https://gateway.trip.ir/api/

آرامگاه خواجه ربیع

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

آرامگاه خواجه ربیع

خواجه ربیع مشهد کجاست

آرامگاه خواجه ربیع معروف در ۴ کیلومتری شمال مشهد در جاده خواجه ربیع قرار دارد. این مقبره به شکل هشت ضلعی است و دارای اتاق‌ ها، تالارهای بزرگ و رواق‌ هایی است که به معماری پیچیده و منحصربه‌ فرد شرقی طراحی شده‌ اند. مقبره دارای دو گنبد 18 متری است. نمای داخلی بقعه دارای طراحی خاص است که شامل دو کتیبه نوشته علی رضا عباسی است که قدمت آن به سال های 1026 و 1031 هجری قمری برمی گردد. 
نمای این بنای تاریخی دارای ویژگی های معماری و طراحی شگفت و جالبی است. بنای این مقبره مربوط به دوران صفویه است و در باغی بزرگ و زیبا قرار دارد، خواجه ربیع شخصی بود که به کوشش در راه ترویج اسلام مشهور بود.

بصیرت خواجه ربیع

بصیرت خواجه ربیع

خواجه ربیع کیست؟

مقبره خواجه ربیع به عنوان آرامگاه یکی از شخصیت ‌های اولیه دوران اسلامی شهرت دارد. این بنا به توصیه شیخ بهایی توسط اولین حاکم صفوی شاه عباس اول ساخته شده است. این مقبره دارای گنبدی هشت ضلعی به ارتفاع ۱۸ متر بر روی بنایی چهار ایوانی است، که با کاشی فیروزه ای رنگ پوشیده شده است. نمای داخلی بنا دارای تزئینات طلایی رنگ است. کتیبه های این مقبره به خط ثلث و بنایی است.
خواجه ربیع بن خثیم اسدی ثوری از مسلمانان اولیه پیرو اصحاب پیامبر اکرم (ص) بود. و در میان هشت نفر در تاریخ اولیه اسلام معروف به پرهیز و فضیلت است. وی که ساکن کوفه بود به کوفی نیز معروف بود. وی از یاران نزدیک امام علی (ع) و یاران ابن مسعود از صحابه پیامبر گرامی اسلام (ص) بود.

ایشان به همراه چند نفر دیگر در حضور امام علی (ع) درخواست کردند که چهره پرهیزگاران را تجسم کنند. سپس حضرت علی (ع) خطبه معروف را در تبیین خصوصیات و صفات متقیان را ارائه کرد.
خواجه ربیع یا که نام اصلی خواجه ربیع به شبخ ربیع معروف است که هر گاه سجده می ‌کرد، مدت زیادی بی ‌حرکت می ‌ماند، گویی ملحفه ‌ای روی زمین پهن شده است.
او زندگی بسیار ممتنع و با فضیلت داشت، اما به تدریس تفسیر و روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز مشغول بود و شیخ طبرسی او را پیشرو در این علوم دانسته است. 
طبع مهربان و بخشنده از خصوصیات درخشنده خواجه ربیعی بود که نیازمندان را به خانه می آورد و با غذاهایی که تهیه کرده بود از آنان پذیرایی می کرد.
وی در آخرین زمان عمر زندگی خود همراه با سپاه اسلام به خراسان آمد و در سال 63 هجری قمری چشم از جهان فرو بست و در زیر گنبدی باشکوه در وسط باغ و قبرستان عمومی به خاک سپرده شد.
گنبد و دروازه‌ های اتاق او با کاشی‌ های لعاب ‌دار و کتیبه‌ های مختلف تزئین شده است. قبر و گنبد خواجه ربیع بسیار مورد احترام عموم مردم بوده و یکی از زیارتگاه های مهم مشهد و استان خراسان به شمار می رود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، گنبد و باغ اطراف آن توسط آستان قدس رضوی به طور گسترده بازسازی شده است. برای اطلاع از بلیط هواپیما مشهد می تواینید به سایت تریپ مراجعه کنید.

نقشه خواجه ربیع مشهد

نقشه خواجه ربیع مشهد

داخل آرامگاه خواجه ربیع

ربیع بن خثیم، معروف به خواجه ربیع، یکی از دانشمندانی بود که در آستانه عصر طلایی اسلامی، که به طور سنتی از قرن هشتم تا قرن چهاردهم برمی ‌گشت، تصمیم گرفتند به ایران نقل مکان کنند.
خواجه ربیع یکی از نخبگان کوفه در قرن هفتم به دلیل تلاش در راه ترویج اسلام شهرت یافت. او تصمیم گرفته بود برای فرار از درگیری های حاکمان وقت، زادگاهش را ترک کند، خراسان انتخاب اول او بود.
این محقق بر اهمیت سکوت، دقت در اعمال دینی و ترس از جهنم تاکید کرد. او در نوغان مرکز توس درگذشت، آرامگاه ساده وی که در شش کیلومتری شمال مشهد در استان خراسان رضوی قرار داشت، به مرکزی برای زائران شیعه و سنی تبدیل شد.
تقریباً هزار سال بعد، به دستور شاه عباس اول، پادشاه معروف صفوی مقبره ای زیبا و گنبدی آبی بر روی مقبره قدیمی ساخته شد.
استفاده از کاشی فیروزه ای رنگ بر روی گنبد آن به ارتفاع 18 متر و نقوش اسلیمی به رنگ های طلایی و آبی در دیوارهای داخلی زیبایی چشم نوازی به آن بخشیده است، لیکن بسیاری از کاشی کاری های تزئینی بعداً ساخته شدند.
همچنین دو کتیبه به خط علیرضا عباسی از بزرگان خوشنویس عصر صفوی در داخل گنبد وجود دارد که اطلاعاتی درباره سال ساخت و تزئینات بنا را نشان می دهد.
این سازه از بیرون هشت ضلعی و از داخل بنای چهار ایوانی است. ایوان فضایی طاقدار است که از یک طرف به حیاط باز می شود، ایده ایوان در ایران پیش از اسلام شکل گرفت و در معماری بنای تاریخی و شاهنشاهی از آن استفاده می شد.
امروزه از آنجایی که مقبره در داخل باغی زیبا و دیدنی قرار دارد، به یک جاذبه گردشگری محبوب تبدیل شده است که می تواند زائران و همچنین علاقه مندان به تاریخ و طبیعت گردان را به خود جذب کند.
طراحی بیرونی آرامگاه هشت ضلعی و در داخل چهار تراس است. روی هر یک از دیوارهای بیرونی یک تراس ساخته شده است. و آنهایی که روی دیوارهای کوچکتر قرار دارند دو طبقه هستند. استفاده از کاشی های رنگی در نمای بیرونی، رنگ آمیزی طلایی روی دیوار پوش های داخلی و دو قرنیز خط علیرضا عباسی جلوه خاصی به این بنا بخشیده است.
کاشی های معرق تک رنگ با طرح های هنری قرنیزها را تزئین می کنند. نقاشی‌های روی دیوارهای داخلی دارای طرح‌ های گل، برگ است که به طرح خورشید بالای گنبد رسیده و با رنگ‌ های روشن و ورقه‌ های نازک طلایی تزئین شده‌ اند. برای اطلاع بیشتر در مورد بلیط های هواپیما مشهد به سایت بلیط هواپیما تریپ مراجعه کنید.

آدرس آرامگاه خواجه ربیع مشهد: استان خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار خواجه ربیع، آرامگاه خواجه ربیع
سایت قبرستان خواجه ربیع مشهد : http://eservice.mashhad.ir
شماره تلفن آرامگاه خواجه ربیع : 05137419136 
ساعت بازدید خواجه ربیع : از شنبه تا پنجشنبه ساعت 6 صبح تا 5 بعد ازظهر
قیمت قبر در آرامگاه خواجه ربیع مشهد : قیمت قبر در این آرامگاه از 30 میلیون تومان شروع می شود

سوالات متداول درباره ی آرامگاه خواجه ربیع

آدرس آرامگاه خواجه ربیع کجاست؟

آدرس آرامگاه خواجه ربیع : مشهد- انتهای بلوار خواجه ربیع

بازدید از آرامگاه خواجه ربیع در چه ساعاتی ممکن است؟

برای بازدید از آرامگاه خواجه ربیع می توانید همه روزه به صورت شبانه روزی بازدید کنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc