https://gateway.trip.ir/api/

کلیسای جامع بشارت روسیه

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

کلیسای جامع بشارت روسیه

روسیه یکی از بزرگترین کشورهای جهان است، بنابراین طبیعی است که چندین دین مختلف در کشور خود با این تعداد جمعیت داشته باشد. 
یکی از ادیان مهم و رایج در روسیه، مسیحیت ارتدکس است. یکی از این کلیسا های معروف ارتودوکس در روسیه کلیسای جامع بشارت است که در مرکز شهر مسکو در کرملین، در جنوب غربی میدان کلیساها قرار دارد. 
کلیسای جامع بشارت یکی از مهم ترین کلیساهای جامع برای خانواده های امپراتوری در سراسر دوران تزاریسم است. تاریخ تولد این کلیسای جامع به قرن پانزدهم برمی گردد.
نسل‌ هایی از شاهزادگان و تزارها به کلیسای جامع افزودند. ایوان چهارم کلیسای جامع را در قرن شانزدهم بازسازی کرد و چهار کلیسای کوچک جانبی به آن اضافه کرد که هر کدام یک گنبد واحد داشتند، در حالی که دو گنبد دیگر در پشت ساختمان اضافه شد و هر نه گنبد طلاکاری شد. 
هنگامی که تزار برای چهارمین بار ازدواج کرد  مورد توبه کلیسا قرار گرفت و اجازه ورود به آن را ندادند. این امر باعث شد تا ایوان جدیدی برای وی ساخته شود تا در هنگام خدمات در زیر آن بایستد.
کلیسای جامع به خاطر نمادهای باشکوه خود مشهور است که قسمت مقدس کلیسا را از دید محافظت می کند. نمادهای هنرمندان مختلف از قرن 14 تا 19 را تشکیل می دهند. این کلیسا شامل نقاشی های افسانه ای روسی آندری روبلوف، بزرگترین نقاش روسی  و تئوسوفانوس یونانی می باشد. برای اطلاع از قیمت های تور مسکو سنت پترزبورگ به سایت تریپ مراجعه کنید.

تاریخچه کلیسای جامع بشارت

تاریخچه کلیسای جامع بشارت

تاریخچه کلیسای جامع بشارت

کلیسای جامع بشارت به دستور دوک بزرگ ایوان سوم بین سال‌ های 1484 و 1489 ساخته شد. شکل کلیسای جامع بشارت در زمان ایوان مخوف، که به دنبال تبدیل آن به کلیسایی مناسب ‌تر برای خانواده سلطنتی بود، بیشتر تقویت شد.
ایوان سوم در نظر داشت کلیسای جامع بشارت به عنوان کلیسای شخصی خانواده سلطنتی روسیه باشد و از طریق یک راه پله به محله تشریفاتی و زندگی کاخ کرملین متصل می شد. 
در اسناد قرن شانزدهم و هفدهم، کلیسای جامع بشارت به عنوان "صحن شاهزاده" و "پیش اتاق" نامیده می شود. از اواسط قرن شانزدهم به بعد، این مکان برای مناسبت‌ های خاص، از جمله ازدواج‌ های سلطنتی و غسل تعمید، پذیرایی از سفیران خارجی و مراسم مذهبی استفاده می شد حتی پس از اینکه سنت پترزبورگ پایتخت روسیه شد، کلیسای جامع بشارت همچنان اهمیت خود را حفظ کرد.
کلیسای ارتدکس گنجینه های معنوی غنی مسیحیت شرقی را تجسم و بیان می کند. در حالی که غرب نگران مصائب مسیح و گناه انسان بود، شرق بر رستاخیز مسیح و خدایی شدن انسان تأکید داشت. در حالی که غرب به دیدگاه قانون گرایانه از دین تمایل داشت، شرق از الهیات عرفانی تری حمایت می کرد. از آنجایی که کلیسای اولیه یکپارچه نبود، این دو سنت بزرگ برای بیش از هزار سال با هم وجود داشتند تا اینکه شکاف بزرگ کلیسا را تقسیم کرد. 
امروزه کاتولیک های رومی و پروتستان ها وارث سنت غربی و ارتدکس ها وارث سنت شرقی هستند. گاهی اوقات، کلمه کاتولیک نیز برای توصیف کلیسای ارتدکس استفاده می شود. این توصیف در اعتقاد نامه نیقیه، که کلیسای یگانه، مقدس، کاتولیک و حواری را تصدیق می کند، تجسم یافته است.

حادثه آتش سوزی کلیسا

مسکو با جنگ‌ های داخلی و خارجی زیادی روبرو بود و همچنین چندین بلایای طبیعی در طول تاریخ خود گذراند. کلیسای جامع بشارت و هر ساختمان دیگری در شهر به دلیل آن رویدادها به شدت آسیب دید. 
به عنوان مثال، کلیسای جامع بشارت تمامی اشیاء با ارزش و گنجینه خود را در جریان حمله لهستانی ها از دست داد. بخش بزرگی از کلیسای جامع در جریان آتش ‌سوزی سال 1737 آسیب جدی دید و مهاجمان فرانسوی کلیسای جامع را غارت کردند و زمانی که در آنجا بودند آن را به یک پادگان تبدیل کردند.
قبل از ساخته شدن کلیسای اعلانات، یک کلیسای چوبی قدیمی متعلق به قرن چهاردهم در محل کلیسای جامع فعلی وجود داشت. کلیسای جامع بشارت پس از انقلاب اکتبر بسته شد و در طول جنگ داخلی آسیب دید. 
کلیسای جامع بشارت در روزهای آغازین انقلاب 1917 در خط آتش گرفتار شد و آسیب های زیادی دید. به دنبال موفقیت بلشویک ها در انقلاب، کلیساهای جامع در سراسر روسیه مجبور به توقف ارائه خدمات مذهبی شدند. بسیاری از کلیساها در آن زمان تخریب یا به موزه تبدیل شدند. کلیسای جامع بشارت پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، موزه را تعطیل نکرد و در کنار ارائه خدمات مذهبی روزانه همچنان از گردشگران پذیرایی می کرد.
با این حال، بعداً بازسازی شد و به موزه تبدیل شد تا از گنجینه‌ های موجود در آن محافظت شود. از سال 1993، پاتریارک روسیه مراسم کلیسایی را در کلیسای جامع بشارت به مناسبت جشن بشارت رهبری کرد.
در طول قرن‌ های 14 و 15، شهر با چندین سری آتش ‌سوزی مواجه شد، به همین دلیل، کلیسای چوبی کاملاً سوخت و کلیسای بعدی که روی آن ساخته شد نیز سوخت تنها در مجموعه بازسازی مسکو توسط ایوان سوم بود که کلیسای جامع فعلی با آجر ساخته شد.
واقعیت در مورد این کلیسای جامع این است که معمارانی که کلیسای بشارت را طراحی کردند اهل پسکوف ایتالیا بودند، بیشتر ساختمان های مهم مسکو در آن زمان توسط معماران بزرگ ایتالیایی طراحی شده بود و کلیسای جامع بشارت یکی از معدود موارد استثنا شد. 

معماری و هنر کلیسای جامع بشارت

معماری و هنر کلیسای جامع بشارت

معماری و هنر کلیسای جامع بشارت

با وجود اندازه کوچک آن، کلیسای جامع بشارت یک اثر هنری واقعی است، چه در داخل و چه در خارج از آن نه گنبد طلایی بر فراز کلیسای سنگی سفید قرار دارد و طراحی آن مظهر سنت‌ های معماری مذهبی پسکوف و مسکو باستان است که با ردیف‌ هایی از طاقچه ‌های نیم ‌دایره و کوکوشنیک‌ ها، طاق‌ ها و دیوارهای زیبا تزئین شده است.
در زیر گنبد های طلا کاری شده متعدد خود، کلیسای جامع با نقاشی  ‌های دیواری از شخصیت‌ها و صحنه‌ های مذهبی و سلطنتی و نمادهایی از استادانی از جمله سیمون اوشاکوف و آندری روبلف تزئین شده است. 
در داخل یکی از قدیمی ترین نمادهای روسیه قرار دارد که با نمادهایی از قرن 14 تا 19 تزئین شده است و در مرکز آن یک درب نقره ای است که به پلکان اتاق های شخصی تزار در کاخ کرملین منتهی می شود.
نمای بیرونی کلیسای جامع با آجر طراحی شده و با سنگ آهک سفید پوشیده شده است که از معماری رنسانس ایتالیا الهام گرفته شده است. 
درهای برنزی کلیسای جامع با لایه های طلا پوشانده شده است، فضای داخلی با تمرکز بر محراب اصلی و چندین نمازخانه کوچکتر در اطراف آن طراحی و ساخته شده است. 
یکی از نکات جالب در مورد کلیسای جامع برای گردشگران، بال‌ های در است که با چهره‌ های سوفسطایی‌های باستانی مزین شده است. ارزان ترین تور روسیه را بدون واسطه از سایت رزرواسیون آنلاین تریپ تهیه کنید.

نمایشگاه کلیسای جامع بشارت

در زیرزمین کلیسای جامع بشارت، نمایشگاهی در سکونتگاه تپه بوروویتسکی و مجموعه ای از گنجینه ها و عتیقه های کرملین مربوط به قرن های 12 و 17 اختصاص دارد. گالری جنوبی در طبقه اول نمایشگاهی از نمادهای گرانبها، مجسمه‌ های مذهبی و تکیه ‌گاه ‌ها را در خود جای داده است.
مجموعه‌ های موزه که تاکنون در موزه به نمایش گذاشته شده است شامل اسلحه، زره، تاج تزار، وسایل شخصی تزارها، نسخه ‌های خطی، کتاب‌ های کمیاب و نقاشی است. با این حال، از آنجایی که موزه کلیسای جامع تحت نظارت موزه کرملین است، چندین نمایشگاه موقت از موزه کرملین نیز در آنجا برگزار می شود.

خلاصه مطلب

روسیه یکی از بزرگترین کشورهای جهان است، که به دلیل تنوع دینی دارای کلیساهای متنوعی است. یکی از کلیساهای معروف روسیه به این کلیسای جامع بشارت نام دارد.
این کلیسا به دلیل حملات جنگی داخلی و خارجی در روسیه دچار آسیب و غارت شد، در این غارت تمامی اشیاء با ارزش و گنجینه خود را در جریان حمله لهستانی ها از دست داد. 
بخش بزرگی از کلیسای جامع در جریان آتش ‌سوزی سال 1737 نیز آسیب جدی دید. امروزه، کلیسای جامع بشارت به موزه تبدیل شده است.
گردشگران از سراسر جهان از کلیسای جامع دیدن می کنند تا عتیقه ها و گنجینه هایی را که کلیسای اعلان در طول زمان جمع آوری و باقی مانده است، ببینند. 
داستان کلیسای جامع و تاریخچه وقایع مربوط به کلیسای جامع نیز در موزه کلیسای جامع به طور کامل توسط راهنماهای داخل موزه توضیح داده می شود. 
برای دیدن این کلیسای زیبا و جاهای دیدنی روسیه تور روسیه نوروز 1401 را از سایت تریپ به صورت آنلاین و بدون نگرانی تهیه کنید و از خدمات 24 ساعته سایت نیز بهرهمند شوید.

سوالات متداول درباره ی کلیسای جامع بشارت روسیه

کلیسای جامع بشارت به چه دلیل معروف است؟

این کلیسای در ابتدا کلیسای شخصی تزارهای مسکو بود و راهب آن تا اوایل قرن بیستم مورد استفادع شخصی خانواده سلطنتی روسیه بود.

کلیسای جامع بشارت توسط چه کسی ساخته شد ؟

این بنا بین سال ‌های 1505 و 1508 تحت نظارت یک معمار ایتالیایی آلویزیو در محل کلیسای جامع قدیمی ‌تر ساخته شد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc