https://gateway.trip.ir/api/

ساحل خاک سرخ کجاست

به روز رسانی: 16 فروردین ، 1401 جاذبه های گردشگری

ساحل خاک سرخ کجاست

ساحل سرخ ایران کجاست؟ چرا به آن ساحل سرخ می گویند ؟ جزیره هرمز کجاست؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات با ما در ادامه این مقاله همراه شوید.
جزیره هرمز به دلیل چشم انداز خیره کننده اش، مکان مورد علاقه بسیاری از گردشگران است. این جزیره یکی از رنگارنگ ترین و جادویی ترین جزایر نه تنها در خاورمیانه بلکه در جهان و یکی از دست نخورده ترین جزایر ایران است.
مارکوپولو در سال 1290 در حین سفر زمینی از این جزیره دیدن کرد، همانطور که در سفرنامه خود توضیح داده است. بعدها نیز ابن بطوطه از جزیره و هرمز نو دیدن کرد.
جزیره هرمز دارای کوهی غنی از خاک اکسید قرمز به نام گلک است که نه تنها یک ماده معدنی با ارزش برای مصارف صنعتی است، بلکه مردم محلی از آن به عنوان ادویه در غذاهای خود مانند سس، مربا و ... استفاده می کنند.

ساحل سرخ تنها یکی از سواحل مختلف شنی سنگی جزیره هرمز با غارهای دریایی مرموز است. خاک سرخ هرمز از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و چندین سال است که آن را به منظور استفاده در صنایع مختلف از جمله رنگرزی، آرایشی و بهداشتی، شیشه و سرامیک استفاده و صادر کرده اند، اما امروزه به دلیل از بین رفتن این خاک منحصر به فرد، صادرات محدودتر شده است. 

دریای هرمز در شب

دریای هرمز در شب

جزیره هرمز 

در جنوب ایران، بین جزایر خلیج فارس، جزیره ای به نام هرمز قرار دارد. هرمز جزیره ای قدیمی است. منابع می گویند این جزیره 600 میلیون سال قدمت دارد. 
هرمز فقط یک جزیره نیست، بلکه سرزمین شگفتی هاست. جزیره ای سرخ رنگ که از دریا بیرون آمده است. جزایر هزار رنگی که هر گوشه آن داستانی برای شنیدن یا چیزی برای دیدن دارد. 
جزیره هرمز دارای مناظر دیدنی از خاک های رنگارنگ تا معماری های عجیب و غریب، با داستانی جذاب برای شنیدن و دیدنی است. 
جزیره هرمز به عنوان منبع متنوعی از مواد معدنی شناخته می شود که در گوشه و کنار جزیره می توان نمونه های منحصر به فردی از جاذبه های طبیعی را یافت که باعث شده سالانه تعداد بی شماری از علاقه مندان به این منطقه سفر کنند. 
دره های رنگارنگ، غارهای نمکی و سواحل زیبا تنها بخشی از دیدنی های این جزیره زیبا هستند. نزدیکی این جزیره به بندرعباس و دسترسی آسان یکی دیگر از دلایل جذابیت آن در بین دوستداران طبیعت است.
یکی از دیدنی های جزیره هرمز معدن خاک سرخ است که به خاطر خاک سرخش شهرت دارد. اینجا یک معدن قدیمی است که برای استخراج خاک ساخته شده بود و سال ها از آن خاک سرخ استخراج می شد، اما اخیراً متوقف شده و فقط برای گردشگران استفاده می شود.
یکی از ویژگی های این معدن قرار گرفتن آن در کنار دریا است. معدن خاک سرخ در چهارراه دریا منظره زیبایی را ایجاد می کند.

جزیره سرخ ایران

جزیره سرخ هرمز یکی از خارق ‌العاده‌ ترین جزایر ایران است، که به آن جزیره رنگین کمانی ایران نیز می گویند. اینجا مکانی پر از خاک های رنگارنگ، سواحل و کوه هاست. با سواحل منحصر به فرد و فرهنگ کاملا متفاوت به طوری که با سفر به آن احساس خواهید کرد که وارد سیاره دیگری می شوید. 
رنگ خاک اطراف شما با پیاده روی یا سوارکاری تغییر می کند و می توانید از یک خاک خوراکی قرمز منحصر به فرد و 70 ماده معدنی رنگارنگ دیگر در جزیره هرمز دیدن کنید. 
خاک قرمز مصارف مختلفی از جمله در صنایع آرایشی و بهداشتی دارد. اما یکی از مصارف خاص این خاک استفاده از آن در تولید محصولات غذایی است که هنوز هم به عنوان نوعی طعم دهنده و رنگ آمیزی در بین مردم محلی مورد استفاده قرار می گیرد.
خاک سرخ به آرامی با امواج فیروزه ای دریا مخلوط می شود و طیف متضاد و خیره کننده ای را به نمایش می گذارد. اگرچه امکان مشاهده این پدیده از ساحل وجود دارد، اما برای دیدن بهتر آن باید از ارتفاع تماشا کرد.
ساحل معدن خاک سرخ خود یکی دیگر از جاذبه های نزدیک به این معدن است. می توانید مسافت نسبتا زیادی را در کنار ساحل پیاده روی کنید و از مناظر این منطقه لذت ببرید.
 قسمت هایی از این ساحل شنی و قسمت هایی از آن صخره ای است و همین عامل باعث شده تا تنوع زیادی داشته باشد. در جزیره هرمز می توانید از بسیاری از تفریحات، سبک زندگی، سنت ها، پوشاک و غذاهای محلی جنوب ایران لذت ببرید. 

چگونه به ساحل قرمز جزیره هرمز برویم ؟ 

برای رسیدن به ساحل سرخ جزیره هرمز ابتدا باید با بلیط هواپیما بندرعباس، قطار یا خودروی شخصی به بندرعباس بروید. سپس باید به اسکله شهید حقانی بروید از این اسکله شناورهایی قرار دارد که 40 دقیقه بعد شما را به جزیره هرمز می رساند.
همچنین می توانید به بندرعباس رفته و به جزیره قشم بروید و پس از آن با قایق به جزیره هرمز برسید. فاصله ی بین جزیره بندر عباس و جزیره هرمر 19 کیلومتر می باشد. 
در بندرعباس می توان به قایق های اسکله ای بروید که هر 15 دقیقه یکبار از ساعت 4 صبح تا 16 بعد از ظهر به قشم می روند و سپس از آنجا به هرمز بروید. 

عکس خاک سرخ

عکس خاک سرخ

علت سرخی خاک ساحل هرمز

جزیره های متعددی در خلیج فارس وجود دارد که یکی از آنها در استان هرمزگان واقع شده است، در ساحل جزیره هرمز امواج آب قرمز است و با دیدن این منظره شگفت زده خواهید شد. 
تمام رنگ های سواحل جزیره هرمز ناشی از وجود یک عنصر است و این عنصر اکسید آهن است که در 70 درصد خاک سرخ این جزیره وجود دارد و به این ترتیب رنگ خود را تغییر داده است. 
جزیره هرمز به عنوان یکی از بزرگترین معادن خاک سرخ جهان شناخته می شود و حدود 40 هزار تن آن وجود دارد که 1800 تن آن در سال قابل استخراج است.
خاک سرخ موجود در این جزیره از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و تا چندی پیش از این خاک در صنایع مختلف رنگ، آرایشی و بهداشتی، شیشه و سرامیک استفاده می شد و این خاک ارزشمند به کشورهای دیگر صادر می شد که خوشبختانه صادرات این خاک برای جلوگیری از از دست دادن این خاک منحصر به فرد محدود شده است.

فعالیت های ساحل سرخ هرمز

باید اشاره کنیم که می توانید با انجام فعالیت های مختلف به گشت و گذار در این ساحل زیبا و دیدن جاذبه های آن لحظات خاطره انگیزی برای خود بسازید. 

قدم زدن در ساحل قرمز
تماشای طلوع و غروب خورشید
عکاسی
بازی های آبی

خوردن خاک سرخ ساحل هرمز

آیا خاک سرخ ساحل هرمز خوردنی است؟ شاید این سوال را قبلا شنیده باشید اگر این سوال را شنیده اید باید بگوییم که درست است و خاک سرخ این منطقه خوراکی است و می توانید طعم خاک ساحل را بچشید و بخورید. 
باید بگوییم که جای نگرانی برای خوردن این خاک نیست زیرا اگر خودتان طعم این خاک را نچشید آن را در غذاهای محلی این منطقه می خورید. این خاک که در بین اهالی به گلک معروف است در بسیاری از ادویه های این منطقه یافت می شود.
مردم این منطقه از این خاک برای طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سس به عنوان ادویه استفاده می کنند و طعم خاصی برای غذای خود ایجاد می کنند. یکی از غذاهای معروف این منطقه سوراغ نام دارد که با این ادویه های مخصوص طبخ می شود و بسیار خوش طعم است.
جالب است بدانید که در این جزیره زیبا فقط خاک سرخ نمی بینید و می توانید رنگ های دیگر این خاک را نیز ببینید که یکی دیگر از شگفتی های این جزیره است. رنگ هایی مانند طلایی، نقره ای و سفید از دیگر رنگ های خاک این جزیره هستند که جلوه خاصی به این جزیره می دهند.
یکی از سنگ های یافت شده در این منطقه، سنگ فلزی طلایی رنگ به نام پیریت است که در بین مردم به چشم شیطان معروف است که سولفید آهن در آن به وفور یافت می شود.

خواص خاک سرخ هرمز

خواص خاک سرخ هرمز

خواص خاک سرخ 

خاک سرخ جزیره هرمز دارای خواص متعددی است و از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است. رنگ ‌دانه‌ های قدرتمند و بی ‌نظیری در خاک سرخ هرمز وجود دارند.
از خاک سرخ در صنایعی همچون  تولید لوازم آرایشی، تولید کاغذ و پلاستیک، صنایع ضد زنگ، محصولات سرامیک ‌سازی، پودرهای میکرونیزه صنعتی، سیمان، کاشی، سفالگری و شیشه و ... استفاده می شود. 

قیمت خاک سرخ 

معدن خاک سرخ هرمز بعد از معدن اسپانیا یکی از مرغوب ‌ترین در نوع خود است، ذخایر موجود درمعادن خاک سرخ هرمز حدور پنجاه هزار تن می باشد و اجازه بهره‌ برداری دو هزار تن در سال را دارد.
خاک سرخ هرمز همچنین ارزش اقتصادی بالایی دارد، باید به شما بگوییم که قیمت تقریبی خاک سرخ هرمز مبلغی در حدود 650 دلار می باشد.

بهترین زمان برای سفر به ساحل سرخ

دمای هوا در جزیره هرمز و ساحل سرخ آن در تابستان بسیار بالا است. اوایل فصل بهار و پاییز زمان مناسبی برای سفر به این جزیره می باشد.
بهترین زمان سفر به جزیره هرمز فصل زمستان است. زمستان‌ های جزیره هرمز به طرز دلپذیری ملایم است.امروزه جزیره هرمز یکی از پربازدید ترین جزایر جنوب کشور به ویژه در فصل پاییز و زمستان است.

اقامتگاه نزدیک ساحل سرخ 

زمانی که تصمیم به سفر به جزیره هرمز می ‌گیرید، باید خود را برای یک سفر بدون امکانات آماده کنید، زیرا در هرمز نه مرکز خریدی وجود دارد و نه هتل مجللی همه چیز بکر و دست نخورده است و در واقع این چیزی است که این جزیره را منحصر به فرد می کند که هیچ عنصر شهری در آن وجود ندارد.
اگر ترجیح می دهید در خانه های محلی اطراف جزیره هرمز اقامت کنید، می توانید نان سنتی آنها را میل کنید. این نان که با آرد و روغن و با خاک سرخ خوراکی جزیره هرمز درست می شود یکی از غذاهای سنتی ایرانیان است.
راه های دیگری نیز برای اقامت در جزیره هرمز وجود دارد. مهمانسراهای سنتی زیادی نیز در نزدیکی جزیره وجود دارد که می توانید با قیمتی مناسب در آن اقامت کنید. 

کمپینگ در ساحل سرخ جزیره هرمز

کمپینگ در جزیره هرمز بسیار پرطرفدار است و این یکی از انگیزه های سفر است. برای دوستداران اکوتوریسم ایران، کمپینگ و گذراندن یکی دو روز در کنار دریا و زندگی به دور از هیاهوی شهری بسیار رویایی است. 
اگر می خواهید در نزدیکی دریا کمپ بزنید، مراقب باشید که به اندازه کافی از آن فاصله بگیرید زیرا نیمی از شب ها آب به دلیل جزر و مد بالا می آید و اگر چادر شما نزدیک دریا است، آب ممکن است وارد چادر شما شود یا صدای امواج به شما اجازه نمی دهد بخوابید.

خوردن خاک ساحل سرخ جزیره

خوردن خاک ساحل سرخ جزیره

خوردن خاک ساحل سرخ جزیره

در جزیره هرمز فقط یک غذای خوشمزه وجود دارد که آن هم فلافل و سمبوسه است اما شما انتخاب های دیگری هم دارید. قلیه ماهی یکی از غذاهای پرطرفدار در این جزیره است زیرا آن را با ماهی تازه درست می کنند. شما همچنین می توانید آن را در رستوران های محلی نیزمیل کنید.

سخن آخر

جزیره خاک سرخ هرمز یکی از خارق ‌العاده‌ ترین جزایر ایران است، که به آن جزیره رنگین کمانی ایران نیز می گویند. جزیره هرمز به عنوان منبع متنوعی از مواد معدنی شناخته می شود.
هرمز جزیره ای پر از شگفتی است، این جزیره در واقع جزیره ای بکر است. سرزمین خاک های رنگی جایی که سرخی خاک و دریا با هم مخلوط  می شود. 
خاک سرخ جزیره هرمز سوغاتی ایرانیان به شمار می رود و محلی ها آن را به عنوان ادویه در غذا و نان استفاده می کنند و کاربرد آرایشی نیز دارد. 
برای دیدن خاک سرخ ساحل جزیره زیبای هرمز می توانید با تهیه پرواز از سامانه رزرواسیون آنلاین تریپ خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

سوالات متداول درباره ی ساحل خاک سرخ

چرا جزیره هرمز سرخ است؟

تمام رنگ های سواحل جزیره هرمز ناشی از وجود یک عنصر است و این عنصر اکسید آهن است که در 70 درصد خاک سرخ این جزیره وجود دارد و به این ترتیب رنگ خود را تغییر داده است.

آیا می توانید در جزیره هرمز شنا کنید؟

شنا یکی از بهترین تفریحاتی است که گردشگران می توانند در این جزیره از آن لذت ببرند. به خصوص در ساحل قرمز که تمیز و آفتابی و منحصر به فرد است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc