https://gateway.trip.ir/api/

استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022

قطر توسط سازمان ملل متحد به عنوان کشوری با توسعه انسانی بسیار بالا طبقه بندی شده و به طور گسترده به عنوان پیشرفته ترین کشور عربی برای توسعه انسانی در نظر گرفته می شود. این کشور سومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی و ذخایر نفت جهان را دارد.
در این کشور چیزهای زیادی برای دیدن و انجام دادن وجود دارد که از جاذبه های خاص مختلفی از جمله مکان های تفریحی، مکان های دیدنی فرهنگی، تاریخی و طبیعی، پارک ها، باغ ها و سواحل شگفت انگیز برخوردار است. 
پس از سال ها آماده سازی، جام جهانی 2022 قطر، یکی از مورد انتظارترین رویداد های جهانی امسال، سرانجام به افتتاحیه نزدیک شده است. 
قطر خانه کمتر از 3 میلیون نفر است، بنابراین میراث این مسابقات باید با دقت مدیریت شود. برای این منظور، برگزارکنندگان مسابقات متعهد شده ‌اند که استادیوم‌ هایی با عناصر مدولار بسازند، که پس از مسابقات مجدداً پیکربندی می ‌شوند تا میراثی ماندگار برای جام جهانی فوتبال 2022 بسیار فراتر از مرزهای قطر ارائه کنند.
پس از مسابقات، حدود 170 هزار صندلی از هم جدا شده و در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار خواهد گرفت تا به توسعه زیرساخت های ورزشی خود کمک کنند. 
استادیوم جدید در اقتصادهای نوظهور ایجاد خواهد شد و این پیکربندی مجدد باعث خواهد شد که قطر ورزشگاه هایی بین 20 تا 25 هزار صندلی داشته باشد که برای نیازهای سرگرمی داخلی آن مناسب است.

زمان برگزاری مسابقات جام جهانی قطر

زمان برگزاری مسابقات جام جهانی قطر

زمان برگزاری مسابقات جام جهانی قطر

مسابقات چهارساله بین‌ المللی فوتبال مردان قرار است برای اولین بار در یک کشور عربی از 21 نوامبر تا 18 دسامبر 2022 در قطر برگزار شود.
از زمانی که فیفا در سال 2010 اعلام کرد قطر میزبان جام جهانی 2022 خواهد بود. آماده سازی در مجموع 8 استادیوم به طور کامل انجام شده است.

هزینه ویزای قطر برای ایرانیان

استادیوم های قطر در جام جهانی

جام جهانی فوتبال 2022 نه تنها اولین مسابقاتی است که در منطقه عربی برگزار می شود، بلکه فشرده ترین خواهد بود و به هواداران اجازه می دهد بیش از یک بازی در روز را تماشا کنند.
با دمای بالا در قطر، امکانات ورزشگاه های قطر شامل مرکز تمرین و منطقه هواداران مجهز به فناوری خنک کننده با انرژی خورشیدی است تا دما را در 27 درجه سانتیگراد حفظ کند. همه استادیوم ها سازگار با محیط زیست هستند و دمای آنها قابل کنترل خواهد بود. برای اطلاع از قیمت بلیط تهران به قطر به سایت تریپ مراجعه فرمائید.

استادیوم البیت قطر

این استادیوم با ظرفیت 60 هزار نفر با الهام از چادرهای سنتی عشایری میزبان بازی افتتاحیه جام جهانی فوتبال 2022 و بازی ‌های نیمه نهایی خواهد بود. 
این استادیوم در شهر شمالی الخور واقع شده است، شهری که به دلیل غواصی و ماهیگیری و مروارید ش معروف است. طراحی استادیوم به گذشته و حال قطر افتخار می کند و فرهنگ، سنت ها و تاریخ این شهر را برجسته می کند. 
مانند چادرهای عشایری، طبقه بالایی صندلی طراحی مدولار قابل حمل است و پس از قهرمانی حذف می شود و به کشورهای در حال توسعه که نیاز به زیرساخت های ورزشی دارند داده می شود. طراحی استادیوم در اواسط سال 2014 توسط کمیته عالی تحویل و میراث (SC) و بنیاد Aspire Zone شد و اوایل سال 2020 همزمان با روز ملی ورزش قطر افتتاح شد.
مراسم افتتاحیه آل بیت با حضور امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی آغاز شد و به طور رسمی آغاز این مسابقات را اعلام کرد.

استادیوم بین المللی خلیفه

استادیوم بین المللی خلیفه یکی از نمادین ترین استادیوم های کشور است که در سال 1976 در دوحه قطر افتتاح شد و در سال 2017 برای جام جهانی 2022 بازسازی شد. 
استادیوم بین المللی خلیفه 45416 نفر ظرفیت دارد و میزبان چندین رویداد و مسابقات بین المللی برتر مانند بازی های آسیایی، جام خلیج فارس و جام ملت های آسیا بوده است.
برای این رویداد، استادیوم برای پذیرایی از40 هزار هوادار گسترش یافته و مجهز به "فناوری خنک کننده نوآورانه" است که به بازیکنان اجازه می دهد در یک محیط راحت به رقابت بپردازند. 
این سازه شامل یک سقف منفرد برای پناه دادن به قسمت های نشیمن، همراه با ساختار جدید بال شرقی است که میزبان فودکورت، فروشگاه ها، اتاق های چند منظوره، سالن های VIP، موزه و یک مرکز بهداشتی خواهد بود. 

استادیوم الثومه قطر

استادیوم الثومه قطر

استادیوم الثومه 

ورزشگاه الثومه پس از فینال امیر کاپ 2021 راه اندازی شد که السد در ضربات پنالتی الریان را شکست داد. استادیوم الثومه که توسط معمار قطری ابراهیم ام جیده طراحی شده است.
این ورزشگاه میزبان مسابقات تا مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2022 خواهد بود. طراحی استادیوم الثومامه، فرهنگ عرب را از طریق نمای خود  و از الگوهای بافته شده گهفیه الهام گرفته است. 
علاوه بر طراحی آن، منطقه اطراف پروژه اهمیت معماری اکولوژیکی و زمینه ‌ای را بررسی می ‌کند و گواهینامه 4 ستاره سیستم ارزیابی پایداری جهانی را برای طراحی و ساخت و ساز هدف قرار می ‌دهد. 
این ورزشگاه با استفاده از آب بازیافتی برای آبیاری مناطق سبز، 40 درصد بیشتر در مصرف آب شیرین در مقایسه با یک استادیوم معمولی صرفه جویی می کند.
میزان50 هزار متر مربع از مساحت پارک با استفاده از درختان بومی برای پوشش 84 درصد از چشم انداز طراحی شده است. این ورزشگاه در چهل و نهمین دوره فینال امیر کاپ در 22 اکتبر 2021 افتتاح شد.

استادیوم الجنوب

در سال 2013، این استادیوم توسط معمار بریتانیایی-عراقی زاها حدید طراحی شده است. معماران زاها حدید برای کار در کنار AECOM برای طراحی و ساخت استادیوم الجنوب انتخاب شدند. این طرح که در Al Wakrah، یکی از قدیمی ‌ترین مناطق مسکونی جنوب دوحه ساخته شده و در یک مکان فرهنگی غنی با میراث باستان ‌شناسی عمیق قرار دارد، از تاریخچه غواصی مروارید، ماهیگیری و قایق ‌های سنتی شهر الهام گرفته شده است. 
این ورزشگاه 40 هزار نفری در 16 می 2019 همزمان با فینال امیر کاپ افتتاح شد. پس از جام جهانی، ظرفیت ورزشگاه به 20 هزار نفر کاهش می یابد، در حالی که 20 هزار صندلی دیگر به پروژه های توسعه فوتبال در خارج از کشور اختصاص داده می شود. امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین مدرسه، سالن رویداد، دوچرخه سواری، اسب سواری و پیست های دویدن از جمله امکانات جدیدی هستند که در حال حاضر در کنار استادیوم برای اطمینان از استفاده طولانی مدت از آن در حال توسعه هستند.

استادیوم شهر آموزش و پرورش

استادیوم شهر آموزش که در مرکز پر جنب و جوش دانش و نوآوری قرار دارد، توسط امکانات دانشگاهی و سازمان های ورزشی احاطه شده است. 
با توجه به موقعیت خاص آن در شهر آموزش، این سازه با تمرکز زیادی بر دسترسی طراحی شده است. حفاری ‌ها در حین ساخت، سنگ ‌هایی را کشف کردند که قدمت آن‌ ها به 20 تا 30 میلیون سال قبل می ‌رسد، که آن‌ ها را مجبور کرد تا 17 متر پایین ‌تر حفاری کنند، بنابراین زمین می ‌تواند در زیر سطح دریا قرار گیرد، جایی که دمای هوا پایین‌ تر است.
استادیوم شهر آموزش و پرورش 40 هزار نفری که در شهر آموزش بنیاد قطر در الریان قطر واقع شده است، با یک مراسم دیجیتال افتتاح شد. 
با توجه به سبز بودن 20 درصد مصالح ساختمانی این استادیوم، یکی از پایدارترین استادیوم‌ های جهان از نظر محیط زیست است. در می 2019، رتبه پنج ستاره GSAS (سیستم ارزیابی پایداری جهانی) را دریافت کرد.
نما دارای الگوهای مثلثی است، تجسم مجدد الگوهای سنتی عربی که به نظر می رسد در طول روز پس از حرکت خورشید در آسمان تغییر رنگ می دهند. این طرح در سال 2014 کلید خورد و در سال 2020 کامل و برای عموم آزاد شد.

استادیوم احمد بن علی

استادیوم احمد بن علی

استادیوم احمد بن علی

این استادیوم با ظرفیت 40 هزار نفر در شهر الریان قطر واقع شده است، استادیوم احمد بن علی توسط BDP Pattern، Ramboll و AECOM ساخته شده است.
استادیوم احمد بن علی که محل استقرار یکی از مشهورترین تیم های فوتبال قطر در شهر الریان است، اجتماع نزدیک خود را با ترکیب نمادهای فرهنگ و سنت های قطری جشن می گیرد.
این استادیوم در سال 2003 ساخته شد اما برای جام جهانی 2022 در سال 2016 بازسازی شد. پس از بازسازی، در روز ملی قطر پس از فینال جام امیر 2020 راه اندازی شد.
یکی از ویژگی های اصلی طراحی، نمای مواج است که از الگوهایی ساخته شده است که جنبه های مختلف کشور را مشخص می کند، مانند اهمیت خانواده، زیبایی کویر، گیاهان و جانوران بومی و همچنین تجارت محلی و بین المللی است.

استادیوم راس ابو عبود یا 974 قطر

استادیوم 974 به طور رسمی با یک رویداد ویژه در 20 نوامبر 2021 رونمایی شد. این استادیوم مدولار که از کانتینرهای حمل و نقل ساخته شده است، و اولین مسابقه خود را در 30 نوامبر 2021 در روز افتتاحیه جام عرب فیفا برگزار کرد.
استادیوم 974 که اولین استادیوم کاملاً جدا شدنی در تاریخ جام جهانی است به طور طبیعی تهویه می شود و نیازی به فناوری خنک کننده پیشرفته ندارد و پس از جام جهانی نیز برچیده می شود.
این استادیوم با ظرفیت 40 هزار نفر قرار است میزبان حدود 7 بازی در طول جام جهانی تا مرحله یک هشتم نهایی باشد.
استادیوم 974 که قبلاً با نام راس ابو عبود شناخته می ‌شد، یکی از خلاقانه ‌ترین طرح‌ های استادیوم در بین 8 سازه در نظر گرفته می‌شود و از تجارت بین‌ المللی و دریانوردی قطر برای طراحی آن الهام گرفته شده است. 
شماره "974" برای این پروژه نیز بسیار مهم است، زیرا این کد شماره گیری بین المللی قطر و همچنین تعداد کانتینرهای حمل و نقل مورد استفاده در ساخت آن است. این ورزشگاه در 20 نوامبر 2021 از طریق راه اندازی دیجیتال افتتاح شد.

استادیوم ورزشی لوسیل (Lusail)

ورزشگاه Lusail با ظرفیت 80 هزار، بزرگترین ورزشگاه از 8 سازه، میزبان فینال جام جهانی 2022 قطر خواهد بود. این طرح از تعامل نور و سایه که در فانوس فنار دیده می شود الهام گرفته شده است. 
فرم ساختاری و نما منعکس کننده نقوش پیچیده هنر و قطعات مبلمان است که در سراسر جهان عرب و اسلام در طول تمدن های اولیه یافت می شود. 
با توجه به موقعیت های برجسته آن در Lusail، یک کلانشهر تازه ساخته شده است. برنامه ریزی اصلی استادیوم دارای سیستم تراموا و فضاهای سبز سرسبز است و آن را به عرصه ای متمرکز بر پایداری تبدیل می کند که بر نیازهای انسانی و حفاظت از محیط زیست تمرکز دارد. 
پس از پایان این رویداد، به یک مرکز اجتماعی چند منظوره با مدارس، مغازه ها، کافه ها، امکانات ورزشی و کلینیک های بهداشتی تبدیل می شود، این ورزشگاه در پایان سال 2021 افتتاح شده است.

هزینه ساخت ورزشگاه های قطر

هزینه ساخت ورزشگاه های قطر

هزینه ساخت ورزشگاه های قطر

از زمانی که قطر در دسامبر 2010 توسط فدراسیون جهانی فوتبال فیفا به طور جنجالی جایزه این رویداد را دریافت کرد، این کشور در حال توسعه زیرساخت هایی است که می تواند 1.5 میلیون بازدید کننده را در خود جای دهد.
رقم تیتر دقیقاً چقدر پول برای این هزینه شده است بسته به اینکه دقیقاً چه چیزی شامل می شود متفاوت است. مقامات قطری ارقام مختلفی را برای هزینه ورزشگاه و هزینه توسعه زیرساخت قطر در سال های منتهی به این رویداد ارائه کرده اند.
برآوردهای قبلی از کل هزینه  شامل تمام هتل‌ ها، جاده‌ ها، فضاهای عمومی و حمل ‌ونقل و همچنین ورزشگاه‌ ها، این رقم را حدود 220 میلیارد دلار اعلام کرده بود، اما آخرین مجموع آن از سوی یک مقام قطری حدود 200 میلیارد دلار بوده است. 

گزیده مطلب

هر چقدر هم عجیب باشد، جام جهانی 2022 برای اولین بار در یک کشور عربی برگزار می شود. تاریخ جام جهانی فوتبال 2022 در 21 نوامبر مصادف با 30 آبان 1401 آغاز شده و در تاریخ 18 دسامبر مصادف با 27 آذر 1401 به پایان می رسد.
یکی از نکات جالب این جام جهانی این است که برخلاف دیگر دوره ها که در فصل تابستان برگزار می شد، این دوره به دلیل گرمای هوای کشور قطر در فصل پاییز و زمستان برگزار می شود.
قطر برای میزبانی این دوره از جام جهانی 8 استادیوم جدید در قطر راه اندازی کرده است، که هر کدام به نوبه خود دارای امکات منحصر به فردی هستند. در این مقاله ما نگاهی اجمالی به استادیوم های جام جهانی 2022 در قطر انداخته ایم.
اگر می خواهید برای بازی های جام جهانی 2022 خود را به کشور قطر برسانید می توانید از سامانه رزرواسیون تریپ، تور قطر بازی های جام جهانی را به صورت آنلاین و بدون دغدغه خریداری کنید.

سوالات متداول درباره ی استادیوم های قطر جام جهانی 2022

آیا استادیوم های قطر آماده میزبانی هستند ؟

کارهای اصلی در بزرگترین استادیوم های قطر یک سال قبل از جام جهانی فیفا تکمیل شد.

قطر برای جام جهانی چند استادیوم ساخته است ؟

در مجموع 8 استادیوم جدید برای مسابقات ساخته شده است، این 8 مکان قرار است در سراسر کشور تقسیم شوند و همه آنها کمتر از یک ساعت از پایتخت دوحه فاصله دارند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc