https://gateway.trip.ir/api/

آبشار قره سو و تفریحات پاییزی بینظیر آن در مشهد

به روز رسانی: 15 بهمن ، 1402 جاذبه های گردشگری

آبشار قره سو و تفریحات پاییزی بینظیر آن در مشهد

زمانی که صحبت از مشهد می شود، اغلب افراد تنها سفری زیارتی از حرم امام رضا (ع) را تصور می کنند. غافل از آنکه این شهر علاوه بر سیاحت دارای جاذبه های دیدنی بسیاری است.
در شهر مشهد جاذبه هایی همچون تپه های سرسبز، کویر، کوه های بلند، دره های عمیق و آبشار های دیدنی و بناهای تاریخی متعددی است. آبشار قره سو یکی از آبشارهای زیبا و بکر مشهد است، که هر ساله گردشگران زیادی با تهیه بلیط هواپیما برای بازدید از این جاذبه ی زیبا به مشهد سفر می کنند. 
طبیعت زیبا و سرسبز این منطقه با آب و هوایی خنک و دلپذیر به همراه نمایی از هشت آبشار بزرگ و کوچک است. در این منطقه چشمه های زلال، دره های زیبا با صخره هایی سیاه و شگفت انگیز قرار دارد. در ادامه ی مقاله با ما همراه شوید تا شما را با این آبشار زیبا و دلفریب بیش تر آشنا کنیم.

عکس قره سو مشهد

عکس قره سو مشهد

مروری کوتاه از تاریخچه ی آبشار قره سو در مشهد

قره سو کجاست ؟ آبشار قره سو در جنوب غربی شهرستان کلات نادری و در روستایی خوش آب و هوا با همین نام در مشهد واقع شده است. ارتفاع این آبشار 1250 متر از سطح دریا است.
آبشار قره سو همچنین در فاصله ی 160 کیلومتری از شمال شهر مشهد قرار دارد. کلمه ی قره در ترکی به معنای سیاه و سو به معنای آب است، علت نامگذاری این آبشار به دلیل سنگ های سیاه کف رودخانه است.
در زمان حکومت نادر شاه شهرستان کلات نادری از آبی بی کیفیت برخوردار بود. وجود گچ و املاح مضر در آب باعث بیماری های زیادی در ساکنین این روستا شد.
به همین دلیل نادر شاه دستور داد، که آب شیرین را از مسجد کبود به عمارت خورشید انتقال دهند. خورشید کاخی زیبا و بی نظیر است، که در سه طبقه با ارتفاع 25 متر برای نادر شاه ساخته شده است، و نادر شاه این برج و این روستا را به عنوان محلی برای شکار خود انتخاب کرده بود.
در داخل روستای قره سو دره هایی با دیوارهای تمام صخره ای قرار دارد، که دور تا دور آبشار قره سو را احاطه کرده اند و زیبایی آبشار را دو چندان کرده اند.
اهالی پائین دست روستا برای خوردن آب شرب و آبیاری باغات از آب این آبشار استفاده می کنند. پس از کمی پیاده روی می توانید جنگل های انبوه ارس را با درختانی با برگ های سوزنی و همیشه سرسبز تماشا کنید، که 250 هزار هکتار از اراضی خاک خراسان رضوی را در بر گرفته اند.

جاهای دیدنی اطراف آبشار قره سو 

علاوه بر تماشای آبشار قره سو مشهد می توانید به تماشای جاذبه های اطراف این روستا بروید و سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

روستای قره سو

روستای قره سو یکی از دیگر جاهای دیدنی مشهد است که در نزدیکی آبشار قره سو قرار دارد، از سرسبزترین و زیباترین روستاهای اطراف خراسان رضوی است. این روستا انقدر سرسبز است، که تصور می شود جلگه ای از شمال ایران است.
آب و هوای قره سو بسیار خنک و سرسبز به همراه نمای از آبشار بزرگ با صخره های بزرگ است.

کاخ خورشید

کاخ خورشید که به عمارت خورشید و قصر خورشید مشهور است، جزو جاذبه های دیدنی روستای کلات نادری در اطراف آبشار قره سو به شمار می رود.
این کاخ یکی از قدیمی ترین و با شکوه ترین بناهای تاریخی در خراسان رضوی است، که همانند نگینی درخشان در قلب این روستا می درخشد.
کاخ و عمارت خورشید در سال 1151 به دستور نادر شاه آغاز شد و در سال 1160 به اتمام رسید. معماری این کاخ بسیار با شکوه و خیره کننده است، که شما را محو تماشا می کند.
علاوه بر معماری باشکوهی که دارد، تزئینات داخلی کاخ نیز بسیار زیبا و جذاب است. این کاخ دارای 12 اتاق بی نظیر با گچ بری های ظریف و هنرمندانه است، که زیبایی آن را دو چندان می کند.
بر روی دیوار های این عمارت اشکال زیبایی از پرندگان و میوه های استوایی به چشم می خورد، که نمادی از معماری هندوستان است.

منطقه ی هزارمسجد

رشته کوه های منطقه ی هزار مسجد بخش عظیمی از طبیعت خراسان رضوی را در بر گزفته است. روستای کلات نادری مشهد در میان رشته کوه های سر به فلک کشیده قرار دارد.
جاذبه های طبیعی زیادی در اطراف این منطقه قرار دارد. از جاذبه های این منطقه می توان به روستای زیبا و کهن بابا رمضان، منطقه ی حفاظت شده ی ارس سیستان و دره کلات اشاره کرد.

روستای لایین کلات

روستای لایین کلات نام روستایی در خرم آباد است، که در 30 کیلومتری شهرستان کلات قرار دارد. در این روستا رودخانه ای پر از آب می باشد، که از میان روستا عبور می کند.
روستای لایین کلات دارای آب و هوایی کوهستانی است، به همین خاطر بهترین زمان برای بازدید از آن در فصل گرم سال است. اغلب مردم این روستا مشغول کشت برنج هستند، از این رو برنج های این منطقه جزو مرغوب ترین برنج های ایرانی بشمار می روند.

اقامت در نزدیکی آبشار قره سو

شما برای بازدید از آبشار قره سو و تماشای جاذبه های دیدنی اطراف آن به یک روز زمان نیاز دارید، به همین خاطر هم می توانید از صبح زود به بازدید از این آبشار بروید و در نزدیکی غروب آفتاب به هتل خود در مشهد برگردید، و یا می توانید برای اقامت در قره سو به بوم گردی دیار نادر کلات نادری در این منطقه بروید و یک روز را در آنجا اقامت کنید.
این اقامتگاه در نزدیکی مسجد کبود قرار دارد و تاریخچه ی آن به دوران قاجار باز می گردد. در این اقامتگاه خبری از زندگی لوکس و مدرن نیست، به همین خاطر حس یک روز زندگی روستایی در خانه های قدیمی را برای شما تداعی می کند.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار قره سو 

اگر قصد دارید به بازدید از آبشار زیبای قره سو در مشهد بروید، و از دیدن آب خروشان و تماشای زیباترین و سرسبز ترین طبیعت این منطقه لذت ببرید ما به شما فصل بهار و تابستان را پیشنهاد می کنیم.
در فصل بهار به خصوص در ماه اردیبهشت، این منطقه به یکی از زیباترین و تماشایی ترین مناطق روستای قره سو تبدیل می شود. این منطقه زیباترین و تماشایی ترین لباس های خود را با برگ های سرسبز و شکوفه های گیلاس به تن می کند.
در فصل بارندگی مانند پاییز نیز رودخانه و آبشار قره سو در مشهد از آب سیراب می شوند و حس سرزندگی و زیبایی را به اطراف آن می دهد. در فصل پاییز می توانید به تفریحات پاییزی و عکاسی بپردازید و خاطراتی به یاد ماندنی را ثبت کنید.

چگونه به آبشار قره سو در مشهد برویم ؟

برای رفتن به آبشار قره سو با خودرو چندین دو مسیر وجود دارد، فاصله قره سو تا مشهد 155 کیلومتر معادل با 2 ساعت رانندگی می باشد، که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

مسیر اول آبشار قره سو

برای رفتن به آبشار قره سو از مسیر اول ابترا باید به میدان امام حسین (ع) در مشهد بروید و پس از آن وارد جاده ی مشهد به روستای کلات شوید.
بعد از پیمودن 145 کیلومتر مسافت به روستانی کلات نادری می رسید، و از آنجا تا روستای قره سو تنها 5 کیلومتر فاصله است و پس از روستای کلات در حاشیه ی جاده به سمت چب برانید و وارد روستای قره سو شوید و از آنجا برای رسیدن به آبشار قره سو از مردم محلی سوال کنید تا شما راهنمایی کنند.

مسیر دوم آبشار قره سو

برای رفتن از مسیر دوم می توان مسیر خود را از روستای درگز و قوچان آغاز کرد. ابتدا باید از شهر قوچان به سوی شهر درگز حرکت کنید.
بعد از سپری کردن 110 کیلومتر به دوراهی کلات می رسید، پس از رسیدن به این دوراهی 80 کیلومتر دیگر در این مسیر حرکت کنید، تا به روستای کلات برسید. از آنجا نیز همانند مسیر اول با 5 کیلومتر رانندگی به روستای قره سو رفته و در آخر به آبشار قره سو خواهید رسید.

برای اطلاع از قیمت بلیط مشهد اصفهان به سامانه ی رزرواسیون تریپ مراجعه کنید و ارزان ترین بلیط های مسافرتی را بدون واسطه و آنلاین تهیه کنید.

سوالات متداول درباره ی آبشار قره سو

جاذبه های اطراف آبشار قره سو چیست ؟

روستای لایین کلات، منطقه ی هزارمسجد، کاخ خورشید، روستای قره سو از جمله جاذبه های اطراف آبشار قره سو هستند.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار قره سو کی می باشد ؟

فصل بهار به خصوص ماه اردیبهشت، یکی از زیباترین و تماشایی ترین زمان برای بازدید از آبشار قره سو است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc