مسیحی است. زمان جنگ جهانی تعدادی از مسیحیان در این محل اقامت داشتند و اینجا را به نام رهبر مذهبی خود، مارمیشون نامگذاری کردند. این دریاچه در فاصله نیم ساعتی ارومیه قرار دارد. بهترین تفریح در مارمیشو علاوه بر قدم زدن و عکاسی، ماهیگیری و صید قزل آلا است.

تالاب کانی برازان

تالاب برازان در جنوب دریاچه ارومیه قرار گرفته است. کانی برازان به معنی چشمه گرازهاست. این تالاب زیستگاه گونه های مختلف پرندگان بومی و مهاجر است. به همین منظور اولین برج پرنده نگري كشور در این محل ساخته شده تا گردشگران به راحتی از دیدن حیات وحش لذت ببرند. به خاطر اهمیت کانی برازان از لحظ طبیعی و وجود گونه های گیاهی و جاندارن در لیست تالاب های بین المللی به ثبت رسیده است. این تالاب در فاصله 115 کیلومتری از شهر ارومیه قرار دارد.

تالاب بین المللی کانی برازانتالاب کانی برازان زیستگاه پرندگان مهاجر و بومی

تالاب سولدوز

سولدوز تالابی به وسعت 200 هکتار در نزدیکی تالاب کانی برازان و در محیط اکولوژیک دریاچه ارومیه است. مانند دیگر تالابها مامنی برای انواع پرندگان و آبزیان چون پلیکان سفید، آنقوت وآبچلیک ها است. این تالاب در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر نقده قرار دارد.

تالاب سیرانگلی

تالاب درگه سنگی که بین مردم محلی به نام سیران گلی شهرت دارد، تالابی بین المللی است. وسعت دریاچه بیش از 700 هکتار است. سیرانگلی به دلیل گونه های در خطر انقراض، به عنوان منطقه مهم برای پرندگان (IBA) شناخته می شود از این نظر محلی جذاب برای پرنده نگری و دیدن پرندگان منحصربفرد است. سیرانگلی بین دو تالاب حسنلو و برازان قرار گرفته است.

آثار تاریخی ارومیه

در روزگاران باستان، تمدن اورارتو در غرب ایران شکل گرفته است. هنوز آثاری از این تمدن بزرگ را در سفر به ارومیه می توانید بازدید کنید:

تپه باستانی قلایچی

قلایچی روستایی در نزدیکی شهر بوکان است. تپه باستانی قلایچی دارای معبد و چندین ساختمان است که سال 63 کشف گردید. از نکات جالب قلایچی، وجود نقاشی های دیواری با طرح های اساطیری است. همچنین یک کتیبه به زبان آرامی نیز  در محل کشف گردیده که نشان از پایتخت این تمدن کهن دارد.  

نقش برجسته خان تختی

خان تختی یکی از کتیبه های ساسانی غرب ایران است. این اثر به افتخار پیروزی ایرانیان بر رومیان ساخته شده است. در آن دوران دولت ساسانی و روم در منطقه سلماس به شدت درگیر بودند. این سنگ نگاره مانند دیگر آثار ساسانی، شاه را در حال گرفتن هدایا از دشمنان مغلوب نشان می دهد. خان تختی حدود 14 مربع است و در کوههای پیر چاوش نزدیک شهر سلماس قرار دارد.

نقش نگاره خان تختیسنگ نگاره خان تختی سلماس

تپه باستانی حسنلو

تپه حسنلو یکی از معروفترین آثار باستانی جهان را دارد. جام طلای حسنلو به عنوان سند ارزنده از این تمدن چند هزار ساله در موزه ایران باستان نگهداری می شود. حسنلو نخستین بار در دهه 40 توسط انگلیسیها کاوش شد و اشیا فراوانی در حفاریها به دست آمد. این محل زمانی یکی از شهرهای مانایی با زندگی و تمدن پیشرفته بوده است. هنوز آثاری از دژ باستانی و دیگر بناهای شهر به جا مانده است. شما می توانید علاوه بر تپه باستانی، از دریاچه حسنلو هم دیدن کنید. روستای حسنلو یک ربع تا نقده فاصله دارد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc