https://gateway.trip.ir/api/

بهترين زمان سفر به کوير چه فصلی است؟

به روز رسانی: 09 آذر ، 1400 جاذبه های گردشگری

بهترين زمان سفر به کوير چه فصلی است؟

بهترین زمان سفر به کویر در فصل بهار و پاییز است، زیرا در تابستان هوای کویر به شدت گرم است. در اواخر زمستان و اوایل بهار، بادهای قوی با سرعت بیش از 20 کیلومتر در ساعت رایج است و دمای شبانه به زیر صفر می رسد. طوفان های شن بین دی تا اسفند بیشتر است. به طور کلی کویر به مناطقی گفته می شود که میانگین بارندگی سالانه در آنجا کم و همچنین پوشش گیاهی آن نیز بسیار کم می باشد.

لباس مناسب کویر

لباس مناسب کویر 

لباس مناسب کویر 

برای رفتن به کویر باید از لباس هایی استفاده کنید که مناسب کویر گردی باشد زیرا پوشیدن لباس نامناسب موجب به خطر افتادن جان شما خواهد شد.
به دنبال لباس هایی باشید که به جریان هوا در اطراف بدن شما کمک می کند. رنگ های روشن نور خورشید را منعکس می کنند و شما را خنک تر نگه می دارند.
یک پیراهن سبک، گشاد و آستین بلند برای کویر نوردی بهترین است و از آسیب نور آفتاب به دستان شما جلوگیری می کند.
شلوار سبک وزن شما را در برابر نور خورشید و همچنین حشرات و گیاهان خاردار محافظت می کند. 
از لباس مناسب کویردر فصل پاییز لباس های پشمی هستند که نباید صرفاً به این دلیل که وقتی راه می ‌روید گرم است، صرف نظر کنید. همیشه برای تغییر آب و هوا آماده باشید پشم شما را گرم نگه می دارد.
به یاد داشته باشید، در بیابان باران می بارد همیشه یک ژاکت بارانی همراه خود داشته باشید در صورت گرفتار شدن در طوفان، یک کت بارانی سبک به همراه داشته باشید. از جوراب هایی با جنس پنبه استفاده کنید زیرا رطوبت را جذب می کنند و خیلی زود خشک می شوند، از کفش ها و چکمه های کوهنوردی مناسب، سبک، بادوام و قابل تنفس استفاده کنید. 

8  مورد از وسایل ضروری در کویر

1. آب
2. غذای اضافی
3. نقشه و قطب نما
4. جعبه کمکهای اولیه
5. کرم محافظت از پوست در برابر آفتاب
6. چراغ قوه
7. آینه
8. سوت

بهترین کویر ایران

ایران کشوری با آب و هوای بیشتر گرم و خشک است. از این رو دشت های بیابانی زیادی در نقاط مختلف به ویژه در قسمت های مرکزی آن گسترش یافته است که حدود یک چهارم سطح ایران را پوشش می دهند. 
برخلاف طبیعت خلوت کویر، بهتر است به تنهایی سفر نکنید و همیشه با جمعی از دوستان از این مناطق دیدن کنید. تنوع کویرهای ایران می تواند هر کس با هر سلیقه ای را مجذوب خود کند. این مقاله قصد دارد به معرفی برخی از بهترین کویرهای موجود در ایران بپردازیم:

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن

این کویر در بخش مرکزی ایران یکی از اسرارآمیزترین کویرهای ایران است. مردم محلی معتقدند که این منطقه توسط ارواح شیطان اداره می شود و به همین دلیل نفرین شده است. 
بسیاری از مسافران هرگز از این کویر وسیع که ترس شدیدی در بین مردم ایجاد کرده و آن را «مثلث برمودای ایران» نامیده اند، برنگشتند. صداهای عجیبی هم وجود دارد که هم برای مردم محلی و هم برای مسافران واقعاً وحشتناک است. سال ها بود که هیچکس جرات سفر به این منطقه و کشف رمز و راز آن را نداشته است.
گردباد شدید در اینجا باعث می شود تپه های شنی به گونه ای حرکت کنند که در برخی مناطق رانندگی در این شیب های تند تقریبا غیرممکن شود. 
کویر ریگ جن هنوز هم ماجراجویان زیادی را به خود جذب می کند. ممکن است بپرسید واقعا راز مکان چیست؟ خب توضیح علمی این منطقه ترسناک باتلاق های شوره زار در قسمت های جنوبی آن است و شناسایی این باتلاق ها کار آسانی نیست. بنابراین، اگر مسافران با آن آشنا نباشند و مسیر را اشتباه بگیرند، ممکن است در این باتلاق ها غرق شوند. 
اگر همچنان علاقه مند به تجربه ماجراجویی در این مکان هستید، تنها نروید، حتما باید با گروهی که اطلاعات کامل در مورد این کویر دارند سفر کنید. و حداقل برای 15 روز غذا، آب، بنزین و تجهیزات کامل را با خود همذاه داشته باشید.
آدرس کویر ریگ جن : برای رسیدن به ریگ جن از جاده گرمسار از پارک ملی کویر به سمت جاده ملک آباد و سپس مستقیم به سمت کویر حرکت کنید.

کویر لوت ایران

لوت به عنوان یکی از جذاب ترین کویرهای ایران و یکی از جاذبه های طبیعی ایران در فهرست یونسکو است. اینجا گرم ترین مکان روی سطح زمین است که ناسا تا کنون ثبت کرده است. 
کویر لوت 71 درجه سانتیگراد است تقریبا این منطقه غیر زنده است و هیچ موجود زنده ای نمی تواند اینجا را تحمل کند. بنابراین، اگر به دلیل تهدیدات معمولی مانند مار یا عقرب از رفتن به صحرا می ترسید، نگران نباشید. این موجودات در چنین شرایط سختی به اینجا نمی رسند.
در 40 کیلومتری شمال شرقی لوت، به کویر شهداد یا کلوت می رسید، جایی که شبیه یکی از شهرهای هالیوودی است، مانند شهری که در جنگ ستارگان دیده اید.
 این سازه های غول پیکری که در اثر فرسایش باد، خاک و آبی به وجود آمده اند، گاهی ارتفاعشان به 200 متر می رسد وقتی باران می ‌بارد، آب روان، خاک را می ‌شوید و آن را به دور صخره‌ها می ‌برد و به تدریج با گذشت زمان، این مجسمه‌های گلی عظیم شکل می‌گیرند این چهره های شگفت انگیز بیش از 20 هزار سال قدمت دارند.
با قدم زدن در میان این سازه ها، احساس می کنید که می خواهید روی سطح مریخ راه بروید اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید، ممکن است صدای باد را نیز بشنوید که از میان آنها می وزد. این تنها صدایی است که در سکوت بی پایان کویر شنیده می شود.
از آنجایی که اینجا یکی از گرم ترین مکان های جهان است، بهترین زمان برای سفر به کویر لوت در زمستان است. برای سفر به این مکان طبیعی به مجوز قانونی نیاز دارید و بهتر است به صورت گروهی سفر کنید تا گم نشوید.
آدرس کویر لوت : در فاصله حدود 100 کیلومتری کرمان به مرکز استان به شهداد می رسید و با 40 کیلومتر دیگر از شهداد به کویر لوت خواهید رسید. رانندگی بهترین گزینه ممکن برای رسیدن به اینجا خواهد بود.

کویر بافق ایران

کویر بافق ایران

کویر بافق ایران

در نزدیکی شهر بادگیر یزد، منظره آرام و شگفت انگیزی برای کشف کویر بافق وجود دارد. ارتفاع تپه های ماسه ای طلایی در اینجا گاهی به 80 متر می رسد. فعالیت هایی مانند شتر سواری، سند بورد سواری و سافاری تنها برخی از گزینه هایی هستند که سفر شما را به یک تجربه مادام العمر تبدیل می کنند. 
کویر به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که از آن جمله می ‌توان به دره انجیر بی ‌گیاه، مغستان با تپه ‌های نمکی زیبا و همچنین باتلاق‌ هایی در برخی نقاط وجود دارد، اگر به دنبال تجربه خوابیدن در زیر آسمانی هستید که تا به حال ندیده اید، می توانید چادر خود را برپا کنید و شب را در این کویر بمانید.
آدرس کویر بافق : برای رسیدن به کویر بافق از جاده نایین در شمال یزد و یا از شهرستان انار در جنوب و سپس به سمت بافق رانندگی کنید.

کویر ریگ زرین ایران

در شمال بافق، کویر دیگری با مناظر زیبا وجود دارد که به دلیل تغییر ارتفاع کویر به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. نرمی شن‌ های اینجا به نوعی تاثیرگذار است که تجربه ‌ای به یاد ماندنی از سفر به کویرهای ایران را رقم می ‌زند.
فراموش نکنید که دوربین خود را با خود ببرید بر کسی پوشیده نیست که عکاسی در طول طلوع و غروب خورشید نور فوق‌ العاده زیبا خواهد بود. 
در ریگ زرین نقاط دیدنی زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند تکراری بودن مناظر کویری دیگر را بشکند. 
آدرس کویر ریگ زرین : از جاده اردکان به احمد آباد و سپس مستقیم به سمت کویر برانید.

سفر به کویر ورزنه

سفر به کویر ورزنه

سفر به کویر ورزنه

کویر ورزنه به خاطر تپه های ماسه ای مرتفعش که بالاتر از میانگین ارتفاع در بین تمام کویرهای ایران است، شهرت دارد. این ویژگی ورزنه را به یکی از بهترین ها برای مدیتیشن در میان کویرهای ایران تبدیل می کند. مراقبه در سکوت طولانی این مکان در حالی که روی تپه های شنی گرم نشسته اید، احساس باورنکردنی دارد.
سندبورد سواری و پاراگلایدر از دیگر فعالیت هایی است که می توانید در کویر ورزنه امتحان کنید. در اینجا باد شدیدی وجود ندارد که تپه های شنی را جابجا کند. بنابراین، می توانید حتی برای چندین شب از کمپینگ لذت ببرید.
جاذبه های فرهنگی زیادی نیز در این منطقه وجود دارد. زنان هنوز هم مانند دوران قدیم چادر سفید می پوشند و اگر علاقه مند به ارتباط با مردم محلی هستید، می توانید به خانه آنها سر بزنید و قالی بافی را ببینید.
آدرس کویر ورزنه : کویر ورزنه در نزدیکی شهر ورزنه در بخش شرقی استان اصفهان قرار دارد.

سفر به کویر مرنجاب ایران

نام این کویر را شاه عباس گذاشته است، مرنجاب یعنی جایی که آب به سختی در آن یافت می شود. در زمان های قدیم برای دسترسی به آب شیرین باید چاه های عمیق حفر می شد. جالب است بدانید که کویر به دلیل پوشش گیاهی بومی و زیستگاه گونه های جانوری از جمله گرگ، عقاب، مار، روباه، مارمولک و آفتاب پرست معروف است.
کویر مرنجاب یکی از بهترین کویرهای ایران برای تماشای بارش شهابی در شب است، این رویدادهای نجومی حدود یک ماه قبل از وقوع توسط ناسا اعلام می شود. بنابراین، شما زمان کافی برای برنامه ریزی برای سفر به کویر مرنجاب را خواهید داشت. 
اگر فقط به دنبال یک مکان آرام برای مدیتیشن، یا نشستن در اطراف آتش در شب و صحبت کردن با دوستان خود هستید کویر مرنجاب بهترین گزینه برای شما خواهد بود. مهم نیست که چرا جذب این کویر شده اید، شما با خاطرات فوق العاده و عکس های حیرت انگیزی باز خواهید گشت که باعث می شود برای همیشه دلتنگ این کویر شگفت انگیز شوید.
آدرس کویر مرنجاب : رسیدن به کویر مرنجاب نسبتاً آسان است، باید از مسیر تهران - قم و سپس به شهر آران و بیدگل رانندگی کنید.

کویر زردگاه  در ایران

کویر زردگاه  در ایران

کویر زردگاه  در ایران

کویرهای ایران به اینجا ختم نمی شود، زردگاه روستایی در استان خراسان جنوبی است. این روستا در نزدیکی دامنه های کوه نایبند در 180 کیلومتری طبس قرار دارد. زردگاه یکی از مقاصد کویری کمتر شناخته شده ایران است و در بین گردشگران خارجی محبوبیت چندانی ندارد.
چیزی که کویر زردگاه را از هر جای ایران متمایز می کند، سرسبزی است که توسط نخل های روستا درست در دل کویر خشک ایجاد شده است. در گذشته ساکنان بیشتری در این روستای کویری زندگی می کردند، از جاذبه های این روستا و کویر زردگاه می توان به درختان نخل، پرتقال، نارنج، لیمو، چشمه آب گرم و استخر کوچک اشاره کرد.
آدرس کویر زردگاه : خراسان جنوبی، روستای نی ‌باد

کویر شهداد ایران 

کویر شهداد کرمان یکی از زیباترین و معروف ترین کویرهای جهان است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این منطقه به عنوان "شهر خیالی کویر" نیز شناخته می شود. 
چند سال پیش توسط مجله نشنال جئوگرافیک به عنوان چهارمین جاذبه طبیعی جهان انتخاب شد. پیکره های طبیعی عجیب و جادویی شبیه سازه های باستانی و ویران شده در شهرهای قدیمی است که گاهی شبیه شهر ارواح به نظر می رسند. 
ارتفاع کویر شهداد از سطح دریا دو متر است. رطوبت در این منطقه ی کویری باعث نرمی شن و ماسه می شود. دلیل کمبود پوشش گیاهی در کویر شهداد را بادهای شدید می ‌دانند که هر گونه ریشه گیاه را از بین می ‌برد. بازدید از این مکان در فصول گرم سال به دلیل دمای بالا سخت است. پس بهترین فصل برای بازدید از این پدیده های طبیعی بی نظیر، پاییز است.

کویر مصر

کویر مصر

کویر مصر کجاست ؟ 

کویر مصر که به کویر دریای شن نیز معروف است. در یکی از نواحی استان اصفهان قرار دارد، و یکی از زیبا ترین مناظر اطراف را دارد. نزدیک به قلب روستا چشمه ای وجود دارد که تنها منبع آب منطقه است. 
کویر مصر معمولاً مورد علاقه منجمان است. در مورد نام این صحرا افسانه های مختلفی وجود دارد که معروف ترین آنها این گونه است: یکی از اهالی روستا به اسم یوسف چاه عمیقی در جستجوی آب برای روستا حفر کرد. بعدها مردم برای یادآوری داستان یوسف نبی، این روستا را مصر نامیدند، بهترین زمان رفتن به کویر مصر از اواسط پاییز تا اواخر فروردین است.
روستای مصر واقع در کویر مرکزی ایران است مصر یکی از جذاب ترین کویرهای ایران برای عاشقان شن است، آرامش اینجا فراتر از درک است. قدم زدن بر روی تپه های شنی طلایی و احساس گرمای آن بین انگشتان پا در طول روز احتمالاً یکی از شگفت انگیزترین چیزهایی است که می توانید در اینجا تجربه کنید.
کویر مصر از سمت غرب، و جنوب شرقی توسط رشته کوه هایی احاطه شده است که بخشی از کوه های فلات مرکزی ایران هستند. تپه های ماسه ای طبیعی در دامنه این کوه مکان های جذابی را برای مسیرهای گردشگری و طبیعت گردی تشکیل می دهند. 
کویر مصر تا حدی زیباست که روزها را در آنجا بگذرانید و همچنان تشنه زیبایی آن باشید. تپه ها و سدهای شنی زرد، دیدنی ترین بخش کویر مصر هستند. ایستادن در یک نقطه از آن و تماشای قافیه زرد تا آنجا که چشم کار می کند.
اما فقط دیدنش کافی نیست، شن های این منطقه آنقدر صاف است که مجبورید کفش هایتان را بردارید و با پاهای برهنه راه بروید. لمس شن های صاف و گرم روی نوک انگشتان خود یکی از به یاد ماندنی ترین تجربیاتی است که تا به حال داشته اید.
تماشای تپه های زرد بی پایان و کویر تنها بخش خوب آن نیست، شب های کویر مصر عموما داستان دیگری دارد. در شب های این کویر شما را به جشن گرفتن ستارگان دعوت می کنند، کافی است یک بار به آسمان نگاه کنید تا هرگز آن را از دست ندهید. این ستاره ها گاهی اوقات تا حدودی به شما نزدیک به نظر می رسند که احساس می کنید اگر دست های خود را بالا ببرید، می توانید تعدادی از آنها را در آغوش خود بگیرید.
 روستای مصر به دلیل قرار گرفتن در جنوب این کویر باشکوه دارای آب و هوای گرم و خشک است. در سال های اخیر تمرکز مردمی که در روستای مصر زندگی می کنند بیشتر بر روی اسکان و خدمات رسانی به مسافران کویر مصر بوده است. 
محبوبیت این کویر زندگی آنها را نیز تغییر داده است، اما قبلا بیشتر به کشاورزی و دامداری می پرداختند. زعفران و گندم نیز کشت می کردند.
روستای مصر حدود 120 نفر جمعیت دارد و در کویر مرکزی ایران واقع شده است. این روستا مناظر خیره ‌کننده و بی ‌نظیری دارد و همچنین یکی از جذاب ‌ترین جاذبه ‌های گردشگری ایران است، به طوری که تورهای کویر مصر یکی از محبوب‌ ترین تورهای کویر در سراسر ایران است.
تنها منبع حیات این روستا باغ‌ های زیبا و باشکوه و درختان خرما است. روستای مصر با داشتن این باغ‌ های زیبا نقطه‌ ای سرسبز در میان کویر خشک است که این روستا را برای مسافران خاص کرده است. 
در این منطقه می توانید از تجربه شترسواری و سافاری در تپه های شنی لذت ببرید و همچنین از آسمان زیبای شب آن با تماشای ستارگان بسیار نزدیک به خود هیجان زده شوید. کویر مصر همان جایی است که با یک بار بازدید از آن کافی است تا خاطره آن را برای همیشه در ذهن خود نگه دارید، از اواسط پاییز تا اواسط زمستان و همچنین تا اواسط بهار زمان خوبی برای بازدید از کویر مصر است. 
آدرس کویر مصر ایران : این کویر در استان اصفهان و در ۴۵ کیلومتری شهر جندق و ۳۷۱ کیلومتری یزد واقع شده است. برای رسیدن به این کویر می‌توانید رانندگی کنید یا با یک تور سفر کنید. 

اقامت در کویر مصر ایران

در محل سکونت روستای فرحزاد دارای دو اقامتگاه است. اقامتگاه های طباطبایی حدود 100 نفر ظرفیت دارد این اقامتگاه در حال حاضر بسیار زیبا به سبک و فرهنگ سنتی ایرانی بازسازی شده است.
اقامتگاه اول دارای 3 اتاق بزرگ و 2 اتاق کوچک و یک ایوان و اقامتگاه دوم دارای 6 اتاق و یک ایوان با سقف های هلالی است.

چادر زدن در کویر مصر ایران

چادر زدن در کویر مصر ایران

چادر زدن در کویر مصر ایران

در صحرای مصر ایران می توانید چادر بزنید، اما به شرطی که یک نفر در آن منطقه با کویر آشنا باش دو نقشه کویر مصر را داشته باشد.
لوازم ضروری برای سفر به کویر مصر
کفش کوهنوردی مسافرتی، کوله پشتی کوچک ، لباس مناسب برای کویر، پماد گزیدگی حشره به دلیل پشه های زیاد کویر مصر، آب، چراغ قوه، کلاه و عینک آفتابی، ملحفه چیزهایی هستند که باید با خود ببرید.
بهترین زمان برای سفر به کویر مصر چه زمانی است؟
بهترین زمان سفر به کویر مصر ایران از اوایل پاییز تا اواسط زمستان است و با هوای مطبوع پذیرای شماست.
بهار و تابستان گرم است و نور خورشید در این فصول برای شما سخت خواهد بود. اگر می خواهید در این دو فصل به کویر مصر اصفهان بروید، اوایل بهار را انتخاب کنید که هنوز گرمای زیادی ندارد. در پاییز و زمستان آب و هوای معتدلی در کویر مصر خواهید دید.

سفر به کویر مصر با ماشین شخصی

بهترین راه برای رسیدن به کویر مصر در اصفهان استفاده از ماشین است، می توانید از ماشین شخصی خود استفاده کنید یا از خدمات اجاره ماشین در ایران استفاده کنید. اگر سفر خود را به کویر مصر در تهران آغاز کردید، باید به سمنان بروید و در نهایت وارد استان اصفهان و کویر مصر شوید. فاصله کویر تا تهران حدود 630 کیلومتر و فاصله اصفهان تا کویر 440 کیلومتر است.

سوالات متداول در باره ی  سفر به کویر

چه زمانی نباید از کویر بازدید کرد؟

از سفرکردن به کویر بین ماه های اردیبهشت تا اواخر شهریور که کویر فوق العاده گرم و ناراحت کننده است، خودداری کنید. زیرا دما می تواند بیش از 45 درجه سانتیگراد باشد.

کویر در شب چقدر سرد می شود؟

در طول روز، دمای بیابان به طور متوسط به 38 درجه سانتیگراد افزایش می یابد. در شب، دمای بیابان به طور متوسط به -3درجه سانتیگراد کاهش می یابد. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc