https://gateway.trip.ir/api/

بوستان ناجی، میراث قاجاری در یزد

به روز رسانی: 20 آذر ، 1400 جاذبه های گردشگری

بوستان ناجی، میراث قاجاری در یزد

بوستان ناجی یزد یکی از باغ هایی است که در زمان قاجار ساخته شده است. این پارک متعلق به شخصی به نام ناجی بوده است، و پس از آن به شهرداری واگذار شده و شهرداری این بوستان را بازسازی کرده است.
بوستان ناجی واقع در نجف آباد استان یزد علاوه بر جاذبه تاریخی، به دلیل برخورداری از امکانات رفاهی برای مسافران و گردشگران به مکانی مناسب برای بازدید و استراحت تبدیل شده است. 
این عمارت و باغ ملک مالکی به نام ناجی بوده که پس از اهداء به شهرداری بازسازی شد. این ساختمان مسکونی در الحاقات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.
این بنا دارای چهار جبهه فعال در یک ساختمان مرکزی است که در قسمت شرقی حیاط با بادگیر و دو اتاق در بالا و در جبهه غربی یک اتاق مرکزی دیواری با سقف زیرزمین قرار دارد. 
در میان این بوستان عمارتی موجود است که دارای یک تالار بزرگ با بادگیری قدیمی است همچنین 2 اتاق و بخش های مختلف دیگر نیز به چشم می خورد.
بوستان ناجی و کوشک جز آثار ملی ایران می باشند که در فهرست ثبت شده اند. با ثبت باغ ناجی می توان گفت تعداد باغ هایی که در استان یزد به ثبت رسیده اند به 31 عدد افزایش پیدا کرده است.
بوستان ناجی یزد در مسیر قنات نجف آباد قرار دارد، در گذشته این باغ و عمارت آن کاربرد مسکونی داشته است ولی بعد از فوت صاحب آن طی سالهای بعد به شهرداری شهر یزد واگذار شد. شهرداری نیز پس از بازسازی این باغ زیبا آن را مکانی برای استراحت و تفریح گردشگران کرده است. برای تهیه بلیط یزد می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید.

معماری بوستان ناجی یزد

معماری بوستان ناجی یزد

معماری بوستان ناجی یزد

بوستان ناجی با عمارتی که در وسط آن قرار دارد یکی از جاذبه های قدیمی یزد به شمار می رود. این بنا دارای 4 بخش اصلی است. یک بخش تالاری است که بادگیر در آن قرار دارد، بخش دیگر اتاق های باغ ناجی است که تعداد آن 2 عدد است، همچنین در بخش شرقی این باغ زیبا کوشک و یک اتاق مرکزی نیز در بخش غربی این بنا قرار دارد.
اتاق هایی که در بخش غربی بوستان ناجی واقع سده اند به شکلی جلو آمده اند که دیوار های آن با سقف زیرزمین این بخش یکی شده اند.
جالب است بدانید که اتاق های بوستان ناجی یزد 5 باب است که همگی در همکف این بنا قرار دارند در واقع تمامی بخش های عمارت ناجی به جز بخش شمالی، شامل زیرزمین است.
این بوستان زیا دارای مجموعه پذیرایی و استراحتگاه می باشد که هر ساله میزبان گردگران از سراسر جهان است. برای دیدن بادگیر های یزد ما به شما پیشنهاد می کنیم که فصل پاییز را برای دیدن آن ها انتخاب کنید.
آدرس باغ ناجی یزد : یزد، واقع در بلوار شهید بهشتی یزد 

شهر یزد

شهر یزد

معرفی شهر یزد

یزد یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان با قدمتی بیش از 5 هزار سال است که در طول قرن ها دست نخورده باقی مانده است. با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در مرکز ایران واقع شده است. با جدا شدن از مناطق مدرن، بخش تاریخی شهر با معماری خود با دقت حفاظت شده است
یزد یکی از شهرهای کویری ایران است که معماری منحصر به فرد و ممتاز آن قطعا شما را به یکی از دوستداران این شهر شگفت انگیز تبدیل خواهد کرد. 
شهر یزد که به شهر بادگیرها معروف است به دلیل معماری خارق العاده اش در یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است. خانه ‌های کاهگلی با معماری ایرانی که امروزه به هتل‌ های سنتی تبدیل شده ‌اند، می‌توانند انتخاب خوبی برای گشت و گذار باشد. بیشتر هتل‌ ها و مکان‌ های اقامتی شهر یزد، در نزدیکی جاذبه‌ های اصلی شهر قرار گرفته ‌اند و به تنهایی از جاذبه‌ های گردشگری شهر یزد هستند. 
در این شهر با خانه‌ هایی که از خشت ساخته شده ‌اند، می‌توانید از جاذبه ‌های باستانی زیادی مانند باغ دولت آباد، پیر چک چک، مسجد جامع شهر، بوستان ناجی و بسیاری آثار دیگر دیدن کنید. 
یکی دیگر از ویژگی های این شهر وجود برج های بادی رفیع این شهر کویری است که به عنوان سیستم تهویه برای خنک کردن خانه ها در روزهای گرم تابستان کار می کردند. یکی دیگر از مزیت های این شهر و جاذبه های آن برای بازدید کنندگان این است که اکثر جاذبه های اصلی این شهررا می توانید پیاده بازدید کنید.
یزد به عنوان قدیمی ترین شهر خاکی جهان و دومین شهر تاریخی جهان پس از ونیز در ایتالیا شناخته می شود. شهر تاریخی یزد، منطقه ای وسیع و باستانی با قدمت چندین هزار ساله است منظم ترین و اصیل ترین منطقه تاریخی ایران و دومین منطقه خشتی بزرگ مسکونی به شمار می رود. 
گستردگی، یکپارچگی و حفظ جنبه های اصالت تاریخی شهر و همچنین استفاده از مصالح بومی محلی و مصرف کمترین انرژی در ساخت بناهای خشتی از بارزترین ویژگی های معماری منحصر به فرد یزد است که با آن سازگاری دارد. آب و هوای این شهر بسیار خشک و گرم و کویری می باشد.
وجود آثار گردشگری، تاریخی، طبیعی و همچنین میراث فرهنگی فراوانی در شهر یزد وجود دارد که آن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است. 
بنای تاریخی این شهر، آسیاب ‌های بادی، سیستم قنات، کوچه ‌ها و خانه ‌های سنتی و خشتی، مناره‌ ها و گنبد ها از شاخص ‌ترین عوامل ظاهری شهر تاریخی یزد هستند. 
مجاورت جاده ابریشم، بناهای تاریخی، آب انبار، حمام، بازار، مساجد، تکیه ها، حسینیه ها، معابد، باغ های قدیمی، معابد زرتشتیان، موزه ها و... از دیگر ویژگی های خاص این شهر تاریخی است. بلیط چارتر ارزان را می توانید با کلیک برروی لینک از سایت تریپ تهیه کنید.

باغ های معروف یزد 

باغ های معروف یزد 

باغ های معروف یزد

یزد دارای باغ های بسیاری است که به ثبت جهانی رسیده باغ هایی همچون باغ‏‏ های صدری، باغ حافظی، باغ نمیر،باغ علی نقی خان در تفت، تیتو و حمص بافق،  پهلوان پور و دکتر ملک زاده در مهریز، باغ دولت آباد، باغ روآب ، باغ شاه عباسی، باغ عبدالرحیم خان، باغ مشیر، باغ شاه عباسی  و خان  در یزد از جمله باغ‎‎ های تاریخی شهر یزد به شمار می رود.
نکته ای که در این باغ ها وجود دارد ساختمان های قدیمی و تاریخی با معماری زیبا و سنتی است که در وسط این باغ ها قرار دارد که به آنها عمارت گفته می شود. 

باغ دولت آباد

باغ دولت آباد دارای مجموعه ای از بناهای مختلف است که در زمان محمدتقی خان در عصر زندیه طراحی و ساخته شده است. محل سکونت خان و دولت و مقامات او بوده است. 
بادگیر این باغ 33 متر ارتفاع دارد و از شاهکارهای معماری و نماد نبوغ، توانایی ذهنی، استعداد و هنر معماران یزدی به شمار می رود. 
بارزترین ویژگی طراحی این بنا، تلاش معمار در انتخاب زوایای زیرکانه برای ارائه بهترین نماها و منظره داخلی است. باغ دولت آباد به دلیل مهارت باغبانی بسیار سرسبز است، روش آبیاری و غنای طراحی معماری، یکی از چیزهایی است که ارزش بازدید دارد. 

باغ پهلوان

باغ پهلوان در دوره قاجار ساخته شده و در سال 2011 به همراه هشت باغ دیگر به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 
شهرت آن به خاطر جویبارهایی است که از میان باغ می گذرد و آن را به مکانی آرامش بخش و با طراوت برای بازدید کنندگان تبدیل می کند. 
چنارهای بلند از دو طرف این نهر سرزنده را احاطه کرده اند و منظره ای بهشتی به این باغ می دهند. همچنین درختان میوه باغ شامل انار، بادام و خرمالو است و کاشت این درختان نشان دهنده آب و هوای نسبتا خنک منطقه به دلیل گرمای زیاد استان یزد است.

باغ دولت آباد یزد وباغ پهلوان پور جزو بهترین آثار باغ های ایرانی هستند که به عنوان نخستین آثار استان یزد در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده اند.

سوالات متداول در باره ی بوستان ناجی در یزد

بوستان ناجی در کجا قرار دارد ؟

بوستان ناجی واقع در نجف آباد استان یزد قرار دارد. آدرس باغ ناجی واقع در بلوار شهید بهشتی یزد می باشد.

بوستان ناجی در چه امکاناتی دارد؟

بوستان ناجی علاوه بر جاذبه تاریخی، به دلیل برخورداری از امکانات رفاهی برای مسافران و گردشگران به مکانی مناسب برای بازدید و استراحت تبدیل شده است. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc