https://gateway.trip.ir/api/

3 مورد از میراث فرهنگی معنوی منتخب یونسکو در جهان

به روز رسانی: 16 تیر ، 1399 جاذبه های گردشگری

3 مورد از میراث فرهنگی معنوی منتخب یونسکو در جهان

از اواسط دهه هفتاد میلادی یونسکو به طور جدی در حال شناسایی و محافظت از میراث فرهنگی ملموس مثل اهرام کهن مکزیک، استون هنج انگلیس و پارک ملی یلواستون در امریکا و ...  بوده و همیشه حمایت خود را از آنها اعلام کرده است. شانزده سال پیش، این سازمان جهانی راه جدیدی برای محافظت از میراث فرهنگی مشترک در جهان ارائه کرد، اعلام لیستی از میراث فرهنگی معنوی که شامل سنت های پویا و معنوی مثل موسیقی، هنر، غذا، یا سنت هایی که نسل به نسل منتقل شده است، می شود. در حال حاضر لیست کامل میراث فرهنگی معنوی شامل 508 مورد از 108 کشور میباشد. هنگام سفر به کشورهای مختلف حتما بازدید یا امتحان کردن این نوع میراث را در سفر خود بگنجانید. در این مطلب 3 مورد از جالبترین این نوع میراث را بخوانیم.

1. زبان سوت منطقه Çanakçi در ترکیه

از جمله جالب ترین میراث فرهنگی معنوی یونسکو می توان به زبان عجیبی اشاره کرد که در منطقه کوهستانیÇanakçi   در ترکیه صحبت می شود. این زبان برای ارتباط بین قله ها و دره ها به کار می رفته است. با این زبان می توان خبر تولد یا مرگ را به کسی رساند یا حتی او را به خوردن چای دعوت کرد. مردم محلی این منطقه بر این باورند که این زبان حدود 400 سال است که استفاده شده است. 

2. جیولتاگی (یا راه رفتن روی طناب) در کره

راه رفتن روی طناب را اغلب در نقاط مختلف جهان در سیرک ها و بعنوان حرکات آکروباتیک دیده اید اما ورژن کره ای آن بسیار خاص است. در جیولتاگی، فرد باید هنگام راه رفتن جوک بگوید و آواز بخواند و حدود 40 تکنیک مختلف را به کار ببرد. جیولتاگی در فضای باز و با حضور جمعیت زیادی از مردم انجام می شود.

3. فستیوال پاراچیکو، مکزیک

این فستیوال رنگی در شهر چیپا مکزیک برای بزرگداشت یک زن که شهر را از تخریب نجات دادند برگزار می شود. بر اساس یک افسانه حدود سیصد سال پیش یک زن ثروتمند اروپایی به چیاپا سفر کرد تا کسی را پیدا کند که پسر بیمارش را شفا دهد. وقتی که پسر در حال بهبودی بود، مردم شهر ماسک هایی درست کردند با رنگ پوست سفید و ظاهری اروپایی و رقص و شادی کردند تا پسر خوشحال شود. آنها خودشان را پاراچیکو می نامیدند یعنی "برای پسر". مادر آن پسر هرگز لطف مردم آن شهر را فراموش نکرد و چندسال بعد، وقتی شهر دچارقحطی شد برگشت و شهر و مردم آن را از خطر از بین رفتن نجات داد. هنر ساخت ماسک های چوبی و موهای مصنوعی از آن زمان نسل به نسل منتقل شد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc