https://gateway.trip.ir/api/

کاخ ورسای فرانسه قصر سلطنتی باروک

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

کاخ ورسای فرانسه قصر سلطنتی باروک

کاخ ورسای از نمادهای شناخته شده فرانسه و بعد از برج ایفل از محبوب ترین مقاصد گردشگری این کشور است. شما با دیدن معماری کاخ ورسای به سبک باروک غرق شگفتی خواهید شد. بازدید از تالار آینه ورسای تا باغ زیبای ورسای، هنر فرانسوی را به شما نشان خواهد داد. اگر بلیط هواپیما تهران پاریس خریداری کرده اید، دیدن این اثر جاودانه را از دست ندهید. در سفرهای خود حتما بلیط ارزان لحظه آخری را در نظر بگیرید.

کاخ ورسای فرانسه کجاست؟

ورسای در ابتدا دهکده ای در فاصله 16 کیلومتری جنوب غربی پاریس بود. این منطقه جنگلی و خوش آب و هوا، شکارگاهی ایده آل برای خاندان سلطنتی شد. لوئی سیزدهم پسر جوان هنری چهارم، سال 1607 محوطه ورسای را برای اولین سفر شکار خود انتخاب کرد. پادشاه سال 1623 تصمیم گرفت یک خانه شکار و مخفیگاهی در آن محل بر پا سازد. پس قلعه ای در آنجا احداث کرد. اما پسرش یعنی لوئی چهاردهم باعث ایجاد این مجموعه عظیم شد. جالب اینکه از قرن 18 به بعد هیچ کدام از پادشاهان فرانسه در این کاخ زندگی نکردند.

کاخ ورسای فرانسهنمایی از مجموعه کاخ ورسای فرانسه و باغهای پیرامون آن

رویدادهای تاریخی کاخ ورسای فرانسه

در قرن 18 دولت فرانسه به کاخ ورسای منتقل شد. دلیل انتقال دولت به این کاخ، نا آرامی های شهر پاریس در آن دوره بود که برای محافظت از پادشاه، اقامت در کاخ بیرون از پاریس بهترین گزینه بود.

زمان جنگ جهانی اول، ارتش بخشهایی از کاخ را برای درمان مجروحان جنگ اشغال کرد. اما مهمترین رویداد تاریخ ورسای در 28 ژوئن 1919 اتفاق افتاد. زمانی که معاهده ورسای در تالار آینه ها به امضا رسید. این معاهده ضمن تأیید شکست آلمان، به جنگ بزرگ جهانی پایان داد. این اقدام با اینکه اهداف صلح آمیز داشت، باعث نفرت آلمانیا شد كه بعدها به جنگ جهانی دوم منجر شد.

معماری کاخ ورسای فرانسه

روستای ورسای محل مناسبی برای ساخت کاخ نبود، چون زمینهای باتلاقی داشت و رساندن آب به کاخ آسان نبود. اوایل سال 1661 لویی چهاردهم طراحی و توسعه باغ های معروف ورسای را به «آندره لونوتر» سپرد. لونوتر با کمک یکی از اعضای کابینه پادشاه و معمار طرح، ژول منسارت، مأموریت خود را آغاز کرد و اتمام آن 40 سال طول کشید. هزینه ساخت کاخ را معادل 300 میلیارد دلار آمریکا تخمین زده اند.

لونوتر طراحی باغ را در ابعاد بزرگ به انجام رساند و مسیر 43 کیلومتری باغ با صد و پنجاه و پنج مجسمه آراسته شد. فواره ها، آبنماها و معماری منظر بی مانند او یک باغ تئاتر بزرگ را به روی دنیا گشود.

معروف ترین اتاق کاخ، تالار آینه است که شامل 17 تاق آینه کاری و 21 پنجره مقابل هم است. سالن بزرگ 7۵ متری دارای نقاشی های پیچیده است و سقف با لوسترهای عظیم شیشه ای آراسته شده است. تعداد زیادی مجسمه طلا نیز به تالار فضایی هنری بخشیده است. 20 هزار شمع هم به زیبایی و شکوه تالار افزوده است.

تالار آینه کاخ ورسایتالار آینه از شاهکارهای کاخ ورسای فرانسه

کاخ دارای یک اپرای سلطنتی است که به نام طراح آن به تئاتر گابریل معروف است. با اینکه در برخورد اول شما تصور می کنید ساختمان تئاتر از سنگ ساخته شده، دارای متریال چوبی است. عظمت این تالار با نقاشی سقفی بزرگ و چندین طبقه لژ، شما را در مقابل شگفتیهای ورسای قرار می دهد.

از دهه 1670 به بعد ، لو برون تزئینات داخلی کاخ ورسای را ایجاد کرد ، شاهکاری از نبوغ واقعی او. شما هنگام بازدید از کاخ، نقاشی های شگفت انگیز لوبورن  را در تالار آینه ها، اتاق جنگ، اتاق صلح و آپارتمان دولتی کینگ خواهید دید. به دلیل علاقه لوئی چهاردهم به خدای آپولوی یونانی (نماد هنر و موسیقی)، شمایل خورشید در جاهای مختلفی کاخ ورسای از جمله ورودی اصلی نصب گردید.

کاخ ورسای فرانسه تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری در این شهر است. اگر می‌خواهید با همه جاهای دیدنی پاریس آشنا شوید، مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

دلایل بازدید از کاخ ورسای فرانسه

مجموعه کاخ ورسای میزبان حدود 60،000 اثر هنری است که برشی از چندین قرن هنر فرانسه را در بر می گیرد.  

از سال 1690 به بعد و برای بیش از یک قرن معماران  در همه جای اروپا تلاش کردند تا از معماری و دکور کاخ الهام بگیرند. کاخ سلطنتی اسپانیا و کاخ پترهوف روسیه نمونه این اقتباس و الگو از ورسای هستند. با این حال هیچ کدام نتوانستند با شاهکار اصلی رقابت کنند.

لوئیس فیلیپ شاه فرانسه در قرن 18، تصمیم گرفت در کاخ ورسای یک موزه تاریخی شامل تمام افتخارات فرانسه ایجاد کند. انگیزه او ایجاد میراث مشترکی برای اتحاد مردم فرانسه بود. او می خواست تصویری از فرانسه به دنیا نشان دهد که افتخارات جنگی نبود بلکه شامل آثار هنری و بی نظیر فرهنگ فرانسوی بود. این موزه در 10 ژوئن 1837 با حضور ویكتور هوگو و الكساندر دوما نویسندگان معروف و دلكروا نقاش شهیر، افتتاح شد.

ورسای نه فقط یک کاخ شکوهمند که یکی از بزرگترین باغهای جهان نیز محسوب می شود. مساحت این باغ 727 هکتار است و 210 هزار درخته در آن کاشته شده است. هر سال نیز 2 هزار درخت به این باغ افزوده می شود. متاسفانه در اثر طوفان سال 1999 بیش از 10 هزار درخت از بین رفت.

350 واحد اقامتی در محدوده کاخ ورسای وجود دارد که به اشراف و درباریان تعلق داشته است. در زمان لویی چهاردهم جمعیت کاخ ورسای حدود 10 هزار نفر بوده است.

کاخ ورسای از سال 1904 تا کنون به عنوان لوکیشن 200 فیلم سینمایی انتخاب شده است. در میان اولین فیلمسازان بزرگی چون میلوش فورمن، صوفیا کاپولا و وودی آلن در کاخ فیلمهای خود را ساختند

در دهه 1970 یکی از بزرگترین رقابتهای فشن دنیا در کاخ ورسای ترتیب داده شد. در این نمایش بزرگ مد نامهای مطرحی چون کریستین دیور، ژیوانشی و پیر کاردین حضور داشتند.

مسیر دسترسی به کاخ ورسای فرانسه

یکی از بهترین راههای رسیدن به کاخ ورسای، استفاده از قطار است. شما با استفاده از چند خط می توانید به کاخ برسید:

1. با قطار  RER سوار خط C شوید و در ایستگاه ورسای پیاده شوید. شما تا کاخ فقط 10 دقیقه پیاده راه دارید.

2. قطارهای SNCF از مونپارناس که شما را به ایستگاه ورسای می رساند. و از آنجا تا کاخ پیاده  20 دقیقه راه است.

3. قطارهای SNCF ازسنت لازار که در ایستگاه ورسای توقف دارد. از آنجا تا کاخ فقط یک ربع پیاده راه دارید.

سعی کنید بلیط دو سفره تهیه کنید. یادتان باشد برای این سفر از بلیطهای تی پلاس نمی توانید استفاده کنید.

فاصله کاخ ورسای از برج ایفل از بلوار دوژاردی 25 دقیقه است.

بهترین زمان بازدید از کاخ ورسای فرانسه

بهترین فصل برای دیدن کاخ ورسای از ماه آوریل تا ژوئن و از ماه اکتبر تا نوامبر است. هوا در این موقع از سال مطبوع است و از میزان شلوغی بازدیدکنندگان کاسته می شود. معمولا ساعت 9 صبح و 3 عصر بهترین زمان برای مراجعه به کاخ ورسای است.

برای بازدید از کاخ اصلی ورسای حداقل به 2 تا 3 ساعت زمان نیاز دارید. این قسمت دارای 2300 اتاق است که معروفترین آنها اتاق خواب ماری آنتوانت، آپارتمان شاه و رویال بدچمبر است.

کاخ ورسای همه ایام هفته به جز دوشنبه ها از ساهت 9 صبح باز است.

قیمت بلیط کاخ ورسای فرانسه

قیمت بلیط کاخ ورسای برای مجموعه اصلی 40 یورو- باغ موزیکال و مجموعه های جانبی 49 یورو است. در ضمن کاخ ورسای دارای راهنمای صوتی رایگان است. برای کودکان زیر ده سال بازدید رایگان است. اگر بخواهید راهنمای کاخ همراهتان باشد باید 7 یورو اضافه پرداخت کنید. بازدید از باغ کاخ ورسای به جز روزهای نمایش فواره، رایگان است.

سوالات متداول

فاصله کاخ ورسای از برج ایفل چقدر است؟

از بلوار دوژاردی 25 دقیقه راه است.

سازنده کاخ ورسای کیست؟

لوئی چهاردهم سازنده و بانی ساخت کاخ ورسای است.

قیمت بلیط ورودی کاخ ورسای چند یورو است؟

بلیط ورودی مجموعه اصلی 40 یورو است. 

بهترین زمان بازدید از کاخ ورسای چه ماهی است؟

از آوریل تا ژوئن و از اکتبر تا نوامبر

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc