https://gateway.trip.ir/api/

کلیسایی پرشده با حضور ارواح در جمهوری چک

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

کلیسایی پرشده با حضور ارواح در جمهوری چک

 تاکنون از مکان‌های ترسناک بسیاری با شما سخن گفتیم، اما این بار و در سفری متفاوت، به جایی خواهیم رفت که اصلا انتظار تجربه ترس را نداریم. جایی که در بسیاری از نمونه‌های آثار ژانر وحشت، مکانی امن را در اختیار افراد هراسان از نیروهای اهریمنی قرار می‌دهد و خادمانش به دنبال کمک به انسان‌های درمانده از تجربه‌ی پدیده‌های عجیب و ماورایی هستند. بله، درست حدس زدید، مقصد گردشگری امروز ما یک کلیسا است.

جمهوری چک

کلیسا از جمله اماکن مذهبی است که بسیاری برای کسب آرامش روحی و قدرت مبارزه با مصائب و مشکلات به سراغ آن می‌روند. مکانی برای نیایش، برای پرستش پروردگار و برای طلب آمرزش بابت گناهان. اما گاهی این مکان روحانی به جایی ترسناک تبدیل می‌شود، جایی که نشستن روی نیمکت و دعا خواندن به امری سخت و دشوار مبدل می‌شود که البته در نهایت پاداش خاص خود را به همراه خواهد داشت. با ما همراه باشید تا سری به یکی از ترسناک‌ترین کلیساهای جهان بزنیم که صحنه‌ی نمایش اثر هنری ارزنده اما وحشت آفرین است که البته در راستای کمک به کلیسا به اجرا درآمده است.

خانه ارواح جمهوری چک

صحنه نمایش ما کلیسایی قدیمی است که در روستایی به نام «لاکووا» (Lukova) و در بخش شمال غربی ناحیه بوهمیای (Bohemia) کشورجمهوری چک واقع شده است. تاریخ ساخت این کلیسا به سال ۱۳۵۲۲ میلادی باز می‌گردد. اما این مکان مذهبی که برای قرن‌ها پذیرای مردم بود، در پی حادثه‌ای تلخ متحمل خساراتی جبران ناپذیر شد. 

خانه ارواح جمهوری چک

همه چیز به اجرای یک مراسم تدفین در سال ۱۹۶۸ باز می‌گردد، زمانی که شانه‌های خسته‌ی کلیسا «سنت جورج» تاب تحمل سقف آن را نداشت و بالاخره بام ساختمان فرو ریخت. در آن روز ساکنان محلی شاهد یکی از بدترین کابوس‌های خود بودند و به ناچار به سرعت ساختمان را ترک کردند.

سرنوشت تلخ یک کلیسا، باعث نمایش اثر هنری ترسناک و عجیبی شده است

این کلیسا به تدریج و به دلیل وضعیت تازه‌ای که گریبانگیرش شده بود، مورد بی‌توجهی قرار گرفته و متروکه شد. اما هنوز موعد بازنشسگی همیشگی این مکان از راه نرسیده بود، چرا که یک هنرمند پا به میدان گذاشته و با ارائه‌ی راهکاری عجیب اما موفق، سعی در بهبود اوضاع کرد.

خانه ارواح جمهوری چک

«ژاکوب هادراوا» (Jakub Hadrava) به دنبال مرمت و احیای مجدد این مکان مذهبی قرن چهاردهمی بود که چه از بُعد دینی و چه تاریخی، جایی ارزشمند و نیازمند حفظ و حراست به شمار می‌رفت. اما راهکار این هنرمند در عین کمک به کلیسا، آن را به یکی از ترسناک‌ترین نمونه‌های نوع خود بدل کرد، جایی که قدم گذاشتن در آن نشستن و دعا خواندن، نیازمند دل و جرئتی فراوان بوده و آن را شایسته‌ی انتخاب شدن به عنوان یکی از مقاصد گردشگری وحشت کرده است.

خانه ارواح جمهوری چک

آقای هاردراوا یک سری پیکره‌های شبح‌وار را مهمان کلیسا کرده و آنها را جا به جا در میان نیمکت‌های صحن کلیسا نشانده است، گویی که این ارواح در حال نیایش هستند. حضور این ارواح سفیدپوش اتمسفری عجیب را به محیط بخشیده است. جایی که همه چیز متفاوت‌تر از آن چیزی است که انتظارش را داریم.

خانه ارواح جمهوری چک

اما دستاورد این هنرمند شاید فضایی ترسناک و رعب‌آور را بر محیط این کلیسای در حال تخریب حاکم کرده باشد، اما مزیت‌های خود را داشته و امتیازات خاصی را نصیب این بنای باستانی کرده است. واقعیت این است که از زمان اضافه شدن این اثر هنری، این کلیسا به شکلی عجیب در جذب بازدیدکننده و گردشگر موفق عمل کرده است و اکنون گردشگران بسیاری از کشورهایی همچون برزیل، استرالیا، روسیه، انگلستان و آلمان، برای بازدید از آن رنج سفر را تحمل می‌کنند. در طول این دوران همچنین اعانه و کمک‌های مادی به کلیسا نیز رشدی صعودی را تجربه کرده است و افزایش منابع مالی در نهایت نوید بخش دورنمای بازسازی کلیسا و بهبود شرایط آن هستند.

خانه ارواح جمهوری چک

خانه ارواح جمهوری چک

آقای ژاکوب در این مورد می‌گوید:

قصد من از ارائه‌ی این اثر هنری عجیب، جلب توجه بیشتر مردم به کلیسا و تلاش برای جمع‌آوری سرمایه‌ی کافی برای شروع عملیات مرمت و بازسازی کلیسا بود. این پیکره‌ها به نوعی اشاره به «آلمانی‌های سودتن» (Sudeten: اقلیت آلمانی تباران ساکن این مناطق) دارند که پیش از آغاز جنگ جهانی دوم در لاکووا زندگی می‌کردند و نیز اشاره به کسانی که برای خواندن دعا و عبادت خداوند هر یکشنبه به کلیسا می‌آمدند. من امیدوارم تا به جهان نشان دهم که این مکان هم گذشته‌ای داشته و بخشی از زندگی روزمره‌ی افراد بسیاری بوده است. اما دست تقدیر سرنوشتی دیگر برای آن رقم زد که تأثیری عمیق روز زندگی یکایک ما داشت.

خانه ارواح جمهوری چک

 این پیکره‌ها همگی از گچ ساخته شده و روی نمیکت‌ها و داخل راهروهای کلیسا قرار داده شده‌اند. هنرمند ما می‌گوید که برای پرهیز از تحمیل هزینه‌های زیاد، به سراغ استفاده از گچ رفته است. او سپس این مدل‌های گچی را با پلاستیک پوشانده  است و برای حفاظت بیشتر، بارانی تن آنها کرده است. او سپس پارچه‌ای را در گچ خیسانده و کل پیکره و سر و صورت آنها را زیر این لایه مخفی کرد و در عین حال، حال و هوایی خاص و ترسناک به این مجسمه‌های گچی بخشید که اثری قوی روی بینندگان گذاشته است. او برای تکمیل پروژه‌ی هنری خود، بیش از یک دوجین از این مجسمه‌ها ساخت و صحن و راهروهای کلیسا را با حضور آنها تزئین نمود.

خانه ارواح جمهوری چک

به هر حال دستاورد این هنرمند نقشی مهم و تأثیرگذار در آینده‌ی این کلیسا گذاشته است. به علاوه دست اندرکاران این پروژه فعالیت خود را در «کیک استار» (Kick Star) نیز آغاز کرده و امیدوارند از این طریق بتوانند به دیگر کلیساهای در معرض آسیب این منطقه کمک کنند. در نهایت آنها اعلام کردند که هزینه‌ی لازم برای بازسازی سقف کلیسا هم اکنون آماده شده و خیلی زود این کلیسا با سقفی جدیدش، درخشش روزهای قبل خود را باز خواهد یافت.

خانه ارواح جمهوری چک

خانه ارواح جمهوری چک

به هرحال تا آن زمان این کلیسا و ارواح ساکنش، همچنان جاذبه‌ای ارزشمند و فراموش نشدنی هستند که شاید اندکی ترس و وحشت را به دل بازدیدکنندگان این مکان انداخته و خاطره‌ای خوب و ترسناک را برای ماجراجویان دنیای گردشگری وحشت رقم بزنند.

خانه ارواح جمهوری چک

امیدوارم از مطالعه‌ی این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید. فراموش نکنید ما همچنان منتظر دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده‌ی شما عزیزان هستیم.

 
منبع popcornhorror
کجارو

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc