https://gateway.trip.ir/api/

باغ فتح آباد کرمان

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد کرمان یکی از باغهای ایرانی بی همتا و دیدنی است. این باغ قاجاری یکی از جاذبه های زیبا و منحصربفرد کرمان است. شما با دیدن معماری باغ فتح اباد و محوطه آرامش بخش آن سفری به یادماندنی در دیار کویر خواهید داشت. اگر بلیط هواپیما تهران کرمان گرفته اید، حتما سری به این باغ تاریخی بزنید. فصل بهار بهترین موقع دیدار از باغ و خریدبلیط ارزان هواپیما است.

باغ فتح آباد کرمان کجاست؟

باغ فتح اباد در محدوده اختیارآباد و در فاصله 22 کیلومتری کرمان قرار گرفته است. این باغ در کنار باغ شازده ماهان، باغ بیرم آباد و باغ سرآسیاب از باغهای معروف کرمان است.

قدمت باغ فتح آباد کرمان

فضلعلی خان قراباغی سال 1222 شمسی به عنوان حاکم کرمان در دوره محمدشاه قاجار منصوب شد. قبل از آن حاکم اصفهان و ساری بود. او که ملقب به بیگلربیگی بود پس از بازگشت فتح بلوچستان، باغ بیگلربیگی را احداث کرد. به دلیل پیروزی در این نبرد، نام فتح آباد روی این عمارت و روستا ماند. با این حال باغ در دوره فرمانروایی او پایان نیافت و اتمام ساخت باغ را پسرش انجام داد. این باغ بعدها توسط نصرت الممالك استفاده شد. در گذشته آب باغ از قنات مشهور فتح آباد از قناتهاى مشهور كرمان تامین می شد. بعد از خشک شدن این قنات، باغ رها می شود. از سال 1352 به بعد باغ متروک ماند و آسیبهای فراوانی به آن وارد شد.

تاریخچه باغ فتح آبادباغ فتح اباد توسط حاکم کرمان در دروه قاجار ساخته شد.

معماری باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد با مساحت 14 هکتار در نزدیکی شهر کرمان گرفته است. با اینکه سبک باغسازی آن مطابع الگوی چارباغ ایرانی است اما مانند بیشتر بناهای قاجاری از معماری اروپایی تاثیراتی گرفته است. این اقتباسها از تزیینات عمارت تا گلخانه باغ را در بر می گیرد. از نکات قابل توجه باغ فتح آباد، الگو گرفتن باغ شازده ماهان از طراحی آن است.

پلان باغ فتح آباد کرمان مسـتطیل شکل است و دارای دو عمارت است. قبلا باغ دارای برج و بارو بوده که از میان رفته است. عمارت اصلی باغ دارای دو طبقه و به صورت یو شکل طراحی شده است. سمت شرقی باغ، به فاصله کمی از کوشک اصلی، عمارت چهار فصل قرار دارد. این عمارت یک طبقه است و دارای پلان مربع و فرم برونگرا است. مصالح اصلی ساخت عمارات باغ، خشت و آجر بوده و پوشش داخلی با تزیینات استادانه گچبری آراسته شده است.  ساختمان کوشک در شمال باغ احداث شده است. مقابل بنا حیاط با دو آبنما قرار گرفته است.  این باغ سال 81 به ثبت آثار ملی ایران رسید و پرونده ثبت جهانی آن نیز در دست اقدام است.

مرمت باغ سال 93 آغاز و پس از 14 ماه، در تابسـتان ۱۳۹۴ افتتاح گردید. به خاطر احیای باغ چاه آب حفر گردید. همچنین درختکاری در 13 هکتار اراضی باغ انجام گرفت. در حال حاضر بیش از 100 گونه گیاه دارویی کرمان از جمله 20 گونه کمیاب در این باغ کشت شده است.

آدرس باغ فتح آباد کرمان

مسیر1.برای رسیدن به باغ فتح آباد باید از وارد کمربندی امام رضا کرمان شوید. از آنجا جاده فرعی زنگی اباد را در پیش بگیرید. شما بعد از 20 ذقیقه به باغ می رسید. فاصله باغ فتح آباد تا کرمان 15 کیلومتر است.

مسیر2. راه دوم رسیدن به باغ فتح آباد از بلوار هوانیروز به جاده اختیارآباد است.

جاهای دیدنی اطراف باغ فتح آباد

باغ بیرم آباد

بازار تاریخی کرمان

قلعه فتح‌آباد

آرامگاه مشتاقیه

باغ شازده ماهان

هتل و اقامتگاه باغ فتح آباد

راحتترین راه اقامت، رزرو هتلهای کرمان است. از بهترین هتلهای شهر می توان به هتل پارس کرمان و هتل گواشیر  اشاره کرد.

بومگردی باغ فتح آباد: نزدیکترین بومگردیها به باغ فتح اباد در شهر کرمان قرار دارد. از آنها می توان به بومگردی ضیا کرمان اشاره کرد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc