https://gateway.trip.ir/api/

راهنمای سفر به روسیه

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 مقاصد پر طرفدار

راهنمای سفر به روسیه

روسیه پهناورترین کشور جهان است که با نام رسمی فدراسیون روسیه شناخته می شود و در شمال اوراسیا قرار گرفته است. این کشور در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع شده است و با دریای خزر مرز آبی دارد. تعداد کشورهایی که با روسیه مرز زمینی دارند به 14 کشور میرسند و با کشورهای پیرامون دریای ژاپن، دریای کاسپین(خزر)، دریای سیاه، و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد. از دیگر مرزهای آبی این کشور میتوان به اقیانوس آرام شمالی، اقیانوس منجمد شمالی، دریای سیاه و دریای بالتیک اشاره کرد.
وسیع ترین کشور جهان، روسیه، دارای وسعت 17.075.400 کیلومتر مربع میباشد. نکته بسیار جالب درباره روسیه این است که مساحت این کشور حدود دو برابر مساحت کانادا یا آمریکا یا چین و همچنین بیشتر از نصف مساحت قاره آفریقا است.
به دلیل قرارگیری روسیه در عرضهای بالای جغرافیایی (نیمه شمالی کره زمین) اکثر مناطق کشور سردسیر و کم بارش است و به همین دلیل نیز مناطق شمالی آن خصوصاً نواحی سیبری خالی از سکنه هستند. نه تنها شرایط کشاورزی در این مناطق فراهم نیست بلکه شرایط زندگی هم بسیار سخت و دشوار است. یاکوتسک که در شرق سیبری واقع شده است، سردترین شهر جهان به شمار میرود، دمای این شهر حتی به -64 درجه سانتی گراد نیز میرسد.

روسیه

شهر مسکو که بزرگترین شهر اروپا محسوب میشود، پایتخت روسیه میباشد. مردم این کشور اغلب به زبان روسی که زبان رسمی روسیه است صحبت میکنند با این وجود 27 زبان رسمی دیگر در این کشور استفاده میشود . روسیه جز 10 کشور پرجمعیت دنیا میباشد. برای انجام دادن کارهای مالی در روسیه نیاز به واحد پولی "روبل" دارید چرا که وجه رایج کشور روسیه روبل است.
روسیه از سیاست همکاری و عدم تنش با غرب و همچنین تلاش برای یکپارچگی و همبستگی مردمان کشور استفاده میکند. 
روسیه از جمله کشورهایی است که در آن شاهد ادیان مختلفی خواهید بود. بیش از نیمی از مردم مسیحی هستند و کمتر از 10 درصد مردم مسلمان هستند، از دیگر ادیان نیز میتوان به یهودیت و آیین بودایی اشاره کرد.
به جرأت میتوان گفت از نظر فرهنگی، روسیه یکی از رنگارنگ ترین کشورهاست و در این کشور قومیت های مختلف در کنار هم زندگی میکنند.
اگر تور مسکو رزرو کرده اید و در مسکو اقامت دارید بهتر است بدانید که در روسیه 9 منطقه زمانی وجود دارد، از بخش اروپایی روسیه که ۱ ساعت از وقت مسکو عقب‌تر است تا شرق روسیه که ۸ ساعت از وقت مسکو جلوتر است.


نکات ضروری سفر به روسیه
زبان رسمی این کشور روسی می باشد.
کد کشور روسیه: +۷
واحد پول رسمی: روبل – در نظر داشته باشید تقریبا 100 روبل، برابر 1.5 دلار آمریکا می باشد.
ولتاژ برق شهری: ۲۲۰ ولت
اختلاف ساعت با تهران: نیم ساعت عقب ‌تر از تهران میباشد.


شماره های اضطراری:
آتش نشانی: ۱۰۱
پلیس: ۱۰۲
آمبولانس: ۱۰۳

تاریخ  
روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در 25 ماه دسامبر سال 1991 به یک کشور مستقل تبدیل شد.
اما اگر به پیشتر بازگردیم، زمانی را خواهیم یافت که بذر حکومت روسیه پاشیده شده است، یعنی از سده چهارم میلادی که "ایوان چهارم" معروف به "ایوان مخوف" به عنوان نخستین حاکم شهر مسکو خود را تزار نامید. تزار واژه ای است اسلاوی (از شاخه هند و اروپایی) که برای پادشاه به کار میبردند. با توجه به اینکه روسیه کشوری بسیار پهناور بود حاکمان محلی زیادی به خود دید. با مطالعه تاریخ روسیه در این سده به دوره تاریخی به نام "زمان مشکلات" مواجه میشویم که با مرگ ایوان مخوف این مشکلات تشدید میشود. نا آرامی های اجتماعی ناشی از قحطی باعث شده بود که اولین جنگ های دهقانی در تاریخ کشورِ روسیه به وقوع بپیوندد.
قرن هجدهم، دوره جدیدی در تاریخ روسیه بود، هنگامی که سیستم سرمایه داری شکل گرفت، در حالی که نظام فئودالی باقی ماند و حتی تقویت شد.در سده هفدهم میلادی حکومتی به روی کار آمد که حدود 300 سال بر این کشور حکومت کرد.
در سال 1917 انقلابی به رهبری حزب بلشویک صورت گرفت که به پایان حکومت پادشاهی در این کشور منجر شد.
تاریخ روسیه با نام شهرهایی همراه است، شهرهایی که برای روس ها خاطراتی را همراه دارد، یکی از این شهرها "ولیکی نووگورود" است، شهری تاریخی، که در شمال غربی روسیه واقع شده است، نام این شهر به معنای "شهرِ نو بزرگ" میباشد و برای اولین بار از این شهر در سال 862 میلادی نام برده شده است.
احتمالاً با شنیدن نام کیِف، شهر کیِف اُکراین برای شما یادآور میشود ولی بهتر است بدانید در تاریخ روسیه به روس کیِف بر میخورید که تاریخ نگاران سده هجدهم برای اشاره به دولتی که پایتخش کیِف بوده این عنوان را برگزیدند.
شکل اولیه نظام سیاسیِ روس‌ها، خاقانات روس نام‌ داشت. مرکزیت این خاقانات در "ولیکی نووگورود" قرارداشت. در ۸۸۲ میلادی وایکینگ‌ها شهر کی‌یف را از تصرف خزرها بیرون‌آوردند و آن را پایتخت روس کیف نمودند. این دولت در سدهٔ یازدهم میلادی به اوج خود رسید و مرزهایش از جنوب تا دریای سیاه، از شرق تا رودخانه ولگا، از غرب تا لهستان و لیتوانی گسترش داد. دورهٔ قدرت این نظام، روزگار فرمانروایی ولادیمیر بزرگ بود که مردم روسیه مسیحیت را پذیرفتند و نخستین قانون به زبان‌ اسلاوی شرقی به وجو آمد.
قوم اِسلاو، از نژاد هندواروپایی بودند و در شرق اروپا زندگی میکردند. مردمان روسیه،لهستان، اسلواکی، اسلوونی، یوگسلاوی، جمهوری چک، بوسنی و هرزگوین و خیلی از کشورهای اروپای شرقی یا از این تبارند یا با این قوم آمیخته شده‌اند.
امپراتوری روسیه به پایتختی سن پترزبورگ که از اکتبر 1721 شروع شد با فراز و نشیب های زیاد تا فوریه سال 1917 بر روسیه فرمانروا بود، اولین تزار روسیه پطر کبیر و آخرین آن نیکلای دوم بود و با  انقلاب روسیه و پایان این امپراتوری بعد از حدود 200 سال، بخشی جدید از تاریخ روسیه شروع شد.
با فروپاشی امپراتوری روسیه، اتحاد جماهیر شوروی در دو مرحله شکل گرفت. این اتحاد که به شوروی مشهور شد در زمان خود وسیع ترین کشور جهان شناخته میشد. اما پس از پایان جنگ جهانی دوم کم کم آثار فروپاشی این اتحاد پیدا شد و سر انجام در سال 1991 به طور کامل منحل شد و به چند کشور تجزیه گردید.


آب و هوا 
با توجه به وسعت زیاد کشور آب و هوای روسیه در شهر های مختلف بسیار متغیر است. از یخ بندان در مناطق شمالی تا آب و هوای معتدل در نیمه جنوبی کشور، که دمایی در حدود 37 درجه سانتیگراد تا -37 درجه سانتیگراد را میتوان برای این کشور در نظر گرفت.البته در شهر یاکوتسک همانطور که در ابتدا گفته شد به علت قرار گیری در موقعیت خاص ف این شهر تا -64 درجه را نیز به خود دیده است.


بهترین زمان سفر
اینکه شما فردی گرمایی باشید یا سرمایی خیلی در زمان سفر شما تاثیر میگذارد. با سفر کردن در تابستان به این شهر و به خصوص در نیمه اول تابستان با توجه به اینکه گرمترین فصل سال میباشد تجربه ای منحصر به فرد و جذاب خواهد بود، در کنار آن نمیتوان از زیبایی زمستان در این کشور چشم پوشی کرد، بنابر این میتوان گفت تابستان و زمستان بهترین فصل های سفر به روسیه میباشند.


هزینه های اقامت در روسیه
برای اقامت در روسیه با توجه به هزینه ای که میکنید گزینه های مختلفی دارید از ارزانترین هاستل ها، تا هتل های لوکس و گرانقیمت این کشور، البته محدوده قیمتی این کشور نسبت به برخی از کشورها بالا است ولی جای نگرانی نیست، شما میتوانید قبل از سفر با جستجوی بهترین هتل های روسیه در رزرواسیون تریپ قیمت ها را مقایسه و نسبت به رزرو هتل در روسیه اقدام نمایید.


هزینه های خورد و خوراک در روسیه
در هر کشورِ پهناوری در جهان شاهد تنوع غذایی بالایی هستیم، روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیست، فرهنگ غذایی برگرفته از اروپا، آسیا و تلفیقی از شرق و غرب در فرهنگ غذایی روسیه شاهد خواهید بود. براي يك وعده غذایی ساده در این کشور باید در حدود 400 روپل بپردازید.

رستوران ها

رستوران Turandot مسکو

رستوران Turandot مسکو

بر اساس نظرات مردم و رتبه گوگل یکی از بهترین رستوران های شهر مسکو رستوران Turandot می باشد. بهترین سرآشپز کشور روسیه در این رستوران با ایده های جذاب خود غذاهای فوق العاده ای را آماده می کنند. از طریق وبسایت این رستوران می توانید از قبل میز خود را رزرو کنید. یکی دیگر از مواردی که به امتیاز این رستوران اضافه می کند معماری فوق العاده لوکس و تماشایی آن است.

آدرس: مسکو، بلوار Tverskoy ، شماره 26

رستوران Percorso سن پترزبورگ

رستوران Percorso سن پترزبورگ

شاید رزرو هتل در سن پترزبورگ انجام داده باشید ولی هتل شما از مجموعه هتل های fourseasons نباشد، یکی از مواردی که در هتل ها وجود دارد این امکان را به شما میدهند که از رستورانِ هتل استفاده کنید، از بهترین رستوران های شهر سن پترزبورگ می توان به رستوران Percorso اشاره کرد. در این رستوران علاوه بر غذاهای روسی می توانید از غذاهای ایتالیایی نیز لذت ببرید.

آدرس: سن پترزبورگ، خیابان Voznesensky

هتل های محبوب در روسیه

در این قسمت به محبوب ترین هتل های روسیه در دو شهر مسکو و سن پترزبورگ اشاره می کنیم. موقعیت مکانی عالی و امکانات خوب این هتل ها باعث شده تا نسبت به سایر هتل ها برتری داشته باشند.

هتل ریتز کارلتون مسکو

هتل ریتز کارلتون مسکو

یکی از خاص ترین هتل های شهر مسکو، که در فاصله بسیار کمی از میدان سرخ قرار دارد.

از ویژگی های خاص و لاکچری هتل ریتز کارلتون مسکو می توان به وعده ای غذایی بین المللی آن و همچنین دید پانورامیک 360 درجه در بعضی از تایپ اتاقهای هتل اشاره کرد.

سبک دیزاین هتل کاملا مدرن بوده و دارای آپشن خاصی با نام  Winter coffe on the rooftop terrace  هست که فضای فوق العاده خاص و لوکسی برای تجربه های جدید و رویایی است. هتل دارای مرکز اسپا و استخر سرپوشیده است.

هتل فور سیزن لیون پالاس سن پترزبورگ

هتل فور سیزن لیون پالاس سن پترزبورگ

هتل فور سیزن لیون پالاس سن پترزبورگ هتل کاملا مدرنی است که در مرکز شهر واقع شده است. هتل در فاصله ای کمتر از 3 دقیقه از موزه هرمیتاژ قرار دارد.

این هتل از دید مسافران از کیفیت بسیار عالی برخوردار است، مخصوصا برای مسافرانی که علاقمند به تاریخ و فلسفه و بازدید از موزه ها هستند.

غذاهای محبوب روسی
اگر بخواهیم 3 مورد از بهترین غذاهای روسیه را لیست کنیم اینها جز بهترین ها هستند.
بورش Borscht
بيف استراگانف Beef Stroganoff
بلینی Blini

بازدید از جاذبه ها

با توجه به وسعت کشور روسیه قطعا جاذبه های دیدنی این شور به تناسب زیاد است ما در این قسمت به برخی از مهمترین جاذبه های گردشگری روسیه اشاره می کنیم.

مهمترین جاذبه دیدنی این کشور کاخ کرملین مسکو است. قیمت بلیط رفت و برگشت تهران مسکو آنقدر ها هم زیاد نیست که نتوان به این کشور سفر کرد. آیا می دانید دریاچه بایکال که عمیق ترین دریاچه جهان است در شرق سیبری واقع در روسیه است؟ 

اگر به ارتفاع علاقه دارید حتما به کوه های البرس که بلندترین نقطه اروپا است بروید.

نام میدان سرخ را هم حتما شنیده اید، میدانی که به واسطه کلیسای سن باسیل معروف شد، این جاذبه گردشگری شهر مسکو با گنبدهای رنگارنگ خود دل هر گردشگری را می برد.


حمل و نقل در کشور روسیه

حداکثر زمانی که شما در متروهای کشور روسیه برای آمدن قطار منتظر می مانید 4 دقیقه است، ایستگاه های مترو با M مشخص شده اند.مترو از 5:30 صبح تا 23:59 دقیقه باز است. در بعضی ا ایستگاه ای مترو گچ کاری ها و لوسترهای بسیار زیبا را مشاهده خواهید کرد. در هنگام طراحی برخی ایستگاه های مترو به فکر پناه گیری در زمان جنگ نیز بوده اند واین فوق العاده است.

اتوبوس ها تایم مشخصی ندارند و سیستمی هم برای مشاهده زمانبندی انتظار نیستف سعی کنید بلیط خود را قبل از سوار شدن تهیه کنید چون معمولا راننده ها پول خرد ننارند.

در هنگام سوار شدن تاکسی از این تعجب نکنید که از شما که توریست هستید پول بیشتری دریافت کنند، تاکسیی های زرد امنیت بیشتری دارند ولی تاکسی های عادی که به انها گیپسی گفته می شود سرعت و راحتی بیشتری دارند. در کل قیمت تاکسی در روسیه ارزان است.

فرودگاه های کشور روسیه:
مسکو: فرودگاه بین‌المللی دوموده‌دوو - فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو
سن پترزبورگ: فرودگاه رژف
روستوف-نا-دونو: فرودگاه روستوف‌ان‌ دون
آرخانگلسک: فرودگاه تالاگی
سامارا (روسیه): فرودگاه بین‌المللی کورومچ

باید ها و نبایدها در سفر به روسیه

اولین چیزی که باید به فکرش باشید ویزای روسیه است که می توانید درخواست خود را با شرکت تریپ (نقطه پرواز) اعلام کنید.

از شوخی های بی جا در این کشور پرهیز کنید، با مردم روسیه مودبانه صحبت کنید.

تمیز و آراسته باشید و لباس مناسب بپوشید.

در هنگام ورود به کلیسا پوشش مناسب داشته یاشید و مودبانه رفتار کنید.

همانند بسیاری از کشورها، نباید از ساختمان های دولتی و نظامی عکس بگیرید.

قبل از سفر به روسیه حتما کلمات ابتدایی زبان روسی را حفظ کنید تا در صحبت کردن چیزهای ساده به زبان روسی صحبت کنید.

نام ها در زبان روسی شامل سه قسمت نام، نام خانوادگی و پسوند روسی است، اگر شخصی را نمی شناسید نام کامل را به زبان بیاورید.

داخل خانه هیچ فرد روسی با کفش وارد نشوید چون یکی از اصول مردم روسیه پاکیزگی است و روی این موضوع بسیار حساس هستند.

ادب هنگام غذا خوردن در یک مهمانی در کشور روسیه حکم می کند که ابتدا بزرگترها غذا خوردن را شروع کنند.

جشنواره ها و فستیوال ها

بلیط هواپیما مسکو رزرو کرده اید؟ 

اگر عاشق جشنواره ها و فستیوال های روسیه هستید تابستان و زمستان را از دست ندهید.

در پکیج تور روسیه معمولا هر دو شهر مسکو و سن پترزبورگ قرار دارد ولی اگر تنها سفر میکنید می توانید قیمت بلیط رفت و برگشت سن پترزبورگ را نیز جستجو کنید.

Afisha Picnic: رویداد قدیمی در روسیه که شامل موزه هایی در فضای باز، بازار و مسابقه غذایی میباشد. ( تابستان )

Nashestvie: جشنواره موسیقی راک در فضای باز میباشد. ( تابستان )

Usadba Jazz: رویداد موسیقی جاز که به همراه آتش بازی می باشد ( تابستان )

Spasskaya Tower: این جشنواره که در مسکو برگزار می شود جشن فوق العاه شاد به همراه موسیقی میباشد. ( تابستان)

جشنواره بین المللی فیلم مسکو که در شهر مسکو در پایان ماه ژوئیه هر سال برگزار می‌شود. ( زمستان)

فستیوال مجسمه های یخی روسیه ( زمستان)

جشن روز پیروزی روسیه که در میدان سرخ مسکو برگزار می شود. ( زمستان )

جشنواره زمستانی روسیه که از 25 دسامبر تا تاریخ 5 ژانویه برگزار می شود. ( زمستان )

جشنواره روز زن ( زمستان ) 

جشنواره کتاب روسیه ( زمستان )

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc