https://gateway.trip.ir/api/

موزه هنرهای اسلامی قطر

به روز رسانی: 22 فروردین ، 1401 جاذبه های گردشگری

موزه هنرهای اسلامی قطر

در موزه هنرهای اسلامی قطر چه چیزهایی وجود دارد؟ موزه هنرهای اسلامی (MIA) یکی از جامع ترین مجموعه های هنر اسلامی در جهان را در خود جای داده است که شاهکارهایی از هر گوشه ای از جهان نشان دهنده تنوع موجود در میراث اسلامی است.
شهر دوحه قطر شهری مدرن و زیبا است که از میان شن‌ های بیابانی اطراف خلیج فارس برمی‌ خیزد. همچنین دارای مجموعه موزه هنرهای اسلامی در ساختمانی زیبا و مدرن با معماری خیره کننده است.
جوامع عرب اسلامی دارای یک نظام متمایز، اما از نظر فرهنگی مشترک از باورها، نگرش ها و ارزش ها هستند که در طول زمان شکل گرفته است. 
این سنت ها از طریق هنر، معماری، طرح های جامعه، نهادهای اجتماعی و رفتار متعارف بیان شده اند. که همه آنها الگوهای فضایی را تشکیل می دهند. 
اخیراً در کشورهای عربی حوزه ی خلیج فارس، حفظ هویت محلی در مرکز توجه قرار گرفته است. تلاش آنها به طور خاص با تبدیل ساختمان های تاریخی مهم به موزه یا به کارگیری سبک های معماری نو بومی در موزه های تازه ساخته شده نشان داده شده است. 
موزه ها نماد ارزش های فرهنگی، ثروت، جایگاه جهانی و مرکز جاذبه هستند. 

تحلیل موزه هنر اسلامی قطر

تحلیل موزه هنر اسلامی قطر

تحلیل موزه هنر اسلامی قطر

موزه هنرهای اسلامی که برای انعکاس سرزندگی، پیچیدگی و تنوع هنرهای جهان اسلام اختصاص دارد، شاهکارهایی را که از قرن هفتم تا نوزدهم در سه قاره به نمایش گذاشته است. 
این موزه در سال 2008 تاسیس شد، این موزه میزبان آثار تاریخی از سال ۶۰۰ میلادی تا قرن نوزدهم است. موزه هنرهای اسلامی حاصل یک سفر اکتشافی است که توسط معمارچینی I.M. Pei انجام شد، که تلاشش برای درک تنوع معماری اسلامی او را به یک تور قطر جهانی برد. 
طی بازدید از مسجد بزرگ قرطبه در اسپانیا، پایتخت مغول در هند، مسجد بزرگ بنی امیه در دمشق سوریه و قلعه های رباط در صومعه و سوسه در تونس، دریافت که تأثیرات آب و هوا و فرهنگ منجر به تفسیرهای بسیاری از معماری اسلامی شده است.
الهام ‌بخش طراحی نهایی این موزه، مسجد احمد بن تولون در قاهره، مصر (قرن نهم) بود. 

معماری موزه هنرهای اسلامی

ساختمان MIA که توسط معمار مشهور جهان یو مینگ پی (Ieoh Ming Pei) طراحی شده است به نمادی از خط افق دوحه طراحی شده است. با نشستن بر روی آب از خط افق تماشایی خلیج، از معماری سنتی اسلامی تأثیر می ‌گیرد. این ساختمان از سنگ آهک ساخته شده است که تغییرات ساعتی در نور و سایه را ثبت می کند.
نقوش هندسی جهان اسلام فضای داخلی را زینت می دهد و فضای داخلی بزرگی را ایجاد می کند. انواع بافت ها و مواد، از جمله چوب و سنگ، محیطی منحصر به فرد را برای مجموعه های خیره کننده موزه ایجاد کرده است. با چشم ‌اندازهای باورنکردنی از سراسر خلیج است.
دو پنجره کوچک قوسی شکل بالای ورودی یا گالری سرپوشیده ای که موزه را با یک مرکز آموزشی مرتبط می کند قرار دارد.  این موزه که از دو ساختمان تشکیل شده است، ساختمان اصلی با 5 طبقه و 4225 متر مربع فضای نمایشگاهی و 2 طبقه که از طریق یک حیاط مرکزی به اولی متصل می شود، توسط دو پل عابر پیاده و یک وسیله نقلیه به ساحل متصل می شود.
حجم ‌های زاویه ‌ای ساختمان اصلی با افزایش در اطراف یک دهلیز طاقدار به ارتفاع 50 متر طراحی شده و از بیرون توسط دیوارهای یک برج مرکزی پنهان شده است. 
در بالای دهلیزموزه، الگویی از نور قالب‌ گیری شده را از داخل یک گنبد منعکس می‌ کند و به پرتوهای نور اجازه می ‌دهد در امتداد سطح آن حرکت کنند. 
در ابتدای پله های زیر گنبد، یک لوستر دایره ای شکل و لوله ای به قطر 12 متر آویزان شده است. در سمت مقابل ورودی، ضلع شمالی موزه، تنها پنجره اصلی، دیوار پرده ای شیشه ای به ارتفاع 45 متر قرار دارد که مناظری پانوراما از خلیج و منطقه خلیج غربی دوحه را ارائه می دهد. 
در داخل، بازدیدکنندگان وارد یکی از پیچیده ترین و پیشرفته ترین موزه های جهان می شوند که حاصل اتحاد طراح فرانسوی Wilmotte و معمار چینی آمریکایی Pei است.

گنبد موزه قطر

گنبد موزه قطر

گنبد موزه

یک ماتریس هندسی طراحی گنبد را از دایره به هشت ضلعی، به مربع و در نهایت به چهار باله مثلثی تبدیل می کند که در ارتفاعات مختلف به ستون های دهلیز تبدیل می شوند.
سیستم سازه ای که گنبد را نگه می دارد، از یک سو، طبلی که آن را نگه می دارد بر روی ستون های نازک سه طبقه قرار دارد، و از سوی دیگر، به سمت پایین امتداد می یابد تا به دیواری برسد که یک طبقه را به یک اتاق در بر می گیرد. 
اگرچه گنبد مرکزی موزه نمایی از بناهای مسجد را به یاد می آورد، اما معمار ساختمان آن را در جهت مکه قرار نداده است. با این حال، امکانات نماز در داخل موزه طبیعتاً تراز صحیح را به خود گرفته و نسبت به بقیه ساختمان کمی تغییر می کند. 

زیرساخت موزه

ساخت زیربنای ساختمان موزه هنر اسلامی، کاملاً توسط آب احاطه شده است. در ساخت این مجموعه از 200 هزار مترمکعب پرکننده سازه و 30 هزار مترمکعب بتن استفاده شده است.
این ساختمان با مصالحی مانند سنگ آهک کرم رنگ Magny و Chamesson از فرانسه که نماهای خارجی را می پوشاند، گرانیت Jet Mist از ایالات متحده و فولاد ضد زنگ از آلمان، و همچنین بتن معماری قطر ساخته شده است.
چارچوب ساختاری گنبد که فضای مرکزی دهلیز را روشن می کند از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. سقف ها با قطعات پیچیده بتن معماری به شکل گنبدهای کوچک تعبیه شده در محل ساخته شده و با قالب های جداگانه تکمیل شده است.
دیوار لعابدار بزرگ رو به خلیج با استفاده از یک صفحه میرایی ساخته شده از میله های صوتی آلومینیومی در برابر نور خورشید که از صداهای بیرونی محافظت می شود.

بخش های مختلف موزه اسلامی در قطر

ساختمانی که مجموعه هنرهای اسلامی موزه دوحه را در خود جای داده است، دارای چهار طبقه است و دارای پلان باز و مدرن است. طبقه اول شامل قسمت پذیرایی، فروشگاه هدیه، سالن اجتماعات، کافه، گالری نمایشگاه های ویژه، کتابخانه و نمازخانه های مردانه و زنانه است. 
در طبقه دوم، اتاق ‌های خوشنویسی، مجسمه‌ سازی را می‌ب ینید. طبقه سوم مجموعه‌ های تاریخی شامل هنر اولیه اسلامی از قرن هفتم تا دوازدهم و هنر ایران و آسیای مرکزی از قرن دوازدهم تا شانزدهم را در خود جای داده است.
موزه قطر همچنین دارای مجموعه هایی از مصر و سوریه از قرن دوازدهم تا شانزدهم است. مجموعه‌ های بعدی شامل قطعاتی از ایران از قرن 16 تا 19، هند از قرن 16 تا 18 و ترکیه از قرن 16 تا 19 است. طبقه چهارم نمایشگاه های موقت را در خود جای داده است.
طبقه 3 مجموعه فرش های نفیس از کشورهای مختلف و همچنین ایران در آن نگهداری می شود. این مجموعه شامل منسوجات و فرش های عتیقه است که قدمت برخی از آنها به قرن شانزدهم می رسد. اینها برخی از کمیاب ترین و گرانبهاترین اقلام موجود در هر موزه ای در جهان هستند.
این موزه مصنوعاتی را در خود جای داده است که دستاوردهای خلاقانه غنی ترین فرهنگ های جهان اسلام را برجسته می کند و نزدیک به هزار سال را در بر می گیرد. این مجموعه گستره کامل هنر اسلامی را در تمامی رسانه ها، از نسخ خطی گرفته تا سرامیک، فلزکاری، شیشه، سنگ، عاج، منسوجات، چوب، سنگ های قیمتی و جواهرات نشان می دهد.
همچنین گروهی متمایز از فرش ها و منسوجات، طیفی از فلزکاری ایوبی و ممالیک و شیشه های میناکاری شده، استحکام برجسته در سرامیک های اولیه، مجموعه ای جامع از اسطرلاب ها و آلات علمی، شاهکارهای جواهرات مغول و نسخ خطی و مینیاتورهای کمیاب اشاره کرد.

نمایشگاه فرش موزه اسلامی

گالری ها دارای نمایشگاه دائمی به مساحت 3100 متر مربع در دو طبقه فوقانی که آتریوم را احاطه کرده اند و در طبقه چهارم نمایشگاه های موقت توزیع شده اند. گالری ‌ها کار طراح ژان میشل ویلموت است.
نتیجه این تلاش ها برای به دست آوردن برخی از بزرگترین گنجینه های فرش در جهان منجر به ایجاد موزه ای از شاهکارها شد. این مجموعه نفس گیر شامل قطعات مذهبی و سکولار است.
یکی از بزرگ ‌ترین مجموعه‌ های فرش با طرح‌ های محراب یا طاقچه نماز در جهان است. همچنین دارای ابریشم های پیچیده در طرح های تصویری و کلاسیک است. 
تمرکز این مجموعه اقلام تزیینی و مقدس از سرزمین های مسلمان است، مجموعه های فلزکاری و فرش آن نقطه قوت اصلی موزه محسوب می شود.

آثار ایرانی در موزه هنر اسلامی قطر

آثار ایرانی در موزه هنر اسلامی قطر

آثار ایرانی در موزه هنر اسلامی قطر

هنر ایران اسلامی در قرن 14 تا 19، از امپراتوری مغول و عثمانی و فرمانروایان ایرانی پیشین متمایز هستند. موزه هنرهای اسلامی در قطر بزرگ‌ ترین موزه اسلامی به شمار می ‌رود که در آن آثاری همچون کتاب‌های خطی، پارچه ‌های نفیس، سنگ ‌های گران ‌بها و سکه‌ های قدیمی که جنس آن ها از طلا و نقره و برنزمی باشد، که تاریخ برخی از آن‌ ها به پیش از اسلام و عهد ساسانیان باز می گردد به نمایش گذاشته است.

برخی از آثار ایرانی در موزه دوحه قطر عبارتند از:

کاسه سُفالی  ایرانی متعلق به قرن ۱۵ میلادی
قرآن نفیس ایرانی
گنجینه مُغولی
قالی ایرانی از جنس ابریشم متعلق به سده ۱۶ میلادی

برنامه های آموزشی

هدف اصلی این دپارتمان ایجاد مواد، برنامه‌ ها و کارگاه‌ هایی است که عموم را درگیر می ‌کند و به آن‌ ها اجازه می ‌دهد تا جهان را از طریق هنر اسلامی کشف کنند، فرهنگ یادگیری را در فضای دانش و سرگرمی ترویج کنند.
در موزه هنرهای اسلامی (MIA)، یادگیری را سرلوحه همه کارهایی که انجام می دهید قرار می دهند. فعالیت هایی برای کودکان، خانواده ها و بزرگسالان حس کنجکاوی را برانگیخته و الهام بخش یادگیری در مورد دامنه و تنوع هنر اسلامی است.
برنامه های مدرسه مستقیماً با برنامه درسی وزارت آموزش مرتبط است و معلمان می توانند از بین تورها، کارگاه های هنری و مسابقات، کاوش در گالری ها، کارگاه های سوادآموزی و داستان سرایی انتخاب کنند.
برنامه های آموزشی موزه در جناحی در شرق ساختمان اصلی قرار دارد. شامل یک اتاق مطالعه با نور روشن در کتابخانه موزه، کلاس های درس، کارگاه ها، فضاهای مطالعه و امکانات فنی و ذخیره سازی است.

بخش سرپرستی

بخش متصدیان آموزش دیده بین المللی متعهد به مطالعه، مستند سازی و انتشار مجموعه MIA و ایجاد MIA به عنوان مرکز تحقیقات علمی در سطح جهانی است. شما می توانید برای اطلاع بیش تر از بلیط هواپیما تهران دوحه از طریق لینک به سایت تریپ مراجعه کنید.

اداره حفاظت

این بخش که قرار است به یک مرکز خدمات منطقه ای پیشرو برای موزه ها تبدیل شود، متعهد به بازسازی، حفظ و مراقبت از مجموعه از طریق استفاده از روش های علمی نوآورانه است.

مشارکت های بین المللی موزه اسلامی

مشارکت های بین المللی موزه اسلامی

مشارکت های بین المللی

این مجموعه متعهد به ایجاد شبکه ای از مشارکت در سراسر جهان و ارائه دسترسی جمعی به موسسات و موزه ها به اطلاعات، تحقیقات و تصاویر است. 
این موزه با بسیاری از موزه‌ ها و مجموعه ‌های دیگر در سطح جهانی، از جمله موزه لوور فرانسه، موزه بریتانیا، موزه ویکتوریا و آلبرت، موزه متروپولیتن هنر، موزه فور اسلامیه کونست، پیوندهای قوی دارد. 

سخن آخر

موزه هنرهای اسلامی یکی از محبوب ترین ساختمان های دوحه در قطر است. ورودی این موزه رایگان است، نمایشگاه‌ هایی در سطح جهانی در تمام طول سال در این موزه زیبا وجود دارد.
این موزه شامل انواع دست نوشته های، آثار به جا مانده از دوران های مختلف، سکه هایی از جنس طلا و نقره و فرش هایی از جنس ابریشم است که هر گردشگری را مجذوب خود می کند.
همچنین این مجموعه شامل کتابخانه‌ ای برای کودکان، بازار هنر و صنایع دستی ، فروشگاه کادویی مجلل با سوغاتی ‌های مقرون به صرفه، رستورانی منحصر به فرد و ... است.
این موزه در طول سال میزبان انواع فعالیت ‌های فرهنگی است، از جمله اجراهای ارکستر فیلارمونیک قطر، نمایش فیلم و کلاس ‌های هنر و خوشنویسی می باشد، موزه مشرف به دریای عرب است و مکانی مورد علاقه برای پیک نیک خانوادگی، پیاده روی، دویدن یا کلاس های یوگا در فضای باز است. 

سوالات متداول درباره ی موزه هنرهای اسلامی قطر

موزه هنر اسلامی چه چیزی منحصر به فردی دارد ؟

این موزه متاثر از معماری باستانی اسلامی ودارای طراحی منحصر به فرد الگوهای هندسی است، این اولین در نوع خود است که بیش از 14 قرن هنر اسلامی را در کشورهای عربی خلیج فارس به نمایش می گذارد.

هزینه ورودی موزه هنرهای اسلامی چقدر است ؟

هزینه ی ورودی برای بازدید از این موزه ی زیبا وجود ندارد و رایگان است.

طراحی موزه هنرهای اسلامی قطر توسط انجام شد ؟

طراحی موزه اسلامس قطر توسط معمار چینی – آمریکایی مشهور جهان یو مینگ پی (Ieoh Ming Pei) ملقب به  آی ام پی و طراح فرانسوی ژان میشل ویلموت انجام شده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc