https://gateway.trip.ir/api/

دروازه جهنم کجاست

به روز رسانی: 30 فروردین ، 1401 جاذبه های گردشگری

دروازه جهنم کجاست

دروازه جهنم کجاست؟ چرا اسم این دروازه جهنم نامیده شده است؟ در اعماق صحرای ترکمنستان، ده ها سال است که یک دهانه آتش گرفته است. گودال عظیم شعله ور شده است، که در میان ماسه های خشک قرار دارد که دروازه جهنم نامیده می شود.
مردم محلی بر این باورند که این دهانه دریچه ای برای ورود به جهنم است، به همین دلیل نام آن را "دروازه های جهنم" گذاشتند.
این مکان یکی از چشمگیرترین و اسرارآمیزترین مکان های روی زمین است، دروازه جهنم در دوران اتحاد جماهیر شوروی در سال 1971 هنگام استخراج گاز طبیعی شکل گرفت. 
حفاری گاز باعث فرو ریختن و تشکیل این دهانه بزرگ شده است. هنگامی که متان سمی شروع به نشت در جو کرد و برای جلوگیری از نشت آن به مناطق مجاور به خاطر محیط زیست و موجودات زنده، زمین شناسان تصمیم گرفتند دهانه را آتش بزنند تا زمانی که گاز تمام شده را مصرف کند و در عرض چند روز دیگر بسوزد. اما اتفاقی که افتاد این بود که تاکنون آتش خاموش نشده است.
دروازه جهنم اگرچه یک پدیده طبیعی نیست، بلکه یک فاجعه انسانی است، اما به یک مکان گردشگری معروف در ترکمنستان تبدیل شده است، به ویژه برای ماجراجویان و کسانی که دوست دارند آتش سوزان از لبه های آتشفشان ها را ببینند. دهانه درخشان جهنم را می توان کیلومترها دورتر دید، بوی گوگرد در نواحی مجاور و در فواصل دور قابل استشمام است.

علت ایجاد دروازه جهنم

علت ایجاد دروازه جهنم

علت ایجاد دروازه جهنم

در سال 1971، زمین ‌شناسان شوروی در حال حفاری نفت در صحرای قره قوم ترکمنستان بودند که به اشتباه به یک مخزن گاز طبیعی برخورد کردند که باعث فروپاشی زمین و تشکیل سه فروچاله بزرگ شد.
این محفظه گاز طبیعی حاوی متان بود، از این رو برای جلوگیری از نشت متان به جو، دانشمندان آن را با آتش روشن کردند، با این فرض که گاز موجود در گودال ظرف چند هفته می سوزد.
هنگامی که زمین شناسان شروع به حفاری کردند، پوسته نازک به دلیل ناتوانی در تحمل وزن ماشین آلات سنگین شوروی در خود فرو ریخت. کل مکان فروریخت و یک اثر دومینو آغاز شد که منجر به باز شدن دهانه‌ ها در سراسر دشت نازک صحرا شد. 
گرمایی که در اعماق این گودال به وجود آمده بود باعث وحشت کسانی شده بود که در این پروژه کار می کردند. زیرا گرمای آن بیش از حدسیاتی بود که تصور می کردند.
هیچ وقت اطلاعات کامل این پروژه به صورت کامل در اختیار عموم قرار نگرفت، زیرا این اطلاعات بسیار محرمانه بود. و دیگر علت آن این بود که موجب تشویق اذهان عمومی نشود.
اما پس از فروپاشی دولت شوروی سابق، اطلاعات این پروژه بازگو شد، و توجه رسانه ها را به خود جلب کرد، جالب ‌ترین قسمت ماجرا این بوده است که طبق اسناد کشف شده، دلیل اصلی متوقف شدن این پروژه ای که در عمق دوازده کیلومتری زمین قرار دارد آنطور که اعلام شد یک مشکل فنی نبوده است، بلکه هنگام حفاری وقتی دستگاه مته سعی کرده این مکان را حفاری کند، ناگهان وارد یک فضای  خالی شده است.
دروازه ی جهنمی که ایجاد شده بود، نه تنها تجهیزات حفاری خود را بلعیده بودند، بلکه اکنون گاز طبیعی نشت می کردند. اگرچه این گاز عمدتاً متان غیر سمی بود، اما می تواند تنفس را سخت کند. طولی نکشید که حیات وحش در نزدیکی آن مکان شروع به مردن کردند.
علاوه بر این، گاز متان قابلیت اشتعال بالایی دارد، با هوای حاوی تنها پنج درصد متان که قادر به ایجاد یک انفجار عظیم است. بنابراین، سطوح بالایی که از در به جهنم تراوش می کرد، منطقه را به شدت مستعد یک فاجعه بزرگ کرد. 
از آنجایی که نفت و گاز در دوران حکومت شوروی کالاهای بسیار گران قیمتی بودند، شکل گیری این دهانه یک اطلاعات محرمانه باقی مانده است.
اکنون این دهانه به یک جاذبه گردشگری قابل توجه در کشور تبدیل شده است. در سال 2018 قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان  نام این دروازه را رسماً به "درخشش قره قوم" تغییر نام داد.

اطلاعات در مورد دروازه جهنم

دروازه گازی آتشین سورئال در دشت شمال مرکزی در صحرای وسیع قره قوم در ترکمنستان به مساحت 350 هزار کیلومتر مربع است. این دروازه در فاصله ی 260 کیلومتری شمال شهر عشق آباد ترکمنستان قرار دارد. برای خرید بلیط هواپیما ارزان قیمت و بدون واسطه از طریق لینک به سایت تریپ مراجعه کنید.
عرض این دروازه 60 متر است، و در عمق آن 20 متری قرار دارد. اگرچه هیچ سابقه ای از کشف گودال در حال سوختن وجود ندارد، اما رایج ترین باور این است که دانشمندان شوروی آن را در سال 1971 کشف کردند.

کشف باکتری جدید در دروازه جهنم

در سال 2014، جورج کورونیس، کاشف کانادایی، جان خود را به خطر انداخت و از دروازه جهنم پایین رفت تا آن را کاوش کند و در مورد ویژگی ها، دما و گازهای دخیل در شکل گیری آن مطلع شود، کورونیس اولین کسی است که از دروازه جهنم پایین رفت. برنامه ریزی برای این ماجراجویی علمی، زیر نظر یک تیم حرفه ای تخصصی، 18 ماه طول کشید. 
کورونیس را با طناب ضخیمی بستند و به دروازه جهنم آویزان کردند و لباس سفارشی از چند لایه کولار پوشیده بود تا از آتش محافظت کند. او همچنین مجهز به دستگاه تنفس ویژه بود.
با تجزیه و تحلیل نمونه‌ هایی از خاک دروازه جهنم، یک گونه باکتری شدید پوسته ‌ای کشف شد که در پایین دهانه زندگی می ‌کردند. نکته جالب در این مورد این است که باکتری به راحتی می تواند در دمای بالا زندگی کند و هیچ تاثیری در خاک اطراف دهانه ندارد. این بشریت را با یک باکتری جدید و توسعه یافته تهدید می کند که می تواند زنده بماند و در برابر دماهای بالا مقاومت کند.
کورونیس به داخل گودال رفت، که آن را «کولیسئوم آتش» توصیف کرد و نمونه‌ هایی از خاک را از داخل دهانه گرفت تا نشانه ‌ای از اشکال حیات میکروبی که در محیط گرم و غنی از متان در حال رشد هستند پیدا کند. 
کورونیس می گوید که هیچ کس در کشور هم نمی داند که چه اتفاقی افتاده است. من سعی کردم هر نوع گزارش رسمی، چیزی روی کاغذ به دست بیاورم.
اما در دوران شوروی بود، و نمی توانستم این کار را انجام دهیم، بنابراین تمام مدارک از بین رفته بود و من هیچ مدرکی جز آنچه خود شاهد بودیم و شهادت دو زمین شناس در صحنه ندارم.

علت خاموش کردن دروازه جهنم

علت خاموش کردن دروازه جهنم

علت خاموش کردن دروازه جهنم

قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان  به مقامات دستور داد تا آتش داخل این دروازه را خاموش کنند. وی اظهار داشت که این مکان هم بر محیط زیست و هم بر سلامت مردمی که در نزدیکی آن زندگی می کنند تأثیر منفی می گذارد و باعث آسیب زیست محیطی و ضرر اقتصادی می شود. برای اطلاع از ارزان ترین قیمت بلیط ترکمنستان به سایت تریپ مراجعه فرمائید.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ما در حال از دست دادن منابع طبیعی ارزشمندی هستیم که می ‌توانیم از آن سودهای قابل توجهی به دست آوریم و از آن برای بهبود رفاه مردم خود استفاده کنیم.

نشت متان چقدر مضر است؟

طبق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، متان عامل اصلی تشکیل ازن سطح زمین، یک آلاینده خطرناک هوا و گازهای گلخانه ای است که قرار گرفتن در معرض آن باعث مرگ زودرس 1 میلیون نفر در سال می شود. متان همچنین یک گاز گلخانه ای قدرتمند است. در طی یک دوره 20 ساله، 80 برابر قوی تر از دی اکسید کربن در گرم شدن هوای کره ی زمین تاثیر گذار است.

کلام آخر

در نزدیکی عشق آباد ترکمنستان، دروازه ای به نام دروازه جهنم وجود دارد. در سال 1971، زمین ‌شناسان شوروی در حال حفاری نفت در صحرای قراقوم ترکمنستان بودند که به اشتباه به یک مخزن گاز طبیعی برخورد کردند که باعث فروپاشی زمین و تشکیل سه فروچاله  ای بزرگ شد. 
این محفظه گاز طبیعی حاوی متان بود، از این رو برای جلوگیری از نشت متان به جو، دانشمندان آن را با آتش روشن کردند، با این فرض که گاز موجود در گودال ظرف چند هفته می سوزد، اما تا به امروز این آتش شعله ور است.
رئیس ‌جمهور ترکمنستان خواستار پایان دادن به این صحرای سوزان است.  او در تلویزیون دولتی گفته است، ما در حال از دست دادن منابع طبیعی با ارزشی هستیم که می ‌توانیم برای آن سود قابل توجهی به دست آوریم و از آنها برای بهبود رفاه مردم خود استفاده کنیم.

سوالات متداول درباره ی دروازه جهنم 

دروازه جهنم در کدام کشور قرار دارد ؟

دروازه جهنم در260 کیلومتری شهرعشق آباد پایتخت ترکمنستان در صحرایی به نام  قره قوم واقع شده است. 

اندازه دهانه ی دروازه جهنم چقدر است ؟

عرض آن 60 متر  و در عمق آن 20 متری زمین قرار دارد، و این دهانه در سال 1971 کشف شده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc