https://gateway.trip.ir/api/

موزه تاریخ ایروان

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

موزه تاریخ ایروان

ارمنستان، کشوری واقع در جنوب رشته کوه بزرگ قفقاز و در مقابل منتهی الیه شمال غربی آسیا و پایتخت آن ایروان است. 
ارمنستان کشوری مملو از تاریخ و آثار باستانی است و یکی از بهترین مکان ‌ها برای کشف موزه ها و آثار باستانی است. ارمنستان که به عنوان مهد مسیحیت شناخته می شود، مملو از آثار منحصر به فرد مسیحیان است. 
یکی از بهترین رازهایی که در ایروان حفظ شده است، تعداد زیادی موزه در اطراف شهر است که بینشی از تاریخ، فرهنگ ارمنستان و موارد دیگر به شما می دهد. 
موزه تاریخ ایروان موزه ملی است که در میدان جمهوری واقع شده است. ساختمان زیبا و شیک موزه یکی از معروف ترین کارت پستال های ایروان است. تمرکز این موزه بر ظروف کلیسایی قرون وسطایی از موزه سنت اچمیادزین و نخجوان، نسخه ‌های خطی، انجیل و کتاب ‌های کلیسایی مزین به سنگ ‌های قیمتی، و خاچکارها که از زیارتگاه‌ های منحصراً ارامنه محسوب می ‌شوند.
این معماری، همراه با آبنما های آوازخوان در جلوی آن ترکیب می شود. این موزه در دوران حکومت جمهوری اول ارمنستان تأسیس شد و برای اولین بار در اوت 1921 به روی عموم باز شد. 
موزه تاریخ ارمنستان شامل بیش از 400 هزار نمایشگاه است و دوره های مختلف توسعه ارمنستان از دوران پیش از مسیحیت را پوشش می دهد. برای رزرو هتل ارمنستان به سایت تریپ مراجعه کنید.

عکس ارمنستان

عکس ارمنستان

تاریخچه موزه ایروان

موزه تاریخ شهر ایروان در سال 1931 تأسیس شد، این بنا که بخشی اشتراکی با شورای شهر بود، در ابتدا موزه اشتراکی نامیده شد و سپس از سال 1936 به موزه تاریخ شهر ایروان تغییر نام داد. 

موزه تاریخ ارمنستان یک گنجینه واقعا شگفت انگیز است ، در مجموعه آثار ارائه شده می توان آثاری که تعامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پادشاهان ارمنستان با تمدن ها و امپراتوری های باستانی مانند مصر، ایران، آشور، روم و بیزانس را اثبات کرد. 
موزه تاریخ ایروان مجموعه ‌های باستان ‌شناسی، قوم‌ نگاری، سکه ‌شناسی، هنرهای زیبا، منابع مکتوب، عکس‌ ها و مجموعه ‌های دیگر در این موزه نگهداری می‌ شوند که از گذشته و حال پایتخت و شهروندان آن حکایت می ‌کنند. 
سه بخش علمی و نمایشگاهی در موزه فعالیت می ‌کنند که از روز اول تأسیس، مواردی را جمع ‌آوری، مطالعه و به نمایش گذاشته‌ اند که تاریخ ایروان را روشن می ‌کند.
یک شورای علمی مرتبط با موزه فعالیت می کردند، که در آن بزرگترین متفکران و هنرمندان زمان خود در میان اعضای شورا بودند.
این اعضا شامل معمارتامانیان، تی. تورومانیان، ن. بونیاتیان، م. مازمانیان، نقاشان م. ساریان، گ. گیورجیان، تاراگرس، مجسمه ساز آ. سرکیسیان، دانشمندان سنت لیسیتسیان، ای. شهازیز، س. برخوداریان، بی. آراکلیان، تی هاکوبیان و دیگر هنرمندان است.

مجموعه های موزه تاریخی ایروان

در اینجا می توانید آثار منحصر به فرد عصر برنز مانند ابزارها، سلاح ها، جواهرات، وسایل سلطنتی را مشاهده کرد. این مجموعه شامل لوح های گلی با نوشته های میخی، ابلیسک میخی معروف آرگیشتی اول است که از آغاز ساخت اربونی خبر می دهد. 
مجسمه های برنزی زیبا، سرامیک ها، سلاح های تزئین شده با حکاکی، تزئینات طلا و نقره می باشد در این موزه همچنین می توانید زره برنزی شاه آرگیشتی اول، بنیانگذار ایروان (787-760 قبل از میلاد) را ببینید. بسیاری از این یافته ها هنوز در حال بررسی و رمزگشایی هستند، زیرا مردم اورارتو پر از اسرار بودند.
بیش از 89700 مورد آثار در موزه تاریخ شهر ایروان نگهداری می شود که فرهنگ مادی و معنوی پایتخت را از دوران باستان تا امروز به ما نشان می دهد. ارزان ترین بلیط هواپیما ارمنستان را از سایت تریپ تهیه فرمائید.

مجموعه ی ظروف و زیورآلات موزه

مجموعه ی ظروف و زیورآلات موزه 

مجموعه ی ظروف و زیورآلات موزه 

مجموعه موزه هم در نمایشگاه های موقت و هم دائمی ارائه می شود. نمایشگاه های موقت و دائمی به صورت موضوعی تقسیم می شوند و به باستان شناسی، قوم نگاری، معماری تاریخی، سکه شناسی اختصاص داده می شوند، جایی که می توانید بسیاری از آثار باستانی را ببینید. همچنین بخشی به تاریخ مدرن ارمنستان اختصاص دارد.
اولین مجموعه از موزه تاریخ ایروان مجموعه ی باستان شناسی است، و مربوط به دوران پارینه سنگی، مس، برنز و طلا و همچنین دوران پادشاهی اورارتویی ها، هلنیستی ها است.

این مجموعه تاریخی بین قرن چهارم تا ششم میلادی تقسیم می شود. مجموعه ی آثاری در این بخش شامل موارد زیر است:

دستبند های سنگی
زیورآلات سنگی 
ظرف های سنگی رنگارنگ
تیغه های مختلف 
ظروف سفالی
سنگ های قیمتی
مجسمه ها
چرخ های چوبی
ارابه های چوبی تاریخی
کتیبه های باستانی
کمربندهای مفرغی
ظروف سرامیکی
بت های سنگی
نوک پیکان
چاقو
جواهراتی از جنس طلا و نقره
ظرف های بزرگ آب خوری
فلزهای گران بها
گلدان های گلی
زره های جنگی
ظرف های شیشه ای
سنگ های قبر سلاطین

مجموعه ی سکه شناسی

در این مجموعه می توانید انواع مختلف سکه های دوران گوناگون در ارمنستان را مشاهده کنید، در این مجموعه متوجه خواهید شد ارمنستان در دوره های مختلف منطقه ای قوی برای تجارت با دیگر کشورها بوده است، تعداد سکه های موزه تاریخ ایروان از سال 1921 به بعد بسیار زیاد شد تا در سال 1926 تعداد این سکه ها به 1700 عدد رسید.
سکه هایی که در این مجموعه قرار دارد برای دوران تاریخی هلنیستی ها، ساسانیان، قرون وسطی، بیزانسی ها، سلجوقیان، صلیبیون، عثمانی ها، مغولان و روس ها می باشد. 
از مهم ترین سکه های این موزه می توان به سکه هایی اشاره کرد که از روستای دوین کشف شده اند. این بخش از موزه همچنین از مدال ها، اسکناس ها و تمبرهای تاریخی نیز تشکیل شده است.
مجموعه تمبرهای موزه موجود در چندین آلبوم در سالهای جمهوری اول منتشر شد. تمبرها از ارزش هنری بالایی برخوردارند و نشان دهنده فرهنگ و زندگی معنوی چند صد ساله کشور ارمنستان است. 
مجموعه تمبرهای هایک گاووکچیان که یک متخصص فیلاتالیست بزرگ بود، در نمایشگاه فیلاتلی در سال 1936 در نیویورک برگزار شد و مدال برنز را ازان خود کرد، بعداً این تمبرها به کمیته اجرایی شورای شهر ایروان اعطا شد و کمیته آنها را به موزه تاریخ ایروان منتقل کرد. 

موزه تاریخ ایروان تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری ارمنستان است. برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی ارمنستان، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای با همین موضوع را در سایت ما بخوانید.

مجموعه ی قوم شناسی موزه تاریخ

مجموعه ی قوم شناسی موزه تاریخ

مجموعه ی قوم شناسی موزه تاریخ

در این قسمت از موزه شما می توانید آثار مختلف تزئینی شامل قالیچه و فرش هایی با نخ های ابریشمی و طلا، لباس های قدیمی مردان و زنان، انواع لباس های سنتی و ملی از دوران مختلف، وسایل موسیقی، رومیزی ها، نقاشی و عکس هایی از اقوام مختلف ایروان و غیره را مشاهده کنید که هر کدام برای دوران های مختلف در ارمنستان است. برای تهیه بلیط چارتر به سایت تریپ مراجعه کنید.

مجموعه عکس های تاریخی 

در این مجموعه که بین سال های 1878 تا 2000 عکس های مختلفی از اقوام ارمنی، معماری ارمنستان و عصر مدرن این کشور در اختیار ما می گذارد.
این مجموعه حاصل کندوکاوهای گروهی است که در سال 1930 جمع آوری شده است. علاوه بر اینها می توانید نگاتیوهایی هایی از آثار تاریخی در دوره های مختلف مثل قرن چهارم میلادی را نیز ببینید. 

امکانات موزه ی تاریخ ایروان

در موزه تاریخ ایروان می توانید از امکانات راهنمای زبان های مختلف مانند ایتالیای، انگلیسی، فرانسوی و روسی استفاده کنید.
و همچنین از کتابخانه آنلاین و یک کتابخانه فیزیکی در خود موزه استفاده کنید و کتاب های مرتبط با تاریخ ارمنستان، مجله های آموزشی تاریخی و باستان شناسی و برگزاری برنامه های آموزشی نیز استفاده کنید. کتابخانه ی موزه تاریخ ایروان در حدود پنجاه هزار کتاب است که قدمت برخی از آن ها به قرن پانزدهم باز می گردد.

قوانین و شرایط بازدید از موزه ی تاریخ ایروان

در زیر به چند مورد از قوانین بازدید از موزه تاریخی اشاره می کنیم:

بازدید کنندگان موزه می توانند از تمامی بخش های موزه بجز قسمت ترمیم بازدید کنند.
عکاسی در موزه ممنوع است تنها با مجوز از مسئولین می توانید عکس بگیرید.
همراه داشتن هر نوع خوراکی، گوشی همراه نیز ممنوع است.
دویدن در موزه ممنوع است.
همراه داشتن کیف و ساک ممنوع است.
نباید در موزه با صدای بلند صحبت کنید.

هزینه و ساعت بازدید از موزه

موزه تاریخ ایروان در تمام روزهای هفته به غیر از دوشنبه ها، یادبودها و تعطیلات رسمی باز است. ساعت کاری موزه از 11 صبح تا 5 بعد ازظهر می باشد و در روزهای سه شنبه تا شنبه از 11 صبح تا 6 بعد ازظهر باز است.
هزینه ورودی موزه تاریخ ایروان برای هر نفر 2 هزار درهم که برابر با 25 هزار تومان می باشد. برای استفاده از تور گردش در موزه نیز می بایست مبلغی جداگانه معادل 500 هزار درام ارمنستان پرداخت کنید.

راه های دسترسی به موزه تاریخ در ارمنستان

راه های دسترسی به موزه تاریخ در ارمنستان

راه های دسترسی به موزه تاریخ در ارمنستان

برای رفتن به موزه تاریخ می توانید از طریق مترو به آنجا بروید، فقط کافیست در ایستگاه میدان سرخ ایروان پیاده شوید . موزه در فاصله ی 180 متری از شما قرار دارد می توانید از ایستگاه تا موزه پیاده بروید، اگر هم می خواهید با اتوبوس بروید، همانند مترو در ایستگاه میدان سرخ پیاده شوید و از آنجا پیاده بروید.
آدرس موزه تاریخ ایروان: ایروان، میدان جمهوری، 4 
تلفن: 52 06 91(+374 10)
ایمیل: info@historymuseum.am

سوالات متداول در باره ی موزه تاریخ ایروان

ساعت بازدید از موزه تاریخ ایروان کی می باشد؟

ساعت کاری موزه از 11 صبح تا 5 بعد ازظهر می باشد و در روزهای سه شنبه تا شنبه از 11 صبح تا 6 بعد ازظهر باز است.

هزینه ورودی موزه تاریخ ایروان چقدر است؟

هزینه ورودی موزه تاریخ ایروان برای هر نفر 2 هزار درهم که برابر با 25 هزار تومان می باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc