https://gateway.trip.ir/api/

استادیوم الریان قطر

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

استادیوم الریان قطر

از آنجایی که جام جهانی فوتبال 2022 در قطر نزدیک است، قطر 200 میلیارد دلار برای پروژه ‌های زیرساختی از جمله ساخت هشت استادیوم جدید خود هزینه کرده است.
یکی از این هشت استادیوم، استادیوم الریان قطر است. این مکان که در شهر نمادین الریان واقع شده در نزدیکی پایتخت و در مسیر مناظر زیبا قرار دارد.
ابتدا قرار بود استادیوم الریان در مارس 2019 به بهره برداری برسد، اما بعداً تاریخ تکمیل چندین بار به تعویق افتاد. سرانجام سرمایه گذاری در پایان سال 2020 به پایان رسید و در 18 دسامبر اولین بازی در روز ملی قطر برگزار شد.
استادیوم الریان دارای  نمای قابل توجهی است،  که دارای الگوهای مختلف است. این الگوها نشان دهنده برخی از جنبه های مهم کشور مانند اهمیت خانواده، زیبایی بیابان، گیاهان و جانوران، تجارت محلی و بین المللی است.
چیزی که مهمه اینه که ورزشگاه الریان قطر نماد واقعی اتحاد و قدرت در این کشور است و برای مردم الریان قطر اهمیت زیادی دارد.
با آماده شدن برای استقبال از هواداران فوتبال از سراسر جهان، بیایید نگاهی دقیق ‌تر به استادیوم الریان قطر بیاندازیم و آنچه که آن را بسیار خاص می ‌کند را بدانید.

تاریخچه استادیوم الریان

تاریخچه استادیوم الریان

تاریخچه استادیوم الریان

یکی از بهترین استادیوم های قطر برای میزبانی مسابقات جام جهانی 2022 فوتبال، استادیوم الریان در محله ی قدیمی به نام احمد بن علی است. 
استادیوم الریان در تاریخ 18 دسامبر 2020 با دیدار فینال امیر کاپ بین السد و العربی  رسما افتتاح شد.  
در مجموع شش زمین تمرین در ورزشگاه وجود دارد،  که از این تعدا، چهار زمین در حال حاضر ساخته شده و دو زمین هنوز در حال ساخت هستند. 
استادیوم فوتبال الریان 40 هزار نفر ظرفیت دارد. آخرین بازی در ورزشگاه الریان در سال 2014 انجام شد که به دنبال آن تخریب شد و کار آماده سازی برای ورزشگاه جدید آغاز شد. 
طرح های نهایی در سال 2015 ارائه شد و کار فونداسیون در اواخر سال 2016 آغاز شد. در طول جام جهانی، این ورزشگاه قرار است میزبان پنج بازی دور اول گروهی و یک بازی مرحله یک شانزدهم نهایی باشد.
ویژگی برجسته استادیوم الریان نمای آن است که نمادهای مختلف فرهنگ قطر را در خود جای داده و از تپه های شنی صحرای مجاور الهام گرفته شده است.

طراحی استادیوم الریان

این استادیوم که برای انعکاس تاریخ و سنت الریان و قطر طراحی شده است، ارزشی به معماری و فرهنگ محلی منطقه می ‌افزاید. الریان در قطر به عنوان دروازه ورود به صحرا شناخته می شود و این استادیوم برای ارج نهادن به محیط اطرافش با ساخت سازه های شنی مانند تپه های شنی در محوطه آن طراحی شده است. 
این استادیوم به عنوان یک چادر بزرگ در منظره بیابانی مطابق با موضوع کویر با استفاده از هندسه ی دایره ای طراحی شده است. همچنین یک سیستم خنک کننده کاسه ای برای راحتی بازیکنان و تماشاگران به همراه دو صفحه نمایش غول پیکر و فضاهای پذیرایی چند منظوره طراحی شده است.
یکی از محوری ترین نکات در ساخت ورزشگاه الریان استفاده مجدد از مواد تخریب شده است. از این رو، بیشتر مواد استفاده شده در استادیوم از مواد تخریب شده در ساخت ورزشگاه الریان استفاده شده است. 

جزئیات ساخت استادیوم الریان قطر

جزئیات ساخت استادیوم الریان قطر

جزئیات ساخت استادیوم الریان قطر

نمای استادیوم با ادغام یکپارچه از هفت الگوی که فرهنگ قطری را نشان می دهد، شکل گرفته است. این نقوش بر اساس نقوش تزئینی معماری اسلامی، منعکس کننده اشکال انتزاعی هستند.
این الگوها برای نشان دادن جنبه‌ های مختلف مانند ارزش‌ های خانوادگی در فرهنگ قطر، زیبایی صحرا، گیاهان و جانوران که در آنجا رشد می ‌کنند و تجارت بین ‌المللی که ستون اقتصاد این کشور است، انتخاب شده ‌اند. 
همه جنبه ها توسط یک الگوی سپر که نماد وفاداری، اتحاد و استقامت است، ادغام شده اند، که برخی از ویژگی های کلیدی یک تیم فوتبال موفق است.
پس از پایان مسابقات جام جهانی، طبقه فوقانی مدولاراین استادیوم برچیده می شود و صندلی ها به سایر اماکن ورزشی در قطر و خارج از کشور واگذار می شود. 
استادیوم الریان دارای یک نمای پیچیده به شکل مش و سقف سبک است که  بارزترین عنصر استادیوم، نمای نورانی آن با مساحت 39 هزار متر مربع است که از صفحات چند رسانه ای پوشیده شده توسط یک صفحه فلزی نیمه شفاف تشکیل شده است. 
مضامینی که بر روی صفحه فلزی ظاهر شد عبارتند از: ارزش های خانوادگی، زیبایی صحرا، گیاهان و جانوران بومی، تجارت 
الگوهای خیره کننده در استادیوم الهام گرفته از اشکالی است که اغلب در معماری اسلامی یافت می شود و بازتابی ناب از صنایع دستی جذابی است که در قطر می باشد.
استادیوم نه تنها از نظر طراحی خوب عمل می کند، بلکه به نمای منحصر به فرد خود نیز می بالد که قرار است فضایی الکتریکی در استادیوم ایجاد کند، و همه 40 هزار تماشاچی که بلیط دوحه را تهیه کرده اند می توانند این فضا را تماشا کنند.

سیستم های خنک کننده ی استادیوم

سیستم‌ های خنک‌ کننده یکی از مهم‌ ترین ویژگی های استادیوم های قطر است. این اولین باری است که استادیوم های فوتبال تهویه هوا می شوند و ورزشگاه الریان نیز از این قاعده مستثنی نیست. سیستم های خنک کننده ای در ورزشگاه تعبیه خواهد شد تا هواداران بتوانند با آسودگی بیشتر بازی را تماشا کنند.
جالب اینجاست که فناوری خنک کننده ورزشگاه الریان در جریان جام امیر در سال 2017 نیز خبرساز شد. این سیستم دمای داخل زمین را به حدود 20 درجه سانتی گراد و 23 درجه سانتی گراد کاهش داد، در حالی که دمای خارج از ورزشگاه در آن زمان 37 درجه سانتی گراد خواهد بود. 
این مکان از فناوری خنک کننده سازگار با محیط زیست از طریق یک ایستگاه مرکزی و با ظرفیت خنک کننده ای 16 هزار تنی استفاده می کند. 
این ایستگاه ،آب سرد را از طریق نیروگاه به ورزشگاه و از آنجا به تعداد زیادی واحد تصفیه هوا که در محل مستقر شده ‌اند می رساند. تا دمای مورد نیاز جایگاه و محوطه زمین را تامین کند. 

چگونه به استادیوم الریان برویم ؟

استادیوم الریان در حاشیه شرقی منطقه شهری دوحه واقع شده است، و فاصله ی آن تا مرکز دوحه حدود 20 کیلومتر است. برای رفتن به استادیوم الریان با مترو می توانید به راحتی از مرکز دوحه به استادیوم برسید. 
ایستگاه مترو Al Riffa در فاصله کوتاهی از استادیوم الریان قرار دارد، این آخرین ایستگاه در خط تازه ساخته شده است که می تواند در مرکز دوحه سوار آن شوید. 

استادیوم الریان

امکانات اطراف استادیوم الریان

امکانات اطراف استادیوم الریان

استادیوم الریان قطر در حومه دوحه قرار دارد که تنها با چند بزرگراه از صحرا جدا شده است. این بخشی از یک توسعه جدید است که شامل مرکز خرید قطر، یکی از مراکز خرید مدرن بزرگ دوحه است.
در صورت نیاز به چیزی برای خوردن قبل از مسابقه، مراکز مختلفی برای خوردن و آشامیدن در مرکز خرید نزدیک این استادیم وجود دارد. برای اقامت در نزدیکی این استادیوم نیز یک هتل وجود دارد. هتل مجلل الریان دوحه، که بخشی از مرکز خرید قطر است. 
محوطه اطراف استادیوم دارای تعدادی امکانات از جمله مسجد، مرکز ورزش های آبی، پیست دو و میدانی، زمین کریکت، زمین تنیس و زمین هاکی خواهد بود.
نورافکن و امکانات سرمایشی برای زمین های تمرین فوتبال در طول سال در دسترس خواهد بود. محوطه ‌های اطراف دارای یک پارک اسکیت، پیست دوچرخه ‌سواری، مسیر دویدن و تجهیزات تناسب اندام در فضای باز است و دارای مسیرهای پیاده ‌روی سرپوشیده خنک ‌ خواهد بود. مرکز پزشکی ورزشی و مرکز عالی پزشکی فیفا به عنوان بخشی از امکانات فضای باز استادیوم ساخته خواهد شد.

خلاصه مطلب

الریان یک استادیوم مجهز برای برگزاری جام جهانی فوتبال  2022 در قطر است که در 20 کیلومتری غرب مرکز شهر دوحه در الریان قطر واقع شده است، استادیوم الریان دارای ظرفیت 40 هزار صندلی است.
الریان در قطر به عنوان دروازه ورود به صحرا و به دلیل ارتباط قوی با فرهنگ و میراث سنتی این کشور شناخته می شود.
یکی از ویژگی ‌های کلیدی این استادیوم، نمای زیبا آن است تفسیری معاصر از نقش های سنتی مخصوص فرهنگ قطر می باشد. نمای ورزشگاه الریان از هفت الگو تشکیل شده است که نمایانگر جنبه های مختلف فرهنگ قطر است. الگوها به طور یکپارچه با هم ترکیب می شوند تا داستان ملت را بیان کنند. 
این الگوها نشان دهنده اهمیت خانواده در فرهنگ قطر، زیبایی صحرا و گیاهان و جانورانی است که در آنجا رشد می کنند، و تجارت محلی و بین المللی که برای قرن ها ستون اصلی اقتصاد قطر بوده است. 
محوطه اطراف استادیوم الریان شامل طیف وسیعی از امکانات، از جمله مسجد، مرکز ورزش های آبی، پیست دو و میدانی، زمین کریکت، زمین تنیس و زمین هاکی خواهد بود. 
برای اطلاع از بلیط تهران دوحه به سایت تریپ مراجعه کنید و ارزان ترین بلیط ها را از اقصی نقاط جهان بدون واسطه و به صورت آنلاین خریداری کنید.

سوالات متداول درباره ی استادیوم الریان قطر

ورزشگاه الریان کجاست ؟ 

استادیوم الریان در حاشیه شرقی دوحه واقع شده است، و فاصله ی آن تا مرکز دوحه حدود 20 کیلومتر است.

امکانات استادیوم الریان قطر چیست ؟

محوطه اطراف استادیوم دارای تعدادی امکانات از جمله مسجد، مرکز ورزش های آبی، پیست دو و میدانی، زمین کریکت، زمین تنیس و زمین هاکی است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc