https://gateway.trip.ir/api/

خرید هواپیمای شخصی در ایران

به روز رسانی: 06 آذر ، 1401 جاذبه های گردشگری

خرید هواپیمای شخصی در ایران

آیا می توان در ایران هواپیما شخصی خریداری کرد؟ از دیرباز آرزوی هرانسانی این بوده است که بتواند پرواز کند، با اختراع هواپیما این آرزو تا حد زیادی به وقوع پیوسته است.
انسان ها امروزه می توانند با خرید بلیط هواپیما خود به هر گوشه ای از این جهان پهناور برسانند. یکی از جزابیات های پرواز این است که خودتان در کابین هواپیما شخصی خود بنشینید و این لذت را تجربه کنید.
از سازندگان هواپیماهای شخصی در جهان می توان به شرکت گلف استریم (Gulfstream)، بمباردیر (Bombardier) و امبرائر (Embraer) اشاره کرد.
برخی از مشتریانی که قصد خرید هواپیما شخصی را دارند از هواپیماهایی نظیر ایرباس و بوئینگ برای سفرهای شخصی خود استفاده می کنند. 

نحوه خرید هواپیمای شخصی

نحوه خرید هواپیمای شخصی

قوانین داشتن هواپیما شخصی در ایران

تا قبل از سال 1379 در ایران امکان خرید هواپیمای شخصی وجود نداشت، اما از این سال به بعد با تصویب شورای عالی هواپیمایی کشورو شورای عالی امنیت ملی خرید هواپیمای شخصی در ایران امکان پذیر شد.
در سال 1382 وزارت راه و ترابری قانونی در زمینه خرید هواپیما تصویب کرد با توجه به این قانون، هر شخصی که مایل به خرید هواپیمای شخصی در ایران است می تواند با پرداخت هزینه آن می تواند یک هواپیما برای خود داشته باشد.
نکته ای که در واقع وجود دارد این است که خرید جت خصوصی برای افراد حقیقی ممنوع است که این در مصوبه ی قانون سال 1397 هم ذکر شده است.
افرادی که قصد خرید هواپیمای شخصی در ایران را دارند تنها می توانند هواپیماهای سبک و فوق سبک را خریداری کنند. البته این را هم باید در نظر بگیرید که پرواز با هواپیمای شخصی تنها در مسیرهای مشخصی که تعیین می شود امکان پذیر می باشد. برای مثال نمی توانید بر فراز شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان و مناطقی که در آن پرواز ممنوع است، پرواز کنید.
لازم به ذکر است به جز فرودگاه های مهرآباد، امام خمینی، فرودگاه های مشهد و اصفهان می توانید در تمامی فرودگاه های کشور برای فرود هواپیمای شخصی خود استفاده کنید. این را هم در نظر داشته باشید این که مجوز برای تنها هواپیماهای سبک و فوق سبک صاد می شود.

مزیت استفاده از هواپیمای شخصی 

استفاده از هواپیمای شخصی مزیت هایی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

صرفه جویی در زمان برای رسیدن به مقصد مورد نظر
امکان سفر به نقاط دور افتاده و صعب العبور
سفر با هواپیمای شخصی انعطاف  پذیر است و شما هر زمان که بخواهید می توانید مسیر خود را تغییر دهید.

شرکت های فروش هواپیمای شخصی 

در زمینه ی فروش هواپیما شخصی در ایران شرکت های رسمی و غیر رسمی وجود دارد، که آنها اقدام به فروش می کنند. برخی از این شرکت ها خلاف قیمت تصویب شده هواپیماها را به فروش می رسانند.
برای خرید هواپیمای شخصی باید از شرکت هایی خریداری کنید که توسط دولت به ثبت رسیده و معتبر هستند. قیمت هواپیما به عوامل مختلفی همچون، نوع هواپیما، آپشن هایی که دارد، مدل هواپیما و ... بستگی دارد.

قیمت هواپیمای شخصی لوکس در ایران

قیمت هواپیمای شخصی لوکس در ایران

انواع خرید هواپیما در ایران

امروزه شرکت های مختلفی در ایران برای خرید و فروش هواپیما وجود دارند، که می توانند کمک زیادی به کسانی که قصد خرید هواپیما شخصی را دارند بکنند.
هواپیما های وارداتی  که تحویل آن ها سه ماهه است و قیمت هواپیماهای وارداتی از 250 میلیون تومان آغاز می شود.
هواپیماهای خارجی مونتاژ شده که تحویل آن ها دو ماهه است و قیمت هواپیماهای مونتاژ شده در ایران از 190 میلیون تومان آغاز شده و تا 300 میلیون تومان ادامه پیدا می کند.
هواپیماهای ایرانی که تحویل آن ها یک تا شش ماه طول می کشد و قیمت هواپیمای ساخت ایران در حدود 300 میلیون تومان است.
هواپیماهای دست دوم که تحویل آن ها به صورت فوری می باشد و قیمت هواپیماهای دست دوم نیز از 80 میلیون تومان آغاز شده و تا 1 میلیارد تومان ادامه پیدا می کند.

قیمت هواپیمای شخصی در ایران

به علت نوسان قیمت ارز، قیمت هواپیما ها هم  متغییر است و هر کدام بسته به مدل و آپشن ها نیز متفاوت هستند اما ما برای درک بهتر از قیمت ها چند مورد از حدود قیمت های هواپیمای شخصی را بیان می کنیم:
• قیمت هواپیمای مدل Dynamic WT9 قیمت تقریبی دو میلیارد تومان
• قیمت هواپیما مدل Aeroprakt A 22 Foxbat قیمت حدودی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان
• قیمت هواپیما مدل  jabiru j430 قیمت تقریبی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان
• قیمت هواپیما مدل Flight Design CT LS قیمت حدودی دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان
• قیمت هواپیما مدل EuroFox قیمت حدودی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان
و...

هزینه‌ های نگهداری هواپیمای شخصی در ایران

قیمت داشتن یک هواپیمای شخصی تنها با پرداخت هزینه آن به پایان نمی رسد، یکی از هزینه هایی که باید هنگام خرید یک هواپیمای شخصی داشته باشید، هزینه آشیانه یا همان پارکینگ است.
هزینه پارکینگ به صورت ماهیانه حساب می شود. علاوه بر هزینه پارکینگ شما بایستی هزینه ی تعمیرات، بازرسی های فنی را به تکنسین های و مکانیک های پرواز پرداخت کنید، تا در صورت بروز هر گونه اشکال فنی آن را برطرف کنند.
هزینه ی بعدی که باید در نظر داشته باشید، هزینه تامین سوخت هواپیما است، شما باید سوخت مورد نیاز هواپیمای شخصی خود را خودتان تعمین کنید.
همچنین اگر هنوز خورتان گواهینامه ی پرواز با هواپیما را اخذ نکرده اید، این را بدانید برای پرواز باید هزینه ای ساعتی برای استخدام یک خلبان نیز در نظر بگیرید.
و در آخر نیز باید هزینه ای جدا برای برج مراقبت و هزینه های عملیاتی فرودگاه را نیز پرداخت کنید، که هر کدام از ان ها نیز به صورت ساعتی محاسبه می شوند.
همانطور که می بینید، داشتن یک هواپیمای شخصی ملزم به پرداخت هزینه های بسیاری است، همچنین دردسرهای دیگری نیز دارد که باید آن ها را نیز در نظر داشته باشید، و پیش از خرید یک هواپیمای شخصی تمام جوانب آن را بسنجید. برای اطلاع از قیمت بلیط تهران به سامانه رزرواسیون آنلاین تریپ مراجعه کنید. 
یک راه آسان تر و ارزان تر نیز برای پرواز وجود دارد، آن این است که شما می توانید با اجاره جت شخصی برای چند ساعت خود را به مقصد مورد نظر برسانید.

قیمت هواپیما شخصی سال 1401

قیمت هواپیما شخصی سال 1401

چگونه می ‌توان در ایران خلبان شد ؟

در تمام فرودگاه های سراسر کشور خدماتی در این زمینه ارائه می شود، اما به دلیل امنیت فرودگاه های بزرگی همچون فرودگاه مهرآباد، فرودگاه هاشمی نژاد مشهد یا فرودگاه اصفهان تعدادی فرودگاه های خصوصی دیگر در این خصوص این زمینه در نظر گرفته شده است. 
یکی از معروف ترین  این فرودگاه ها برای آموزس فرودگاه خصوصی آزادی در منطقه نظرآباد کرج است، برای یادگیری پرواز با هواپیماهای سبک بایستی هزینه ای برای کلاس های آموزشی نیز پرداخت کنید.
هزینه های پروازی برای کسانی که علاقمند به یادگیری پرواز را دارند به دو گروه تقسیم می شود. یکی آموزشی و دیگری تفریحی است.
در مورد هزینه های کلاس های تفریحی می توان از پایه صد و پنجاه هزار تومان برای 15 دقیقه  به بالا را در نظر گرفت و برای کلاس های آموزشی نیز هزینه هر ساعت پرواز را بالای دویست و پنجاه هزار تومان در نظر گرفت.

برد هواپیماهای خصوصی

برد پروازی هواپیماهای خصوصی به عواملی همچون سرعت باد، وزن هواپیما، سرعت خود هواپیما و ارتفاعی که قرار است پرواز کنید بستگی دارد.
اما با توجه به شرایط هواپیماهای سبک و فوق سبکی تفریحی دو نفره می توان گفت این هواپیما ها توانایی پرواز پنج تا شش ساعت را با سرعتی حدود ۲۳۰ تا ۲۵۰ کیلومتر را خواهند داشت.

خدمات پس از فروش قطعات هواپیماهای شخصی

خدمات پس از فروش قطعات هواپیماهای شخصی

خدمات پس از فروش قطعات هواپیماهای شخصی

امروزه استفاده از هواپیماهای شخصی بسیار رونق پیدا کرده است، چه در زمینه مصارف خصوصی و چه در زمینه مصارف تفریحی افزایش پیدا کرده است.
بدون شک یکی از دغدغه های مالکان هواپیماهای خصوصی تامین قطعات این هواپیما ها است، متخصصان داخلی امروزه در حال ساخت این گونه قطعات در داخل کشور هستند. هرچند ورود محصولات خارجی و تامین قطعات و دریافت خدمات را هرگز به دست فراموشی نمی سپارند.
بر اساس عرف بازار کسانی که خریدار هواپیما های شخصی در ایران هستند تا مدتی می توانند از گارانتی ها و خدمات پس از فروش کارخانه ی سازنده هواپیما بهرهمند شوند.
مشکلی که وجود دارد این است که تامین قطعات و خدمات پس از فروش در بازار کشور نیست، لیکن مالکان خود می توانند به صورت مستقیم با سفارش کالا به کارخانه ی سازنده هواپیما قطعات مورد نیاز خود را تعمین کنند.

چکیده مطلب

از دیر باز آرزوی هر انسانی پرواز بر فراز آسمان ها بوده است، امروزه با وجود انواع هواپیماهای تفریحی و خصوصی شما می توانید به آرزوی خود برسید.
ما در این مقاله قصد داشتیم تا شما را با مباحثی در مورد خرید هواپیمای شخص در ایران و نحوه استفاده و قیمت آن ها بیش تر آشنا کنیم.
در ایران پس از سال 1397 مصوبه ای تصویب شد که هر شخص با توجه به نیاز خود می تواند هواپیمای سبک و فوق سبک را خریداری کند و در برخی از نقاط مجاز کشور از آن برای پروازهای شخصی خود استفاده کند.
داشتن یک هواپیمای شخصی ملزم به پرداخت هزینه های مختلفی است، از جمله ای هزینه ها پرداخت هزینه خود هواپیما، تعمین سوخت هواپیما، اجاره پارکینگ برای نکهداری هواپیما و در صورت نداشتن گواهینامه خلبانی پرداخت هزینه ساعتی برای یک خلبان شخصی، هزینه کلاس های آموزشی، هزینه تعمیر و بررسی های فنی هواپیما و در نهایت هزینه ای جدا برای برج مراقبت و هزینه های عملیاتی فرودگاه را نیز باید پرداخت کنند.

سوالات متداول درباره ی خرید هواپیمای شخصی در ایران

آیا امکان خرید هواپیمای شخصی در ایران وجود دارد ؟

تا قبل از سال 1379 در ایران امکان خرید هواپیمای شخصی وجود نداشت، اما از این سال به بعد با تصویب قانون این امکان فراهم شد.

مزیت استفاده از هواپیمای شخصی چیست ؟

صرفه جویی در زمان برای رسیدن به مقصد، امکان سفر به اقصی نقاط کشور، سفر با هواپیمای شخصی انعطاف  پذیر است.

بخش نظرات

Ali 04 خرداد 1402

قیمت؟

سعید حسن زاده 28 خرداد 1401

هواپیمای ۶ تا ۱۰نفره دست دو در حد نو چند قیمت است

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc