https://gateway.trip.ir/api/

راهنمای سفر به جزیره هرمز

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 مقاصد پر طرفدار

جزیره هرمز سفر به اعماق رنگ

جزیره هرمز از آن مکان هایی است که با دیدن عکس هایش دلتان می خواهد همین الان کوله بار سفر را جمع کنید و عجایب دیدنی آن را از نزدیک ببینید. آنهایی که به جزیره هرمز سفر کرده‌اند، می‌دانند چنین تعبیری چندان بیراه نیست. هرمز دنیایی از شگفتی‌های دیدنی و مناظر بکری است که دیدنش شما را به وجد خواهد آورد. به قول هرمزی‌ها هیچ جا هرموز نابو! اگر دلتان هوس یک سفر جنوبی کرده است، پیشنهاد می‌کنیم جزیره هرمز را به عنوان یک مقصد بکر و کمتر دیده شده در نظر بگیرید. اگر مسافر بندرعباس یا جزیره قشم هستید، باز هم توصیه می‌کنیم بازدید از جزیره هرمز را در برنامه خود بگنجانید؛ چون هرمز فاصله کمی از قشم و بندرعباس دارد. اما آیا واقعا هرمز ارزش دیدن دارد؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله صفر تا صد جزئیات سفر به جزیره هرمز را با هم مرور کنیم.

سفر به هرمز

عکسی از یک اقامتگاه ساحلی در سفر به جزیره هرمز

جزیره هرمز کجاست؟

جزیره هرمز در خلیج فارس (جنوب ایران)، استان هرمزگان و در فاصله 8 کیلومتری بندرعباس قرار دارد. این جزیره در واقع یک گنبدی نمکی به شعاع 4 کیلومتر و مساحت 24 کیلومتر در خلیج فارس است. این جزیره به نوعی یک پدیده زمین شناسی به حساب می آید و 90 رنگ خاک و چند جور سنگ آتشفشانی در خود دارد؛ به همین دلیل از بهترین نقاط ژئوتوریسم در ایران است. جمعیت هرمز حدودا 6 هزار نفر است که بیشتر آنها در بخش شمالی جزیره ساکن هستند. در ضمن هرمز با جزیره قشم فاصله کمی دارد و شما هنگام سفر به قشم می توانید با قایق تندرو به هرمز نیز سفر کنید. در ادامه به نحوه دسترسی به هرمز و جاهای دیدنی آن می‌پردازیم.

چطور به جزیره هرمز برویم؟

برای رسیدن به جزیره هرمز باید خود را به بندرعباس یا قشم برسانید و از آنجا با قایق‌های تندرو راهی جزیره هرمز شوید. این قایق ها دو بار در روز از قشم به هرمز می روند؛ یک بار ساعت 7 صبح و یک بار هم ساعت 14 عصر. برای رفتن به هرمز از قشم باید صبح زود خود را به اسکله شهید ذاکری برسانید و سوار شناور شوید. مدت زمان سفر دریایی از قشم به هرمز حدودا 40 دقیقه است. در ضمن جزیره هرمز فرودگاه ندارد و سفر هوایی به این جزیره امکان پذیر نیست. 

قبل از سفر به هرمز از شرایط آب و هوایی مطمئن شوید چون در وضعیت ناپایدار جوی، راه دریایی به هرمز بسته می شود. برای خرید بلیط به صورت اینترنتی هم می توانید اقدام کنید تا دیگر در اسکله در صف خرید بلیط معطل نشوید. برای خرید بلیط اینترنتی قایل تندرو قشم به هرمز به سایت qeshmepay.ir مراجعه کنید. فاصله بندر عباس تا جزیره هرمز یک ساعت و فاصله جزیره قشم تا جزیره هرمز 45 دقیقه است. 

هزینه قایق تندرو قشم به هرمز 1401

در حال حاضر هزینه سفر به جزیره هرمز از قشم با قایق تندرو 89 هزار تومان به ازای هر بزرگسال است. برای افراد بالای 4 سال نیز حتما باید بلیط تهیه کنید. در ضمن یادتان باشد برای تهیه بلیط و سوار شناور شدن همراه داشتن کارت ملی الزامی است.

هزینه قایق تندرو بندرعباس به هرمز 1401

هزینه بلیط سفر دریایی با شناور یا قایق تندرو از بندرعباس به هرمز نیز همان 89 هزار تومان است که هم به صورت اینترنتی و هم از باجه های واقع در اسکله شهید حقانی بندرعباس می توانید بلیط را تهیه کنید.

سفر به هرمز با خودروی شخصی

اگر می پرسید آیا می توان با ماشین شخصی به جزیره هرمز رفت باید بگوییم سفر به هرمز با خودروی شخصی امکان پذیر نیست و شما نمی توانید مانند سفر به قشم خودروی خود را سوار لندیگراف کنید و به هرمز بروید. تنها مسیر دسترسی به هرمز قایق های تندرو از مبدأ اسکله حقانی بندرعباس و اسکله ذاکری قشم است.

اگر قصد سفر با خودروی شخصی خود را دارید، باید از تهران راهی اصفهان شوید و از آنجا به سمت یزد بروید. بعد از یک شب اقامت در یزد، صبح زود به سمت کرمان حرکت کنید و سپس در نهایت راه بندرعباس را در پیش بگیرید. از بندرعباس تا هرمز را باید با قایق های تندرو طی کنید. بنابراین، می توانید خودروی خود را در بندرعباس بگذارید و با یک سفر دریایی کوتاه یک روز را به گشت و گذار در هرمز اختصاص دهید و سپس مجددا به بندرعباس برگردید.

بعد از رسیدن به جزیره هرمز کجا برویم؟

پس از پیاده شدن از قایق و خروج از اسکله هرمز، با تعداد زیادی موتورهای سه چرخ قرمزرنگ مواجه می شوید که شما را برای گشت سه ساعته دور جزیره هرمز دعوت می کنند. اما ما پیشنهاد می کنیم قبل از هر چیز صبحانه را در یکی از کافه های رو به دریا میل کنید و سپس سراغ اجاره سه چرخ و گشت جزیره بروید. نگران نباشید تعداد سه چرخ ها زیاد است و همیشه می توانید یکی از آنها را برای گشت و گذار اجاره کنید. برای صرف صبحانه کافه معروفی به نام کافه شوران در نزدیکی اسکله هرمز وجود دارد که با کمی پیاده روی می توانید به آن برسید؛ این کافه املت های متنوع و شیک خرما ارده خوشمزه ای دارد که به امتحانش می ارزد. اگر خیلی زود به جزیره رسیده باشید، شاید این کافه هنوز باز نشده باشد؛ اما نگران نباشید کافه های زیاد دیگری نیز در همسایگی کافه شوران وجود دارد که انواع نان های محلی نظیر نان تموشی را نیز سرو می کنند. اگر تصمیم گرفتید صبحانه را در هرمز میل کنید، حتما چای کرک را هم امتحان کنید؛ چای کرک یک نوشیدنی محلی خوشمزه است که از ترکیب چای، شیر و چند ادویه معطر تهیه می شود و طعم شیرینی دارد.

موتور سه چرخ در هرمز

تصویری از موتور سه چرخ های هرمز

هزینه اجاره موتور در جزیره هرمز

خلاصه بعد از صرف صبحانه با ویو دریا، کوله خود را بردارید و آماده گشت و گذار در جزیره شوید. راحت ترین کار اجاره یک موتور سه چرخ برای گشت جزیره است. موتورهای سه چرخ ظرفیت 6 نفر گردشگر را دارند و به ازای هر مسافر 150 هزار تومان هزینه می گیرند. شما می توانید یک موتور سه چرخ را به قیمت 900 هزار تومان دربست بگیرید یا با گردشگران دیگر شریک شوید.

رانندگان هرمزی سه چرخ ها برایتان موسیقی محلی هم می گذارند و روی هم رفته موتورسواری با آهنگ های جنوبی در جزیره رنگارنگ هرمز حسابی شما را سر کیف می آورد. در ضمن به جز موتور سه چرخ، موتور معمولی و دوچرخه هم برای اجاره در جزیره هرمز وجود دارد که می توانید به صورت ساعتی آنها را اجاره کنید.

جاهای دیدنی هرمز

بعد از اینکه سوار سه چرخ شدید، راننده شما را به دیدن جاذبه های گردشگری هرمز می برد. هرمز جزیره‌ای بکر و آرام است که عجایب زیبایی را در دامان خود دارد. بیشتر جاذبه های دیدنی هرمز در مسیر ساحلی دور جزیره واقع شده است و اگر شما خودتان هم موتور اجاره کنید می توانید به راحتی از این جاذبه ها بازدید کنید. مهم ترین ویژگی هرمز خاک‌های رنگی این جزیره است. در جزیره هرمز از خاک قرمز گرفته تا زرد و نقره ای را می‌توانید ببینید. البته که همه جزیره هرمز را به خاک سرخ آن می شناسند؛ شاید برایتان جالب باشد خاک هرمز خوردنی است و اهالی این جزیره از خاک سرخ آن سس مخصوصی به نام سوراغ تهیه می کنند. خب اجازه دهید فعلا خیلی از بحث دور نشویم؛ ابتدا به معرفی جاهای دیدنی هرمز می پردازیم و بعد به دیگر ویژگی های این جزیره زیبا اشاره می کنیم.

الهه نمک هرمز

اولین جایی که در گشت دور جزیره هرمز از آن دیدن می کنید کوه الهه نمک است. با حدود 5 دقیقه پیاده روی به کوه عجیبی می رسید که از نمک تشکیل شده و نمای جالبی دارد. برخی به این محل دره سکوت هم می گویند؛ زیرا نمک صدای اطراف را می گیرد و به همین دلیل اینجا مکان ساکت و ایده آلی برای مراقبه و مدیتیشن نیز به حساب می آید. اگر در زمانی از الهه نمک بازدید کنید که تعداد گردشگران زیاد نباشد، به خوبی متوجه سکوت و آرامش این مکان جذاب خواهید شد!

غار نمکی هرمز

بعد از بازدید از الهه نمک راننده شما را به سمت غار نمک هرمز می برد که فاصله زیادی با الهه نمک ندارد. غار نمکی هرمز دهانه کوتاهی دارد و برای ورود به آن باید کمی خم شوید. از همان ابتدای غار بلورهای نمک نظرتان را جلب خواهد کرد. این غار عمق چندانی ندارد و حدودا 30 تا 40 متر است و نمک های مختلف با رنگ های گوناگون را در آن مشاهده خواهید کرد. برای اینکه تا انتهای غار پیش بروید، باید امکانات و تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید و یک منبع نوری با خود آورده باشید. با این حال، راننده های سه چرخ زمان زیادی را به بازدید از این غار اختصاص نمی دهند و از شما می خواهند ظرف ده دقیقه از غار بازدید کنید تا به ادامه مسیر و سایر جاذبه های دیدنی هرمز برسید. این ده دقیقه هم صرف تماشای ورودی غار و عکس انداختن با بلورهای نمکی آن می شود. بنابراین، اگر به غارنوردی علاقه دارید، برنامه جداگانه ای برای بازدید از این غار عجیب در نظر بگیرید.

دره رنگین کمان هرمز

نمایی از دره رنگین کمان از جذابترین نقاط جزیره هرمز

دره رنگین کمان هرمز

مقصد بعدی در گشت جزیره، دره رنگین کمان هرمز است. البته برای بازدید از دره رنگین کمان باید مدت زمان قابل توجهی را برای پیاده روی و رسیدن به دره صرف کنید. بیشتر راننده های سه چرخ به شما می گویند اگر نمی خواهید زمان سه ساعته خود در گشت جزیره را از دست بدهید، از پیاده شدن و طی کردن مسیر صرف نظر کنید. البته از همان جا در کنار جاده نیز می توانید دره رنگین کمان و کوه های رنگارنگ را ببینید و عکس بگیرید.

دره مجسمه ها هرمز

تصویری از دره مجسمه ها در هرمز

دره مجسمه ها هرمز

بعد از دره رنگین کمان به دره مجسمه ها می رسیم که بسیاری از گردشگران معتقدند بهترین جاذبه دیدنی هرمز به حساب می آید. با حدود 10 دقیقه پیاده روی به این دره عجیب و غریب می رسید. مسیر دره در بعضی پیچ ها به شدت باریک می شود و فقط یک نفر می تواند از آن عبور کند. بعد از طی کردن مسیر در دره مجسمه ها چشمتان به تندیس های سنگی جالبی می افتد که اگر بیشتر دقت کنید می توانید صورتک هایی را در آن ببینید. بزرگترین صورتک چیزی شبیه به یک اژدها است که در بالای دره قرار دارد.

صبر کنید دره تندیس ها هرمز به همین صورتک ها محدود نمی شود. در انتهای مسیر دره به یک پرتگاه بلند با منظره بسیار زیبایی از دریا می رسید. اینجاست که در یک لحظه محو تماشای صحنه مقابلتان خواهید شد و از زیبایی آن حیرت خواهید کرد. دریای آبی شفاف با ساحلی بکر در پایین پرتگاه خودنمایی می کند و شما از بالا نظاره گر این صحنه زیبا هستید. اینجا مکان بسیار ایده آلی برای عکاسی و ثبت خاطره است؛ فقط هنگام ایستادن یا نشستن روی لبه پرتگاه حسابی مراقب باشید.

ساحل سرخ هرمز

تصویری از ساحل سرخ هرمز و موتور سه چرخ‌های گردشگری

ساحل سرخ هرمز

بعد از اینکه از تماشای دره مجسمه ها غرق لذت شدید، دوباره سوار سه چرخ شوید تا به مقصد بعدی سعنی ساحل سرخ هرمز برسید. ساحل سرخ هم از آن مکان های دیدنی و خاص در جزیره هرمز است که از دیدنش سیر نمی شوید. ساحل سرخ هرمز خاک قرمز رنگی دارد و جالب اینکه کمی پایین تر ساحل نقریه ای هرمز نیز دلربایی می کند. اینجا می توانید با ویو دریای عمان و خلیج فارس عکس های زیبایی بگیرید و غرق جذابیت این ساحل دیدنی شوید.

کنار ساحل بازارچه های محلی هم وجود دارد که هم خوراکی محلی و هم لباس های محلی را به فروش می رسانند. خرید لباس محلی از بومیان هرمز به کسب و کار آنها کمک می کند، اما از خرید خاک هرمز صرف نظر کنید. فروش خاک هرمز غیرقانونی است و به محیط زیست این جزیره نیز آسیب می زند. اگر هوس کردید کمی از خاک ساحل سرخ یا شن های ساحل نقره ای را با خود ببرید، به این فکر کنید که اگر هر شخصی بخواهد این کار را انجام دهد دیگر چیزی از زیبایی این جزیره باقی نخواهد ماند. در ضمن حواستان باشد اگر سفر هوایی دارید، در فرودگاه خاک ها را از شما می گیرند و اجازه بردن آن را به شما نمی دهند. پس یادمان باشد هنگام بازدید از این مناظر زیبا و دیدنی، نه چیزی به طبیعت اضافه کنیم و نه چیزی از آن را با خود همراه کنیم.

ساحل لاک پشت ها هرمز

تصویری از ساحل لاک پشت ها در هرمز

ساحل لاک پشت ها هرمز

بعد از ساحل سرخ به ساحل زیبای دیگری به نام ساحل لاک پشت های هرمز می رسید. اینجا هم منظره بدیع و زیبایی پیش چشمان شما قرار می گیرد. جالب است که اینجا صخره ای شبیه به لاک پشت دارد و از قرار لاک پشت ها هم برای تخم ریزی به این ساحل می آیند. علاوه بر این پرتگاه بلندی با ویوی دریا در این محل وجود دارد که شما می توانید عکس های بدیع و بی نظیری را در آنجا ثبت کنید.

جنگل های حرا هرمز

گشت دور جزیره با بازدید از جنگل های حرا در هرمز به پایان می رسد. این جنگل ها مشابه جنگل های حرای قشم است. درختان جنگل حرا قشم با آب شور دریا کنار می آیند و با ویژگی جالبی که در ریشه های خود دارند، می توانند آب شور دریا را شیرین کنند. در جنگل حرا می توانید انواع مختلفی از جانوران و پرندگان را نیز مشاهده کنید.

جاذبه های دیدنی هرمز که در گشت جزیره نیستند

محبوب ترین جاهای دیدنی هرمز، همان مواردی بود که در بالا به آن اشاره کردیم. اما دیدنی های هرمز به همین موارد محدود نمی شود. ساحل مفنق، دشت زعفران هرمز، کوه سفید برفی هرمز، ساحل سرمه ای، پرتگاه غروب، دشت آهوان هرمز، روزنه دریا هرمز، قلعه پرتغالی ها و موزه دکتر نادعلیان از دیگر جاهای دیدنی هرمز است که می توانید به صورت جداگانه یا با صرف هزینه بیشتر آنها را هم از نزدیک ببینید؛ اما این موارد در برنامه گشت سه ساعته جزیره هرمز نیستند.

رستوران سنگار هرمز

عکس رستوران سنگار بهنام در هرمز

بهترین رستوران های هرمز

خب حالا که گشت دور جزیره هرمز به پایان رسید، خود را به یک ناهار خوشمزه در رستوران های محلی هرمز دعوت کنید. اینجا خبری از رستوران های لوکس نیست؛ اما طعم غذاهای محلی در رستوران های هرمز هیچ گاه از خاطرتان بیرون نخواهد رفت. در ادامه به چند مورد از بهترین رستوران های هرمز اشاره می کنیم که در آنها می توانید غذاهای دریایی مختلف و تازه را در محیطی سنتی امتحان کنید.

  • رستوران دریایی سِنگار بهنام
  • رستوران خنجی زاده
  • مزرعه و کافه ارگانیک سلیدون
  • رستوران سنتی بادیل

اقامتگاه و هتل در جزیره هرمز

اگر قصد دارید شب در جزیره هرمز بمانید، می‌توانید در اقامتگاه‌های بومگردی هرمز شب را به صبح برسانید و تجربه اقامت در این جزیره زیبا را در خاطرتان ثبت کنید. هرمز هتل آن چنانی ندارد؛ اما اقامتگاه های ستنی زیبایی دارد که اقامت در آنها بسیار خاطره انگیز است. اقامتگاه ماجرا در هرمز یکی از آنهاست که شاید عکس‌هایش را در اینستاگرام دیده باشید. این اقامتگاه ساحلی رنگارنگ هنوز افتتاح نشده است، اما گزینه‌های جذاب دیگری هم در این جزیره وجود دارد. اقامتگاه گاروم زنگی هرمز یکی از آنهاست که با اقامت در آن می‌توانید هم از غذاهای جنوبی بهره ببرید هم لذت اقامت در یک اقامتگاه سنتی را تجربه کنید. از دیگر اقامتگاه‌های خوب در جزیره هرمز می‌توان به اقامتگاه خانه ماه، چندل، دره سفید، کلبتونه، هزار و یک شب هرمز و بوم گردی آرین اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز

با توجه به آب و هوای گرم جنوب ایران، بهترین زمان سفر به جزیره هرمز نیمه دوم سال است. در پاییز و زمستان دمای هوا معتدل و خنک است. البته اوایل بهار نیز هوا چندان گرم نیست اما به دلیل تعطیلات عید ممکن است جزیره کمی شلوغ تر باشد. اما اگر قصد دارید در فصل تابستان به هرمز سفر کنید، مطمئن شوید که طاقت گرمای شدید را داشته باشید.

هزینه سفر به هرمز

اگر بخواهید برآورد دقیقی از هزینه‌های سفر به هرمز داشته باشید، باید هزینه اقامتگاه، خورد و خوراک و بلیط هواپیما یا قطار را در نظر بگیرید. ما قبلا در مقاله دیگری هزینه های سفر به قشم را برآورد کرده‌ایم که از اطلاعات آن نیز می‌توانید استفاده کنید. در ادامه فهرستی از هزینه‌های سفر به جزیره هرمز را می‌بینید:

  • قیمت بلیط هواپیما تهران بندرعباس: 1 میلیون و 315 هزار تومان
  • قیمت بلیط قطار بندرعباس: 470 هزار تومان
  • قیمت بلیط قایق تندرو هرمز: 89 هزار تومان
  • هزینه گشت جزیره هرمز: هر نفر 150 هزار تومان؛ سه چرخ دربست 900 هزار تومان
  • هزینه رستوران محلی در هرمز: از 250 هزار تومان
  • هزینه یک وعده صبحانه در هرمز: 100 هزار تومان
  • هزینه اقامت در جزیره هرمز: از شبی 800 به بالا بسته به امکانات سوئیت و اقامتگاه

تفریحات جزیره هرمز چیست؟

شما علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی هرمز می توانید از انواع تفریحات آبی مانند غواصی، ماهیگیری، قایق سواری و جت اسکی نیز لذت ببرید. اگر اهل گشت و گذار با دوچرخه باشید، در جاده دور جزیره می توانید حسابی بگردید و رکاب بزنید؛ برخی مسافران در این مسیر موتورسواری هم می‌کنند و برخی طبیعت گردان با پای پیاده به گشت و گذار می پردازند.

بازارهای جزیره هرمز

اصلی ترین بازار هرمز، بازار ساحلی است. بازاری رنگارنگ و زنده که مردم اجناس خود را در آن عرضه می کنند. در این جزیره بر خلاف قشم و کیش خبری از مالها و مراکز خرید بزرگ نیست. عامل مثبتی که باعث شده تا گردشگران از کسب و کارهای کوچک بومی خرید کنند. 

سوغات و رهاورد جزیره هرمز

بهترین سوغاتی جزیره هرمز، آفریده های بومی مردم مانند زیورآلات دریایی است. انواع ادویه محلی برای طرفداران طعم و بوی غذای جنوب، نانهای منحصربفرد چون تموشی، کیک هُلر، لباس محلی، برقع، جلوپل (نوعی سربند زنانه) از سوغاتی های هرمز به حساب می آید. خاک هرمز نیز به عنوان سوغات در بازار عرضه می شود. برای طرفداران گردشگری مسئولانه خرید این خاک کار صحیحی نیست چون از تخریب زیست محیطی جزیره به دست آمده است. 

    جمع بندی سفر به جزیره هرمز

    هرمز جزیره آرام و بکری است که هنوز پای گردشگران زیادی به آنجا باز نشده است.در این مقاله تمام جزئیات سفر به جزیره هرمز را با هم مرور کردیم. اگر قصد سفر یک روزه از بندرعباس یا قشم به هرمز را دارید، حواستان باشد که صبح زود خود را به اسکله برسانید تا از شناور جا نمانید. امیدواریم مطالب این پست در سفر به هرمز به کارتان بیاید. اگر تجربه سفر به این جزیره زیبا در خلیج فارس را دارید، در قسمت نظرات با ما و خوانندگان تریپ در میان بگذارید. همچنین می توانید با کمک سایت تریپ از آخرین قیمت بلیط هواپیما تهران بندرعباس مطلع شوید.

    در انتها پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای با عنوان جاهای دیدنی بوشهر را بخوانید.

    سوالات متداول راجع به سفر به جزیره هرمز

    فاصله قشم تا هرمز چقدر است؟

    طی کردن مسافت قشم تا هرمز با قایق های تندرو حدود 40 دقیقه طول می کشد.

    هزینه بلیط قایق تندرو از قشم تا هرمز چقدر است؟

    قیمت بلیط شناور برای هر نفر 89 هزار تومان است.

    بخش نظرات

    پریسا پیروز 15 دی 1402

    توضیحات تون عالی و کامل بود

    سینا 09 اسفند 1401

    همه هزینه ها رو گفتید هزینه اجاره موتور در هرمز رو نگفتید؟؟

    تحریریه تریپ
    سلام هزینه اجاره موتور توافقی است. از ساعتی 250 تومان به بالا قیمت می دهند.

    امین 03 اسفند 1401

    میشه تو هرمز چادر زد؟

    تحریریه تریپ
    سلام بله در بعضی سواحل هرمز با رعایت برخی نکات میشه چادر زد.  فقط حواستون به جزر و مد دریا هم باشه و خیلی نزدیک به دریا کمپ نکنید.
    اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

    پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

    اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
    6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc