https://gateway.trip.ir/api/

جاهای دیدنی باتومی

به روز رسانی: 09 مرداد ، 1402 جاذبه های گردشگری

جاهای دیدنی باتومی

باتومی شهری در گرجستان و نزدیک به دریای سیاه است که سواحل بسیار زیبایی دارد؛ اما جاهای دیدنی باتومی فقط به سواحل آن ختم نمی‌شود. جاذبه‌های تاریخی، معماری، پارک‌ها و میادین باتومی هرکدام به نوع خود زیبا و تماشایی هستند. اگر اهل سفر هستید، بازدید از باتومی را حتما در برنامه‌های خود قرار دهید. اما پیش از سفر، پیشنهاد می‌کنیم با بهترین جاهای دیدنی باتومی آشنا شوید.

تندیس علی و نینو؛ از زیباترین جاهای دیدنی شهر باتومی

تندیس علی و نینو (Monument Ali and Nino) یکی از مکان های دیدنی باتومی گرجستان است و از نمادهای اصلی این شهر محسوب می‌شود. در این سازه، دو مجسمه هفت متری مرد و زن نمایشی 8 تا 10 دقیقه‌ای را به نمایش می‌گذارند. به طوری که در ابتدا به یکدیگر نزدیک و سپس دور می‌شوند.

برای ساخت مجسمه علی و نینو از شخصیت‌های اصلی رمانی به همین نام، نوشته قربان سعید الهام گرفته شده است. علی، که یک پسر مسلمان اهل آذربایجان است، عاشق دختری مسیحی به نام نینو می‌شود. خانوادۀ آن دو با این وصلت موافق نیستند و مانع این دو عاشق می‌شوند.

به احتمال قوی تصاویر این دو مجسمه را بارها در فضای مجازی دیده‌اید. اما اگر می‌خواهید از نزدیک از این تندیس زیبا بازدید کنید، حتما به بلوار باتومی سری بزنید.

تندیس علی و نینو در باتومی گرجستان

تصویری از تندیس علی و نینو

برج الفبا؛ برجی با ظاهر عجیب و چشم اندازی زیبا

باتومی و برج‌هایش از مشهورترین جاهای دیدنی گرجستان هستند. برج الفبا یا آلفابت (Alphabetic Tower) یکی از خاص‌ترین برج‌های باتومی به شمار می‌رود. این بنای 130 متری که در پارک معجزه واقع شده، ظاهری مارپیچ دارد و ساختار DNA را یادآوری می‌کند. در بین این مارپیچ‌ها، تمامی 33 حرف الفبای زبان گرجی جا داده شده‌ است.

اگر سوار آسانسوری که در وسط برج الفبا تعبیه شده، شوید، به گنبد نقره‌ای و بزرگ آن دسترسی پیدا خواهید کرد. نمای این برج در شب بسیار چشم‌نواز و جذاب است و از تفریحات شبانه باتومی به شمار می‌رود.

موزه هنر آدجارا؛ مکانی جذاب برای گردشگران هنردوست

موزه هنر آدجارا (adjara art museum) ساختمانی 2طبقه در گرجستان است که در لیست جاهای دیدنی باتومی، جایگاه ویژه‌‌ای دارد. در طبقه اول این ساختمان، آثار هنری هنرمندان معاصر گرجستان نمایش داده شده و به نوعی، مرکز برگزاری نمایشگاه‌های موقت باتومی به شمار می‌رود. طبقه دوم این بنا نیز در واقع محل اصلی موزه است و آثاری مانند نقاشی‌ها و مجسمه‌های هنرمندان مشهور گرجی، روس و اروپایی، در این طبقه نگهداری می‌شود. اگر قصد دارید بازدید از موزه هنر آدجارا را در برنامه سفر خود قرار دهید، می‌توانید همه روزه (به جز دوشنبه‌ها) ، بین ساعت 10 صبح تا 6 عصر به خیابان Gorgiladze مراجعه کنید.

برج باتومی؛ بلندترین برج شهر

برج باتومی بلندترین ساختمان این شهر است که در لیست اماکن دیدنی باتومی گرجستان جایگاه خاصی دارد. برج باتومی، به دلیل ارتفاع 200 متری، معماری پیچیده و چرخ‌وفلکی که در دل آن قرار گرفته، به شهرت رسیده است. این برج که ظاهری شبیه به ساختمان امپایر استیت منهتن دارد، یک هتل 5 ستاره لوکس با 75 اتاق را در خود جای داده است. در سفر به باتومی حتما از این برج منحصربه‌فرد نیز دیدن کنید.

برج باتومی در گرجستان

عکسی از برج باتومی گرجستان

چاچا؛ برج ساعت باتومی

یکی دیگر از جاهای دیدنی باتومی، برج ساعت چاچا است که در سال 2012 در مجاورت دریای سیاه ساخته شد. این برج 25 متر طول دارد و سازنده آن یک معمار فرانسوی است. در طراحی چاچا از ترکیب معماری نئوکلاسیک و عثمانی استفاده شده و نام آن از یک نوشیدنی گرجی بسیار قوی وام گرفته است.

اطراف برج چاچا را چهار حوض و آبنما احاطه کرده‌اند. نکته جالب در رابطه با این سازه، این است که در ساعاتی از روز به جای آب، نوشیدنی، چاچا (نوعی نوشیدنی گرجی) از فواره‌ها جاری می‌شود.

میدان پیازا؛ مکانی مناسب برای تفریحات شبانه باتومی

پیازا (Piazza Square)، یکی از زیباترین میدان‌های باتومی و از جاهای دیدنی گرجستان است که به پاتوق شبانه مردم و گردشگران تبدیل شده است. ساختمانی با همین نام نیز در وسط میدان قرار گرفته که معماری آن کاملا مشابه بناهای ایتالیایی است. رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های این ساختمان، طرفداران بسیاری دارد.

یکی از تفریحات شبانه باتومی، تجمع در میدان پیازا و تماشای موسیقی زنده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این میدان، میزبان کنسرت بسیاری از هنرمندان مشهور بوده است.

میدان پیازا در باتومی گرجستان

تصویری از میدان پیازا در باتومی گرجستان

میدان اروپا؛ معروف ترین میدان شهر باتومی

اکنون نوبت به معرفی یکی دیگر از میدان‌های مشهور باتومی رسیده است. میدان اروپا (Europe Square) با ساختمان‌های بزرگ و کوچک قدیمی و جدید احاطه شده و فضایی جذاب را رقم زده است. برخی از این ساختمان‌ها با ظاهر عجیب و غریب خود، توجه هر رهگذری را جلب می‌کنند. مجسمه مدیا که در مرکز میدان اروپا قرار دارد، نماد ارتباط گذشته باتومی با اروپا و از مشهورترین تندیس‌های باتومی است.

اگر در سفر به باتومی هوس پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا رستوران‌گردی کردید، حتما به این میدان سر بزنید. مطمئن باشید که از گشت‌وگذار در میدان اروپا خسته نخواهید شد.

بلوار باتومی؛ بهترین مکان برای تماشای شهر

نه فقط میدان‌های باتومی، بلکه بلوار آن نیز بسیار زیبا است و بازدید از آن در هر ساعتی از شبانه‌روز، جذابیت فوق‌العاده‎ای دارد. به همین دلیل می‌توانید در کنار تفریحات روزانه، بازدید از این بلوار زیبا را به عنوان تفریحات شبانه باتومی نیز به شمار آورید. بلوار اصلی باتومی، یکی از جاهای دیدنی گرجستان است که در امتداد دریای سیاه کشیده شده و دو بخش قدیمی و جدید را شامل می‌شود. اگر به جاذبه های تاریخی علاقه دارید، باید بدانید که بخش قدیمی بلوار در سال 1881 ساخته شده و جزئی از آثار باستانی این شهر محسوب می‌شود.

شما می‌توانید در این بلوار به قایق‌سواری و تفریحات آبی بپردازید و یا سوار بر چرخ‌وفلک بزرگ آن، باتومی را از چشم‌انداز متفاوتی ببینید. همچنین مرکزی به نام Butomvelo در شمال بلوار قرار دارد که می‌توانید از آن دوچرخه کرایه کرده و رکاب‌زنان به تماشای شهر مشغول شوید. البته فراموش نکنید که ورود به هر منطقه‌ای قوانین خاص خود را دارد.

تله کابین آرگو؛ چشم‌اندازی فوق‌العاده بر فراز کوه آنورا

تله کابین آرگو (Argo Cable Car) بر فراز کوه‌های آنورا، یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر باتومی در گرجستان است. این تله کابین حدود 250 متر از سطح دریا فاصله دارد و چشم‌اندازی بی‌نظیر از دریای سیاه و کوه‌های اطراف را پیش چشم بیننده قرار می دهد. رستوران‌ها،‌ کافه‌ها و فروشگاه‌هایی که در این مجموعه تفریحی قرار گرفته‌اند، جذابیت آرگو را دوچندان کرده‌اند. در سفر به باتومی، حتما به این مجموعه تفریحی مراجعه کنید.

تله کابین آرگو در باتومی گرجستان

تصویری از تله کابین آرگو گرجستان

کلیسای جامع مادر مقدس؛ یکی از جاذبه های مذهبی باتومی

کلیسای جامع مادر مقدس (Holy Mother Virgins Nativity Cathedral) از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی باتومی محسوب می‌شود. اگرچه این کلیسا در فاصله سال‌های 1898 تا 1903 برای کاتولیک‌های رومی ساخته شد، اما در حال حاضر پس از گذشت بیش از یک قرن، ظاهری شبیه به کلیساهای ارتودوکسی پیدا کرده است.

در بنای این کلیسا که به کلیسای مریم مقدس نیز شهرت دارد، دو برج دوقلو، دو مجسمه از پیامبران و شیشه‌های رنگارنگ زیبا به چشم می‌خورند. دیوارها و سقف کلیسا نیز با استفاده از نقاشی پوشیده شده‌اند. اگر به اماکن تاریخی علاقه دارید، حتما از کلیسای جامع مادر مقدس دیدن کنید.

صومعه اسکالتا؛ مکانی تاریخی بر فراز کوه

صومعه اسکالتا، یکی دیگر از اماکن دیدنی باتومی گرجستان است که بر فراز کوهی قرار گرفته و آب‌وهوای فوق‌العاده‌ای دارد. بهترین زمان سفر به باتومی و بازدید از این صومعه، تابستان‌های گرم و آفتابی است.

اطلاعات دقیقی از زمان ساخت صومعه اسکالتا در دسترس نیست؛ اما طبق پژوهش‌های انجام شده، قدمت این کلیسا به قرن سیزدهم برمی‌گردد. تزئینات و نقاشی‌های برجسته‌ای که در قرن 14 و 15 روی دیوارهای کلیسای صومعه اسکالتا نقش بسته‌اند، اوج هنر نقاشان و معماران آن دوره را به نمایش می‌گذارد. هر ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از این صومعه به گرجستان سفر می‌کنند. اگر شما هم از علاقه‌مندان به هنر و معماری هستید، صومعه اسکالتا را فراموش نکنید.

صومعه اسکالتا در باتومی گرجستان

عکسی از صومعه اسکالتا در باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی؛ بهشت دوست داران گل و گیاه

باغ گیاه شناسی باتومی (Botanical Garden) در فاصله 10 کیلومتری شمال بندر باتومی قرار گرفته است. این باغ حدود 110 هکتار وسعت دارد و بیش از 5000 گونه گیاهی را در خود جای داده است. گل‌های رز باغ گیاهی‌شناسی بسیار مشهور هستند؛ زیرا 1200 نوع گل رز در این باغ پرورش داده می‌شود. یعنی هر رزی که بخواهید را در این باغ پیدا خواهید کرد.

باغ گیاه شناسی باتومی، بهشت دوست‌داران گل و گیاه است. بخش‌های اصلی این باغ شامل باغ رز، باغ مگنولیا، تپه نرگس، باغ گیاهان گرمسیری، موزه بنسای، باغ شکوفه، استخر و باغ ژاپنی، مجموعه نیلوفر آبی و باغ ارکیده می‌شود.

دلفیناریوم؛ مکانی مفرح برای کودکان و بزرگسالان

تاریخ تاسیس پارک دلفیناریوم باتومی (Dolphinarium) به سال 1957 برمی‌گردد؛ اما پس از گذشت مدتی کوتاه، غیرفعال شد. این آکواریوم، که حدود دو دهه هیچ فعالیتی نداشت، در سال 2011 مجددا کار خود را آغاز کرد. در این مکان می‌توانید نمایش دلفین‌های باهوش و دوست‌داشتنی را تماشا کنید و اطلاعات جالبی درباره آن‌ها به دست آورید. اگر همراه فرزندان خود سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما فرزندان خود را به دلفیناریوم ببرید تا نحوه تعامل و دوستی با حیوانات را یاد بگیرند. فقط فراموش نکنید که برای بازدید از دلفیناریوم باتومی، واقع در خیابان روستاولی، باید هزینه ورودی پرداخت کنید.

آکواریوم باتومی؛ دنیای زیر آب دریای سیاه

یکی از زیباترین جاهای دیدنی باتومی، آکواریوم آن است. این مکان، ساختمانی گسترده به مساحت 2.000 متر مربع بوده و نزدیک به ساختمان دلفیناریوم قرار دارد. این آکواریوم در سال 1975 میلادی توسط معماران دانمارکی و با الهام از سنگریزه‌های ساحلی گرجستان طراحی شد. هدف اولیه ساخت این مجموعه، نگهداری از آبزیان و ماهیان کم‌یاب دریاهای سیاه، سرخ، مدیترانه و اقیانوس هند است. اما امروزه به جذاب‌ترین جای دیدنی باتومی تبدیل شده و از شهرت خاصی برخوردار است.

اکواریم باتومی گرجستان

تصویری از آکواریم باتومی در گرجستان

سواحل باتومی؛ مقصد اصلی گردشگران در فصل تابستان

باتومی یک شهر ساحلی است و سواحل بسیار زیبایی دارد. گردشگرانی که در تابستان به این شهر سفر می‌کنند، در درجه اول به سراغ سواحل باتومی می‌روند. در ادامه تعدادی از این سواحل جذاب را به شما معرفی می‌کنیم.

  • ساحل اورکی: این ساحل در 50 کیلومتری باتومی در روستای اورکی واقع شده و به دلیل شن‌های مغناطیسی‌اش به شهرت رسیده است. به اعتقاد برخی از افراد، این شن‌ها خاصیت درمانی دارند و امراض قلبی را بهبود می‌بخشند. تفریحات آبی متنوعی در ساحل اورکی در دسترس هستند.
  • ساحل سیتی: یکی دیگر از جاهای دیدنی باتومی، ساحل سیتی است که در وسط شهر باتومی قرار گفته و طولی برابر با 70 کیلومتر دارد. مواد معدنی موجود در ساحل سیتی خواص درمانی دارند و در ماساژدرمانی از آن‌ها استفاده می‌شود. چشم‌انداز درخت‌های نخل، برج الفبا و آب زلال دریای سیاه،‌ جذابیت این ساحل را دوچندان کرده‌اند. کافه‌ها و رستوران‌های اطراف ساحلی سیتی بهترین غذاها و نوشیدنی‌ها را به شما عرضه می‌کنند.
  • ساحل گونیو: یکی از سواحل بکر باتومی که در مرز گرجستان و ترکیه واقع شده است. شاید امکانات این ساحل در مقایسه با دیگر سواحل باتومی محدود باشد؛ اما چشم‌انداز آن شگفت‌انگیز است. قلعه گونیو در چند قدمی ساحل قرار دارد و شما می‌توانید شب را در خانه‌های روستایی اطراف ساحل گونیو سپری کنید.
  • ساحل کواریاتی: دنج‌ترین ساحل باتومی، در فاصله 15 کیلومتری این شهر قرار گرفته است. غواصی در آب‌های عمیق این ساحل طرفداران بسیاری دارد. برای چند ساعتی در کافه‌های کواریاتی بنشینید و از منظره لذت ببرید.

سواحل باتومی در تابستان بسیار شلوغ و پرازدحام هستند؛ زیرا چشم‌انداز زیبایی دارند و تفریحات متعددی را در اختیار مردم و گردشگران قرار می‌دهند. اگر قصد رزرو تور باتومی را دارید، می‌توانید با آژانس گردشگری تریپ همراه شوید و از تفریح در سواحل آن لذت ببرید.

دریاچه نوریگلی (Nurigeli lake) یکی دیگر از جاذبه های گردشگری باتومی است که در فاصله 130 متری از دریای سیاه قرار دارد و به واسطه یک کانال، به این دریا وصل می‌شود. عمق این دریاچه کمتر از 10 متر است و ماهی‌های بسیاری در آن زندگی می‌کنند. همین موضوع، این دریاچه را به مکانی جذاب برای ماهیگیران تبدیل کرده است.

در این دریاچه می‌توانید به همراه خانواده خود، به تفریحاتی مانند دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری بپردازید و یا از تماشای باغ وحش و پارک زیبای آن لذت ببرید.

دریاچه نوریگلی باتومی گرجستان

تصویری از دریاچه نوریگلی در باتومی گرجستان

آبشار ماخونتستی؛ یکی از بکرترین جاهای دیدنی باتومی

یکی دیگر از جاهای دیدنی باتومی، آبشار ماخونتستی (Makhuntseti Waterfall) در فاصله 30 کیلومتری از مرکز شهر است. این آبشار در روستایی به همین نام واقع شده و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. برای دسترسی به ماخونتستی کافی است سوار مینی‌بوس‌های شهری شوید و یک مسافت 30 دقیقه‌ای را طی کنید.

این آبشار از فاصله 20 متری روی صخره‌ها روان می‌شود و منظره خارق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند. گردشگران در فصل تابستان در این مکان شنا می‌کنند و از گردش در روستا لذت می‌برند. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت هستید، در سفر به باتومی، بازدید از این آبشار را فراموش نکنید.

هتل رادیسون بلو باتومی؛ هتلی خاص با معماری ایتالیایی

شاید برایتان عجیب باشد که هتل‌های گرجستان را جزء مراکز دیدنی باتومی گرجستان به شمار آوریم؛ اما هتل رادیسون بلو، هتلی خاص است که توسط میهمانان ایتالیایی طراحی شده است. این هتل در نزدیکی دریای سیاه واقع شده و برخی از اتاق‌های آن، چشم‌اندازی به ساحل زیبای باتومی دارند. همچنین ظاهر زیبا و نمای تمام‌شیشه‌ای هتل رادیسون، آن را به جاذبه‌ای گردشگری برای مسافران باتومی تبدیل کرده است. برای رزرو این هتل و سایر اقامتگاه‌های این شهر، می‌توانید از طریق صفحه رزرو هتل باتومی اقدام کنید.

بازارها و مراکز خرید باتومی

کاری که در ابتدای هر سفری باید انجام شود، آشنایی با قوانین مقصد است. پیش از سفر به باتومی نیز بهتر است ابتدا از شرایط و قوانین سفر به گرجستان اطلاع پیدا کنید. اما در انتهای سفر چه؟ مطمئنا نمی‌توان خرید سوغاتی را فراموش کرد!

مراکز خرید هر شهر نه‌تنها عاشقان خرید را به خود جلب می‌کنند، بلکه از جاذبه‌های گردشگری آن شهر محسوب شده و گزینه خوبی برای آشنایی با فرهنگ اقشار مختلف آن هستند. بر همین اساس، یکی از جاهای دیدنی باتومی بازارهای آن است. برخی از مشهورترین و مهم‌ترین مراکز خرید این شهر عبارتند از:

  • هوپا بازار باتومی
  • باتومی مال
  • مرکز خرید باتومی پلازا
  • باتومی بازار
  • مرکز خرید مترو سیتی

در این مراکز خرید مدرن و بازارهای سنتی می‌توانید انواع مایحتاج ضروری و غیرضروری خود را پیدا کنید و برای عزیزانتان سوغاتی بخرید. بهترین سوغات باتومی شامل اکسسوری‌های دست‌ساز، شال‌های پشمی، ادویه، زیورآلات و رومیزی‌های سنتی است.

مراکز خرید باتومی گرجستان

تصویری از یک مرکز خرید در باتومی

آیا تا به حال به باتومی سفر کرده‌اید؟

در این مقاله به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی باتومی پرداختیم که از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری در گرجستان هستند و طرفداران بسیاری دارند. بازدید از اغلب این اماکن رایگان است یا نیاز به هزینه چندانی ندارد. در حقیقت سفر به باتومی و بازدید از جاذبه‌های آن، یک سفر مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید پیش از سفر هزینه‌های خود را تخمین بزنید، می‌توانید مقاله هزینه سفر به باتومی را مطالعه کنید.

اگر هنوز برای تابستان خود برنامه‌ریزی نکرده‌اید و به یک سفر ارزان قیمت، آرامش‌بخش و جذاب نیاز دارید، می‌توانید با رزرو تور و یا خرید بلیط باتومی خود را به سفری دوست‌داشتنی و آرامش‌بخش مهمان کنید. کلیه تورهای داخلی و خارجی آژانس گردشگری تریپ با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت به مشتریان عرضه می‌شوند. در انتها نیز درخواست داریم در صورتی که تجربه سفر به شهر تماشایی باتومی را داشته‌اید، لطفا نظر خود را با ما و خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. بهترین جاهای دیدنی باتومی گرجستان کجاست؟

بنای عشق، برج الفبا، بلوار باتومی، میدان پیازا، موزه هنر آدجارا، آکواریوم باتومی، دلفیناریوم، باغ گیاه‌‌شناسی و ... از بهترین مکان های دیدنی باتومی گرجستان محسوب می‌شوند.

2. قوانین سفر به باتومی چیست؟

باتومی شهری در گرجستان است که در ساحل جنوب غربی آن قرار دارد. بنابراین قوانین سفر به گرجستان برای سفر به این شهر نیز صدق می‌کند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc