https://gateway.trip.ir/api/

پارک هفت حوض مشهد طبیعتی بکر و ناشناخته در همسایگی مشهد

به روز رسانی: 15 بهمن ، 1402 جاذبه های گردشگری

پارک هفت حوض مشهد طبیعتی بکر و ناشناخته در همسایگی مشهد

پارک هفت حوض مشهد یکی از زیباترین  پارک‌های مشهد و از جاذبه‌های طبیعی و بکر این شهر بزرگ است که زیبایی، آرامش و سکوت آن گردشگران زیادی را شیفته خود کرده است. اما راز وجود این حوضچه‌ها در هفت حوض مشهد چیست؟ با تریپ همراه باشید.

آشنایی با پارک هفت حوض مشهد

در دل کوه‌های خلج مشهد و در میان سنگ‌های صیقلی بستر رودخانه طرق ۷ حوضچه طبیعی زیبا شکل گرفته‌اند که دارای مساحت‌های مختلفی هستند و در شرایط جوی مناسب گردشگران به شنا و آب‌تنی در این حوضچه‌ها می‌پردازند. وجود این هفت حوضچه زیبا که بعضی از آن‌ها به اندازه یک استخر کوچک وسعت دارند در میان طبیعتی سرسبز باعث شده است که به آن منطقه پارک هفت حوض گفته شود. وسعت منطقه گردشگری هفت حوض در مشهد حدود ۵۷۰ هکتار می‌باشد.

از آنجایی که پارک هفت حوض مشهد بین عموم مردم حتی خود مشهدی‌ها هم شناخته شده نمی‌باشد، جزو مناطق بکر شهر مشهد می‌باشد، جز صدای آرامش‌بخش آب در پیش زمینه، سکوتی بی‌نظیر در منطقه حاکم است. در فصل بهار و با رویش گل‌های شقایق این منطقه به قدری دیدنی می‌شود که شما را متحیر خواهد کرد. پارک هفت حوض مشهد در احاطه کوه‌های خلج مشهد قرار دارد لذا گردشگران زیادی بعد از بازدید از این جاذبه زیبا به کوهنوردی در این کوه‌ها می‌پردازند.

پارک هفت حوض مشهد

پارک هفت حوض مشهد

پارک‌ هفت حوض مشهد را با نام‌های هفت حوض مشهد و دره هفت حوض نیز می‌شناسند. هرچند برای رسیدن به هفت حوضچه این منطقه بزرگ و زیبا باید مسیری نسبتا طولانی را پیاده‌روی کنید ولی زیبایی حوضچه‌ها ارزش این همه انرژی و وقت را دارد. وقتی به این هفت حوضچه زیبا برسید خواهید دید که آب پس از عبور ازین حوضچه‌ها به حوضی بزرگ‌تر ‌ریخته و سپس به سمت رودخانه و در نهایت سد طرق مسیرش را ادامه می‌دهد.

آدرس پارک هفت حوض مشهد کجاست؟

پارک هفت حوض مشهد در 7 کیلومتری جنوب شرق مشهد و میان کوه‌های خلج در استان خراسان رضوی واقع شده است.

تاریخچه بوجود آمدن هفت حوض

شاید پس از بازدید از حوضچه‌های پارک هفت حوض مشهد این سوال برایتان ایجاد شود که دلیل تشکیل این حوضچه‌های زیبا چیست؟ ما در ادامه به سوالتان جواب خواهیم داد.

از آنجاییکه رودهای این منطقه از جمله معروفترین جاهای دیدنی مشهد هستند که قدمتی طولانی دارند و آب شاید حدود هزاران سال است که در این رودها در جریان باشد، این حوضچه‌ها به علت فرسایش بوسیله آب ایجاد شده اند. جریان داشتن آب به مدت طولانی و ریزش آن از حوضچه‌ای به حوضچه دیگر باعث شده است تا آب بتواند این حوضچه‌های طبیعی زیبا را بوجود آورد. در این میان جنس سنگ‌های این منطقه که از جنس آهک بوده و بسیار نرم هستند و همچنین باران‌های اسیدی و فرسایش شیمیایی سنگ‌ها در بستر یکی از شاخه های رودخانه طرق به سمت بنالود، به آب در بوجود آوردن این حوضچه‌های طبیعی کمک کرده است. تمام آن عوامل باعث شده است تا در طول سالیان دراز این فرسایش تا حدی پیش رود که وسعت برخی از حوضچه‌ها عملا به اندازه یک استخر کوچک شود و یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه را پدید آورد.

عکس هفت حوض مشهد

عکس هفت حوض مشهد

تفریح در پارک هفت حوض مشهد

طبیعت‌گردی، پیاده روی و گشت‌وگذار در طبیعت از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفریحاتی هستند که می‌توانید در بوستان هفت حوض مشهد انجام دهید. یادتان نرود در بازدید خود حتما دوربین عکاسی خود را همراهتان ببرید چراکه مناظر این پارک به قدری زیبا هستند که از گرفنت عکس‌های مختلف خسته نخواهید شد. دره هفت حوض همچنین دارای جاذبه‌های دیگری نیز هست. جاهای دیدنی هفت حوض شامل چشمه های پارک، تنوره و کتیبه خلج می‌باشد که در پیاده‌روی و گشت و گذار خود در پارک می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید.

یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه پیست سنگ نوردی و صخره نوردی آن است که فرصت مناسبی را برای علاقه‌مندان به این ورزش هیجان‌انگیز فراهم آورده است. تماشای چشم‌اندازهای زیبای پارک هفت‌حوض از لذت‌های غیرقابل وصفی است که بعد از صعود از این صخره‌ها نصیبتان خواهد شد.

صخره نوردی در پارک هفت حوض مشهد

صخره نوردی در پارک هفت حوض مشهد

کوهنوردی در کوه‌های خلج که دورتا دور پارک هفت حوض مشهد را فرا گرفته اند از دیگر تفریحات قابل انجام در این پارک زیبا می‌باشد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که با توجه به ظرفیت این جاذبه دیدنی در حال حاضر پروژه های متعددی برای این مجموعه در نظر گرفته شده است که تعدادی از آن‌ها در دست احداث هستند. به طبع بعد از اتمام این پروژه‌ها، نام پارک هفت حوض را خیلی بیشتر خواهید شنید.

بهترین زمان بازدید از پارک هفت حوض مشهد

به دلیل موقعیت جغرافیایی شهر مشهد و آب و هوای خشک آن، فصول تابستان و زمستان برای بازدید از این پارک زیبا مناسب نیستند. در بهار از آنجا که گل‌های شقایق شروع به رشد می‌کنند پارک به مراتب زیباتر می‌شود. هرچند در فصل پاییز نیز خنکی هوا و باد مطبوعی که در پارک هفت حوض مشهد می‌وزد تجربه بازدید دل‌نشینی به شما خواهد داد.

گل‌های شقایق در بهار پارک هفت حوض مشهد

گل‌های شقایق در بهار پارک هفت حوض مشهد

امکانات پارک هفت حوض

از آنجایی که پارک هفت حوض مشهد جزو مناطق بکر و خلوت اطراف مشهد می‌باشد، تقریبا هیچ‌گونه امکانات رفاهی همچون پارکینگ، رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی و یا پناهگاه ندارد و فاقد هرگونه تمهیداتی برای حفاظت از سلامت بازدیدکنندگان می‌باشد؛ لذا توجه به دو نکته ضروری است. اول اینکه در بازدید خود از این پارک طبیعی زیبا هر وسیله و هر ماده غذایی که لازم دارید همراه خود ببرید. دوم آنکه حتما تا قبل از تاریک شدن هوا به مشهد برگشته و اصلا شب را در آن منطقه نگذرانید. لازم به ذکر است در این پارک تعدادی آلاچیق تابستانی و زمستانی وجود دارد که می‌توان در آن‌ها پیک نیک کرد.

آلاچیق‌های بوستان هفت حوض مشهد

آلاچیق‌های بوستان هفت حوض مشهد

جاذبه‌های اطراف پارک هفت حوض مشهد

  • رستوران هفت حوض مشهد
  • دریاچه هفت حوض مشهد
  • کوه های خلج
  • قله خلج
  • گردنه خلج
  • قله چینگ کلاغ

هزینه بازدید از پارک طبیعی هفت حوض مشهد

ورودی پارک هفت حوض مشهد رایگان است و برای رفتن به این طبیعت زیبا غیر از تنقلاتی که به همراه می‌برید و هزینه رفت و برگشتتان، لازم نیست هزینه دیگری بپردازید. پس با خرید بلیط هواپیما به مشهد سفر کرده و ازین جاذبه طبیعی زیبا بازدید کنید.

دسترسی به پارک هفت حوض مشهد

بعد از آنکه بلیط هواپیما مشهد خود را خریداری کردید و به مشهد رسیدید، برای دیدن این پارک طبیعی زیبا باید به سمت کوه‌های خلج در جنوب غربی مشهد بروید. بدین صورت که پس از آنکه به شهرک سیدی و جاده خلج رسیدید مسیرتان را در بلوار هفت حوض مشهد تا 3 کیلومتر ادامه دهید. پس از طی این مسافت به یک دوراهی خواهید رسید که باید جاده آسفالت سمت چپ را ادامه دهید تا به ورودی بوستان هفت حوض برسید. در ورودی باید ماشینتان را پارک کنید و حدود ۲ کیلومتر از مسیر را پیاده طی کنید تا به هفت حوض برسید. از آنجاییکه این منطقه سنگفرش نشده است و در مسیرتان تکه‌ سنگ‌های بزرگی قرار دارند بهتر است از همراه کردن سالمندان یا کودکان با خود بپرهیزید. به همراه داشتن کفش مناسب برای طی کردن این مسیر یکی از مهم‌ترین نکاتی ست که باید به آن دقت کنید.

سوالات متداول

پارک هفت حوض مشهد کجاست؟

پارک هفت حوض مشهد در 7 کیلومتری جنوب شرق مشهد و میان کوه‌های خلج در استان خراسان رضوی واقع شده است.

امکانات پارک هفت حوض مشهد چیست؟

پارک هفت حوض مشهد جز چند آلاچیق تابستانی و زمستانی امکانات دیگری ندارد.

هزینه بازدید از پارک هفت حوض مشهد چقدر است؟

ورودی پارک هفت حوض مشهد رایگان است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc