https://gateway.trip.ir/api/

هانامی «جشن شکوفه های گیلاس» در ژاپن + عکس

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

هانامی جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن

جشن شکوفه های گیلاس (Cherry Blossom Festival) در ژاپن یکی از زیباترین و مشهورترین رویدادهای این کشور است. هر ساله میلیون ها نفر به ژاپن می آیند تا شاهد زیبایی خیره کننده شکوفه های گیلاس باشند. این جشن نمادی از تأمل و قدردانی از زیبایی های طبیعت است. هانامی (Hanami) نام ژاپنی این جشن چند صد ساله و تاریخی است. با ما همراه باشید تا در این مقاله جرئیات بیشتری از جشن شکوفه های صورتی گیلاس در ژاپن بدانید.

شکوفه های گیلاس در ژاپن

جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن

هانامی چیست؟

جشنواره شکوفه های گیلاس یا هانامی یک سنت چند صد ساله در ژاپن است. از قرن هشتم، زمانی که امپراتور ساگا اعلام کرد که درختان شکوفه های گیلاس باید در اطراف کاخ امپراتوری کاشته شود، این رویداد در ژاپن جشن گرفته می شود. از آن زمان تاکنون، این جشن به یک جشن ملی و بخش مهمی از فرهنگ ژاپن تبدیل شده است. هانامی در لغت به معنای دیدن گل یا گل دیدن است.

شکوفه گیلاس نماد چیست؟

درخت گیلاس یا به قول ژاپنی ها درخت ساکورا یکی از درختان بومی ژاپن است. ژاپنی ها ارادت خاصی به شکوفه گیلاس دارند و هرساله در فصل بهار شکوفا شدن آنها را جشن می گیرند. ژاپنی ها شکوفه گیلاس را نماد عمر گذرا و غنیمت شمردن فرصت ها می دانند. اهمیت زمان حال و لذت بردن از فرصت ها از آموزه های بودا سرچشمه می گیرد. همچنین این گل ها مظهر امید و زندگی هستند و تولد دوباره را به خاطر متبادر می کنند. 

جشن شکوفه های گیلاس چه زمانی است؟

این جشنواره معمولاً در آغاز فصل بهار همزمان با اواخر ماه مارس یا اوایل آوریل برگزار می شود؛ زمانی که درختان گیلاس شکوفه می دهند و شهر به رنگ صورتی درمی‌آید. در این جشن بهاری مردم برای تماشای شکوفه های سفید و صورتی زیبایی جمع می شوند که درختان را پوشانده است. منظره این شکوفه ها به قدری زیبا است که به نمادی از فرهنگ و میراث ژاپن تبدیل شده است. مردم همچنین در فعالیت های سنتی مانند پیک نیک زیر درختان گیلاس، صرف نوشیدنی و نوشتن اشعار هایکو در مورد تجربه های شخصی خود شرکت می کنند.

جشن شکوفه های گیلاس یا هانامی بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ ژاپن نیز به حساب می‌آید. این جشنواره نماد تجدید و امید به آینده ای بهتر و همچنین یادآور رویدادهای گذشته مانند جنگ ها یا بلایای طبیعی است که در طول زمان ژاپن را تحت تاثیر خود قرار داده است. همچنین هانامی زمانی است برای ادای احترام به کسانی که از دنیا رفته اند. مردم ژاپن با خواندن دعا برای رفتگان در زیر درختان گیلاس از آنها یاد می کنند.

جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن چگونه برگزار می شود؟

این جشنواره با یک مراسم افتتاحیه سنتی آغاز می‌شود که در آن مردم گرد هم می‌آیند تا شاهد انجام یک مراسم آئینی توسط یک کشیش شینتو در جوار درختان گیلاس باشند. این آیین آغاز جشنواره است و به منظور به ارمغان آوردن خوشبختی و سعادت برای کسانی انجام می شود که در هانامی شرکت می کنند. علاوه بر تماشای شکوفه‌های گیلاس، بسیاری از فعالیت‌های دیگر مانند آتش‌بازی، رژه، اجرای موسیقی، برپایی غرفه‌های غذا و خوراکی نیز در این زمان انجام می‌شود. مردم از سراسر ژاپن برای شرکت در این جشن‌ها می‌آیند و همین این جشن را به یکی از محبوب‌ترین جشنواره‌ها در ژاپن تبدیل می‌کند.

یکی از محبوب ترین فعالیت ها در طول جشنواره شکوفه های گیلاس هانامی یا «گل دیدن» است. هانامی شامل جمع شدن با دوستان یا خانواده زیر یک درخت گیلاس برای تحسین زیبایی آن و در عین حال لذت بردن از غذا و نوشیدنی است. مهمانی های هانامی اغلب در شب برگزار می شود؛ زمانی که فانوس ها در اطراف درختان روشن می شوند تا منظره‌ای بی بدیل و جادویی را ایجاد کنند.

یکی دیگر از فعالیت های محبوب در جشن بهاری شکوفه های گیلاس، پرواز بادبادک ها است. بادبادک‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف، از طرح‌های سنتی ژاپنی گرفته تا طرح های خلاقانه مدرن یا استفاده از کاغذ یا مواد پلاستیکی ساخته می شوند. مردم با هم در پارک ها یا زمین های باز بادبادک ها را به پرواز در می آورند و در عین حال زیبایی طبیعت اطراف خود را تحسین می کنند. مسابقات بادبادک‌بازی نیز در این زمان برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان برای دریافت جوایزی مانند هدایای نقدی و غیرنقدی به رقابت می‌پردازند.

جشن شکوفه های گیلاس

پیک نیک مردم ژاپن در جشن شکوفه های گیلاس

علاوه بر این فعالیت‌ها، رویدادهای فرهنگی زیادی نیز در این مدت برگزار می‌شود؛ مانند اجرای فستیوال های موسیقی، اجرای مراسم رقص سنتی، نمایشگاه‌های هنری، سخنرانی در مورد فرهنگ ژاپن و غیره. این رویدادها فرصتی را برای مردم فراهم می کند تا در عین حال راجع به تاریخ و فرهنگ غنی ژاپن نیز بیشتر بیاموزند.

جشنواره شکوفه های گیلاس با مراسم سنتی دیگری به نام «کاسوگا ماتسوری» به پایان می رسد که شامل روشن کردن هزاران فانوس در اطراف زیارتگاه هایی در سراسر ژاپن است؛ این کار به منظور دفع ارواح شیطانی و به ارمغان آوردن موفقیت برای سال جدید انجام می شود. این رویداد نشان دهنده پایان جشنواره شکوفه های گیلاس است، اما در عین حال یادآوری می کند که زندگی ارزشمند است و باید هر روز از آن را با شادی و سپاسگزاری جشن گرفت.

برای کسانی که در این مدت نمی توانند به ژاپن بروند، راه های زیادی برای تجربه این جشن به صورت آنلاین و از راه دور وجود دارد؛ مانند تماشای پخش زنده آنلاین یا تماشای عکس های گرفته شده توسط آنهایی که قبل از شما در این رویداد شرکت کرده اند.

آداب حضور در جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن

قبل از برگزاری هانامی، ابتدا باید بررسی کنید که پارک مورد نظر شما اجازه پیک نیک را می دهد یا خیر. این را می توان در وب سایت پارک یا روی تابلوهای خود پارک چک کرد. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید نوشیدن مشروبات الکلی در بسیاری از پارک های ژاپن آزاد نیست.

  • جای خود را از قبل رزرو کنید

همه جای ژاپن در اوایل بهار، به‌ویژه پارک‌های شهرهای بزرگ مانند توکیو، با شروع فصل هانامی به سرعت شلوغ خواهد شد. همه عاشق تماشای شکوفه های گیلاس هستند و خودشان را به ژاپن می رسانند! بنابراین برای تضمین جایگاه خود برای مهمانی هانامی خود، بهتر است خیلی زود به آنجا بروید و یک جا با یک برگه رزرو کنید؛ برای رعایت ادب، بهتر است کسی با آن برگه بماند تا همه افراد گروه به آنجا برسند. متأسفانه راه دیگری برای رزرو مکان وجود ندارد.

  • کفش هایتان را در بیاورید

زیرانداز پیک نیک درست مانند یک خانه ژاپنی است؛ همانطور که قبل از ورود به خانه در می زنید و کفش هایتان را در می آورید، هنگام نشستن روی زیرانداز هم همین کار را بیاد انجام دهید. خب ممکن است دری وجود نداشته باشد، اما باید حتما کفش های خود را در بیاورید. شاید برای شما مهم نباشد که روی پتوی پیک نیک خود چه می کنید، اما وقتی با دوستان، همکاران یا حتی خانواده خودتان هستید، باید این قانون ژاپنی را به خاطر بسپارید و کفش های خود را در لبه پتو بگذارید.

  • زباله هایتان را جمع کنید

باید به خاطر داشته باشید که در هانامی برخلاف سایر جشنواره های موسیقی در فضای باز واقعا ضروری است که زباله های خود را همراهتان ببرید یا در نزدیکی خود یک سطل زباله پیدا کنید. در ژاپن احترام به امکانات و مناطق عمومی بسیار ضروری است.

  • به درختان ساکورا احترام بگذارید

به جای بالا رفتن از درختان یا شکستن شاخه ها، به تماشای شکوفه های گیلاس بنشینید. شاید دلتان بخواهد یک شاخه از شکوفه های ساکورا را با خود به خانه ببرید، اما در این صورت به درخت صدمه می رسانید و حتی ممکن است آن را در معرض آسیب آفات و بیماری ها قرار دهید. کافی است در حالی که زیر شاخه های شکوفه های صورتی نشسته اید، زیبایی درختان ساکورا را تحسین کنید.

سفر به ژاپن برای دیدن شکوفه های گیلاس

جشنواره شکوفه های گیلاس رویدادی است که مردم را از همه اقشار بدون در نظر گرفتن سن و موقعیت اجتماعی گرد هم می آورد. جشن هانامی زمانی است برای یادآوری عظمت طبیعت؛ جشن شکوفه های گیلاس فرصتی است تا همه قدر زیبایی طبیعت را بیشتر بدانند و لحظات ارزشمند زندگی را در حین لذت بردن از همراهی با یکدیگر زیر گلبرگ های صورتی و سفید این درختان زیبا سپری کنند. مهم نیست در این زمان خاص در ژاپن چه فعالیت هایی را برای شرکت در آن انتخاب می کنید، اما یک چیز مسلم است: هر کجا که نگاه کنید با زیبایی بی نظیر شکوفه های صورتی رنگ احاطه خواهید شد! این جشنواره بی نظیر برای همه جذابیت دارد؛ از مناظر خیره کننده درختان شکوفه گیلاس گرفته تا رویدادهای فرهنگی پر جنب و جوشی که در شهرهایی در سراسر ژاپن برگزار می شود. بنابراین اگر فرصتی برای بازدید از ژاپن در طول جشنواره سالانه شکوفه های گیلاس داشتید، این فرصت را از دست ندهید! برای اطلاع از آخرین قیمت بلیط توکیو از سایت تریپ کمک بگیرید.

سوالات متداول

هانامی چیست؟

هانامی یک آیین سنتی چند صد ساله در ژاپن است که در آن مردم شکوفا شدن درختان گیلاس را جشن می گیرند.

جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن چه زمانی است؟

هانامی یا جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن همزمان با رسیدن بهار و فصل شکوفه های صورتی گیلاس (اواخر مارس و اوایل آوریل) جشن گرفته می شود.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc