https://gateway.trip.ir/api/

بازار خان یزد

به روز رسانی: 04 دی ، 1400 جاذبه های گردشگری

بازار خان یزد

بازار خان یزد در واقع ترکیبی از بازارهای کوچکتر است. معماری بازار خان یزد به دلیل قدمتش و همچنین قسمت های مختلفی که دارد از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است. 
قدیمی ترین قسمت در مجتمع امیر چخماق قرار دارد، این بازار یکی از مهم ‌ترین بخش هایی است که اکثر خرده ‌فروشان طلا، برخلاف طلا فروشان سایر نقاط که طلای 18 عیار می فروشند طلای ۲۰ تا ۲۴ عیار را در آن به فروش می گذارند.
این بخش میزبان بسیاری از بازدید کنندگان خارجی به ویژه از کشورهای حاشیه خلیج فارس است، قسمت های مختلف بازار خان یزد به شرح زیر است: زرگری، پنجه علی، قیصریه، علاقبندی، کاشیگری، چینه سازی، ملا اسماعیل، افشار، حاجی قنبر، محمدعلی خان، جعفرخان، صدری، دروازه مهریز، مسگری ها می باشد.
این مجموعه بازار ستون اصلی شهر قدیم یزد را تشکیل می دهد. از نظر معماری قیصریه که بین میدان خان و مدرسه خان واقع شده است نسبت به سایر بازارها نظم فضایی بیشتری دارد.
این بخش توسط دو دروازه چوبی که ارزش هنری بالایی دارند محافظت می شود. قدیمی ترین بخش این بازار، بازار حاجی قنبر نام دارد که قدمتش به قرن نهم هجری قمری بر می گردد، و شامل مجموعه فرهنگی، تاریخی، امیر چخماق است. برای اطلاع از بلیط هواپیما یزد تهران به سایت تریپ مراجعه کنید.

بخش های مختلف بازار خان یزد

بخش های مختلف بازار خان یزد

بخش های مختلف بازار خان یزد

بازار خان یزد از بخش های مختلفی تشکیل شده که در ادامه ما شما را با این بخش ها بیشتر آشنا می کنیم:

بازار حاجی قنبر

بازار حاجی قنبر قدیمی ترین بازار یزد مربوط به قرن نهم هجری قمری است که از آن به مجموعه مغازه های اطراف تکیه امیر چخماق یاد می شود. این بازار کوچک توسط یکی از حاکمان به نام حاجی قنبر به منظور رونق اقتصادی تأسیس شد.
بازار حاجی قنبر یزد باعث ایجاد مغازه های مختلف و رونق بسیاری از مغازه های دیگر از جمله قنادی معروف حاج خلیفه رهبر شد.

بازار قیصریه

قدمت بازار قیصریه یزد به اواخر قرن دوازدهم هجری قمری برمی ‌گردد و یکی از پنج  بازار معروف ایران در کنار بازارهای تاریخی شیراز، اصفهان، کرمان و قزوین است.
در گذشته لقب قیصریه را به مکان هایی می دادند که دارای ویژگی های خاص معماری بود، مثلاً مانند کوچه بازار، یا سرای بود که بیشتر در این گونه بازارها کالاهای گرانبها و منسوجات عالی می فروشند، بازار قیصریه بین میدان خان و مدرسه خان قرار دارد. مغازه داران معمولاً پارچه های محلی یزد را اینجا می فروشند. اینچا به بازار پارچه یزد معروف است.

بازار زرگری یزد

بازار زرگری یزد

بازار زرگری یزد

بازار زرگری یزد به طول 94 متر، عرض 3 متر و ارتفاع 6 متر متعلق به قرن دوازدهم و سیزدهم هجری قمری است. این بازار از نظر سبک معماری شبیه به بازار تبریز است و دارای سقفی بلند با طاق نماها نورانی است که نور را به سمت بازار می فرستد.
بازار زرگری یزد دارای 53 مغازه با طلاهای 20 عیار معروف و خاص یزدی است که با زرق و برق خاصی چشم هر رهگذری را به خود خیره می کند.

بازار پنجه علی

بازار پنجه علی معروف به بازار مسگری یزد با قدمتی 600 ساله متعلق به قرن نهم هجری قمری است و همچنان بافت سنتی قدیمی خود را حفظ کرده است. بازار مسگری انواع مصنوعات مسی و فلزی از قبیل صنایع دستی تزئینی، ظروف آشپزخانه و ادوات کشاورزی در آن تولید و عرضه می شود.

بازار کاشیگری 

بازار کاشیگری یزد مربوط به دوران زندیه است که در میدان خان یزد واقع شده است. دارای مغازه ها و کارگاه های کوچکی است که ابزارآلات ساده کشاورزی و ابزار لازم برای روستاییان را می سازند.
بازدید از بازار خان یزد رایگان است  گردشگران می توانند به گشت و گذار در این بازار دیدنی و خرید سوغاتی های ارزشمند بپردازند.

حمام خان بازاریزد

حمام خان یکی از معروف ترین حمام های ایران است که در بازار خان یزد قرار دارد. این حمام در سال 1797 ساخته شده است. حمام دارای قسمت های مختلفی از جمله شاه نشین، خزینه و ... می باشد.
حمام های سنتی نقش مهمی در تاریخ معماری ایران داشتند. حمام های سنتی بسیاری را می توانید در شهرهای مختلف از جمله شیراز یا کاشان ببینید. 
این حمام طرح معماری دوران ناصرالدین شاه قاجار را حفظ کرده است. حمام خان دارای سه ورودی دسترسی است که به میدان خان، بازار کاشیگری و بافت مسکونی شهر نزدیک است.
حمام خان این روزها به یک رستوران سنتی و یکی از جاذبه های گردشگری شهر یزد تبدیل شده است. بنابراین می توانید غذای خود را در یک حمام قدیمی میل کنید و حال و هوای روزهای قدیم را در این ساختمان احساس کنید. 
ساعات بازدید از بازار خان یزد :  از 8 صبح الی 10 شب می باشد.
آدرس بازار خان یزد : استان یزد، خیابان امام خمینی، خیابان قائم، بازار خان یزد.

تاریخچه بازار خان یزد

تاریخچه بازار خان یزد

تاریخچه بازار خان یزد

قدمت بازار خان به دوره ناصرالدین شاه قاجار می رسد و با طول 274 متر و ارتفاع 4 تا 6 متر طولانی ترین، عریض ترین و معروف ترین بازار سنتی یزد است. یکی از قدیمی ترین و دیدنی ترین مکان های خشتی یزد به شمار می رود. حسینیه و آب انبار و حمامی در کنار آن به تدریج توسط محمدتقی خان بافقی ساخته شد. میدان خان با مغازه های اطراف راه هایی به بازار ملا اسماعیل و بازار قیصریه دارد.
مجموعه خان از چندین بخش، قرفه های مختلف و تیمچه های متعدد تشکیل شده است. اگرچه هر کدام از این بازارها نام خاصی دارند، اما امروزه همه آنها به بازار خان معروف هستند.
در زمان قدیم به افراد بزرگ و سر شناش می گفتند "خان" در آن زمان فقط این افراد اجازه ورود به این بازار را داشتند، و مردم عادی که به آنها رعیت می گفتند اجازه نداشتند به این مکان وارد شوند، به همین علت اسم این  بازار را بازار خان گذاشته اند. 
این بازار به دلیل قدمت و ارزشمند بودنش کل مجموعه ‌این منطقه در سال 1382 با شماره 8544 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
یزد شهری قدیمی و تاریخی و اولین شهر خشتی جهان است که در مسیر جاده ابریشم بوده است. به همین دلیل وجود بازار در این شهر امری ضروری و حیاتی تلقی می شود. بازار در بافت تاریخی یزد نقش بسزایی و استراتژیک داشته است.
مجموعه ای از بازارهای تاریخی به سبک معماری اصیل ایرانی با مناره ها و بادگیرهای زیبا ساخته شده است. این بازارها از چندین شعبه تیمچه ها، سرای ها، مساجد، مدارس، حسینیه ها، میدان ها، کاروانسراها، آب انبارها، کارگاه ها تشکیل شده است که همچنان برای مردم ایران مهم و ارزشمند است. بازارها علاوه بر جنبه تجاری، یکی از جاذبه های دیدنی و جذاب یزد هستند.
این بازارها در زمان پهلوی با احداث خیابان شاه به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شدند. در نتیجه برخی از مناطق اصلی آن مانند بازار محمدعلی خان، بازار پنجه علی، بازار اوروسیدوز، بازار کفش ‌سازی و ... به کلی ویران شد. برای خرید بلیط هواپیما چارتر از طریق لینک با ما در ارتباط باشید.
دو نوع بازار مسقف در یزد وجود دارد که بر اساس اصول معماری سنتی و مهندسی عمران ساخته شده اند:

بازارچه یا بازار کوچک

این بازارهای کوچک معمولاً مرکز محله‌ های قدیمی شهر را تشکیل می ‌دهند و برای پاسخگویی به نیازهای روزمره ساکنان هر محله هستند. به عبارت دیگر حوزه فعالیت این بازارهای کوچک محله ای است و شامل نانوایی، قصابی، داروخانه سنتی، بقالی، یک یا چند کارگاه کوچک، مسجد و آب انبار زیرزمینی است. بازارهای کوچک کوشک نو، شاه ابوالقاسم و غلامعلی خراسانی از این نوع هستند.

بازار بزرگ

آنچه اکنون به عنوان شبکه ای از بازارهای قدیمی یزد می بینیم، مجموعه معماری شهری گسترده ای است که در جنوب شهر واقع شده و شامل چندین بخش از جمله : مساجد، میدان ها، مدارس، آب انبارهای زیرزمینی، کاروانسراها و کارگاه ها می شود. این مجموعه به صورت منطقه ای و تا حدودی ملی فعالیت می کند.

فعالیت بازار

بازارهای یزد از قرن چهارم هجری رشد و رونق گرفت. حاکمان در زمان سلجوقیان و تیموریان شهر را گسترش دادند و شرایط تجارت را توسعه دادند، همچنین شروع به ساخت بازارهای دیگری کردند که در داخل شهر قدیم و در کنار جاده اصلی شهر بود. البته در طول قرن ها موقعیت و شرایط بازارها با بزرگتر شدن شهر تغییر کرده است.
این بازارها محل مناسبی برای فروش صنایع دستی قدیمی و سنتی بود، عمده کالاهای مورد معامله در این بازار طلا، شیرینی یزدی، منسوجات و فرش است.

مهم ترین بازارهای تاریخی یزد

بازارهای تاریخی یزد شامل دروازه مهریز، بازار تبریزیان، بازار زرگری، بازار پنجه علی، بازار مسگری، بازار حاجی قنبر، بازار محمدعلی خان مربوط به دوران زندیه، قیصریه و بازار خان با قدمت قرن سیزدهم می باشد. بازارهای تاریخی دیگری نیز در یزد وجود دارد که از آن جمله می توان به بازار جعفرخان مربوط به دوره زندیه با شماره ثبت 7789، بازار میرزا کریم دوره قاجاریه با شماره ثبت 8528، بازار سراجها متعلق به قرن هشتم با شماره ثبت 8525، اشاره کرد. قدمت بازار حضرت عباسی به دوره قاجاریه و با شماره ثبت 7793 بازار ریسمانیان متعلق به دوران پهلوی اول با شماره ثبت 7790 که همگی به ثبت آثار ملی رسیده‌اند.

غذا خوری در نزدیکی بازار خان یزد

غذا خوری در نزدیکی بازار خان یزد

غذا خوری در نزدیکی بازار خان یزد

برای خوردن غذا در نزدیکی بازار خان رستوران های زیادی وجو دارد از جمله این رستوران ها می توان به رستوران سنتی هفت خوان، رستوران سنتی همامه خان، رستوران سنتی یزد و رستوران شهرزاد می توان اشاره کرد در این مکان ها غذاهای محلی یزد را میل کنید. همچنین کافه رستوران باام، رستوران مارکوپولو روی پشت بام و کافه ونیز از دیگر مکان‌هایی هستند که می ‌توانید به آنجا بروید و غذای خود را نوش جان کنید.

محل اقامت در نزدیکی بازار خان

بعد از یک روز گشت و گزار در بازار خان نیاز به استراحت دارید در نزدیکی بازار خان  هتل ها، مهمانسرا های زیادی از جمله، هتل سنتی ملک التوجار یک هتل آنتیک 4 ستاره نزدیک به مجموعه خان یزد است. اگر به دنبال هتل 3 ستاره ارزان قیمت هستید می توانید هتل سنتی مهر، هتل تاریخی لب خندق و یا هتل سنتی ولی را انتخاب کنید. اگر به دنبال یک مکان مقرون به صرفه هستید می توانید به مهمانسرای سانی لند بروید.

سوالات متداول در باره ی بازار خان یزد 

بازار خان در کدام استان است ؟ 

بازارخان در استان یزد قرار دارد و شامل بخش های مختلفی از جمله زرگری، پنجه علی، قیصریه، کاشیگری، حاجی قنبر و... می باشد.

ساعت بازدید از بازار خان یزد کی می باشد؟

بازار خان یزد  ازساعت 8 صبح الی 10 شب برای عموم باز می باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc