https://gateway.trip.ir/api/

موزه متحف هنر مدرن قطر

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

موزه متحف هنر مدرن قطر

قطر خانه یکی از بهترین و متنوع ترین مجموعه های هنر معاصر در جهان است و موزه های قطر در مرکز همه آن قرار دارند. نمایشگاه ‌های موزه‌ ها و گالری ‌های قطر، تأسیسات هنری عمومی و موارد دیگر، همگی به حمایت و حفظ صحنه هنری کشور قطر بسیار کمک می کند.
مجموعه متحف نیز مانند موزه های مشیرب قطر، متعلق به موزه های قطر، اکنون بیش از 9 هزار اثر را در خود جای داده است که آن را به بزرگترین مجموعه تخصصی جهان در نوع خود تبدیل می کند. 
این موزه دارای نمایشگاه‌ های بزرگی، چه تاریخی و چه تجربی و برنامه‌ های آموزشی در مقیاس بزرگ را سازمان‌ دهی می ‌کند که نقش مهمی را به ‌عنوان مرکز گفتگو، تحقیق و منبعی برای پرورش خلاقیت ایفا می ‌کند. 
متحف میزبان نمایشگاه های انفرادی و گروهی هنرمندان منطقه، و رویدادهایی است که هنر مدرن و معاصر را مورد بررسی و تجلیل قرار می دهد.

ساخت مجموعه موزه متحف

ساخت مجموعه موزه متحف 

ساخت مجموعه متحف 

موزه هنر مدرن متحف در دوحه، دیدگاهی عرب در مورد هنر مدرن و معاصر ارائه می دهد. زمانی که حامی و بنیانگذار این موزه شیخ حسن بن محمد بن علی آل ثانی ابتدا تصور کرد که یک موزه هنرهای مدرن عرب چگونه می تواند باشد. 
او شروع به ساخت مجموعه ای کرد که بتواند به عنوان گنجینه ای غنی و نماینده هنر مدرن عرب در خدمت هنرمندان و مردم باشد. و او این مجموعه را نقطه شروعی برای ایجاد فرصت های بیشتر برای هنرمندان و هنردوستان در دوحه و سراسر جهان دانست.
یکی از مهم ‌ترین جاذبه ‌های فرهنگی این موزه دیدگاهی عرب در مورد هنر معاصر ارائه می‌ کند. آثار به نمایش درآمده روایتگر داستان جهان عرب است که توسط هنرمندان آن دیده می شود و از طریق اشکال مختلف هنری ارائه شده است.
آثار موزه متحف شامل مضامینی مانند ملت سازی، پسا استعمار، بازسازی، صنعت نفت، شهرنشینی و آرمان های مردم در دنیایی است که به سرعت در حال تغییر است.
فرم های سنتی از جمله خوشنویسی، صنایع دستی و نقوش هندسی برای تولید آثاری که بازتاب تغییرات اجتماعی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی جاری در زمانه است، به کار گرفته شده اند. 
متحف به بازدیدکنندگان که تور قطر را تهیه می کنند این فرصت را می دهد تا به اختراع مجدد زبان های بصری توسط هنرمندان عرب توجه کنند، زیرا آنها صدای منحصر به فردی را ایجاد کردند که از هنجارهای اروپا محوری خارج شد.

درباره اداره موزه های قطر

بنیاد قطر در سال 1995 توسط اعلیحضرت امیر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی با مأموریت سه گانه آموزش، تحقیق علمی و توسعه جامعه تأسیس شد. 
اداره موزه های قطر تحت رهبری امیر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی و به رهبری رئیس آن جناب شیخه المیاسه بنت حمد بن خلیفه آل ثانی انجام می شود. 
مؤسسات فعال در شهر آموزش شامل آکادمی قطر، آکادمی رهبری قطر و مرکز یادگیری هستند که همگی از دوران کودکی تا دبیرستان به دانش آموزان خدمت می کنند.

معماری ساختمان موزه متحف

موزه هنر متحف قطر در سال 2010 در شهر آموزش تاسیس شد. مدیریت این موزه توسط حضرت شیخ موزا بنت ناصر انجام می شود. 
موزه متحف در یک ساختمان مدرسه توسط معمار فرانسوی ژان فرانسوا طراحی شده است. این موزه برای آغاز گفتگو، سازماندهی نمایشگاه ها و برنامه های آموزشی و همچنین یک مسابقه و نمایشگاه سالانه برای دانش آموزان کار می کند.
این موزه دارای یک کتابخانه در محل با مجموعه گسترده ای از کتاب ها در مورد هنر مدرن و تاریخ هنر، با تمرکز ویژه بر جهان عرب است. 
دایره المعارف دو زبانه متحف، منبعی علمی که حقایق اساسی و اطلاعات عمیق در مورد هنر مدرن جهان عرب را ارائه می دهد، به صورت آنلاین و رایگان در دسترس است.
این موزه مرزشکنی است که از جامعه محلی می خواهد تا خلاقیت امروزی جهان عرب را نشان دهد. این یکی از جذاب ترین و پر جنب و جوش ترین موزه های قطر است.

داخل موزه هنر مدرن متحف قطر

نمایشگاه افتتاحیه و برنامه‌ ها در محوطه ‌ای به مساحت 5500 متر مربع که شامل گالری‌ هایی در دو طبقه، یک کافه، یک فروشگاه موزه، یک کتابخانه تحقیقاتی و یک بخش آموزشی است، برگزار می‌ شود. 
بازدیدکنندگان از طریق تراس وارد متحف می ‌شوند که دارای قسمت نشیمن در فضای باز برای کافه است. از تراس، بازدیدکنندگان از یک نمای داربستی پیچیده شده با صفحه نمایش عبور می کنند، که در شب می توان تصاویر و ویدئو را روی آن پخش کرد. در داخل موزه فضای منعطف از زیبایی شناسی غیررسمی و معاصر برخوردار است. 

نمایشگاه های موزه متحف قطر

نمایشگاه های موزه متحف قطر

نمایشگاه های موزه 

علاوه بر نمایشگاه افتتاحیه که آثاری از این مجموعه را به نمایش می گذارد، متحف دو نمایشگاه موقت ویژه افتتاحیه را در فضای نمایشگاه جدید واقع در محوطه موزه هنر اسلامی ارائه خواهد کرد.
گفتگوی بین مدرن و معاصر، که توسط نادا شابوت سرپرستی می ‌شود، پنج هنرمند بزرگ را معرفی می‌ کند که فعالیت‌ هایشان سال‌ها از هنر مدرن تا معاصر را در بر گرفته است. 
این هنرمندان عبارتند از دیا عزاوی، فرید بلکاحیا، احمد ناور، ابراهیم الصلاحی و حسن شریف می پردازد که هنر مدرن را در کشورهای خود ترویج کرده اند و امروز نیز تأثیرگذار هستند. 
از آنجایی که عرب گرایی عامل اصلی بلوغ هنر مدرن از جهان عرب در زمان بلوغ آنها بود، آثار آنها گاهی جستجو برای هویت فرهنگی و تمایل به حفظ تمایز فرهنگی را نشان می دهد.
 در عین حال، این هنرمندان هرگز رشد زیبایی ‌شناختی را قربانی نكرده‌ اند، یا تلاش وجودی برای شناخت خود مدرن را رها نكرده ‌اند.

آثار هنری موزه 

این مجموعه هنری موزه متحف، نمایشی از هنر مدرن و معاصر قرن بیستم و بیست و یکم از کشورهای  خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اروپا است که با قطر و شبه جزیره عرب پیوند خورده است. 
این مجموعه همه هنرمندان را از سرتاسر جهان به ارمغان می آورد و شیوه های هنری بازتعریف شده و روایت های تاریخی هنر را به نمایش می گذارد. 
توسعه دولت ها، مبارزات و پروژه ‌های بازسازی پس از استقلال، توسعه و تأثیر صنعت نفت، تولد مراکز و شهرهای جدید شهری و تمایل به رشد در عصر دیجیتال و شبکه از موضوعات است. 
برخی از آثار هنری در مورد حرکت تمدن بشری در طول تاریخ صحبت می کنند. به عنوان مثال، گرایش های بصری جدید از تمدن های باستانی الهام گرفته شده از نقاشی های محمود مختار، حفید دروبی و جواد سلیم است. 
جامعه از طریق کارهای هنری انجام شده توسط چایبیا، اینجی افلاتون، پل گیراگوسیان، فایق حسن و عیسی ساقر به تصویر کشیده شده است. از سوی دیگر آثاری از سیف وانلی، عبدالله المحرقی و حامد اویس پیشرفت اجتماعی و صنعتی را به تصویر می ‌کشند.
هنرمندانی مانند احمد چرکاوی، چاوکی چوکینی، و پرویز تناولی به ‌خاطر نشانه ‌های صنایع دستی و خوشنویسی ‌شان شناخته می ‌شوند. 
موزه متحف بیشتر از تاریخ های خطی هنر است. ارزشی به تفکر انتقادی و تولید در مدرنیته های مختلف می افزاید که ظهور هنر را که با تغییر در مناظر اجتماعی و زیست محیطی مرتبط است، برجسته می کند. 

معنی متحف چیست ؟

موزه هنرهای مدرن عرب نهادی جدید برای فرهنگ و خلاقیت عرب است. متحف که در زبان عربی به معنای «موزه» است، مجموعه ‌ای دائمی منحصربه ‌فردی را در خود جای داده است که نمای کلی کمیاب و جامع از هنر مدرن عربی را ارائه می ‌دهد، موزه متحف همچنین نقش مهمی را به ‌عنوان مرکزی برای گفتگو و پژوهش و منبعی برای پرورش خلاقیت ایفا خواهد کرد. این موزه در یک ساختمان مدرسه سابق در شهر آموزش دوحه قرار دارد که توسط معمار ژان فرانسوا بودن تغییر شکل داده است.

مسیر های رفتن به موزه متحف قطر

مسیر های رفتن به موزه متحف قطر

مسیر های رفتن به موزه متحف قطر

اگر قصد دارید با مترو به موزه متحف بروید می توانید در هر یک از ایستگاه ‌های نزدیک به مقصد مانند شهر آموزش و پرورش، ایستگاه جاده الریان، مسجد محمد عبدالعزیز پیاده شوید و خود را به موزه برسانید.
و یا می ‌توانید با اتوبوس یا مترو به موزه هنرهای معاصر متحف بروید. این خطوط و مسیرهایی هستند که در نزدیکی توقف دارند. اتوبوس شماره  104، 104A، 56 می باشند.
سایت موزه متحف : www.mathaf.org.qa

هتل های نزدیک موزه متحف 

هتل های زیادی در اطراف موزه متحق قطر قرار دارد در زیر به چند مورد از نزدیک ترین هتل ها به این مجموعه اشاره می کنیم.

Premier Inn Doha 
Al Messila
وارویک دوحه
هتل Sheraton Grand Doha Resort 

چکیده مطلب

متحف موزه ای برای هنر معاصر عربی در الریان است که در غرب دوحه پایتخت قطر واقع شده است. این موزه که در 30 دسامبر 2010 افتتاح شد، در حال حاضر در مدرسه‌ ای در شهر آموزش دوحه قرار دارد که توسط معمار فرانسوی ژان فرانسوا بودن برای این منظور بازطراحی شده است.
قلب موزه مجموعه عالیجناب شیخ حسن بن محمد بن علی آل ثانی، یکی از اعضای خاندان حاکم قطر است که خود هنرمند و مشتاق مجموعه دار آثار هنری است. 
این موزه با مجموعه ای متشکل از 6300 اثر هنری عربی از قرن نوزدهم تا امروز و برنامه ریزی برای یک مرکز تحقیقاتی و کتابخانه، اولین موزه در نوع خود در منطقه است. 
نمایشگاه‌ها و رویداد های متحف، دیدگاهی عربی در مورد هنر مدرن و معاصر بین‌ المللی را ارائه می ‌کند و به عنوان یک پلتفرم برای هنرمندان عرب عمل می ‌کند. این موزه فضایی مدرن برای گفتگو درباره هنر مدرن و معاصر در منطقه، دیاسپورای عرب و فراتر از آن است.
قطر در سال 2022 میطبان جام جهانی فوتبال است، شما می توانید با تهیه قیمت تور جام جهانی قطر از سایت تریپ علاوه بر تماشای بازی های فوتبال از موزه هنر مدرن متحف قطر نیز دیدن کنید.

سوالات متداول در باره ی موزه متحف هنر مدرن قطر

موزه متحف کی افتتحاح شد ؟

موزه هنر متحف قطر در سال 2010 در شهر آموزش تاسیس شد، مدیریت این موزه توسط حضرت شیخ موزا بنت ناصر انجام می شود. 

منظور از کلمه متحف چیست ؟

کلمه متحف در عربی به معنای موزه است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc