https://gateway.trip.ir/api/

خانه نیکدل تبریز

به روز رسانی: 27 آذر ، 1400 جاذبه های گردشگری

خانه نیکدل تبریز

شهر تبریز مملو از خانه های تاریخی است که هر کدام یاد آور دوران قاجار و معماری آن زمان هستند. برخی از خانه های تاریخی به نام صاحبا نشان خوانده می شد، خانه نیکدل تبریز یکی از این خانه هاست. این بنای متعلق به ابراهیم نیکدل، تاجر برجسته شهر بود.
خانه نیکدل یکی از این خانه های زیباست، بازدید از این خانه میل به داشتن چنین خانه ای را ایجاد می کند. 
خانه نیکدل تبریز یکی از معدود خانه‌ ها در تبریز است که  مزین به هنر آینه‌ کاری می‌ باشد. این خانه قدیمی زیبا علاوه بر معماری شگف انگیزش گنجینه‌ ای از وسایل قدیمی و تاریخی با قدمت چند ساله است که شما را مجذوب خود می کند. 
خانه نیکدل تبریز همچنین دارای نقاشی های چشم نواز و محیطی آرامش بخش است که زمانی مردان دلاور و شجاعی همچون ستارخان را در خود جای داده است.
از آنجایی که این خانه در زمان قاجار ساخته شده، معماری آن نیز به همان دوران بر می گردد و همانند خانه های دیگر آن زمان دارای حیاط اندرونی و بیرونی، شاه نشین و چله نشین است. 
قبل از ورود به خانه، عظمت باشکوه خانه را خواهید دید که پشت دیوار می درخشد. سپس وارد یک حیاط کوچک می شوید. حیاط اندرونی است که در ضلع جنوبی بنا قرار دارد. ضلع شرقی حیاط اندرونی دارای یک سالن کوچک برای اقامت تابستانی و چهار اتاق است.
وقتی وارد خانه می شوید، پنجره های رنگارنگ زیبا توجه شما را به خود جلب می کند. پنجره ها یادگار دوران قدیم است. یک تالار مستطیل شکل بزرگ در مرکز ساختمان قرار دارد و در سمت شرق تالار دو راهرو و دو اتاق کوچک دیده می شود. این اتاق ها کوچکتر از سالن هستند، در گذشته که تعداد مهمانان بیش از ظرفیت سالن بود میزبان درب اتاق ها را باز می کرد و آنها را به تالار اصلی وصل می کرد. 
همانطور که بر روی تندیسس که درون خانه است نوشته شده است، این خانه ی زیبا قبل از اینکه متعلق به آقای نیکدل و خانواده وی باشد متعلق به خاندان قره‌ باغی بوده است. 
به گفته یکی از تاریخ‌ نگاران تبریزی، کریم مینت نژاد، زمانی که ستارخان در این خانه زندگی می کرده مسئول اسب های خانه بوده است و پس از مدتی با دختر صاحب خانه سالار قلی خان ازدواج می ‌کند و داماد این خانه زیبا می ‌شود. 
شهردار تبریز خانه را در تاریخ ۱۳۹۱ از الحاجیه عصمت السادات هشترودیلر (نیکدل) همسر مرحوم حاج بیوک آقا، خریداری کرده و تندیسی به پاس بزرگداشت حاج آقای نیکدل در حیاط بیرونی آن نصب کرده است. گفته می‌شود خانواده قره‌ باغی در کل ۴ بنا داشتند که ۳ خانه همجوار آن به مرور زمان تخریب شده و تنها این بنا باقی مانده است.

خانه های تاریخی تبریز عکس

خانه های تاریخی تبریز عکس

خانه های تاریخی تبریز

شهر باستانی تبریز با قدمتی چند هزار ساله در کنار آثار و بناها، دارای خانه های تاریخی زیبا، کهن و ارزشمندی است که یاد آور فرهنگ و تاریخ غنی استان آذربایجان به ویژه از دوران صفویه و قاجارو نهضت مشروطه در سال 1906 که به اوج خود رسیده است می باشد.
خانه مشروطه تبریز معروف به خانه مشروطه، حیدرزاده، گنجه ای زاده، خانه علی مسیو، خانه حریری، خانه بهنام، خانه استاد شهریار، خانه پروین اعتصامی، خانه امیرکبیر، خانه نیکدل و کلکته تنها چند نمونه از صدها خانه تاریخی تبریز است که بازسازی شده و در حال حاضر مورد استفاده عموم قرار می گیرد و یا برخی به صورت موزه در دسترس علاقه مندان و گردشگران است.
وجود خانه‌ های باستانی و تاریخی منحصربه ‌فرد در معماری سنتی و اسلامی در تبریز، این شهر را به گنجینه خانه‌ های تاریخی به‌ ویژه خانه‌ های قاجاری با جاذبه‌ های گردشگری خاص در ایران تبدیل کرده است.
تبریز به‌ عنوان یکی از مهم‌ ترین شهرهای ایران با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی از زمان های قدیم دارای بسیاری از سبک‌ های معماری و هنری و پیشگام در عرصه ‌های فرهنگی و اجتماعی بوده و از این رو میراث گرانبهایی از زمان‌ های مختلف را به ارث برده است. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تبریز می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید.

معماری خانه نیکدل تبریز

خانه نیکدل تبریز عکس

معماری خانه نیکدل تبریز

خانه تاریخی نیکدل مربوط به دوره قاجار است و در تبریز، خیابان مقصودیه واقع شده است و این اثردر تاریخ 14 مرداد به شماره ثبت 9470 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این خانه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است. حیاط اندرونی در ضلع جنوبی و خانه بیرونی در ضلع شمالی بنا قرار دارد. این خانه در دو طبقه است که شامل یک طاق مستطیل شکل در مرکز آن و یک اتاق در ضلع شرقی طاق است. 
در حیاط بیرونی از طریق دو رشته پله 13 تایی وارد راهروهای ساختمان می شویم. ضلع شرقی حیاط اندرونی شامل یک طاق کوچک و چهار اتاق است. 
ارتباط حیاط های اندرونی و بیرونی از طریق راهروی غربی ساختمان اصلی است. دسترسی به حیاط بیرونی از طریق ایوان ورودی در ضلع شمالی بنا می باشد.
بالکن ستون دار بر پنجره های زیبای ضلع جنوبی ساختمان سایه می افکند. تزیین سقف و گچ کاری و آینه کاری زیبایی بیشتری به خانه می بخشد. معماردر ساخت این خانه ی زیبا از سنگ هایی همچون مرمر استفاده کرده و جلوه ای بی نظیر به آن بخشیده است. 
سرستون های زیبای ستون های اصلی خانه، پنجره های اروسی ضلع جنوبی ساختمان و روکش دیوار از زیبا ترین قسمت های خانه هستند.
پس از بازدید از اتاق ها به زیرزمین بروید. زیرزمین شامل یک حوضچه، دو راهرو در طرفین، یک مکان مرکزی و دو اتاق در طرفین راهرو و یک اتاق در سمت شرق ساختمان است.
پس از بازدید از تمام قسمت های خانه، به حیاط بیرونی که در ضلع شمالی ساختمان قرار دارد بروید. در حیاط می توانید از فضا لذت ببرید و یک فنجان چای ایرانی بنوشید. حیاط به دلیل بزرگی و دو حوض سنگی، بسیار زیبا و دیدنی است.
آدرس خانه نیکدل : تبریز، خیابان امام خمینی، خیابان مقصودیه، پلاک ۷

هزینه ورودی خانه نیکدل تبریز

برای ورود به خانه نیکدل تبریز نیازی به تهیه بلیط نیست گردشگران می توانند همه روزه از ساعت 9 صبح تا 4 عصر از این معماری قاجاری زیبا دیدن کنند زمان تقریبی برای بازدید از خانه نیکدل تبریز 1 ساعت 30 دقیقه تخمین زده شده است. 

چگونه خود را به خانه نیکدل تبریز برسانیم؟

برای سفر به تبریز و دیدن این خانه زیبا با معماری سبک قاجاری بهتر است از طریق هوایی بلیط داخلی تهیه کنید و خود را به تبریز برسانید. این خانه در محله های تاریخی و زیبای تبریز قرار دارد در یکی از قدیمی ترین شهر های تبریز به نام مقصودیه واقع شده است، شما می توانید از خیابان طالقانی وارد خیابان ارگ جدید شوید و پس از پیمودن مسافتی کم به پیاده راه مقصودیه بروید. پس از آنکه به میدان ساعت رسیدید از آنجا می توانید به خیابان کوی عمارت شهرداری در مقصودیه بروید و در آنجا به مقصد نهایی رسیده اید. اگر از طرف خیابان ارتش جنوبی وارد خیابان فرعی ارگ جدید شوید تا به مقصودیه برسید.از خیابان طالقانی وارد خیابان ارگ جدید شوید چند قدم که بروید به مقصودیه میرسید.

بناها و عمارت های تاریخی تبریز 

بناها و عمارت های تاریخی تبریز 

مکان های تاریخی در نزدیکی خانه نیکدل تبریز

خانه هایی که در نزدیکی این خانه قجری قرار دارد را می توان با پیاده روی به دلیل اینکه فاصله کمی از هم دارند را نیز بازدید کرد. خانه هایی همچون، خانه بهنام قدکی، خانه حیدرزاده، خانه اردو‌آبادی، موزه ادبی استاد شهریار، موزه علی مسیو،عمارت شهرداری تبریز، دانشکده معماری از آثار قدیمی در تبریز، موزه سنجش را می توانید بازدید کنید.
همچنین می توانید از مرکز خرید که با ده دقیقه پیاده روی به بازار بزرگ و سرپوشیده تبریز نیز دسترسی دارد برویدو ازارگ علیشاه تبریز که در تقاطع خیابان های فردوسی و امام قابل دسترسی است نیز بازدید کنید.
هتل هایی در نزدیکی خانه نیکدل تبریز
برای اینکه بتوانید در شهر تبریز استراحت کنید و به خانه های قدیمی و جاذبه های گردشگری این شهر نزدیک باشید شما می توانید هتل هایی نزدیک به این مکان را رزرو کنید. هتل هایی همچون، هتل سینا، هتل نوبهار، هتل گلشن، هتل آپارتمان بهبود، هتل فرید تبریز،هتل آپارتمان نوبر، هتل آزادی تبریز، هتل آپارتمان زیبای تبریز مناسب هستند.
رستوران‌ هایی در نزدیکی خانه نیکدل تبریز
در نزدیکی خانه نیکدل تبریز رستوران هایی برای استراحت و خوردن غذا وجود دارد. از جمله این رستوران ها، سفره خانه شهریار، رستوران علیشاه می باشد.

  موزه خانه نیکدل تبریز

موزه خانه نیکدل تبریز

موزه خانه نیکدل تبریز

در خانه نیکدل  وسایل قدیمی به جا مانده از خاندان نیکدل وجود دارد که آن را برای گردشگران به نمایش گذاشته اند. می توان گفت بیشتر این وسایل مربوط به حرفه آقای نیکدل بوده که اغلب لوازم خانگی وارداتی هستند. 
از شاخص ‌ترین وسایل به نمایش درآمده این خانه می توان به چرخ خیاطی‌هایی که توسط ابراهیم نیکدل از ژاپن وارد تبریز شده ‌اند اشاره کرد. این چرخ های خیاطی‌ خود به تنهایی می‌ تواند، خاطرات بسیاری را از زمان های قدیم برای افراد یادآوری کند.
سید ابراهیم نیکدل خود سرمایه دار وهمچنین وارد کننده لوازم خانگی بوده است، وی علاقه زیادی به عکاسی نیز داشته به همین دلیل دوربین های عکاسی به علاوه سه پایه های آن را نیز می توانید در این موزه قدیمی ببینید.
چراغ های فانوسی قدیمی که آنها را نیز از ژاپن وارد کرده بود اکنون در خانه وی به عنوان آثار تاریخی برای نمایش عموم گذاشته شده است و حال هنوز هم مغازه لوازم خانگی نیکدل در تبریز دایر است و پسران سید که راه پدر را در پیش گرفته اند آن را اداره می کنند.

سخن آخر

معماری خانه نیکدل مانند معماری تمام خانه ‌های قاجار است، اما می توان گفت داستان ‌ها و روایت‌ هایی که در این خانه اتفاق افتاده، منحصر به فرد هستند. 
این خانه‌ روزگاری میزبان ستارخان بوده و بعدها نیز تاجری به ‌نام آقای سید ابراهیم نیکدل در آن سکونت داشته است. 
این تاجر که به ژاپن سفر می ‌کرده است اشیائی را با خود به ایران می آورده که اکنون این وسایل همانند موزه برای بازدید به نمایش گذاشته شده.
این خانه در سال خانه به شماره ثبت 9470 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سوالات متداول در باره ی خانه نیکدل تبریز

آدرس خانه نیکدل کجاست ؟

آدرس خانه نیکدل تبریز : تبریز، خیابان امام خمینی، خیابان مقصودیه، پلاک ۷

خانه نیکدل متعلق به چه کسانی بوده است ؟

خانه نیکدل تبریز در زمان مشروطیه متعلق به ستارخان بوده و بعد از آن متعلق به خاندان قره باغی و سپس متعلق به آقای سید ابراهیم نیکدل بوده است. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc