https://gateway.trip.ir/api/

تنگه هلت لرستان رودخانه نوردی ماجراجویانه

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

تنگه هلت لرستان رودخانه نوردی ماجراجویانه

اگر اهل ماجراجویی و تجربه طبیعت بکر هستید، به تنگه هلت سفر کنید. شما در دل کوههای سربفلک کشیده زاگرس، زیباترین تنگه لرستان را خواهید. قبل از سفر درباره بهترین زمان سفر به تنگه هلت و اطلاعات لازم آشنا شوید. آسانترین راه رفتن به تنگه هلت خرید بلیط هواپیما تهران خرم آباد است. از بلیط چارتر تابستانی غافل نشوید.

معروفترین تنگه های لرستان

کمتر جایی از ایران مانند لرستان دارای تنگ های شگفت انگیز است. به همین دلیل تنگه های لرستان بین گردشگران محبوبیت زیادی دارد. از تنگه ها و دره های معروف لرستان می توان به تنگه کول پیر، تنگه شیرز، تنگه لی لی، دره خزینه و دره نی گاه می توان نام برد.

تنگه هلت کجا قرار دارد؟

مناطق کوهستانی زاگرس در لرستان، طبیعت شگفت انگیز دارد. هر گوشه آن سفر کنید، با دره ها، رودخانه و جنگلهای وحشی برخورد می کنید. تنگه هلت یکی از همین نقاط بی نظیر زاگرس در لرستان است. نام اصلی این جاذبه، «تنگه هلد» است که به بین گردشگران به تنگه هلت تغییر یافته است.  از لحاظ موقعیت جغرافیایی تنگ هلت در شهرستان پلدختر و در مرز استان لرستان و خوزستان قرار گرفته است. شما از سمت خرم اباد یا اندیمشک به سمت تنگه هلت حرکت کنید، باید وسط آزاد راه زال توقف کنید.

دره نوردی تنگ هلت

کسانی که به تنگه هلت سفر می کنند، دنبال دره نوردی در رودخانه خروشان هستند. مسیر چند کیلومتری تنگه هلت، بین دیواره های سنگی به بلندای 100 متر محصور است. مسیر در بعضی قسمتها پر پیچ و خم است و عبور سختتر می شود. طوری برنامه ریزی کنید که وقتی وارد تنگه شدید، مسیر را تا انتها بروید که در محلی نزدیک تونل گندمکار  پایان می یابد. اگر به برگشت فکر کنید کارتان سخت می شود چون باید خلاف مسیر آب حرکت کنید که کار بسیار سختی خواهد بود. هر چه میزان آب داخل تنگه بالاتر باشد، سرعت شما کندتر و عبورتان زمانبرتر خواهد شد. با در نظر گرفتن چند ساعت زمان برای دره نوردی، حتما قبل از ظهر حرکت کنید. البته برخی از گردشگران تنگ هلت، مسیر را تا جایی پیشروی می کنند و بر می گردند. اگر چنین تصمیمی دارید، زمان خود را بیشتر در نظر بگیرید.  

رودخانه نوردی در تنگه هلتمسیر تنگه هلت با دیواره های بلند محصور شده است

بهترین زمان سفر به تنگه هلت

به خاطر رودخانه خروشان زال سفر در فصل بارندگی را فراموش کنید. بهترین زمان برای سفر به تنگه هلت ایام تابستان است. با وجود دمای بالای منطقه، شنا و رودخانه نوردی لحظات دلچسبی را می گذرانید.

مسیر تنگه هلت

برای رسیدن به تنگه هلت دو راه وجود دارد که به مبدا و انتخاب شما بستگی دارد:

1.اگر از خرم آباد به تنگه هلت می روید، باید وارد جاده اندیمشک یا همان آزادراه زال شوید. این مسیر دارای تونلهای متعدد است  و شما باید پس از طی 90 کیلومتر، بین تونل خرگوشان 1 و 2 پیاده شوید.

2. اگر از سمت اندیمشک به سمت هلت سفر می کنید، تقریبا مسافت 90 کیلومتر دارید.

اقامت در تنگه هلت

شما در خود تنگه هلت امکان کمپ ندارید اما با کمی ارتفاع گرفتن از رودخانه، می توانید چادر بزنید و شبمانی کنید. راه بهتر این است که در اقامتگاه بومگردی روستاهای نزدیک تنگه هلت مانند روستای کرکی بمانید.

نکات مهم سفر به تنگه هلت

بدون راهنمای محلی، لوازم و تجهیزات کافی، وارد تنگه نشوید.

اگر می خواهید از یک طرف تنگه وارد و از طرف دیگر خارج شوید، وسایل ارزشمند خود را ضدآب کنید.

توانایی بدنی و آمادگی جسمانی برای عبور از تنگه اهمیت دارد.

پرش و شیرجه در تنگه بسیار خطرناک است و از آن اجتناب کنید.

کمکهای اولیه و داروهای ضروری به همراه داشته باشید.

از گرفتن عکس در مسیر به خاطر احتمال خیس شدن یا افتادن دوربین و موبایل در آب خودداری کنید. طی مسیر نقاطی برای استراحت وجود دارد که برای عکس گرفتن راحت است.

وسایل غیرضروری با خودتان نبرید تا با کوله سبکتر حرکت کنید.

مواد غذایی مقوی و پر انرزی حتما همراه خود داشته باشید.

تجهیزات لازم سفر تنگه هلت

کوله سبک، صندل محکم، کفش کوهنوردی، جلیقه نجات، هدلامپ، کاورهای ضد آب، بیمه ورزشی، کلاه کاسکت، طناب، لباس ترکینگ سبک، حوله، آب آشامیدنی و مواد غذایی کافی.

تور تنگه هلت

تورهای تنگه هلت به صورت یک روزه و دوروزه از مبدا تهران برگزار می شود. بسته به مدت زمان تور و اماکتان آن قیمت متفاوتی دارد.

جاهای دیدنی نزدیک تنگه هلت

غار دوره اشکانی کوگان

آبشار بیشه

محوطه هشتاد پهلو

کاروانسرای چمشک

سوالات متداول

فاصله تهران تا تنگه هلت چقدر است؟

584 کیلومتر

چه زمانی به تنگه هلت سفر سفر کنیم؟

تابستان بهترین فصل سفر به تنگه هلت است.

آدرس تنگه هلت چیست؟

کیلومتر 90 جاده خرم آباد اندیمشک. بین تونل 1و 2 خرگوشان.

رودخانه نوردی در تنگه هلت چقدر زمان می برد؟

بین 4 تا 5 ساعت در نظر بگیرید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc