https://gateway.trip.ir/api/

دریاچه لزور کجاست؟

به روز رسانی: 20 فروردین ، 1402 جاذبه های گردشگری

دریاچه لزور

اطراف تهران جاهای دیدنی زیادی دارد که قسمت‌ هایی از آن در رشته ‌کوه البرز واقع شده است؛ به همین دلیل تهرانی ها می توانند در سفرهای یک روزه زمان را در طبیعت سپری کنند. دریاچه لزور یکی از آن جاهای دیدنی اطراف تهران است که بازدید از آن روز شما را خواهد ساخت. دریاچه لزور که به سد سیاه رود نیز معروف است یکی از دریاچه های نزدیک تهران است. این دریاچه واقع در روستای لزور در مرز استان تهران و مازندران قرار دارد و یکی از بزرگترین روستاهای استان تهران از توابع شهرستان فیروزکوه است.

دریاچه لزور کجاست؟

دریاچه لزور در روستای لزور در استان تهران قرار دارد. این روستا در منطقه قزگانچای شهرستان فیروزکوه و در 165 کیلومتری شمال شرق تهران و 45 کیلومتری شمال غربی فیروزکوه در میان رشته کوه های البرز واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2500 متر است. در اطراف روستای لزور و دریاچه آن قله ها و مسیرهای پیاده روی و کوهنوردی برای علاقه مندان وجود دارد؛ در این منطقه تفریحاتی مانند ماهیگیری در دریاچه لزور نیز در دسترس گردشگران است.

بسیاری از دوچرخه سواران کوهستان نیز این مسیر را برای ورزش انتخاب می کنند. اگر برای کوهنوردی به این مقصد می روید، این روستا نقطه شروع صعود به قله های میشینه مرغ و بوم است و همچنین جاده ای خاکی به تنگه واشی در شرق لزور راه دارد.

قله میشینه مرغ به عنوان بلندترین قله رشته کوه البرز شرقی با ارتفاع 4030 متر در شمال غربی این روستا قرار دارد. مسیر صعود به این قله با عبور از تنگه های پرآب و دشت های سرسبز همراه است. در ادامه با ما همراه باشید تا سری به دریاچه لزور بزنیم و با این طبیعت بکر و زیبا بیش تر آشنا شویم.

درباره ی دریاچه لزور

نمایی از دریاچه لزور

درباره دریاچه لزور بیشتر بدانید

دریاچه لزور یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری در اطراف تهران به حساب می آید. این دریاچه بی نظیر در مکان خوش آب و هوا و با طبیعتی بکر قرار دارد. همچنین از مزیت های این دریاچه می توان به نزدیکی آن به تهران اشاره کرد که مقصدی عالی برای گردش های کوتاه و یک روزه در دامان طبیعت است. اگر در تهران زندگی می کنید و قصد دارید به سفر کوتاهی خارج از شهر بروید، ما به شما دریاچه لزور را پیشنهاد می کنیم. دریاچه لزور فیروزکوه در حد فاصل 170 کیلومتری در شمال شرق تهران قرار دارد. همچنین سد لزور نیز در فاصله 45 کیلومتری از شمال غربی فیروزکوه و دامنه‌ جنوبی رشته کوه البرز مرکزی واقع شده است. این دریاچه 300 متر طول و 200 متر عرض و 15 متر عمق دارد.

شنا در دریاچه لزور

اگر قصد شنا در دریاچه لزور را دارید، باید به عمق دریاچه لزور دقت کنید. این دریچه 15 متر عمق دارد و عمق مرکز آن بیشتر هم می شود. بنا براین اگر دوست دارید در دریاچه لزور تنی به آب بزنید، بهتر است در حاشیه دریاچه شنا کنید و به مرکز دریاچه نروید.

روستای لزور کجاست؟

روستای لزور یکی از بزرگترین روستاهای اطراف استان تهران و نزدیک به فیروز کوه است. از میان رشته کوه های البرز در دهستان قزقانچای بخش ارجمند شهرستان فیروز کوه واقع شده است. دریاچه لزور نیز در این منطقه روستایی قرار دارد که آب آن از سد سرچشمه گرفته است. این روستا دارای آب و هوای معتدل و مناظر زیبایی از دریاچه لزور است. تردد به این روستا در زمان های قدیم تنها با وسایل حمل و نقل شخصی امکان پذیر بود، اما امروزه با راه اندازی خط راه آهن تهران به فیروزکوه رفت آمد به این منطقه راحت تر شده است.

شواهد باستانی سکونت چند هزار ساله انسان‌ ها در این روستای تاریخی را نشان می‌ دهد. این منطقه دارای دشت های وسیع، مراتع مرتفع و رودخانه پر آب لزور است که باعث رونق این روستا شده است. از محصولات کشاورزی در این منطقه روستایی می توان به گندم، جو، سیب ‌زمینی، گیلاس، گلابی و آلبالو اشاره کرد. همچنین می توان گفت هنر خیاطی و نجاری نیز از دیگر کارهای پررونق روستای لزور است. مردمان این روستا با گویش فیروزکوهی که از گویش های زبان مازندرانی است سخن می گویند. بنابراین کلمه لزور از زبان مازی یا مازندرانی گرفته شده است که به معنای شخص قوی ‌هیکلی است که غذای بسیار می ‌خورد. 

آب و هوای دریاچه لزور چطور است؟

روستای لزور دارای آب و هوایی بسیار تمیز است؛ هوای پاک این روستا مخصوصا برای آنهایی که در شهر زندگی می کنند بسیار عالی است. روستای لزور به دلیل نزدیک بودن به رشته کوه های البرز دارای آب و هوایی کوهستانی است؛ به همین دلیل است که آب و هوای روستا در فصل بهار و تابستان خنک و دلپذیر و در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد و برفی است.

بهترین زمان بازدید از دریاچه لزور

اگر قصد سفر به روستای لزور را دارید و می خواهید از دریاچه لزور هم دیدن کنید، بهتر است فصول گرم سال به آنجا بروید؛ زیرا در فصول سرد سفر به این روستا دشوار است و باید تجهیزات و پوشاک زمستانی به همراه داشته باشید. بهترین زمان برای سفر به روستای لزور و تماشای دریاچه لزور فصل تابستان است. زیرا هوا در این فصل مطلوب می باشد، لازم به ذکر است که شب های آن همچنان سرد است، بنابراین در تابستان نیز لباس گرم با خود همراه داشته باشید.

اما اگر جزو کسانی هستنید که هوای سرد شما را آزار نمی دهد، فصل پاییز هم زیبایی های بی نظیری دارد و می توانید لوکیشن های زیبایی برای عکاسی بیابید.

تفریحات دریاچه لزور

عکسی از دوچرخه سواری در کنار دریاچه لزور

تفریحات دریاچه لزور

اگر می خواهید به یک مکان دیدنی نزدیکی تهران بروید و از طبیعت و هوای سالم لذت ببرید، ما به شما دریاچه لزور را پیشنهاد می کنیم. شما می توانید به همراه خانواده و یا دوستانتان سفر کوتاه ولی دلچسبی داشته باشید. در اطراف دریاچه لزور می توانید فعالیت های متعددی را تجربه کنید و از هوای پاک و طبیعت بکر به دور از آلودگی های شهری نهایت لذت را ببرید.

  • در اطراف دریاچه می توانید به پیاده روی و کوهنوردی بپردازید و از قله های زیبای اطراف دریاجه بالا بروید.
  • شما همچنین می توانید به فعالیت ماهیگیری در دریاچه لزور بپردازید، بهترین زمان برای ماهیگیری در دریاچه لزور فصل تابستان است.
  • یکی دیگر از فعالیت هایی که می توانید در اطراف دریاچه لزور انجام دهید دوچرخه سواری و رکاب زدن در مسیر کوهستانی این منطقه است.
  • از دیگر کارهایی که می توانید در این منطقه انجام دهید، این است که به همراه خانواده در چمنزارهای سرسبز منطقه چادر برپا کنید و کمپ بزنید. در این منطقه خانه ها و کلبه هایی نیز وجود دارد که می توانید آن ها را اجاره کنید.
  • یکی از کارهای جذابی که می توانید در طول سفر به روستا و دریاچه لزور انجام دهید، عکاسی است. عکاسی در منطقه ای با دشت های سرسبز و بکر و کوهستان های زیبا با قله های مرتفع می تواند بسیار سرگرم کننده و جذاب باشد.

آدرس دریاچه لزور تهران

اگر قصد دارید به دریاچه لزور سفر کنید، ابتدا باید به شهر فیروزکوه بروید، فاصله این دریاچه از تهران حدودا 200 کیلومتر است. این روستا و دریاچه دارای مسیری خوب و دسترسی آسان است. مسیر ماشین رو دریاچه لزور به این شرح است: در طول مسیر از تهران به فیروزکوه بعد از گذشتن از پمب بنزین نمرود، شما به یک سه راهی معروف به نام لاسم می رسید که از آنجا باید به سمت شمال رانندگی کنید. پس از طی کردن 27 کیلومتر به سمت منطقه ای به نام ارجمند می روید و از آنجا پس از پیمودن 13 کیلومتر به روستای لزور می رسید. در مسیر رفتن به روستای لزور شما روستاهای دیگری از جمله روستای شادمهن و اهنز را نیز در طول مسیر مشاهده می کنید.

در ضمن شما می توانید با استفاده از اپلیکیشن های مسیریاب به راحتی به این روستا برسید. مسیری که به سمت روستا می رود مسیری صاف و آسفالت است. اما از روستای لزور تا خود دریاچه حدود 25 کیلومتر مسیر خاکی دارد.

برای رفتن به دریاچه لزور راه دیگری نیز از سمت تنگه واشی وجود دارد، این مسیر دارای جاده ای خاکی بین روستای لزور و تنگه واشی است. در سمت شمالی دریاچه لزور مسیری قرار دارد که شما را به شمال ایران متصل می کند. هرچند مسیر جاده فیروزکوه به روستا و دریاچه لزور سرراست است، اما شما می توانید از جاده هراز نیز به سمت این دریاچه بروید. اگر قصد دارید از مسیر هراز به آنجا بروید در نزدیکی پلور وارد جاده هراز به لاسم شوید. در طول این مسیر می توانید روستاهای زیار، نجفدر و لاسم را نیز مشاهده کنید، پس از آن به یک دو راهی می رسید که باید به سمت چپ بروید تا به دریاچه لزور برسید.

اقامتگاه های اطراف دریاچه لزور

نمایی از اقامتگاه های اطراف دریاچه لزور

اقامتگاه های اطراف دریاچه لزور

دریاچه لزور یکی از مقاصد گردشگری زیبا است، که می توان در کمترین زمان به آنجا سفر کرد و از مناظر آنجا لذت برد. اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید و می خواهید چند روزی در آنجا بمانید، در اطراف این دریاچه و در داخل روستای لزور خانه ها و کلبه های ویلایی زیبایی برای اجاره وجود دارد که می توانید با هزینه ای مناسب آنها را اجاره کنید. همچنین می توانید در اطراف دریاچه لزور برای خود چادر بزنید و کمپینگ را تجربه کنید و خاطره ای به یاد ماندنی بسازید. برای شب مانی در اطراف دریاچه لزور حتما تجهیزات لازم برای کمپ شامل کیسه خواب، لباس گرم و مناسب، چادر و دیگر موارد را به همراه داشته باشید.

شب های روستای لزور به دلیل آب و هوای پاکی که دارد بسیار خنک است. همین آب و هوای تمیز و دروی از شهر موجب شده است آسمانی صاف و پرستاره را نیز در شب ببینید. می توانید در زیر آسمان این روستا دراز بکشید و ستاره های درخشان و زیبایی را تماشا کنید که در آسمان چشمک می زنند.

سخن آخر

دریاچه لزور یکی از مناطق گردشگری اطراف تهران است که می توانید با کمترین زمان خود را به آنجا برسانید و از مناظر طبیعی و زیبای این منطقه لذت ببرید. این منطقه دارای یک روستای تاریخی با قدمت چندین هزار ساله است؛ اطراف روستا یک سد آب دارد که آب روستاییان این منطقه را تامین می کند. اگر قصد دارید از هیاهوی شهری فاصله بگیرید، دریاچه لزور بهترین جا برای تجربه یک سفر آرام با آب و هوایی تمیز و بدون آلودگی است.

در اطراف دریاچه لزور شما می توانید از تفریحاتی همچون ماهیگیری، کوهنوری و پیاده روی و همچنین دوچرخه سواری لذت ببرید. می توانید با خود یک دوربین عکاسی حرفه ای بیاورید و تمام این لحظات زیبا را ثبت و به یاد ماندنی کنید. اگر قصد اقامت چند روزه در این مکان را دارید، در روستای اطراف این دریاچه خانه ها و کلبه هایی برای اجاره وجود دارد، همچنین اگر اهل کمپینگ هستید، به شما این امکان داده می شود که در این منطقه چادر بزنید. اگر از شهرهای دیگر قصد سفر به این نقطه را دارید، برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تهران می توانید روی سایت تریپ حساب کنید و ارزان ترین بلیط ها را بدون واسطه و به صورت آنلاین تهیه کنید.

سوالات متداول درباره ی دریاچه لزور

دریاچه لزور کجاست؟ 

دریاچه لزور در منطقه قزگانچای شهرستان فیروزکوه و در 165 کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد.

آیا می توان در نزدیکی دریاچه لزور اقامت کرد؟

در اطراف دریاچه روستای لزور دارای خانه ها و کلبه های ویلایی زیبایی برای اجاره است، همچنین می توانید در این منطقه چادر بزنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc