https://gateway.trip.ir/api/

لغو ویزای عراق برای اربعین 1400

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 اخبار گردشگری

لغو ویزای عراق برای اربعین 1400

ویزای عراق برای اربعین

پس از استقبال مسئولین عراقی با لغو ویزا با ایران، در جلسه روز چهارشنبه 19 خرداد مسئولان کشورمان نیز با این امر موافقت کرده و لغو ویزای 45 روزه را برای دارندگان گذرنامه عادی بین دو کشور در ایام اربعین تصویب کردند.

در جلسه ای که هیئت دولت به ریاست رئیس جمهور حسن روحانی در روز چهارشنبه برگزار کردند، با صدور مجوز برقراری مقررات لغو روادید برای دارندگان گذرنامه عادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق موافقت شد. البته هنوز طرف عراقی به صورت رسمی این امر را تصویب نکرده است اما رسانه های عراقی به استناد از همین جلسه مسئولان کشورمان این خبر را نقل کرده اند. به گفته منبعی آگاه دولت عراق نیز از این موضوع استقبال کرده است. 

این خبر البته هنوز به طور کامل به مسئولان ستاد اربعین ابلاغ نشده و آنان از این تصمیم دولت ابراز بی اطلاعی کردند. هرچند کمیته های ستاد اربعین در حال برنامه ریزی برای اعزام زائران هستند اما با توجه به شیوع کرونا و بسته بودن مرزهای زمینی بین ایران و عراق، باید منتظر تصمیم مسؤولان دو کشور برای اربعین ۱۴۰۰ باشیم.

اگر این خبر با موافقت مسئولان عراقی نیز همراه شود و به ستاد اربعین ابلاغ شود، زائران می‌توانند با گذرنامه معتبر در محرم و صفر از مرزهای زمینی و هوایی وارد عراق شوند. البته مرزهای زمینی عراق به دلیل شیوع کرونا بسته است و از اسفند ۹۸ هم هیچ زائری در قالب کاروان حج و زیارت به عتبات سفر نکرده است.

به گزارش تجارت نیوز: مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از عدم وجود برنامه ای رسمی از طرف کشورهای عراق و ایران در راستای سفرهای اربعین و پروازهای آن و ویزای اربعین 1400، سخن گفت. همچنین کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) اعلام کرد که در حال حاضر پیش ثبت نام متقاضیان زیارت کربلای معلی در اربعین حسینی متوقف شده است.

متن اطلاعیه کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاعیه
به اطلاع دوستداران زیارت اربعین حسینی می رساند با توجه به اخباری که در خصوص تصمیم دولت عراق مبنی بر تخصیص سهمیه سی هزار نفری برای جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در مراسم اربعین و صرفا تعیین مرز هوایی برای اعزام و ضرورت لزوم آگاهی از جزییات و شرایط مدنظر کشور عراق و نحوه اعزام مشتاقان به دست ما رسیده، تصمیم بر این شد که ثبت نام فعلا متوقف شود و تا بررسی و تصمیم گیری طرف عراقی در ستاد مرکزی اربعین، در همین حالت باقی بماند. اطلاعات تکمیل کننده نیز به حضور مشتاقان زیارت اربعین حسینی که خود را با بلیط تهران نجف یا بلیط هواپیما مشهد نجف به این شهر متبرک می رسانند، اعلام خواهد شد.

ثبت نام اربعین ۱۴۰۰

قبل از آن نیز کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) از آغاز پیش ثبت نام متقاضیان زیارت کربلای معلی در اربعین حسینی خبر داده بود اما فعلا برنامه ای برای پروازهای اربعین نداریم. اربعین حسینی در سال 1400 در روز 5 مهرماه می باشد و در این روز هر ساله عاشقان امام حسین (ع) از مرزهای زمینی و هوایی با پای پیاده یا اتوبوس، قطار و هواپیما، خود را به نجف و سپس کربلای معلی می رساندند. ولی در سال 1400 نیز مثل سال 1399، کرونا باعث شده تا این سفر پر شور و حال و عاشقانه با مشکلات و نگرانی هایی همراه شود.
حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در این خصوص بیان کرد که تا به الان از طرف دو کشور تصمیمی به منظور برگزاری یا عدم برگزاری مراسم اربعین گرفته نشده و به صورت رسمی درباره این موضوع به ما اطلاعی داده نشده است.
او همچنین گفت شرکت های هواپیمایی منتظر تصمیم گیری مسئولان دو کشور در رابطه با این موضوع هستند. اگر برنامه ای به جهت برگزاری مراسم اربعین در شرایط فعلی کرونا باشد، برنامه‌ریزی ها برای پروازهای اربعین هم از طرف شرکت های هواپیمایی انجام شده و به اطلاع زائران می رسد. مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های هواپیمایی داخلی تابع تصمیمات و پروتکل های بهداشتی می باشند و هر تصمیمی در این زمینه اتخاذ شود، اجرایی می کنیم.
البته بهتر است بدانید که خبرهایی مبنی بر برگزاری محدود مراسم اربعین حسینی از سمت مقامات عراقی نشر پیدا کرده و گویای این است که حدود ۳۰ هزار زائر ایرانی با شرایط خاص مجوز ورود هوایی به عراق را دارند که تزریق دو دوز کامل واکسن کرونا، یکی از این شروط بوده است. در این شرایط تقاضای افرادی پذیرفته خواهد شد که دوز دوم را دریافت کرده باشند. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که امکان تغییر تصمیمات گرفته شده در روزهای آینده، وجود دارد.

نجف

مداحی اربعین ۱۴۰۰ در نجف اشرف

نکاتی که برای ثبت نام و سفر اربعین 1400 باید رعایت کنید

در صورت موافقت ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و ابلاغ ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) اقدام به پیش ثبت نام نمایید. این پیش ثبت نام از کسانی پذیرفته است که دارای شرایط و دستورالعمل های بهداشتی و صرفا افرادی که فاقد بیماری های زمینه ای بوده و دو دُز واکسن کرونا را تا تاریخ تعیین شده دریافت کرده باشند. ثبت نام از طریق سامانه سماح به آدرس Samah.haj.ir انجام می پذیرد. در نظر داشته باشید که پیش ثبت نام به منزله انجام قطعی سفر اربعین نخواهد بود و انجام سفر مشروط به موافقت دولت عراق و شرایط اعلامی از طرف آن کشور می باشد.

به هنگام پیش ثبت نام اربعین موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • استعلام های لازم وضعیت سلامت متقاضیان (بیماری های زمینه ای و ...) و اخذ تایید تزریق هر دو دُز واکسن کرونا از وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
  • ارائه نتیجه آزمایش منفی PCR به مدت ۷۲ ساعت قبل از اعزام الزامی می باشد.
  • ثبت‌نام قطعی بعد از موافقت رسمی دولت عراق انجام می شود.
  • برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی، پیش ثبت نام فقط به صورت غیرحضوری انجام می پذیرد.
  • بعد از انجام مراحل فوق، اسامی واجدین شرایط در سامانه سماح و همچنین از طریق ارسال پیامک اطلاع رسانی می شود. در نظر داشته باشید که اعزام افراد فاقد شرایط مقدور نیست.
  • تاکید می کنیم با توجه به بسته بودن مرزها، افراد به هیچ وجه به مرزهای کشور مراجعه نکنند.

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) تاکید کرد با توجه به عدم اعلام موضع رسمی دولت عراق، دریافت مشخصات متقاضیان در مرحله پیش ثبت نام به هیچ وجه به معنای قطعیت در تشرف متقاضیان نبوده و تصمیم گیری در این خصوص منوط به مجوز رسمی دولت عراق و ستاد مرکزی اربعین می باشد.

قیمت بلیط هواپیما کربلا و نجف اشرف در اربعین 1400

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری سقف قیمت بلیط هواپیما‌های اربعین را در بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۵ میلیون تومان اعلام کرد.
محمدحسن ذیبخش همچنین بیان کرد که مجوز صادر شده برای ۱۱ شرکت هواپیمایی ایرانی و ۲ شرکت عراقی به منظور فروش و خرید بلیط هواپیما در روزهای اربعین حسینی برای ۲۰۰ پرواز رفت و ۲۰۰ پرواز برگشت صادر شده و شرکت های عراقی با اینکه محدودیتی برای قیمت بلیط ندارند ولی در فضای رقابتی بعید است که بیش از این مبلغ بتوانند بلیط را به فروش برسانند. او همچنین گفت رعایت این سقف قیمتی برای همه پرواز‌های فرودگاه های بغداد و نجف اشرف در بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر الزامی بوده و فروش بلیط بالاتر از این قیمت تخلف محسوب می شود.

اربعین-1400

هزینه اربعین ۱۴۰۰

برقراری پروازهای به مقصد نجف در اربعین 1400

برای سفر به عراق در اربعین 1400، تنها سفر شخصی و هوایی به نجف اشرف امکان پذیر است و هیچگونه ویزای گروهی صادر نخواهد شد و ویزای عراق برای اربعین 1400 فقط به صورت انفرادی صادر می شود. زائران عزیز نیز می توانند با هواپیما عزم نجف شوند که بر اساس اطلاعیه گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرودگاه های یزد، اصفهان، مشهد، ایلام، ساری، تبریز و کرمان از فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها و دو فرودگاه امام خمینی(ره) و کیش، میزبان پروازهای نجف می باشند. به همین منظور و جهت رفاه حال زائران اربعین استان یزد، ایرلاین کاسپین پروازهای فوق العاده مسیر یزد ــ نجف را برقرار کرده است و طبق آن پروازهای رفت روزهای 17، 18، 19، 22 و 23 مهر و پروازهای برگشت در روزهای 22، 23، 29 و 30 مهر و 1 و 2 آبان طبق برنامه از پیش تعیین شده، با هواپیمای MD83 با ظرفیت 160 مسافر انجام خواهد شد.
در فرودگاه اصفهان هم برنامه ریزی های لازم به منظور انجام 88 پرواز فوق العاده اصفهان ــ نجف ــ اصفهان در ایام اربعین حسینی، انجام شده است. این پروازها به عهده شرکت های هواپیمایی تابان، قشم ایر، کیش ایر، العراقیه و ماهان می باشند و از تاریخ 19 مهر ماه آغاز و تا یک هفته بعد از اربعین ادامه دارند. فرودگاه مشهد هم پروازهای مسیر نجف را در اربعین حسینی افزایش داده و از 15 مهر تا 15 آبان، 141 پرواز رفت و برگشت با ایرلاین های تابان، ماهان، آتا، قشم ایر و العراقیه انجام خواهد شد.
علاوه بر آن در فرودگاه ایلام نیز از 17 مهر تا 4 آبان 72 پرواز رفت و برگشت با شرکت هواپیمایی ایران ایر انجام خواهد شد و در همین تاریخ ها فرودگاه کرمانشاه نیز در صورت تقاضا روزانه 12 پرواز رفت و برگشت را توسط ATR هواپیمای ایران ایر در مسیر نجف برقرار می کند. فرودگاه ساری هم دو پرواز رفت در روزهای 22 و 23 مهرماه به نجف اشرف و 2 پرواز برگشت نیز در روزهای 29 و 30 مهر ماه از نجف به ساری خواهد داشت. همچنین فرودگاه تبریز برای 8 پرواز رفت و برگشت در مسیر نجف در روزهای 22، 23، 28 و 29 مهر ماه برنامه ریزی کرده است که با هواپیمای بوئینگ MD شرکت هواپیمایی آتا انجام می پذیرند. در فرودگاه کرمان هم قرار است شش پرواز رفت و برگشت در روزهای 22، 24 و 26 مهر با ایرلاین ماهان برقرار شود. در این میان فرودگاه کیش هم خود را برای چهار پرواز رفت و برگشت در مسیر نجف آماده خواهد کرد که مسئولیت آن بعهده شرکت هواپیمایی کیش ایر می باشد.

اربعین-1400

اربعین ۱۴۰۰ زمینی

سهمیه ایرانی ها برای اربعین 1400

یک منبع بلندپایه در دفتر نخست وزیر کشور عراق، خبر از هدیه نخست وزیر عراق به ملت ایران داد. او گفت الکاظمی در اقدامی پیش از سفری که به ایران داشت، به جز سهمیه ای که پیش از این کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق برای جمهوری اسلامی ایران تعیین کرده بود، ۳۰ هزار ویزای دیگر هم به ملت ایران تقدیم کرد. او همچنین گفت با توجه به اهمیتی که جمهوری اسلامی ایران برای دولت عراق دارد و علاوه بر آن دوستی و وحدت ناگسستنی ایران و عراق، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، علاوه بر ۳۰ هزار ویزای اختصاص یافته به زائران ایرانی که قبلا اعلام شده بود، ۳۰ هزار ویزای دیگر هم به ملت ایران هدیه داد. پیاده روی اربعین روز دوشنبه به صورت رسمی طی مراسمی از رأس البیشه (جنوبی ترین قسمت منطقه الفاو در استان بصره) با شعار (از دریا تا قتلگاه) آغاز شده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc