https://gateway.trip.ir/api/

چرا هواپیماها در ارتفاع 36000 پایی پرواز میکنند؟

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 دانستنی های سفر

چرا هواپیماها در ارتفاع 36000 پایی پرواز میکنند؟

این جمله معروف کاپیتان پرواز که ما هم اکنون در ارتفاع 36000 پایی هستیم را خیلی از افراد شنیده اند، علت اینکه چرا هواپیماها مسیر خود را در ارتفاع 36000 پایی ادامه میدهند را در تریپ برای شما بعد از کمی مقدمه خواهیم گفت.

چیزی که برای اغلب مسافرانی که بلیط هواپیما برای سفرهایشان رزرو میکنند و با این وسیله محبوب جا به جا میشوند این است که پس از نشستن در هواپیما به آنها گفته میشود کمربندهای خود را ببندید، سپس آرزوی سفر خوبی برای آنها دارند و در نهایت پرواز آغاز میشود. در این هنگام پس از چند دقیقه خلبان پرواز با بلندگو با مسافران صحبت میکند و گفته میشود که " خانم ها و آقایان، ما در حال حاضر در ارتفاع 36000 پایی مسیر خود را ادامه میدهیم."  این جمله ای است که در اکثر پروازها مسافران میشنوند، اما آیا ارتفاع 36000 پایی مهم است و اگر هست، علت اهمیت آن چیست؟ در تریپ درباره این پرسش اطلاعاتی را به شما ارائه میکنیم. با تریپ همراه باشید.

هواپیما

ارتفاع پرواز

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بهترین ارتفاع برای یک هواپیما بدون در نظر گرفتن مقصد، ارتفاعی بین 33000 تا 42000 پا میباشد. اغلب خلبان ارتفاع 35000 و 36000 پایی را برای اتو پایلوت و یا همان پروازِ خودکار در یک مسیر انتخاب میکنند.

یکی از دلایلی که این ارتفاع برای پرواز مناسب میباشد، فشار هوایی است که در بخش بیرونی و درونی یک هواپیما اتفاق میفتد.

دلیل دوم ارتفاعی هستند که ابرها در آسمان پیدا میشوند، اگر دقت کرده باشید، هواپیما اکثراً در بالای ابرها پرواز میکنند تا دچار مسائل مربوط به چاله هوایی و ... نشوند.

دلیل سوم به علت وجود پرنده ها در ارتفاع های کمتر از 33000 پا است، در این حالت برخورد هواپیما با یک پرنده میتواند صدمات زیادی را به بدنه هواپیما وارد کند.

دلیل چهارم نیز به علت آب و هوا است، که آن نیز متاثر از ابرها است که در مورد دوم به آن اشاره داشتیم، اگر قرار باشد باران ببارد، این ارتفاع بهترین ارتفاع پرواز خواهد بود.

اما دلیل اصلی پرواز در این ارتفاع به علت سوخت هواپیما است، به دلایل مختلفی از جمله گرانش، فشار، باد و ... این ارتفاع کمترین میزان مصرف سوخت را برای هواپیما به ارمغان می آورد، که این موضوع در صنعت هوانوردی بسیار حائز اهمیت میباشد.

حالا که دلایل پرواز هواپیما در این ارتفاع را فهمیدید، از این پس بعد از اینکه تور مسافرتی رزرو کردید و سوار هواپیما شدید، از گفته خلبان که هم اکنون ما در ارتفاع 36000 پایی هستیم تعجب نخواهید کرد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc