https://gateway.trip.ir/api/

ساعت نجومی پراگ در جمهوری چک

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

ساعت نجومی پراگ در جمهوری چک

اگر اهل معماری و عاشق سبک بوهمی هستید، پراگ ممکن است بهترین شهر برای بازدید شما باشد، پراگ میزبان یکی از بزرگ ترین ساعت نجومی در جهان است. 
یکی از محبوب ترین مکان های دیدنی پراگ، ساعت نجومی است که در میدان شهر قدیمی واقع شده است. این ساعت بیش از 600 سال قدمت دارد و یکی از قدیمی ترین ساعت های نجومی کاربردی در جهان است.
این ساعت که بر روی دیوار جنوبی تالار شهر پراگ واقع شده است، چنان منظره جذابی است که به یکی از مکان ‌های دیدنی مورد توجه گردشگرانی تبدیل شده است.
ساعت نجومی در پراگ که با نام اورلوج شناخته می شود، این ساعت علاوه بر نشان دادن زمان موقعیت نسبی خورشید، ماه، زمین و صورت فلکی زودیاک را نیز نشان می دهد. 
اولین و قابل توجه ترین چیزی که در این ساعت وجود دارد صفحه نجومی چشمگیر و زیبای آن است. این نشان دهنده موقعیت خورشید و ماه در آسمان و سایر جزئیات مختلف نجومی است.

تاریخچه ساخت ساعت نجومی پراگ

تاریخچه ساخت ساعت نجومی پراگ

تاریخچه ساخت ساعت نجومی پراگ

ساعت نجومی پراگ برای اولین بار در سال 1410، صفحه تقویم پایین در سال 1490 و خروس بانگ طلایی نمادین برج ساعت در حدود سال 1865 به آن اضافه شد.
این ساعت به سومین ساعت نجومی قدیمی جهان تبدیل شده است و قدیمی ترین ساعت نجومی است که هنوز در حال کار است. سال‌ ها اعتقاد بر این بود که ساعت توسط استاد ساعت Jan Růže، طراحی و ساخته شده است. اما این فقط یک اشتباه تاریخی است.
با این حال، این اشتباه منجر به ایجاد یک افسانه محلی شد که امروزه نیز برای گردشگران تور اروپا نقل می شود. که پس از ساخت این ساعت، بسیاری از کشورهای خارجی آرزو داشتند که میدان شهر خود را با یک ساعت نجومی شگفت ‌انگیز مزین کنند.
روایت هایی نقل شده است که میکولاس طراح اصلی این ساعت از نشان دادن نقشه های طراحی شاهکار خود به دیگران امتناع کرد، و این خبر به شورای شهر پراگ رسید. 
شوراها که از ترس اینکه میکولاس ممکن است ساعتی بزرگتر، بهتر و زیباتر برای کشورهای دیگری بسازد، این ساعت ساز درخشان را کور کردند و اطمینان حاصل کردند که ساعتی شبیه به ساعت آن ها در دیگر کشورها ساخته نمی شود.
ساعت‌ ساز که دیوانه شده بود، انتقام نهایی را گرفت، خودش را در اثر هنری خارق‌ العاده ‌اش انداخت، دنده ‌های ساعت را به هم زد و هم‌ زمان به زندگی‌ اش پایان داد. همه کسانی که سعی می کردند آن را درست کنند یا دیوانه می شدند یا می مردند.
بر اساس مقاله ای که در سال 1961 کشف شد و حاوی توصیفی روشنگر از نحوه عملکرد صفحه نجومی ساعت است، سازنده ساعت میکولاس کادان بوده است. به نظر می رسد که میکولاس از یک ستاره شناس و معلم دانشگاه به نام یان سیندل نیز کمک گرفته است. 

معماری ساعت پراگ

صفحه نجومی شکلی از اسطرلاب مکانیکی است که معمولاً در زمان سنجی و مطالعات نجومی قرون وسطی استفاده می شد. هر یک از رنگ‌ های مختلف آبی و قهوه‌ ای درون صفحه اصلی، رویدادهایی مانند طلوع خورشید، طلوع آفتاب، روز، شب و غیره را نشان می ‌دهد و همچنین شامل اطلاعات جغرافیایی مختلف مانند موقعیت مناطق استوایی می ‌شود.
درست بالای ساعت اصلی، دو درب آبی وجود دارد که بین ساعت 9 صبح تا 9 شب هر روز باز می شوند  تا پیاده روی مجسمه های متحرکی را نمایان کنند. 
یکی از چهره های متحرک که یک ساعت شنی در دست دارد، مرگ را به تصویر می کشد. مجسمه متحرک دیگری دارای آینه ای است.
مجسمه های دیگر، مانند مجسمه های ستاره شناس، فیلسوف یا وقایع نگار بی حرکت به نظر می رسند، تعدادی از این مجسمه ها کپی هستند زیرا اصل آنها در پایان جنگ جهانی دوم به شدت توسط آلمانی ها آسیب دید.
در زیر اسطرلاب اصلی و ساعت، صفحه تقویم قرار دارد. در مرکز آن، نماد شهر قدیمی پراگ را نشان می دهد و حلقه بیرونی آن شرح هر روز را برای کل سال می خواند. 

عملکرد ساعت نجومی

عملکرد ساعت نجومی

عملکرد ساعت نجومی

قدیمی ‌ترین قسمت ساعت، متعلق به سال 1410 است که توسط ساعت ‌ساز میکولاس کادان و یان سیندل، استاد نجوم در دانشگاه چارلز در پراگ ساخته شد. 
صفحه یک شکل از اسطرلاب است که در آن به راحتی می توانید در داخل دایره سیاه، علائم زودیاک را که در پراگ قرن پانزدهم بسیار مهم بودند، علاوه بر نمادهایی که خورشید و ماه را نشان می دهند، مشاهده کنید. 
در ساعت همچنین می توانید شفق قطبی یا طلوع (در سمت چپ) و غروب خورشید (در سمت راست) را ببینید، در حالی که اعداد طلایی در دایره آبی نشان دهنده ساعات روز هستند.
چهار نماد اطراف ساعت چهار تمثیل هستند که نشان دهنده غرور (مردی که آینه ای در دست دارد)، طمع (تاجری با کیسه ای پول)، مرگ (اسکلتی با ساعت شنی) و زیاده خواهی (یک شاهزاده ترک در حال نواختن ماندولین) هستند. 
وقتی ساعت به ساعت می گذرد، این نمادها شروع به رقصیدن می کنند. مرد بیهوده در آینه نگاه می کند، مرد حریص کیفش را حرکت می دهد، اسکلت ساعت شنی را که زمان را نشان می دهد تکان می دهد و مرد ولخرج سرش را حرکت می دهد. در همین حال، صدها گردشگر مجذوب میدان شهر قدیمی پراگ ایستاده اند.
تمام این منظره همزمان با راهپیمایی مجسمه های دیگر اتفاق می‌ افتد که در آن پنجره‌ ها باز می ‌شوند و مجسمه ها یکی یکی بیرون می آیند.
در پنجره سمت چپ، سنت پل با شمشیر و یک کتاب ظاهر می شود و به دنبال آن سنت توماس، سنت جود تادئوس، سنت سیمون، سنت بارتولمه و سنت بارنابی قرار دارند. 
در پنجره سمت راست نیز، سنت پیتر را با کلید های پادشاهی بهشت می بینیم و به دنبال آن سنت ماتیاس، سنت جان، سنت اندرو و سنت جیمز قرار دارند. 
و وقتی بالاخره پنجره ها بسته می شود، خروسی بانگ می زند و به دنبال آن زنگ ها به صدا در می آیند تا پایان نمایش را اعلام کنند.

روایت های جالب در مورد ساعت نجومی

در سال 2018، در حالی که ساعت در حال بازسازی بود، یک پیام مخفی در داخل یکی از مجسمه های آن کشف شد. محفظه فلزی در داخل یکی از مجسمه های ساعت بود، حاوی نامه ای 18 صفحه ای بود که توسط مجسمه ساز به نام Vojtěch Sucharda نوشته شده بود. 
این پیام نقشه های گسترده تر مجسمه ساز را برای ساعت نجومی نشان می دهد که هرگز تکمیل نشد. او همچنین از شرایط آن زمان و همچنین شروع دوران کمونیستی گله مند بود.
کار مرمت همچنین برخی از ویژگی های پنهان دیگر برج ساعت را نشان داد که قدمت آن به حدود قرن پانزدهم باز می گردد. چندین مجسمه از موجودات سنگی در گوشه و کنار صفحه تقویم پشت چند چوب کشف شد. به نظر می رسد اینها برخی از جزئیات اصلی ساعت قبل از نصب صفحه در اواخر دهه 1400 بوده است.
تمام آثار کشف شده در طول کار بازسازی قرار است مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار گیرند. مرمت‌ گران همچنین پیام جدیدی را برای نسل‌ های آینده به این برج خواهند داد.

حوادث ساعت پراگ

همانطور که انتظار دارید، در طول 600 سال، ساعت نجومی دچار حوادث مختلفی شده است که برخی از آنها بسیار مهم است. ساعت در چندین نوبت از سال 1552 به طور غیر منتظره ای متوقف شد و در نتیجه مجبور به تعمیر و نگهداری کامل شد. 
در قرن هفدهم، مجسمه ‌های متحرک در صفحه ‌های نجومی گنجانده شد. در 8 می 1945، اندکی قبل از شکست آلمانی ها در جنگ جهانی دوم، سربازان آلمانی که شکست خود را درک کردند، به شهر قدیمی پراگ یورش بردند و تالار شهر و ساختمان های مسکونی مختلف را به آتش کشیدند و عملا ساعت و مجسمه های چوبی را از بین بردند. 

بهترین زمان برای بازدید از ساعت نجومی پراگ

بهترین زمان برای بازدید از ساعت نجومی پراگ

بهترین زمان برای بازدید از ساعت نجومی پراگ

اگر می‌خواهید تماشای ساعت را بدون شلوغی تجربه کنید، باید زودتر در روز برسید، ترجیحاً در طلوع آفتاب بهترین زمان برای بازدید است، حتی وقتی ساعت 5 صبح از ساعت پراگ بازدید کردید، به زودی متوجه می شوید که شما تنها افرادی نیستیم که برای تماشای این ساعت جذاب به آنجا آمده اید.

سخن آخر

ساعت نجومی پراگ یکی از محبوب ترین دیدنی های  این شهر است. گردشگران مشتاق  جلوی برج تالار شهر قدیمی جمع می شوند تا این ساعت را از نزدیک تماشا کنند.
که زنگ ها به صدا در می آیند، دو در بالای صفحه ساعت باز می شوند و مجسمه های روی یک سکوی چرخان یکی پس از دیگری به چشم می آیند.
ساعت توسط ساعت ساز بزرگ میکولاس از کادان ساخته شده است. شهرت صنعتگری او به حدی بود که بسیاری از کشورهای خارجی به سراغ میکولاس رفتند و هر یک آرزو داشتند میدان شهر خود را با ساعت نجومی شگفت انگیزی داشته باشند. میکولاس از نشان دادن نقشه های شاهکار خود امتناع کرد، اما این خبر به شورای شهر پراگ رسید.
شورا هم  از ترس اینکه میکولاس ممکن است ساعتی بزرگتر، بهتر و زیباتر برای کشورهای دیگری بسازد، این ساعت ساز درخشان را کور کرد.
افسانه ها حاکی از این است، که ساعت ‌ساز دیوانه شده بود، وانتقام نهایی را گرفت خود را در اثر هنری خارق ‌العاده ‌اش انداخت، ساعت را به هم زد و با یک حرکت به زندگی خود نیز پایان داد. 
برای اطلاع بیشتر از بلیط هواپیما تهران پراگ می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید و بلیط های خود را ارزان و بدون واسطه به صورت آنلاین تهیه کنید.

سوالات متداول در باره ی ساعت نجومی پراگ 

قدیمی ترین ساعت نجومی جهان کجاست ؟

ساعت نجومی پراگ در سال 1410 نصب شد و قدیمی ترین ساعت جهان در نوع خود است.

آیا ساعت نجومی پراگ دقیق است ؟

هر ساعت نجومی یک ماشین منحصر به فرد در نوع خود بوده است، ساعت های قرون وسطایی می توانستند حتی نیم ساعت در روز انحراف را نشان دهند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc