https://gateway.trip.ir/api/

استفاده از ربات‌ ها در شهر دبی؛ جلوه ای از کاربرد هوش مصنوعی در امارات

به روز رسانی: 03 دی ، 1401 دانستنی های سفر

استفاده از ربات ها در شهر دبی

از زمان معرفی اولین ربات تاکنون، تغییرات بسیاری در ساختار ربات‌ها به وجود آمده است. این تغییرات تا حدی زیاد بوده که بسیاری ربات‌ها را در آینده‌ای نزدیک جزء جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها می‌دانند. شهر دبی یکی از اولین شهرهای جهان است که در صنعت رباتیک حرف زیادی برای گفتن دارد. سرعت پیشرفت و استفاده از ربات‌ها در شهر دبی به حدی زیاد است که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور به یکی از هوشمندترین شهرهای جهان تبدیل شود. در این مقاله از تریپ قصد داریم مروری کوتاه بر کاربردهای شهری ربات ها در دبی و استفاده از هوش مصنوعی در دبی داشته باشیم. اگر قصد خرید بلیط دبی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با حوزه هوش مصنوعی و موارد استفاده از ربات ها در این شهر، ادامه مقاله را مطالعه کنید. 

ربات پیک

تصویری از ربات پیک تحویل غذا در دبی

ربات‌های جایگزین پیک

پیک‌های رباتیک با هدف حفظ و ارتقا حریم خصوصی افراد در این زمینه طراحی شده‌اند. «علی یار علی» یکی از بنیانگذاران شرکت پیک رباتیک است. او می‌گوید افزایش خرید‌های آنلاین باعث شده تا استفاده از پیک‌های رباتیک هم تا حد زیادی افزایش پیدا کند. او معتقد است شیوع کرونا موجب شده تا سفارش‌های آنلاین و به طور کلی عادت خرید آنلاین در میان مردم جا خوش کند. به همین دلیل افرادی که تمایل دارند تا سفارش خود را بدون تماس انسانی دریافت کنند، می‌توانند به راحتی از گزینه پیک رباتیک بهره ببرند. اپلیکیشن مخصوصی برای این پیک‌ها طراحی شده تا علاوه بر استفاده از ربات، مشتریان امکان پیگیری لحظه‌ای محصول را هم داشته باشند. بنابراین می‌توان گفت یکی از جاذبه‌های رباتیک دبی می‌تواند دیدن و استفاده از این پیک‌های رباتیک باشد. 

کاربرد پیک های رباتیک

پیک‌های رباتیکی که بدین منظور استفاده می‌شوند، از نوع پیاده‎رو هستند. بنابراین تنها سفارش‌هایی که در محدوده یک مایلی از محل شرکت باشند، قابلیت اجرا را خواهند داشت. در منطقه سیتی واک دبی حدود 10 ربات حضور دارد و هنگامی که به هر کدام از این ربات‌ها سفارشی داده می‌شود، ربات مرسوله را از محل مبدا دریافت کرده و به محل مقصد می‌رساند. بنابراین اگر در سفر به دبی قصد استفاده از این ربات‌ها را داشتید، به فاصله‌ای که ربات قرار است طی کند، توجه کنید. 

طبق اظهارات علی یار علی، هر کدام از ربات‌ها با امکانات مختلفی تجهیز شده‎اند. از جمله این امکانات می‌توان به دوربین، سنسورهای فراصوتی و مسیریاب‌های ماهواره‌ای اشاره کرد. به دلیل وجود این گونه تجهیزات، انتظار می‌رود ربات‌ها بتوانند به طور کامل موانع مسیر مقابل خود را شناسایی کرده و از آن عبور کنند. 

البته شرکت ارائه دهنده پیک‌های رباتیک قصد دارد تا پهپادها، خودروهای پرنده و خودران را نیز در لیست محصولات تولیدی خود قرار دهد. بنابراین احتمالا در آینده در سفر به دبی شگفتی‌های بیشتری را مشاهده خواهیم کرد.

ربات های پلیس در دبی

در حال حاضر یک ربات خدماتی در مقر مرکزی پلیس دبی شروع به کار کرده است. این ربات پلیس وظایف مختلفی بر عهده دارد که از جمله آنها می‌توان به مشاوره به شهروندان، پاسخگویی به سوالات آنها، پذیرش درخواست مراجعان و نظارت بر امنیت ورودی ستاد پلیس اشاره کرد. این ربات پلیس در دبی به زبان عربی و انگلیسی مسلط است و به گفته سازندگانش تنها ربات دنیا است که می تواند به زبان عربی با افراد صحبت کند. ربات پلیس کارهای معمول و عادی افسران را ساده می کند و به آنها در انجام وظایف روزمره‌شان کمک می‌دهد. این ربات پلیس مجهز به سیستم تشخیص چهره است و یک پایگاه داده زبانی با بیش از چندین هزار پرسش و پاسخ دارد. ربات پلیس قادر به تشخیص تمام افسران و حتی مجرمان تحت تعقیب است.

همچنین ربات پلیس مجهز به یک چاپگر حرارتی است و با استفاده از آن می تواند مجوز ورود موقت افراد به مقر پلیس را صادر کند. همچنین حسگرهای پیشرفته ای روی این ربات نصب شده است که یکی از آنها قابلیت دماسنجی است؛ به این ترتیب که این ربات بدون تماس با افراد می تواند دمای بدن آنها را تشخیص دهد. این قابلیت در دوران همه گیری کرونا از اهمیت خاصی برخوردار بود و دمای بدن مراجعان و افسران با این روش به طور هوشمند سنجیده میشد.

ربات پلیس

تصویری از ربات پلیس در دبی

هوش مصنوعی زیر ناخن‌ها

در دنیای امروز رویای داشتن رباتی همیشه همراه و آماده به خدمت با کمک هوش مصنوعی امکان‌پذیر شده است. یکی دیگر از شگفتی‌هایی که در دبی با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شده، استفاده از ریز تراشه‌ها است. در یکی از سالن های آرایشی به نام «لانور دبی» از این ریز تراشه‌ها در لاین ناخن استفاده می‌شود. این سالن زیبایی ریز تراشه‌هایی را درست زیر لاک ناخن فرد تعبیه می‌کند. این کار با هدف رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دوران کرونا اجرایی شد. 

رییس این سالن آرایشی عنوان کرده که ریز تراشه‌ها کمک می‌کنند تا مشتریان بتوانند راحت‌تر اطلاعات مهم خود را به اشتراک بگذارند. برای مثال اگر قصد داشته باشید تا اطلاعات وبسایت، صفحه شبکه مجازی، تلفن و... را به مشتریان یا به همکاران خود بدهید، این ریز تراشه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند. اطلاعات مربوطه نیز با کمک اپلیکیشنی که روی موبایل نصب می‌شود و ان اف سی نام دارد، روی تراشه بارگذاری می‌شود. البته این ریز تراشه‌ها علاوه بر اشتراک‌گذاری اطلاعات می‌توانند در زمینه پرداخت پول و دسترسی به هتل و انواع پارکینگ‌ها نیز کاربردی باشند.

ربات های آشپز در دبی

یک بازوی رباتیک به نام «فلیپی» با تکیه بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به عنوان آشپز در رستوران «ویمپی» در دبی مال به طور آزمایشی فعالیت خود را شروع کرده است. فلیپی خسته نمی شود، بی وقفه کار می کند و به طور خودکار می تواند کارهای آشپزی را در رستوران های فست فودی انجام دهد. این ربات مجهز به هوش مصنوعی به خوبی می تواند از عهده سرخ کردن مواد غذایی مختلف برآید و ترجیحات مشتریان را نیز در آماده سازی غذا لحاظ کند.

بازوی رباتیک

تصویری از بازوی رباتیک مجهز به هوش مصنوعی در حال سرخ کردن غذا در رستوران

استفاده از ربات‌ها در کافه های دبی

چندی قبل در شهر دبی شاهد افتتاح کافه‌ای به نام «روبوکافه» در یک فستیوال بزرگ در دبی به نام ستی دبی بودیم. این افتتاحیه بسیار پر و سر و صدا برگزار شد و شگفتی ربات‌ها در آن دهان به دهان می‌چرخید.
«عبد الرحیم»، مدیر این کافه رباتیک، اظهار کرد با استفاده از ربات‌ها کسب و کارش حسابی رونق گرفته و درآمدش به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. او می‌گوید ربات‌ها و مشتریان توانستند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با هم هماهنگ شوند. 

در کافی شاپ روبوکافه شما سه ربات مشاهده خواهید کرد که هر کدام نقش ویژه‌ای دارند. یکی از این ربات‌ها مدیر کافه است، دیگری مسئول آب‌میوه گیری و یکی از ربات‌ها هم به عنوان بارمن یا مسئول بار حضور دارد. هنگامی که سفارش شما آماده شد، رباتی می‌آید و سفارش را مقابل شما قرار می‌دهد. شما صرفا باید سفارش خود را برداشته و نوش جان کنید. شما می‌توانید با خرید تور دبی و جستجوی نام «روبو کافه» در گوگل به دیدن این ربات‌ها بروید.

ربات پیشخدمت

عکسی از ربات پیشخدمت در کافه ای در دبی

تحول آینده صنعت دبی با ربات‌ها

امارات تمرکز زیادی روی پروژه‌های هوش مصنوعی و عملی کردن آن‌ها دارد. به همین دلیل هر روزه شاهد پیشرفت این کشور در زمینه هوش مصنوعی و استفاده از ربات‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت در دبی هستیم. صنعت این کشور هر ساله با شگفتی‌های زیادی در زمینه هوش مصنوعی مواجه می‌شود. در واقع، ربات‌ها در حوزه‌های مختلفی می‌توانند به کار گرفته شوند و تاثیرات مفیدی از خود بر جای بگذارند. در ادامه حوزه‌های مختلف صنعتی را نام می‌بریم که ربات‌ها می‌توانند آن‌ها را متحول کنند:

کاربرد ربات ها در حوزه پزشکی و مراقبت‌های ویژه

یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که انتظار می‌رود با تاثیر ربات‌ها متحول شود، بخش پزشکی و مراقبت‌های ویژه است. دکتر یاسر سعیدی، اورولوژیست مشهور و جراح رباتیک در دبی، اولین شهروند کشور امارات محسوب می‌شود که برای استفاده از ربات‌ها در انواع عمل جراحی آموزش‌های لازم را دیده است. 

دکتر سعیدی معتقد است استفاده از ربات‌ها در عمل‌های جراحی مزیت‌های بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به بالا بردن دقت عمل جراحی، پایین آوردن میزان خطا و کاهش جراحی ناموفق اشاره کرد. این پزشک متخصص می‌گوید با کمک بازوهای رباتیک می‌توان جراحی‌های پیچیده‌ای را به سرانجام رساند که انجام آن برای انسان‌ها بسیار دشوار است. دکتر سعیدی در ادامه اظهار می‌کند در حال حاضر جراحی لاپاروسکوپی با کمک بازوهای رباتیک انجام می‌شود و نتایج حاصل از آن بسیار موفقیت‌آمیزتر از جراحی سنتی است. کاهش خون از دست رفته و روند بهبودی سریع از جمله مزایای استفاده از هوش مصنوعی در عمل جراحی است.

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه حمل و نقل پیشرفته

شرکت «دی جی ورلد» در دبی یکی از شرکت‌های پیشتاز در استفاده از هوش مصنوعی برای پیشبرد سیستم‌های صنعتی و حمل و نقل است. این شرکت از کامیون‌ها و ربات‌های کوچک برای تحویل پستی محصولات استفاده می‌کند. علاوه بر این استفاده از سگ رباتیک بوستون داینامیک از دیگر استفاده‌های هوش مصنوعی در صنعت است. این سگ کمک می‌کند تا صحنه‌های جرم پر خطر به راحتی بررسی شده و اطلاعات مهمی درباره آن جمع‌آوری گردد.

«ماتیاس کراوس» مدیر مجموعه دی جی ورلد است و طبق اظهارات او افراد نسبت به استفاده از سگ‌های رباتیک بوستون داینامیک علاقه بسیاری از خود نشان داده‌اند و استفاده از این سگ ها در حوزه صنعت با استقبال مواجه شده است.

آینده فرودگاه‌های دبی در اختیار ربات‌ها

فرودگاه بین‌المللی دبی یکی از شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین فرودگاه‌های جهان است. طبق گزارشی که در سال 2018 منتشر شد، این فرودگاه از نظر ترافیک پروازی رتبه 3 در جهان را به خود اختصاص داده است. هنگام سفر با تور دبی نوروز قطعا متوجه استفاده بسیار زیاد از هوش مصنوعی در فرودگاه این شهر خواهید شد. اما در کدام بخش‌های فرودگاه‌های دبی از ربات ها و هوش مصنوعی استفاده می‌شود؟

ربات فرودگاه دبی

تصویری از ربات پاسخگو در فرودگاه دبی

هوش مصنوعی جایگزین افسران مهاجرت

جالب است بدانید طبق اعلام کشور امارات، دبی در آینده‌ای نزدیک دیگر نیازی به افسران مهاجرت نخواهد داشت. براساس این پیش‌بینی، هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین این افسران شود. بنابراین خیلی بعید نیست که در آینده با خرید تور دبی و سفر به این شهر به جای ماموران با هوش مصنوعی مواجه شوید. اما برنامه چیست؟

طبق گفته‌ها قرار است یک سیستم امنیتی هوشمند طراحی شود تا افراد بدون درآوردن کفش و کمربند، از میان این سیستم عبور کنند و به طور کامل اسکن شوند.

جابجایی چمدان‌ها توسط ربات ها

یکی دیگر از اتفاقاتی که در آینده‌ای نه چندان دور برای شهر دبی پیش‌بینی می‌شود، استفاده از ربات‌ها برای جابجایی چمدان‌ها است. مطابق اظهارات رییس شرکت هواپیمایی امارات، می‌توان از ربات‌ها برای شناسایی، جابجایی و تحویل چمدان‌ها استفاده کرد. این شخص اظهار داشت ربات‌های مربوطه تقریبا مشابه با سیستم اتوماسیون و روباتیکی هستند که در انبارهای آمازون استفاده می‌شود. بنابراین ممکن است در آینده هنگام سفر به دبی ربات‌ها چمدان‌های شما را جابه‌جا کنند و یا به شما تحویل دهند.

خودرو‌های رباتیک در فرودگاه دبی

یکی دیگر از شگفتی‌هایی که می‌توان از کاربرد هوش مصنوعی در دبی انتظار داشت، خودروهای خودران است. این خودروها قرار است به طور کامل از انرژی خورشیدی و هوش مصنوعی استفاده کنند و برای بهره‌وری بیشتر در فرودگاه دبی مورد استفاده قرار گیرند. پیش‌بینی می‌شود این خودروهای رباتیک بتوانند در حمل و نقل‌های زمینی و همچنین سفرهای هوایی مفید واقع شوند. 

اگر این پیش‌بینی‌ها محقق شود، شاید در آینده هنگام سفر به دبی شاهد این باشید که ربات‌ها چمدان هایتان را به هتل یا به محل مورد نظر شما حمل کنند و نیاز به حمل چمدان را از بین ببرند. حتی شاید این ربات‌ها به استقبال شما بیایند و شما را از خیابان تا هتل های دبی جا به جا کنند.

توسعه هوش مصنوعی برای آینده

همانطور که متوجه شدید امارات تمرکز زیادی روی پروژه‌های هوش مصنوعی و عملی کردن آن‌ها دارد. به همین دلیل هر روزه شاهد پیشرفت این کشور در زمینه هوش مصنوعی و استفاده از ربات‌های متنوع در زمینه‌های مختلف در دبی هستیم. به همین دلیل مسافران دبی هر ساله با شگفتی‌های زیادی در زمینه هوش مصنوعی مواجه می‌شوند که نمونه آن را در کمتر جایی در دنیا می‌توان دید.

امارات سعی دارد با کمک هوش مصنوعی به مسافران برای انتخاب وعده غذایی، گرفتن تاکسی و به طور کلی شخصی‌سازی کردن تجربه‌های سفر در دبی کمک کند. در حال حاضر، دانشمندان این کشور در حال کار کردن روی این پروژه هستند که چطور می‌توان با کمک هوش مصنوعی خدمه کابین را آموزش داد تا مسافران تجربه خوشایندتری از سفر به دبی داشته باشند.

کلام آخر

امروزه هوش مصنوعی در تمامی زمینه‌ها شگفتی‌های زیادی را به وجود آورده است. مزیت استفاده از ربات به جای انسان این است که ربات ها دچار خطاهای انسانی متداول نمی شوند و در ضمن می توانند بدون خستگی وظایف خود را به صورت تمام وقت انجام دهند. تسهیل امور و کاهش میزان خطا و هزینه‌های مربوطه از جمله مهم‌ترین دلایل استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلف است. کشور امارات به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در صنعت هوش مصنوعی و استفاده از ربات ها در زندگی روزمره شناخته می‌شود. براساس پیش‌بینی‌ها در آینده‌ای نه چندان دور این شهر تبدیل به یکی از هوشمندترین شهرهای دنیا خواهد شد. اما کشور امارات چه تلاش‌هایی در این راستا داشته است؟ با خرید تور دبی در آینده‌ای نه چندان دور چه شگفتی‌هایی در حوزه هوش مصنوعی در انتظار ما خواهد بود؟ در این مطلب از مجله گردشگری تریپ سعی کردیم راجع به استفاده از هوش مصنوعی در امارات صحبت کنیم و پیش‌بینی‌هایی از آینده این علم در دبی داشته باشیم.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc