https://gateway.trip.ir/api/

کلیسای چورا استانبول

به روز رسانی: 11 اسفند ، 1400 جاذبه های گردشگری

کلیسای چورا استانبول

استانبول بیش از آن چیزی که تصور می کنید بناهای تاریخی بیزانسی دارد، اما تعداد کمی از آنها به اندازه کلیسای چورا مملو از موزاییک و نقاشی های دیواری زیبا هستند. 
کلیسا چورا طی چند سال به صورت مرحله ای برای بازسازی بسته شده است. این ساختمان در ابتدا به عنوان کلیسای نجات دهنده مقدس توسط کنستانتین کبیر در خارج از دیوارهای اصلی شهر ساخته شده بود آنچه امروز می بینید، کلیسای اصلی نیست. 
این کلیسا حداقل پنج بار بازسازی شد که مهم ‌ترین آن در قرن‌ های 11، 12 و 14 بود. تقریباً تمام دکوراسیون داخلی، موزاییک‌ هاو نقاشی‌ های دیواری معروف آن بازسازی شده است.
موزاییک ‌ها و نقاشی ‌های دیواری درکلیسای چورا زیبا ترین نمونه‌ های مربوط به آخرین دوره نقاشی بیزانس (قرن چهاردهم) هستند. عناصر سبک مشخص در آن موزاییک ها و نقاشی های دیواری عمق، حرکات و ارزش ها و کشیده شدن پیکره ها است. برای اطلاع از پرواز تهران استانبول به سایت تریپ مراجعه کنید.

تاریخچه کلیسای چورا

تاریخچه کلیسای چورا

تاریخچه کلیسای چورا

تاریخچه کلیسای چورا به زمان تأسیس قسطنطنیه در قرن چهارم باز می گردد. در خارج از دیوارهای شهر امپراتور کنستانتین، این مجموعه به عنوان صومعه چورا به معنای صومعه روستایی شناخته می شد.
کلمه چورا در یونان باستان به معنای منطقه روستایی است. دلیل نامیدن آن به منطقه روستایی این است که این صومعه قدیمی در زمان خود خارج از دیوارهای استانبول بوده است.
در زمان امپراتور تئودوسیوس دوم، دیوارهای شهر بزرگ شد و صومعه در داخل دیوارهای جدید باقی ماند. در دوره اولیه امپراتوری بیزانس، مرکز شهر جایی بود که ساختمان هایی مانند کاخ بزرگ، هیپودروم و ایاصوفیه در آن قرار داشتند. 
با ظهور کاخ Blachernae، کلیسای چورا نیز اهمیت یافت. کلیسای چورا درست در کنار دیوارهای معروف Theodosian قرار داشت که از قسطنطنیه محافظت می کرد. کلیسای چورا به دلیل داشتن Hodegetria نماد مریم مقدس معروف است و اعتقاد بر این است که از شهر محافظت می کند.
کلیسای چورا، که هسته صومعه چورا را تشکیل می ‌داد، در زمان امپراتور الکسیوس اول کومننوس بازسازی شد. با این حال، شخصی که به کلیسا هویت کنونی داد، یک بوروکرات بیزانسی به نام تئودور متوشیتیس بود.
تئودور متوشیت در قرن چهاردهم لقب "لوگوتت بزرگ" را داشت که یکی از بالاترین درجات امپراتوری بود. بعدها در دوران حرفه ای خود، ثروت خود را صرف تزئینات کلیسای چورا کرد.
هنرمندانی که به سفارش تئودور متوشیتس این کلیسا را تزئین کردند، دیوارها و سقف کلیسای چورا را با موزاییک هایی که زندگی مریم و عیسی را به تصویر می کشیدند پر کردند، این موزاییک ها هنوز قابل مشاهده هستند.
کلیسای چورا در جریان تهاجم لاتین ها در سال (1204-1261) ویران شد و در زمان سلطنت آندرونیکس دوم (1282-1328) توسط خزانه داری کاخ، تئودور متوکیتیس (1313) تعمیر شد. 
پس از ادامه خدمت به عنوان یک کلیسا پس از فتح استانبول در سال 1453، این ساختمان در سال 1511 توسط وزیر هادیم علی پاشا به مسجد تبدیل شد. 

تبدیل شدن کلیسا به مسجد

کلیسای چورا که به عنوان کلیسای کاخ و کلیسای کوچک در مراسم مهم مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت، مدتی به عنوان کلیسا به کار خود ادامه داد. 
در سال 1511 توسط آتیک علی پاشا، وزیر اعظم بایزید دوم، به مسجد تبدیل شد. جزئیات آن دوره شامل مناره در گوشه جنوب غربی و طاقچه در شرق اتاق اصلی است و در سال 1945 به موزه تبدیل شد.
در سال 1948، این بنا به عنوان یک مسجد فعال متوقف شد. در سال 1958 به عنوان موزه در معرض دید عموم قرار گرفت. شورای دولتی ترکیه، که بالاترین دادگاه اداری ترکیه است، در تاریخ 11/11/2019 دستور داد که دوباره به مسجد تبدیل شود. وضعیت آن با فرمان ریاست جمهوری به مسجد تغییر یافت و درتاریخ 21/08/2020 در روزنامه رسمی اعلان شد.
چورا نقاشی ‌های دیواری و موزاییک‌های تحسین‌برانگیز قرن چهاردهمی خود را مدیون تئودوروس متوکیتیس است که مسئول خزانه ‌داری بود. 

داخل کلیسای چورا

داخل کلیسای چورا 

داخل کلیسای چورا 

مسجد چورا به خاطر موزاییک ‌ها و نقاشی‌ های دیواری که به خوبی حفظ شده است، در سراسر جهان مشهور است. نمونه های مهم و زیبایی از نقاشی روم شرقی در آخرین دوره خود را ارائه می دهد. ایده عمق در موزاییک ها و سبک متحرک در فیگورها از اهمیت هنری برجسته ای در قرون وسطی برخوردار است و دوره رنسانس را پیشگویی می کند.
چیزهایی که در کلیسای چورا باید دید در چهار بخش جداگانه می باشد. اولین راهروی بیرونی پوشیده از موزاییک هایی است که زندگی عیسی را به تصویر می کشد. دومین راهروی داخلی است که با موزاییک ها تزئین شده است که  زندگی مریم مقدس را می گوید.
بخش سوم، فضای اصلی، با سادگی خود جلب توجه می کند. قسمت چهارم، کلیسای دفن است که با نام Parecclesion نیز شناخته می شود، که با نقاشی های دیواری باشکوه تزئین شده است.

1. نارتکس بیرونی

نارتکس بیرونی دارای موزاییک های شگفت انگیزی است که زندگی عیسی را به تصویر می کشد. به خصوص موزاییک مسیح پانتوکراتور روی درب نارتکس داخلی جالب است. اگرچه برخی از موزاییک های این قسمت از کلیسا در اثر زلزله آسیب دیده اند، اما به طور کلی وضعیت بسیار خوبی دارند.
در واقع این موزاییک ها در زمان تبدیل ساختمان به مسجد در دوره عثمانی با گچ پوشانده شده اند. با این حال، موزاییک ها آسیب ندیده اند.
به این ترتیب موزاییک ها به رهبری موسسه بیزانس آمریکا در دوره جمهوری خواهان به طور کامل باز شد. بدین ترتیب این بنا به موزه تبدیل شد.

2. نارتکس داخلی

نارتکس داخلی دارای موزاییک هایی است که داستان مریم باکره را روایت می کند. برخی از موزاییک های این بخش از کتاب مقدس آخرالزمان گرفته شده است و شامل صحنه هایی است که در کلیساهای دیگر دیده نمی شود.
همچنین یک مجموعه موزاییکی وجود دارد که معجزات عیسی را در ضلع جنوبی نارتکس داخلی نشان می دهد. از جنوب نارتکس داخلی دری وجود دارد که به Parecclesion، نمازخانه منتهی می شود.

3. شبستان کلیسا

از طریق گلدسته داخلی می توان به شبستان رسید، بخش اصلی بسیار ساده است. موزاییک های بیزانسی فوق العاده زیبا در راهروهای داخلی و خارجی در اینجا قرار دارد.
موزاییکی وجود دارد که هم عیسی مسیح و هم مریم مقدس را در دو طرف محراب نشان می دهد. بخش اصلی سکوت و آرامش را ارائه می دهد، گویی ثابت می کند که ساختار یک صومعه بوده است. 

4. پراکلیشن

پراکلیشن متمایزترین بخش کلیسای چورا است. تئودور متوشیتس حامی کلیسا، بعداً این قسمت را به کلیسا اضافه کرد و پس از مرگش در اینجا به خاک سپرده شد.
نقاشی های دیواری روی دیوارها و سقف پراکلیشن باشکوه است. بر روی دیوارها تصاویری از شهدای مسیحی معروف در گذشته وجود دارد در سقف صحنه رستاخیز و آخرین قضاوت است.

نقاشی های دیواری کلیسا چورا

نقاشی های دیواری کلیسا چورا

نقاشی های دیواری کلیسا

در سمت راست شبستان، یک نمازخانه قرار دارد که برای نگهداری مقبره‌ های بنیانگذار کلیسا و بستگان، دوستان نزدیک و همکارانش ساخته شده است. 
این مکان با نقاشی های دیواری تزئین شده است که به موضوعات مرگ و رستاخیز می پردازد و صحنه هایی از عهد عتیق را به تصویر می کشد. 
نقاشی خیره ‌کننده ‌ای به نام Anastasis شناخته می ‌شود، و مسیح قدرتمندی را نشان می ‌دهد که آدم و حوا را از تابوتخانه ‌هایشان بیرون می ‌آورد و قدیسان و پادشاهان در آن حضور دارند. 
دروازه های جهنم زیر پای مسیح نشان داده شده است. نقاشی های دیواری تزئین گنبد که مریم و 12 فرشته خدمتکار را نشان می دهد.
بر روی سقف بین گنبد، آخرین داوری به طرز چشمگیری این صحنه از کتاب مکاشفه را با رنگ سفید خیره کننده به تصویر می کشد، و با چرخاندن بهشت که توسط یک نقش مارپیچ نشان داده شده است که توسط گروه های کر بهشت احاطه شده است.
کلیسا چورا  که در منطقه تاریخی ادیرنکاپی شبه جزیره تاریخی و بخشی از یک صومعه متعلق به قرن ششم واقع شده است، مکانی چشمگیر است که در آن می توانید برجسته ترین نمونه های نقاشی روم شرقی و بیزانس قرن چهاردهم را ببینید. بهترین موزاییک‌ها و نقاشی‌ های دیواری حفظ  ‌شده در جهان و همچنین ارزش هنری است که دوره رنسانس را نشان می ‌دهد.

تولد مسیح

بر روی دیوار شمالی گلدسته داخلی، 17 تصویر زندگی مریم باکره شامل تولد، اولین قدم ها و ازدواج او را به تصویر می کشد.

چرخه کودکی مسیح

پس از تولد او در سکانس قبلی، این سکانس داستان سال های اولیه عیسی مسیح را بیان می کند، تا زمانی که او برای سفر به اورشلیم حرکت می کند، که از لونت شمالی بر روی دیوار غربی حصار بیرونی شروع می شود. و با سفر مسیح به اورشلیم برای عید فصح به پایان رسید.

چرخه خدمت مسیح

این چرخه با به تصویر کشیدن بسیاری از معجزات آشنا از جمله شفای جذامی، تبدیل آب به شراب، و تکثیر نان و ماهی، در سرتاسر طاق‌ ها، لونت‌ ها و حوض ‌های درونی و بیرونی گسترده شده است.

هزینه ورودی کلیسای چورا 

هزینه ورودی کلیسای چورا قبل از تبدیل شدن به مسجد 65 لیر ترکیه بود. این ساختمان در حال حاضر در حال بازسازی است و به زودی افتتاح خواهد شد.
نام این ساختمان که به موزه کاریه معروف است از سال 2020 به مسجد کاریه تغییر یافته است. از آنجایی که ورود به مساجد استانبول رایگان است، برای ورود به چورا هزینه ای دریافت نمی شود.  ساعت کاری مسجد چورا نیز از ساعت 9 صبح تا 5عصر می باشد. ارزان ترین بلیط هواپیما تبریز استانبول را از سایت تریپ خریداری نمائید.

مسیر رفتن به مسجد کاریه

مسجد کاریه یا کلیسای سابق چورا در ضلع غربی شبه جزیره تاریخی واقع شده است. راحت ترین راه برای رفتن به مسجد کاریه استفاده از تاکسی است زیرا هیچ ایستگاه تراموا یا مترو در این نزدیکی وجود ندارد.
برای رفتن به مسجد کاریه از میدان تقسیم می توانید با یکی از اتوبوس ها به سمت ادیرنکاپی بروید. می ‌توانید در ایستگاه Edirnekapi از اتوبوس پیاده شوید و در عرض 5 دقیقه به مسجد کاریه برسید.
برای رفتن به مسجد کاریه از سلطان احمد، می توانید با تراموا در جهت کاباتاش بروید و در ایستگاه Eminonu پیاده شوید. اگر با اتوبوس از Eminonu به سمت Edirnekapi بروید و در ایستگاه Edirnekapi پیاده شوید، می توانید در عرض 5 دقیقه به مسجد کاریه برسید.

چکیده

کلیسای چورا در استانبول یکی از بی نظیر ترین کلیساهای مربوط به آخرین دوره نقاشی بیزانس (قرن چهاردهم) هستند. در این کلیسا شما می توانید عناصر موزاییک ها و نقاشی های دیواری معروف را ببینید.
کلیسای چورا در سال 1511 توسط آتیک علی پاشا، وزیر اعظم بایزید دوم، به مسجد تبدیل شد. نقاشی های این کلیسا به موضوعات مرگ و رستاخیز می پردازد و صحنه هایی از عهد عتیق را به تصویر می کشد. 
نقاشی خیره ‌کننده ‌ای به نام Anastasis مسیح قدرتمندی را نشان می ‌دهد که آدم و حوا را از تابوتخانه ‌هایشان بیرون می ‌آورد و قدیسان و پادشاهان در آن حضور دارند. 
برای دیدن این کلیسای زیبا در استانبول تور استانبول نوروز 1401 را ازطریق سایت تریپ خریداری کنید و نوروزی زیبا را برای خود و خانواده خود رقم بزنید.

سوالات متداول درباره ی کلیسای چورا استانبول

کلیسای چورا استانبول کجاست ؟ 

کلیسای چورا یا مسجد کاریه در محله ای به نام ادیرنکاپی در شمال منطقه فاتح استانبول در پنج کیلومتری شمال غربی محله سلطان احمد استانبول قرار دارد.

کلمه ی چورا به چه معنایی است ؟ 

کلمه چورا در یونان باستان به معنای منطقه روستایی است. دلیل نامیدن آن به منطقه روستایی این است که این صومعه قدیمی در زمان خود خارج از دیوارهای استانبول بوده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc