https://gateway.trip.ir/api/

بهترین جاهای دیدنی یزد را بشناسید

به روز رسانی: 23 فروردین ، 1400 مقاصد پر طرفدار

بهترین جاهای دیدنی یزد را بشناسید

یزد شهر خشت و بادگیر است. جاهای دیدنی یزد کجاست؟ اگر بخواهید در یکی از کهن ترین شهرهای ایران گشت و گذار کنید باید در کوچه پس کوچه های قدیم شهر قدم بزنید تا گنجینه های تاریخی نهفته در هزارتوی شهر را کشف کنید. فصل بهار بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما تهران یزد و سفر به این دیار است.

باغ دولت آباد، بلندترین بادگیر

زیباترین باغ های ایرانی را باید در شهرهای کویری ببینید. باغ دولت آباد بهشتی در فلات مرکزی ایران است. این بنا در دوره افشاری توسط محمد تقی خان بافقی حاکم وقت یزد ساخته شده و امروزه در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این باغ یکی از اصلی ترین قنات های یزد را داراست، قناتی به طول 60 کیلومتر که از مهریز سرچشمه می گیرد. باغ دولت آباد مانند باغهای ایرانی دارای ورودی، محور اصلی رفت و آمد، کوشک، مسیر آب و کرت بندی درختان است. این باغ زمانی بیرون از دیوار شهر قرار داشته و محلی برای حضور حکمرانان یزد بوده است. ساختمان کوشک با بادگیر بلندش از دور شما را به بازدید ترغیب می کند. این بادگیر به ارتفاع 34 متر در رده اول بلندترین بادگیرهای خشتی دنیا قرار دارد. باغ از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است. اگر دنبال خریدبلیط ارزان هواپیما هستید، تابستان بهترین زمان برای سفر به یزد است. 

نمای باغ دولت آبادباغ دولت آباد دارای بلندترین بادگیر خشتی دنیاست.

قنات زارچ میراث جاودان

قنات پدیده ای در معماری ایران است. عنصر آب به واسطه هوا گرم و خشک در یزد همیشه ارزش بالایی داشته است. آوردن آب از جاهای دور به کمک قنات، شما را با عجیبترین سازه های تاریخی زیرزمینی آشنا می کند. قنات زارچ از بزرگترین قنات های یزد است. این قنات به طول 120 کیلومتر دارای 2115 حلقه چاه است. این قنات سال 2016 در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. قنات زارچ در روستای زارچ به فاصله 20 کیلومتری از شهر یزد قرار دارد.

مسجد جامع یزد، جادوی معماری

یکی از منحصربفردترین جاذبه های دیدنی یزد، مسجد جامع است. وقتی در بافت قدیم محله فهادان قدم بزنید با گنبد فیروزه چشمنوازی روبرو می شوید که پای شما را به مسجد بی نظیر جامع یزد می کشاند. عده ای باور دارند مسجد روی بقایای آتشکده قبل از اسلام ساخته شده است. اما مورخان ساخت مسجد را به دوران ایلخانی نسبت می دهند. شما در مسجد جامع، بلندترین مناره ها، بهترین کاشیکاری معرق، زیباترین خوشنویسی و دلنشین ترین فضای معماری را خواهید دید. مسجد جامع یزد دارای یک ایوان است. یکی از مناره های مسجد دارای دو رشته پله است که اگر همزمان دو نفر از آن بالا بروند همدیگر را نخواهند دید. آب مسجد از قنات زارچ تامین می شود. شش ورودی باعث شده که دسترسی مردم به آن راحت باشد. فراموش نکنید قدیمی ترین مسجد ایران هم در فهرج یزد قرار دارد.  

تصویر مسجد جامع یزد مسجد جامع یزد از معروفترین جاذبه های گردشگری ایران

بازار خان، زنده و جاری

لذت گشت زدن در بازارهای قدیمی باب میل گردشگران است. پس حتما در سفرتان به بازار خان یزد سری بزنید. این بازار در دوره قاجار توسط محمد تقی خان بافقی احداث شد. بازار خان بخشی از مجموعه بزرگ خان شامل آب انبار، حسینیه، حمام و میدان است. بازار خان دارای 20 تیمچه، 150 مغازه و انواع صنف ها از زرگری تا مسگری است. این بازار دو راسته شرقی-غربی و شمالی-جنوبی دارد. بازار خان در نزدیکی میدان قیام یزد است.

چک چک، نیایشگاه زرتشتی

اگر می خواهید یکی از قدیمی ترین مکانهای مقدس زرتشتیان دنیا را ببینید به نیایشگاه چک چک بروید. این نیایشگاه کهن در دل کوه انجیر قرار گرفته که پیدایش آن را به افسانه های مختلفی از محو شدن دختر آخرین شاه ساسانی تا معبد آناهیتایی  مرتبط می دانند. چشم انداز زیبای زیارتگاه، درخت قدیمی چنار داخل معبد و آتش جاودانه، شما را در اتمسفر جادویی چک چک قرار می دهد. در اواخر فصل بهار، زرتشتیان در این مکان جمع می شوند و چندین روز به قصد نذر و زیارت می مانند. در نزدیکی چک چک، زیارتگاه پیر هریشت را از دست ندهید. برای رسیدن به زیارتگاه چک چک، یک ساعت از شهر یزد فاصله دارید. از دیگر آثار بی نظیر زرتشتی در یزد، برج خاموشان، ستی پیر و آتشکده ورهرام است.

نمای داخلی زیارتگاه چک چکزیارتگاه چک چک از مهمترین مکانهای مقدس زرتشیان

امیر چخماق، نماد یزد

گردش در شهر یزد شما را به یکی از دلبازترین میدانهای ایران می رساند. منظره دیدنی معماری میدان امیر چخماق با طاق و قوسهای زیبا در دو طبقه، ورودی بلند و آبنما، نماد شهر یزد است. مجموعه امیر چخماق شامل میدان، مسجد، آب انبار، کاروانسرا، بازار و تکیه است. ساخت این مجموعه به دوره تیموری بر می گردد که حاکم وقت شهر امیر جلال الدین چخماق آن را احداث کرد. میدان امیر چخماق چندین قرن است که محل برگزاری مراسم نخل گردانی در ایام عاشوراست. شما می توانید بهترین سوغات یزد را هم از شیرینی حاج خلیفه در همین محل تهیه کنید. امیر چخماق در تقاطع خیابان انقلاب و امام رضا قرار گرفته است.

درباره جاذبه های گردشگری ایران بیشتر بدانید:

کویر کاراکال بوم طلایی طبیعت

بزرگترین جزیره ایران 

پارک های یزد

یزد پارکهای مختلفی دارد که برای قدم زدن و تفریح می توانید در هر گوشه شهر پیدا کنید. معروفترین پارک شهر، پارک کوهستان است. این پارک از بزرگترین و محبوبترین پارکهای یزد محسوب می شود. همه امکانات تفریحی و رفاهی در این پارک برای مسافران مهیاست. شما به راحتی می توانید در این پارک چادر بزنید، به دیدن آبشار مصنوعی بروید و انواع سرگرمی از قایق سواری تا شهربازی را تجربه کنید. این پارک در ابتدای جاده یزد به تفت قرار گرفته است. از دیگر پارک های معروف یزد می توان به پارک باغ ملی، پارک هفت تیر، پارک بزرگ شهر، پارک آزادگان، پارک غدیر و پارک شادی اشاره کرد.

جاذبه های طبیعی یزد

یزد به خاطر موقعیت جغرافیایی، طبیعت شگفت انگیزی دارد. از کویر تا کوهستان، دارای مناطق زیبا و منحصربفردی برای بازدید و گردش است.

سرو ابرکوه

قدیمیترین درخت ایران را می شناسید؟ برای دیدن این درخت تاریخی باید از یزد به سمت ابرکوه بروید.درخت سرو ابرکوه با 4500 سال قدمت، شما را شگفت زده خواهد کرد. این درخت عظیم 25 متر ارتفاع دارد و قطر تنه آن 4.5 متر است. بین مردم محلی این سرو کهنسال ارزش و جایگاهی ویژه دارد. شما می توانید از دیگر آثار تاریخی بی نظیر ابرکوه همچون گنبد عالی، مسجد جامع و خانه آقازاده دیدن کنید.

سرو تاریخی ابرکوهسرو ابرکوه با قدمت چند هزارساله، قدیمی ترین درخت ایران است.

کویر کاراکال

دیدن یزد بدون بازدید از کویر کامل نمی شود. اگر از یزد به سمت بافق بروید، می توانید از کویر کاراکال دیدن کنید. این کویز زیبا به دلیل اینکه زیستگاه نوعی گربه وحشی موسوم به کاراکال است، به این نام شناخته می شود. از کویرهای معروف یزد می توان به کویر شباهنگ، کویر ریگ زرین، کویر سیاه کوه و کویر هفت سنگ اشاره کرد. این مناطق کویری دارای کمپ گردشگری هستند و می توانید یک شب را در زیبایی بی مانند کویر بگذرانید.

آبشار دره گاهان

اگر می خواهید تنها آبشار یزد را ببینید به دره گاهان بروید. محیط کوهستانی شیرکوه و دره خوش آب و هوای دره گاهان در گرمای کویری خاطره انگیز است. فصل بهار بهترین زمانی است که می توانید از این آبشار خروشان دیدن کنید. فاصله دره گاهان تا یزد 22 کیلومتر است و در جاده یزد-تفت قرار دارد. دیدن شهر تفت و اسلامیه هم در این مسیر خالی از لطف نیست.

شیرکوه

برای کسانی که طرفدار اکو توریسم هستند، شیرکوه یک جاذبه طبیعی جذاب است. کوهستان شیرکوه با قله 4075 متری، بلندترین نقطه این استان است. راه رسیده به شیرکوه از روستای ده بالا در فاصله 50 کیلومتری از یزد است. به خاطر برفگیر بودن این کوه، از اواخر بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان سفر به شیرکوه است. از دیگر کوههای یزد می توان به برفخانه تزرجان، کوه خرانق و کوه مهریز اشاره کرد.

روستاهای گردشگری یزد

اگر می خواهید به دور از شهر و روزمرگی باشید، به روستاگردی در یزد بروید. روستاهایی که برای گشت و گذار و اقامت در بومگردی تجربه ای استثنایی است.

روستای عقدا

روستایی به جامانده از دوران قبل از اسلام است. تا چند قرن بعد از اسلام هم عموم اهالی زتشتی بوده اند. بافت سنتی با خانه های خشتی، خوراک گردش و عکاسی است. این روستا در یک ساعتی شهر یزد و در جاده اردکان قرار دارد. از دیدنی های روستا می توان به زیارتگاه چک چک، کویر سیاه کوه، قلعه سامه، برج چاه ریگ و چاپارخانه اشاره کرد.

روستای سریزد

روستای منحصربفرد سریزد از دوران ساسانی به یادگار مانده است. قلعه روستا با برج و بارو، دیوارهای بلند و خندق دورادور قرنها محافظت شده است. عده ای بر این باورند که سریزد انبار غلات بوده و به شدت مراقبت می شده است. در این روستای تاریخی آثار تاریخی متنوعی از دروازه قدیمی، مسجد جامع، آب انبار و چاپارخانه را می توانید ببنید. امکانات تفریحی نیز برای گردشگران فراهم است. این روستا در نیم ساعتی یزد و در جاده مهریز قرار دارد.

نمای هوایی قلعه سریزدقلعه سریزد از جاذبه های شگفت یزد

روستای قطرم

قطرم روستایی شگفت در استان یزد است. این روستای پلکانی در دره ای خوش آب و هوا قرار دارد. قدمت این روستا چند هزار ساله بوده و در معماری تاریخی و چشمنواز روستا به خوبی مشهود است. گشت و گذار در این روستای کوهستانی که از خرما تا زردآلو در آن کشت می شود، برای شما فراموش نشدنی است. این روستا دو ساعت تا یزد فاصله دارد و در مسیر جاده بافق قرار گرفته است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc