https://gateway.trip.ir/api/

مترو مسکو؛ شگفت انگیزترین هنر زیرزمینی دنیا

به روز رسانی: 13 آذر ، 1402 جاذبه های گردشگری

مترو مسکو

یکی از جاذبه‌های معروف گردشگری روسیه، مترو مسکو است. ایستگاههای متروی مسکو ترکیبی از تاریخ معاصر و آفرینش زیبایی است. تجسم مسکو بدون متروی آن ممکن نیست. شهر زیرزمینی مسکو شما را شگفت زده خواهد کرد. اگر برنامه سفر به مسکو را در پیش دارید، این مطلب را بخوانید تا با جذاب‌ترین مکان گردشگری زیرزمینی روسیه و شگفتی‌های آن آشنا شوید.

تاریخچه مترو مسکو

اولین بار پیشنهاد ساخت متروی مسکو سال 1872 توسط یک مهندس روسی به نام واسلی تیتوف مطرح گردید. سازه های اولیه مترو در میدان سرخ سال 1902 شکل گرفت اما مشکلات مالی، انقلاب، جنگ جهانی و مخالف کلیسای ارتدوکس باعث شد تا پیاده سازی مترو سالها طول بکشد. افزایش ناگهانی جمعیت مسکو بعد از انقلاب اکتبر و ترافیک شدید خیابان‌ها، ساخت متروی مسکو را در اولویت قرار داد. شعار ساخت مترو با عنوان «ایجاد قصری برای مردم» آن را فراتر از یک شبکه حمل و نقل به اثری هنری تبدیل کرد.

عملیات اجرایی مترو مسکو از سال 1931 با تکیه بر تجربیات مهندسین مترو لندن آغاز شد. نگرانی از دستیابی بیگانگان به اطلاعات کشور، به این همکاری سریع پایان داد. اولین خط متروی مسکو ماه می 1935 با 13 ایستگاه بین «ساکولنیکی» و «کالتوری پارک» فعالیت خود را آغاز کرد. این ایستگاهها با حرف M قرمز و به اسم کروسکوف فروزنسکی نامگذاری شد. هر ایستگاه با طرح و معماری منحصربفرد، تزیینات تماشایی و فضاسازی زیبا ساخته می شد تا جایی که ایستگاه مایاکوفسکی سال 1939 توانست جایزه جهانی نمایشگاه نیویورک را به دست آورد. بعد از جنگ جهانی دوم ساخت خط 3 و 5 انجام گرفت. اولین حلقه متروی مسکو در همین دوره ساخته شد.  این مترو با اینکه قدیمی ترین مترو جهان نیست ولی یکی از اولین ها در دنیاست. 

پیشینه متروی مسکو مترو مسکو با بیش از 80 سال سابقه

موزه مترو مسکو

مترو مسکو امروز با 400 کیلومتر طول، 16 خط و 269 ایستگاه، از بزرگترین متروهای جهان  محسوب می شود. شما می توانید در ایستگاه متروی اسپورتیوانایا Sportivnaya از موزه مترو دیدن کنید. در این موزه اطلاعات جالبی از تاریخ ساخت، نمایشگاه عکس مراحل پیشرفت مترو، انواع تجهیزات قدیمی مترو و ماکتی از کل مترو مسکو در دسترس همگان است. بازدید از این موزه رایگان است. این ایستگاه نزدیک استادیوم معروف دینامو است. برای اینکه سفر ارزانی به مسکو داشته باشید، بلیط چارتر هواپیما را فراموش نکنید.

درباره سفر به روسیه بیشتر بخوانید:

کاخ کرملین مسکو، شکوه سلطنت روسیه

ویزای روسیه سفر به پهناورترین کشور دنیا

جاهای دیدنی روسیه

ویژگی های مترو مسکو

زمان افتتاح متروی مسکو 2500 کارگر مترو در سالن تئاتر بلشویک پرفرمنس اجرا کردند.

از زمان افتتاح مسکو تنها یک روز مترو کامل بسته شد. 16 اکتبر 1941 که نازیها مسکو را تصرف کردند.

متروی مسکو دارای دو ایستگاه همنام است. در زمان جنگ جهانی دو ایستگاه آرباسکایا و اسمولنسکایا به حالت تعطیل در آمد و مهندسان روس برای بکاراندازی مجدد، ایستگاههایی به همین نام ساختند. اما بعد از جنگ ایستگاههای قدیمی هم بازسازی شد.

درنمای سنگی برخی ایستگاه ها شما ممکن است انواع سنگ های فسیلی، مرجانی و صدفها را ببینید.

در متروی مسکو شما هیچ سطل زباله نخواهید دید. از اوایل دهه 90 برای جلوگیری از حملات تروریستی سطلها جمع آوری شد.

غمگین ترین ایستگاه مترو مسکو مربوط به ایستگاه داستایفسکی است. این ایستگاه به افتخار نویسنده بزرگ روس به رنگهای تیره و خاکستری دارای صحنه هایی از رمان  ابله و جنایات و مکافات است. آپارتمان داستایفسکی در نزدیکی همین ایستگاه قرار دارد.

عمیقترین ایستگاه مترو مسکو 73 متر زیر زمین است. به همین خاط ایستگاه «پارک پوبدی» دارای طولانی ترین پله برقی به طول 126 متر است. کمترین عمق هم به ایستگاه پچاتنیکی متعلق است که 5 متر زیر زمین است.

ایستگاههای مترو مسکو از سال 2014 دارای وای فای رایگان هستند.

آرامترین ایستگاه متروی مسکو، ایستگاه پراژسکایا است چرا که دیوارهای آن دارای سرامیک جذب کننده صدا است.

روزانه 7 میلیون مسافر با متروی مسکو جابجا می شوند. از این لحاظ در رده ششم شلوغترین متروهای جهان قرار دارد.

از زمان جنگ جهانی که مترو مسکو به عنوان پناهگاه مردم استفاده شد، مترو اهمیتی دفاعی پیدا کرد. ایستگاه های بعد از جنگ به گونه ای ساخته شده که حتی در مقابل حملات اتمی و امواج صوتی نیز مقاوم است. این سیستم به عنوان Metro 2 شناخته می شود.

تابلو بیشتر ایستگاههای مترو مسکو به خط روسی نوشته شده است. فقط هنگام برگزاری جام جهانی 2018 در روسیه، صفحه نمایش واگن ها به زبان انگلیسی هم ارایه شد.

در روز افتتاح مترو مسکو 285 هزار نفر مسافر جاجا شدند.

تندیس برنزی 76 قهرمان دوران شوروی در ایستگاه میدان انقلاب مسکو نصب است.

تعداد واگنهای متروی مسکو 5250 واگن است.

طولانیترین خط متروی مسکو، آرابت- پوکروسکایا (خط آبی تیره) به طول 45 کیلومتر است.  کوتاهترین خط خط بوتوسکایا به طول 5 کیلومتر است.

فقط 4 ایستگاه متروی مسکو دارای اسانسور است و در مابقی از پله برقی استفاده شده است.

تنها ایستگاه مترو که دارای چشمه است، ایستگاه ریمسکایا (Rimskaya) است.

مردم محلی دست‌کشیدن به پوزه سگ برنزی ایستگاه پلوشاد روالوتسی را خوش یمن می دانند.

ویژگی های مترو مسکومجسمه سگ برنزی در ایستگاه پلوشاد روالوتسی مترو مسکو

زیباترین ایستگاه های مترو مسکو

اگرچه تمام ایستگاههای مترو مسکو زیبا و جذاب است و نمی‌توان چشم از هیچ‌یک برگرفت؛ اما قطعا در سفری چند روزه فرصت تماشای تمامی آن‌ها در دست نیست. بنابراین در ادامه، لیستی از زیباترین ایستگاه های مترو مسکو را فراهم کرده‌ایم تا در سفر به روسیه بتوانید از آن‌ها دیدن کنید.

ایستگاه مایاکوفسکایا

ایستگاه مایاکوفسکایا به افتخار شاعر پر آوازه روسی ولادیمیر مایاکوفسکی نامگذاری شده است. ایستگاه که در سال 1938 افتتاح شد، ترکیبی از سبک معماری استالینی و آرت دکو اروپایی است. استفاده از انواع سنگ مرمر، نورپردازی باشکوه، سقف های آراسته با تزیینات موزاییکی و سطوح هندسی، فضایی دلنشین و هنری پدید آورده است. این ایستگاه دارای عمیقترین ستونهای زیرزمینی در جهان است. در زمان جنگ 50 هزار نفر در این ایستگاه پنهان بودند. مایاکافسکایا از زیباترین ایستگاههای مترو جهان است.

ایستگاه مترو مایاکوفسکایاایستگاه مایاکوفسکایا؛ از زیباترین ایستگاه های مترو مسکو

ایستگاه کیوسکایا

ایستگاه کیوسکایا (Kiyevskaya) به خاطر همبستگی دو کشور روسیه و اکراین ساخته شد. معماری این کلیسا با آثار هنری بی نظیر و تزیینات موزاییکی زیبا، نمایشی از زندگی در اکراین و سربازان هنگام انقلاب امتبر و جنگ داخلی است. این ایستگاه سال 1954 افتتاح شد. ورودی این ایستگاه توسط معماران فرانسوی و با الهام از متروی پاریس انجام گرفت.

ایستگاه نووسلوبدسکایا

این ایستگاه که به گل سنگی مترو مسکو شهرت دارد به خاطر پنلهای شیشه ای معروف است. در این پنلها از نقوش هندسی طبیعی همراه عناصر هنر سوسیالیستی استفاده شده است.

ایستگاه کومسومولسکایا

از قدیمی ترین و مجلل ترین ایستگاههای مسکو است. نمونه ای کامل از معماری استالینی که دروازه ورود به مسکو است. ستونهای سنگی، چلچراغها و نقوش موزاییکی تصویر زیبایی از تاریخ روسیه را به نمایش می گذارد.

ایستگاه پلوشاد روالوتسی

این ایستگاه که سال 1938 افتتاح شد، نمایش کاملی از هنر سوسیالیستی شامل کشاورزان، کارگران، سربازان و ورزشکاران است. مجسمه های برنزی از قهرمانان انقلاب اکتبر، این فضا را تقویت کرده است. پلوشاد نزدیکترین ایستگاه به میدان سرخ و کرملین است.

قیمت بلیط مترو مسکو

خوشبختانه مترو مسکو جاذبه‌ای دیدنی است که در عین لذت‌بردن، مسافران و گردشگران را نیز در طول شهر جابه‌جا می‌کند. استفاده از مترو و سایر وسایل نقلیۀ عمومی می‌تواند هزینه سفر به روسیه را تا حد زیادی برای شما کاهش دهد. قیمت بلیط مترو در مسکو حدود 62 روبل است. این رقم از 54 روبل آغاز شده و به 71 روبل می‎رسد. البته اگر خانوادگی سفر می‌کنید، نیازی به خرید بلیط برای کودکان زیر 7 سال ندارید.

مترو مسکو؛ هم فال و هم تماشا

حال که با این جاذبۀ دیدنی در روسیه، یعنی مترو مسکو آشنا شدید، می‌توانید در سفر به روسیه از آن دیدن کنید و با عکس‌ها و خاطراتی به‌یادماندنی به شهر خود بازگردید. تور روسیه فرصت مناسبی برای سفر به شهرهای مسکو و سن پترزبورگ است تا با تاریخ طولانی و پرسابقۀ کشور شوراها آشنا شوید و از تماشای موزه‌ها، مساجد، کلیساها و ساختمان‌های قدیمی آن لذت ببرید. اما اگر قبلا به پهناورترین کشور دنیا سفر کرده و از ایستگاه‌های متروی مسکو بازدید داشته‌اید، لطفا از تجربه و حس‌وحال خودتان برای ما بنویسید. خواندن دیده‌ها و شنیده‌های شما می‌تواند برای دیگر گردشگران نیز جذاب و خواندنی باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc