https://gateway.trip.ir/api/

معبد پانتئون پاریس

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

معبد پانتئون پاریس

پانتئون پاریس یک بنای نئوکلاسیک برجسته است که در منطقه پنجم پاریس، فرانسه واقع شده است. این معبد که در اصل به دستور پادشاه لوئی پانزدهم به عنوان معبدی برای بزرگداشت سنت ژنو، قدیس حامی پاریس ساخته شد، امروزه عمدتاً به عنوان مقبره ای برای قهرمانان مشهور فرانسوی عمل می کند. 
پانتئون یعنی چه ؟ کلمه پانتئون ریشه یونانی دارد و به معنی معبد همه خدایان است. و از سال 1920، پانتئون در پاریس به عنوان یک بنای تاریخی طبقه بندی می شود.
پانتئون برای تبدیل شدن به معبدیی به افتخار قدیس حامی شهر، سنت ژنویو ساخته شد. پادشاه لوئی پانزدهم در سال 1744 به شدت بیمار شد و برای قدردانی از بهبودی خود دستور ساخت معبدی را برای ادای احترام به قدیس داد.
پانتئون اولین بنای مهمی است که در پاریس ساخته شده است و همچنین اولین اثری است که منظره ای پانوراما از شهر را ارائه می دهد. معبد پانتئون پاریس که در قرن هجدهم توسط ژاک ژرمن سوفلوت ساخته شد، بنای یادبودی به سبک نئوکلاسیک است و نمایی شبیه به پانتئون در رم ایتالیا دارد.

تاریخچه معبد پانتئون پاریس

تاریخچه معبد پانتئون پاریس

تاریخچه معبد پانتئون پاریس

پانتئون، در حدود سال 1757 توسط معمار ژاک ژرمن سوفلوت به عنوان یک معبد جدید شروع  به ساخت شد تا جایگزین معبدی بسیار قدیمی‌ تری به همین نام در همان مکان شود. 
این معبد در طول انقلاب فرانسه سکولاریزه شد و به یاد بزرگان فرانسوی نام پانتئون را دریافت کرد. طراحی آن نمونه ای از بازگشت نئوکلاسیک به استفاده کاملا منطقی از عناصر معماری کلاسیک بود. 
پانتئون ساختمانی صلیبی شکل با گنبدی بلند بر روی گذرگاه و گنبد های نعلبکی شکل پایینی بر روی چهار بازو است. نما، مانند پانتئون رومی، با ایوانی از ستون‌ های قرنتی و سنگ ‌فرش مثلثی شکل که به انتهای بازوی شرقی متصل است، تشکیل شده است.
پیش از این در سال 1791، معبدی کاتولیک بی اعتبار شد و دولت انقلابی در مورد تبدیل بنای تاریخی زیبا به معبدیی دیگر نگاه مثبتی نداشت. بنابراین مجلس ملی فرانسه رای داد که این ساختمان که هنوز به عنوان معبد وقف نشده بود، باید کارکرد مقبره داشته باشد و اجساد مردان برجسته کشور را در خود جای دهد.
پانتئون پاریس محل دفن بزرگان این کشور است. شخصیت هایی که در زمینه های مختلف خود را متمایز کردند و باعث افتخار فرانسه شدند. 
به همین دلیل است که اگر به نمای آن دقت کنید، این کتیبه را می بینید: «به مردان بزرگ، وطن سپاسگزار»، نقش برجسته ای جالب که اشاره ای به ادای احترام میهن به قهرمانان با شکوه خود دارد. 
نام های بزرگ علم، هنر، سیاست و ارتش در اینجا به خاک سپرده شده اند. با قدم زدن در گالری ‌های آن، می ‌توان مقبره‌ هایی مانند مقبره ‌های پیر، ماری کوری (فیزیکدانان)، لویی بریل (خالق سیستم خواندن برای نابینایان)، ژان ژاک روسو (فیلسوف)، الکساندر دوما (نویسنده)، ولتر ( نویسنده)، ژان ژورس (سیاستمدار)، رنه دکارت (فیلسوف، فیزیکدان و ریاضیدان)، ژاک لوئیس دیوید (نقاش)، لویی آنتوان دو بوگنویل (دریانورد و افسر) و ... است.

معماری معبد پانتئون

معماری این معبد دیدنی را می توان به دو قسمت تقسیم کرد. اولاً، فضای داخلی مقبره، جایی که بازدیدکنندگانی که تور فرانسه را تهیه کرده اند به دلیل بزرگی و تزئینات داخلی آن را ستایش می کنند، و ثانیاً سردابه ای که شامل مقبره های شهروندان برجسته فرانسوی مانند ولتر، روسو، ویکتور هوگو، ماری کوری، لویی بریل، ژان است. 

نمای خارجی 

نمای باشکوه این معبد نه تنها دارای ستون ‌ها و مجسمه ‌های کورنتی است، بلکه چهره‌ های دانشمندان، فیلسوفان و دولتمردان برجسته را نیز دارد. 
مجسمه‌ های حاضر در اینجا مجسمه‌ های روسو، ولتر، لافایت، ناپلئون بناپارت، به همراه سربازان هستند. نمای یونانی - رومی پانتئون بسیار باشکوه و چشمگیر است. این نما با الهام از طراحی رومی و یونانی گرفته شده است، ودارای 22 ستون به سبک کورنتی است که از یک پدافند مثلثی ساخته دیوید انجر پشتیبانی می کند. کل ساختمان بنای تاریخی است و نما و گنبد آن از دور قابل مشاهده است و آرامگاه مشاهیر فرانسه می باشد.

معبد پانتئون تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری پاریس است. اگر می‌خواهید با همه جاهای دیدنی پاریس آشنا شوید، مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

نمای داخلی معبد پانتئون

نمای داخلی معبد پانتئون

نمای داخلی

وقتی از در وارد می شوید، عظمت بیشتر نمایان می شود. فضای داخلی وسیع آن به وضوح گوتیک و باشکوه است. این ساختمان به شکل یک صلیب یونانی است و مرکز آن با گنبدی باورنکردنی به ارتفاع 83 متر مشخص شده است. 
ابعاد آن 110 متر طول و 84 متر عرض است که 100 ستون کورنتی و آثار هنری متعدد را در خود جای داده است. داخلی این معبد با موزاییک ها و نقاشی هایی از صحنه های تاریخ فرانسه تزئین شده است که برخی از آنها توسط Puvis de Chavannes طراحی شده است. 
در این نقاشی‌ ها می ‌توان مضامین مختلفی را تشخیص داد، و زندگی سنت ژنویو دو پویس را روایت می ‌کند. شاوانس نقاشی های این معبد را در سال 1874 آغاز کرد و می توان گفت که بزرگترین نقاشی دیواری قرن 19 بوده است. 
فضای داخلی آن چیزی است که به عنوان نئوکلاسیک شناخته می شود، زیرا گرایش معماران آن زمان به بازتولید جزئیات کلاسیک در زمینه ای جدید است. در اینجا ما شاهد بازتولید خطوط خالص و مقیاس ساختمانهای یونانی چندین قرن بعد در محیطی جدید هستیم.
هنگامی که به زیر زمین می روید، وارد یک اتاق گرد می شوید که از آنجا راهروهای بی شمار شروع می شود که شخصیت های تاریخی در آن قرار دارند. در ورودی آنها پانل هایی با نام وجود دارد.

گنبد معبد پانتئون

گنبد معبد پانتئون بدون شک یکی از نقاط قوت این معبد است. با الهام از معبدی جامع سنت پل لندن می باشد. این معبد زیبا به طور کامل توسط پنجره احاطه شده است، نقاشی های دیواری آن در مرکز معبد دارد.
در تابستان ها مب توان از گنبد معبد بالا رفت، اما بالا رفتن از گنبد نیاز به کمی تلاش دارد، زیرا حدود 200 پله باید طی شود. از آنجا می ‌توانید باغ‌ های باشکوه لوکزامبورگ، با برج ایفل را که درست در پشت آن قرار دارد تماشا کنید.

شبستان های هنری

شبستان غربی با ویترین مجموعه ‌ای از نقاشی‌ هایی که قدیسین پاریس، سنت دانیس و سن ژنویو را به نمایش می ‌گذارند، کامل می ‌شود. در حالی که شبستان های جنوبی و شمالی دارای نقاشی های دیواری هستند که قهرمانان مسیحی فرانسه را به تصویر می کشند. پانتئون پاریس دارای یک آونگ فوکو 67 متری بود که در زیر گنبد مرکزی آویزان بود و چرخش زمین را نشان می داد. در حین بازسازی نمایش داده شد و اکنون ساختمان فقط یک کپی تکراری از آونگ دارد.

ساخت آونگ فوکو

ساخت آونگ فوکو

آونگ فوکو معبد

مانند گنبد معبد، آونگ فوکو یکی از چشمگیرترین سازه های پانتئون است. آونگ فوکو در واقع یک توپ فلزی است که مستقیماً در مرکز گنبد زیبا و در وسط پانتئون آویزان شده و توسط یک حصار گرد احاطه شده است. وظیفه آن ثبت حرکت چرخشی سیاره زمین است.
در 3 ژانویه 1851، فیزیکدان فرانسوی، ژان برنارد فوکو آزمایشی را در خانه انجام داد و با استفاده از یک آونگ دو متری که به او اجازه می ‌داد نزدیک به زمین تاب بخورد ثبت حرکات چرخشی زمین را انجام داد. چهار هفته بعد، او آزمایش دیگری را در رصدخانه پاریس انجام داد که اکنون با آونگی دوازده متری ساخته شده است. و در 26 مارس 1851 با اجازه لویی ناپلئون بناپارت، آونگی 67 متری را در وسط پانتئون قرار داد تا تز خود را در مورد چرخش زمین ثابت کند.
آونگ به صورت عمودی آویزان می شود و هنگامی که حرکت می کند، رکابی که به کره متصل می شود، روی لایه نازکی از ماسه که روی زمین نشسته است، علامتی ایجاد می کند. و با هر چرخش کره ی زمین، علامت روی ماسه به تدریج افزایش می یابد. با این نمایش ساده و مستقیم می توانیم حرکت زمین را ثابت کنیم.
ابعاد کره فلزی 20 سانتی متر و وزن آن 28 کیلوگرم است. آن که با طلای 24 عیار ساخته شده است، توسط یک سیم عمودی به طول 67 متر که از وسط گنبد خارج شده است، آویزان شده است.

ساعات بازدید از معبد پانتئون

برای بازدید از این معبد گردشگران می توانند همه روزه از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر از آن دیدن کنند.
سایت رسمی معبد پانتئون : www.paris-pantheon.fr/en

بهترین زمان برای بازدید از پانتئون پاریس 

اگر علاقه مند به بازدید از پانتئون پاریس هستید اما می خواهید از شلوغی و هرج و مرج دوری کنید، بهتر است از تعطیلات آخر هفته خودداری کنید. 
برنامه ریزی برای بازدید خود در اواسط هفته بگذارید. به خاطر داشته باشید که گنبد پانتئون بین ماه های فروردی تا آبان بسیار جذاب است.

رفتن به معبد پانتئون پاریس

رفتن به معبد پانتئون پاریس

راه های مختلف برای رفتن به معبد پاریس

راه های مختلفی برای رسیدن به این مکان میراث فرهنگی وجود دارد، اما محبوب ترین و راحت ترین آنها پیاده روی است. پانتئون پاریس از هر نقطه ای  از پاریس راه دارد.
با مترو: نزدیک ‌ترین ایستگاه مترو Cardinal Lemoine در خط 10 است که به شرق پانتئون پاریس و همچنین RER B که در لوکزامبورگ توقف می ‌کند، متصل می ‌شود.
با اتوبوس: دو ایستگاه اتوبوس در نزدیکی پیازا ناوونا هستند که تنها حدود 5 دقیقه از پانتئون پاریس فاصله دارد. خطوط اتوبوس موجود در این مسیر 21، 27، 38، 82، 84، 85 و 89 است.
با ماشین:  شما می توانید با ماشین شخصی خود بلوار سنت میشل و خیابان سوفلوت را به سمت معبد پانتئون حرکت کنید.

چکیده مطلب

معبد پانتئون بین سال های 1764 و 1790 ساخته شد، ابتدا توسط ژاک ژرمن سوفلوت و بعد توسط ژان باپتیست روندله طراحی شد. پانتئون با هدف ترکیب سادگی معماری گوتیک با شکوه معماری یونان ایجاد شد. پانتئون که در قله مونتا سن ژنویو در منطقه 5 پاریس قرار دارد، در ابتدا معبد بود که به سنت ژنویو تقدیم شده بود. 
این مکان برای علاقه مندان به تاریخ بسیار جذاب است، زیرا معماری شگفت انگیز نئوکلاسیک را ارائه می دهد. نما، مهمترین بخش ساخت و ساز این معبد است.
زیبایی معماری آن، بازدیدکنندگان را شگفت زده می کند. علاوه بر این، گنبدی جذاب، دارد که در وسط آن آونگی است که می تواند چرخ کره ی زمین را اثبات کند.
شما می توانید برای خرید تور لحظه آخری اروپا به سامانه رزرواسیون تریپ مراجعه کنید و ارزان ترین تورها را بدون واسطه و به صورت آنلاین خریداری کنید.

سوالات متداول در باره ی معبد پانتئون پاریس

پانتئون پاریس به چه دلیل معروف است ؟

پانتئون محل دفن افراد بزرگ فرانسوی از جمله ولتر، ژان ژاک روسو، ویکتور هوگو، امیل زولا و ماری کوری بسیار معروف است.

شخصیت های معروف دفن شده در پانتئون پاریس چه کسانی هستند ؟

شخصیت ها شامل ویکتور هوگو، ولتر، ژان ژاک روسو، ژان ژورس و ماری کوری  در این معبد دفن شده اند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc