https://gateway.trip.ir/api/

غار کارائین آنتالیا

به روز رسانی: 12 شهریور ، 1402 جاذبه های گردشگری

غار کارائین آنتالیا

آیا می خواهید از غاری که اولین ساکنان آناتولی در آن زندگی می کردند دیدن کنید؟ غار کارائین مکان زیبا برای بازدید در ترکیه است. در واقع، این غار قدیمی ترین و بزرگترین غاری در آناتولی ترکیه است که تا به حال انسان در آن سکونت داشته است.
غار کارائین یکی از آن مکان‌هایی است که از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است. علاوه بر دانش گسترده در مورد ماقبل تاریخ و تخیل زنده برای درک کامل این تجربه ضروری است. 
این غار که در نزدیکی آنتالیا قرار دارد، نشان دهنده این است که اجداد انسان مدرن به طور مداوم در آن زندگی می کردند و بزرگترین غار ترکیه است که آثاری از فعالیت های انسان ماقبل تاریخ در آن یافت شده است.
این غار در 30 کیلومتری در شمال غربی آنتالیا و در دامنه شرقی کوه کاتران در رشته کوه های غربی توروس منطقه مدیترانه قرار دارد.

مروری بر تاریخ غار کارائین

مروری بر تاریخ غار کارائین

مروری بر تاریخ غار کارائین

غار کارائین قدیمی ترین غار کشف شده است، که به اوایل دوران پارینه سنگی یعنی 200 هزار سال پیش برمی گردد. تکه ای از جمجمه انسان نئاندرتالنسیس در این غار پیدا شده است که مربوط به این دوره است. 
محققان توانستند تداوم حضور انسان در غار را برای یک دوره بیش از 25000 سال، از میان سنگی، از دوران نوسنگی و کالکولیتیک تا عصر برنز تأیید کنند. 
موقعیت غار در نزدیکی تنگه کوبوک است که گذرگاه مهمی است که منطقه مدیترانه را به منطقه دریاچه ها و آناتولی داخلی متصل می کند. 
غار کارائین به جای یک غار منفرد، مجموعه ای از غارها است و از اتاقک های زیادی تشکیل شده است. این اتاقک ها با دیواره های کلسیتی و گذرگاه های منحنی و باریک از هم جدا می شوند. استالاگمیت ها و استالاکتیت ها ظاهر شگفت انگیز غار را تقویت می کنند.
در سطح بیرونی غار طاقچه های متعدد و کتیبه های یونانی وجود دارد. این غار در سال 1946 توسط پروفسور دکتر ایسین یالچینکایا و با همکاری دانشگاه لیژ و برخی از دانشگاه های خارجی دیگر پیدا شده است.
غار کارائین به دلیل مناسب بودن شرایط طبیعی، سکونتگاهی مناسب برای نیاکان ما بوده است. مطالعات اخیر نشان می دهد که دشت روبروی غار 60 هزار سال پیش یک دریاچه بوده است. به راحتی می توان گفت که این دریاچه غار و اطراف آن را به فضای زندگی  تبدیل کرده بوده.
در تالار پیش از تاریخ موزه باستان شناسی آنتالیا، بقایای جالب زیادی از غار کارائین، مانند ابزارهای سنگی تراش و سوراخ و فسیل حیوانات از عصر پارینه سنگی به چشم می خورد. مجموعه قابل توجهی به دست آمده از غار کارائین نیز در موزه تمدن های آناتولی در آنکارا به نمایش گذاشته شده است.
در عصر آهن و به‌ طور دقیق ‌تر، در زمان استعمار یونانی‌ ها در آسیای صغیر، احتمالاً از غار به عنوان زیارتگاه مذهبی استفاده می ‌شده است که تزئینات حکاکی شده در صخره جلوی ورودی غار گواه آن است.
در داخل غار تیغه ‌های سنگ چخماق، خراش ‌ها و نوک پیکان ‌های دوره‌ های پارینه سنگی و نوسنگی کشف شده است. برخی از آنها با تکنیک Levallois اختراع شده است، که در دوران پارینه سنگی ساخته شده اند.
حکاکی های شده در سنگ آهک دوره کراتس است و ارتفاع آن از دشت تراورتن 150 متر و از سطح دریا 430 متر است.

تحقیقات باستان شناسی

اولین محققی که جذب غار کارائین شد و شروع به اکتشاف آن کرد، پروفسور اسماعیل کیلیچ کوکتن از دانشگاه آنکارا (tr. Ankara Üniversitesi) بود. 
دور اول کار تحت مدیریت او از سال 1946 تا 1958 به طول انجامید. در دور دوم تحقیقات از سال 1967 تا 1973 توسط پروفسور ایشین یالچینکایا، متخصص پیش از تاریخ، او را همراهی می کرد. 
آخرین مطالعات انجام شده در غار کارائین به سرپرستی یالچینکایا از سال 1985 تا 2008 و با همکاری دانشگاه لیژ بلژیک انجام شد.

یافته های داخل غار کارائین

یافته های داخل غار کارائین

یافته های داخل غار کارائین

یافته های درون غار نشان دهنده ی دوره نوسنگی است که ارتباط با فرهنگ هاسیلار دارد. توجه محققان به ویژه به حکاکی صورت انسان جلب شد که از نظر سبکی شبیه به محصولات فرهنگ ناتوفی بود که در دوره میان سنگی در منطقه فلسطین شکوفا شد. 
بسیاری از استخوان‌های انسان، متعلق به هومو نئاندرتالنسیس و هومو ساپینس است. علاوه بر این، تعداد زیادی استخوان حیوانات از جمله قطعات اسکلت خرس غار، فیل، کرگدن و اسب آبی نیز شناسایی شده است. 
به نظر می رسد استخوان های آخرین گونه از این گونه ها، همراه با پوسته های بی مهرگان، این نظریه را تأیید می کند که دشتی است که در جلوی غار امتداد دارد.
یافته های غنی از غار کارائین اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد گیاهان، جانوران و آب و هوای حاکم بر این منطقه در دوره ما قبل تاریخ را ارائه کرده است.

داخل غار کارائین در آنتالیا

غار کارائین که به غار سیاه نیز معروف است در دامنه کوه سام داغی و در ارتفاع 390 متری از سطح دریا واقع شده است. ورودی غار حدود 100 متر بالاتر از دشت تراورتن قرار دارد که به احتمال زیاد در دوره پلیستوسن دریاچه بوده است. 
خود غار از سه اتاق اصلی و بزرگ تشکیل شده است که با دیواره های کلسیتی از هم جدا شده و با دالان های باریک و پیچ در پیچ به هم متصل شده اند، اتاق های داخلی با استالاکتیت و استالاگمیت تزئین شده است.
در ورودی غار آثار باستان شناسی که اخیراً در این غار کشف شده است را می بینید. کوهنوردان می توانند به راحتی متوجه شوند که زمین خارج از غار هنوز پر از تکه های سنگ است که محصول جانبی تولید ابزار سنگی است. 
قبل از ورود به غار در دامنه کوه، طاقچه های مختلف و کتیبه های یونانی را می بینید، آنها بقایای دوران استعمار هستند. علاوه بر این در داخل غار، اتاق های متعددی وجود دارد که می توانید از آنها دیدن کنید و سعی کنید تصور کنید که مردم ما قبل تاریخ چگونه هزاران سال پیش در اینجا زندگی می کردند. 
دمای غار نسبت به بیرون در معرض تغییرات کمتری است، هوای خنک مطبوعی در تابستان دارد. دشتی که در دامنه کوه امتداد یافته است، زمینی حاصلخیز و اکنون قابل کشت است که در قدیم منبع غذایی بسیار خوبی برای شکارچیان و گردآورندگان و بعدها برای اولین کشاورزان بوده است. 
حتی امروزه به وضوح قابل مشاهده است که این منطقه به شدت برای کشاورزی استفاده می شود. علاوه بر این، از آنجایی که غار در یک شیب تند قرار دارد، محافظت عالی در برابر حملات دشمنان را فراهم می کرده است.

آثار نئاندرتال ها

عصر پارینه سنگی دارای سه مرحله است. پارینه سنگی قدیم، پارینه سنگی میانی و پارینه سنگی بالایی، نئاندرتال ها در دوره پارینه سنگی میانه زندگی می کردند.
دندان ها و جمجمه نئاندرتال ها در این غار پیدا شده است. نقاشی ها و ابزار و استخوان های انسان و حیوان از هر مرحله از عصر پارینه سنگی در غار کارائین دیده می شود.
استخوان های فسیل شده حیواناتی مانند خوک، اسب، بز، آهو و همچنین بسیاری از حیوانات بزرگ دیگر مانند فیل، شیر، پلنگ، اسب آبی، کرگدن و کفتار که اکنون در سرزمین های آناتولی منقرض شده اند، در این غار پیدا شد.

موزه ی غار کارائین

بسیاری از اشیای یافت شده در غار اکنون در موزه باستان شناسی آنتالیا به نمایش گذاشته شده است و بازدید از این موزه پس از سفر به غار کارائین بسیار توصیه می شود. برای اطلاع از قیمت های تور لحظه آخری آنتالیا به سایت آنلاین تریپ مراجعه کنید.
مجموعه ای غنی از یافته های غار کارائین را می توان در موزه تمدن های آناتولی در آنکارا نیزمی توان مشاهده کرد. برخی از اشیاء کوچک، عمدتا استخوان و دندان حیوانات، در موزه کوچکی که در نزدیکی ورودی غار قرار دارد به نمایش گذاشته شده است.

هزینه ورودی و ساعت بازدید از غار کارائین

هزینه ورودی غار کارائین برای هر نفر 10 لیراست. ساعت بازدید از این غار در فصل تابستان از ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر و در فصل زمستان از ساعت 8:30 صبح تا 5:30 بعد از ظهر می باشد.

مسیر رفتن به غار کارائین

مسیر رفتن به غار کارائین

مسیر رفتن به غار کارائین

این غار در روستای یوکچا واقع شده است که در فاصله 5-6 کیلومتری بزرگراه قدیمی آنتالیا و در 35 کیلومتری شمال غربی آنتالیا قرار دارد.
دسترسی به اینجا با وسایل نقلیه عمومی امکان پذیر نیست، بنابراین گزینه های حمل و نقل موجود محدود به کرایه ماشین یا تاکسی است. بازدید از غار را می توان به راحتی با سفر به شهر باستانی ترمسوس که در 20 کیلومتری جنوب غربی قرار دارد ترکیب کرد.
اگر با مشین شخصی به آنجا می روید، از مرکز آنتالیا به جاده D650 به بوردور بروید. پس از 25 کیلومتر رانندگی از مرکز آنتالیا به سمت چپ، یعنی به سمت غرب بپیچید. 
از طرف دیگر، می توانید از جاده آنتالیا به دنیزلی D350 بروید و پس از 26 کیلومتر از آن خارج شوید. این غار در 11 کیلومتری این تلاقی و در جهت شمال شرقی قرار دارد. هزینه رفت و برگشت با تاکسی از آنتالیا حدود 130 لیر است.
چالش برانگیزترین قسمت تور بازدید رسیدن به ورودی غار است، زیرا باید بیش از 400 پله را در دهانه غار بالا بروید، بنابراین برای افرادی که مشکل بالا رفتن از پله ها و مشکل تنفسی دارند جای مناسبی نیست.

سخن آخر

غار کارائین که دوران تاریک بشریت را روشن می کند، یک مکان باستان شناسی مهم نه تنها برای آناتولی بلکه برای کل جهان است. 
این غار نشان دهنده آثار اولین اجداد انسان که 500 هزار سال قبل از امروز به عنوان شکارچی و گردآورنده زندگی می کردند و ابزار دستی ساده می ساختند، در اینجا کشف شده است. 
کارائین یکی از بزرگترین غارهای طبیعی ترکیه است. بقایای جانوری مانند کرگدن، فیل، اسب آبی در این غار دیده می شود.که با استالاکتیت ها و استالاگمیت هایی که در طول صدها هزار سال علاوه بر اهمیت تاریخی آن شکل گرفته اند، جلب توجه می کند. 
غار کارائین، تنها جایی است که ثابت می کند نئاندرتال ها در ترکیه زندگی می کردند، از دوره پارینه سنگی پایین تا دوره روم سکونت داشتند.
جمله یافته های کشف شده در کاوش ها می توان به اولین نمونه های هنر آناتولی، می توان به ابزار ساخته شده از سنگ و استخوان، مهره ها اشاره کرد. غار کارائین به دلیل جایگاهی که در تاریخ بشریت دارد در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

برای کسب اطلاعات کامل درباره جاهای دیدنی آنتالیا پیشنهاد می کنیم، مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

سوالات متداول درباره ی غار کارائین

غار کارائین کجاست ؟

غار کارائین در روستای یوکچا واقع شده است که در فاصله 5-6 کیلومتری بزرگراه قدیمی آنتالیا و در 30 کیلومتری شمال غربی آنتالیا قرار دارد.

چگونه می توانم به غار کارائین بروم ؟

هیچ وسیله نقلیه عمومی وجود ندارد که شما را به غار برساند، شما می توان با ماشین شخصی یا تاکسی به آنجا بروید.

غار کارائین مربوط به کدام دوره است ؟

غار کارائین به دورانی از جمله عصر پارینه سنگی، نوسنگی، کالکولیتیک، برنز قدیم و کلاسیک بر می گردد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc