https://gateway.trip.ir/api/

آشنایی با ارمنستان

به روز رسانی: 17 آبان ، 1399 راهنمای سفر

آشنایی با ارمنستان

کشوری کوچک با تاریخی قدیمی و فرهنگ پر بار و جاذبه های متنوع تاریخی و طبیعی، محبوب گردشگران ایرانی است. آشنایی با ارمنستان به شما در سفری مطلوب کمک می کند.

ارمنستان کجاست؟

ارمنستان کشوری است که به هیچ دریایی راه ندارد و کاملا در خشکی قرار دارد. کشورهای پیرامون ارمنستان شامل ترکیه، گرجستان، ایران، آذربایجان و منطقه آرتساخ یا قره باغ است. این کشور 11 استان دارد که با واژه ایرانی «مرز» نامیده می شوند. جمعیت ارمنستان در سال 2020 حدود سه میلیون برآورد می شود. اکثریت مردم ارمنستان ارمنی و درصد کمی ایزدیان و روسیها هستند.

ارمنستانارمنستان به دریا راه ندارد.

جغرافیای ارمنستان

قسمت زیادی از این کشور با کوهها پوشیده شده است. ارمنستان دارای رودخانه های پر آب است که بیشتر به رود ارس و دریاچه خزر می ریزند. ارمنستان جنگل‌های کم ولی متراکمی دارد. آشوریان باستان به ارمنستان نائیری به معنی سرزمین دریاچه ها می گفتند. معروفترین دریاچه این کشور سوان است که یکی از مرتفعترین دریاچه های جهان به شمار می آید. دریاچه آرپی و دریاچه پارز از دریاچه های بزرگ این کشور هستند. بلندترین ارتفاع ارمنستان، قله آرگاتس یا آلاگیاز 4000 متری است. ارمنستان کشور زردآلو است اما درختان میوه گلابی، سیب، گیلاس، زغال اخته و گردو در این کشور فراوان است.

آب و هوای ارمنستان

آب و هوای غالب ارمنستان کوهستانی است. به همین علت میزان بارندگی بالایی دارد. اختلاف دمای فصول گرم و سرد سال زیادست. از اواسط بهار تا پایان تابستان آب و هوا برای گردشگری بی نظیر است. اگر قصد سفر با این کشور و خرید بلیط هواپیما ایروان دارید، ماه خرداد زمان مناسبی است.

آب و هوای ارمنستانآب و هوای ارمنستان در زمستان بسیار سرد است.

تاریخچه ارمنستان

در روایت های اساطیری، هایک را موسس ملت ارمنستان می دانند. او در هزاره سوم قبل از میلاد با شکست بابلیها توانست مردم ارمنی را در منطقه آرارات ساکن کند. به همین خاطر نام اصلی این کشور، هایک بوده است که بعدها به هایاستان تغییر پیدا می کند. مردم ارمنستان از گذشته با نامهای دیگری چون آرمن، آرمینا، آرامان و آرمینیان شناخته می شدند. در کتیبه داریوش واقع در نقش رستم شیراز هم به نام ارمن خوانده شده است. در دوران بعد از اسلام نیز این منطقه به نام ارمینیه در کتابها آمده است.

مسیحیت تاثیر زیادی بر فرهنگ و سنت ارمنستان به جا گذاشته است. به طور مثال می توان به ایجاد خط و الفبای ارمنی اشاره کرد. این کار باعث تحول ادبیات و فرهنگ مکتوب ارمنستان شد. بعد از جنگهای صلیبی هم زبان فرانسه وارد فرهنگ ارمنستان گردید و زبان رسمی اشراف شد. زبان ارمنی، زبان رسمی کشور ارمنستان است.

هنر ارمنستان

به خاطر فراوانی سنگ در ارمنستان، نقش مهمی در معماری و حجاری این کشور داشته است. معماری ارمنی به عنوان یک سبک قدیمی قدمتی چند هزار ساله دارد. اگر در شهر ایروان چرخی بزنید متوجه نمای سنگی زیبای ساختمانها خواهید شد. هنر حجاری این کشور خاچکار نامیده می شود. از زمان باستان فرمان پادشاهان ارمنستان روی لوح سنگی نقر می شد و هنوز یک هنر ملی محسوب می شود.

نقاشی ارمنیان به دوره کهن غارنشینی در 10 هزار سال پیش باز می گردد. کلیسای وانک اصفهان نمونه عالی از نقاشی ارمنی را به نمایش می گذارد. رقص و موسیقی ارمنی نیز سابقه طولانی دارد. شما در سفر به ایروان می توانید به خانه موزه آرام خاچاتوریان موسیقدان بزرگ ارمنی سر بزنید. تاریخ سینما هرگز نام سرگئی پارجانف ارمنی را فراموش نمی کند. قالی بافی، فلزکاری و سوزن دوزی از صنایع دستی مهم ارمنستان هستند.

هنر ارمنستانهنر ارمنستان در سنگتراشی شهرت جهانی دارد.

اقتصاد ارمنستان

تا قبل از جدایی ارمنستان از شوروی، صنعت اقتصاد اصلی این کشور بود. اما بعد از استقلال جمهوری ارمنستان، گردشگری به اقتصاد اصلی بدل شده است. کشاورزی، معادن و ساختمان در این دوران رشد بالایی داشته است. استقبال گردشگران خارجی از این کشور باعث شده تا سیاست لغو ویزا و پذیرش راحت توریست به افزایش درآمد ملی کمک کند. واحد پول این کشور درام است.

نقشه ارمنستان

ارمنستان کشوری با سابقه تاریخی بالاست. اولین بار نام این منطقه در نقشه ای از جهان که توسط بطلمیوس ترسیم شده به میان آمده است. در این نقشه قدیمی کوههای ارمنستان و دریاچه هایش به نام ارمنیان ثبت شده است.

فستیوالهای ارمنستان

شما در سفر به ارمنستان می توانید در انواع فستیوال شرکت کنید. برخی از این جشنواره ها ریشه های سنتی دارند و بعضی دیگر در چند دهه اخیر وارد فرهنگ این کشور شده است. می توان به جشن ناواسارد، جشن عید پاک، جشنواره روز جهانی جاز، جشنواره توت، جشنواره دلمه، جشنواره ورداور، جشنواره رنگ، جشنواره فیلم زردآلوی طلایی و جشنواره تاراز اشاره کرد. با دانستن زمان برگزاری فستیوالها می توانید بلیط هواپیما چارتر خریداری کنید.

فستیوالهای ارمنستانفستیوالهای ارمنستان از سنتهای بومی تاثیر گرفته است.

ارمنستان و ایران

ارمنستان و ایران قرنهاست روابط فرهنگی و اقتصادی دارند. تاثیرات تمدنی ایران که زمانی پهنه ای از خاک ایران بوده مشهود است. در دوره صفوی با کوچ ارامنه به ایران، باعث تقویت روابط این دو کشور شد.

جاذبه های گردشگری ارمنستان

ارمنستان آثار تاریخی و طبیعی فراوانی برای گردشگران دارد. از معروفترین جاذبه های گردشگری ارمنستان می توان به صومعه تاتو، معبد زیبای گارنی، دریاچه سوان، صومعه گغارد، صومعه ساناهین، پارک ملی دیلیجان، صومعه نوراوانک، قلع تاریخی آمبرد، دره آزات و موزه مانتاداران اشاره کرد. مهمترین شهرهای گردشگری ارمنستان ایروان، گیومری، جرموک و گوریس هستند.

حقایقی در مورد ارمنستان

ارمنستان اولین کشوری بود که دین مسیحیت را پذیرفت.

اولین کلیسای دنیا به نام اچمیازدین در ارمنستان ساخته شد.

ایروان از قدیمی ترین شهرهای جهان است.

نان ارمنستان در یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

واحد شطرنج در برنامه مدارس ارمنستان وجود دارد.

چهره های هنری معروفی چون خواننده معروف چر، قهرمان تنیس آندره آغاسی و سرژ تانکیان موسس گروه موسیقی سیستم او داون ارمنی هستند.

آرارات کوه مقدس ارمنیان است و نماد ملی محسوب می شود.

ایروان به خاطر نماهای رنگی ساختمانها به شهر صورتی شهرت دارد.

قدیمیترین شراب سازی دنیا به ارمنستان تعلق دارد.

ارمنستان سرزمین پرندگان است و از 530 گونه پرندگان اروپا، 345 گونه در این کشور هستند.

یکی از محبوبترین سلبریتیهای مردم ارمنستان، شکیرا خواننده آمریکای لاتین است.

فوتبال ورزش ملی ارمنستان است با اینکه در مسابقات اروپایی و جهانی موفقیت چندانی به دست نیاورده است.

ارمنستان تنها کشور تک قومیتی دنیاست.

سوالات متداول

فاصله هوایی ایران ارمنستان چقدر است؟

مسافت هوایی ایران ارمنستان حدود 800 کیلومتر است و مدت زمان پرواز 1 ساعت و نیم است.

اختلاف ساعت ایران و ارمنستان چقدر است؟

ارمنستان نیم ساعت جلوتر از ایران است.

بهترین زمان سفر به ارمنستان؟

از اواخر فرودین تا اواخر تیر بهترین زمان سفر به ارمنستان است.

سوغات معروف ارمنستان چیست؟

زیورالات، ساز دودک، سنگ ابسیدین، خاچکار و فرش از بهترین سوغاتهای ارمنستان هستند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc