https://gateway.trip.ir/api/

حقایقی جالب درباره فرهنگ ارمنی که شما بهتر است بدانید

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 دانستنی های سفر

حقایقی جالب درباره فرهنگ ارمنی که شما بهتر است بدانید

ارامنه چه کسانی هستند

مردم ارمنی یک گروه قومی کهن و بومی غرب آسیا است. شمار ارمنی‌ها در جهان حدود ۱۱٬۰۰۰٬۰۰۰ (یازده میلیون) نفر برآورد شده‌است. حدود ۳ میلیون نفر از آنان در جمهوری ارمنستان زندگی می‌کنند؛ بقیه در بسیاری از کشورهای جهان پراکنده‌اند و جامعه‌ای به نام جماعت ارمنیان پراکنده را تشکیل دادند.

منحصر بودن ارامنه در دین، زبان، ساختار اجتماعیِ خانواده، غذا و هنر مشهود است. اجازه دهید نگاهی دقیق تر به این عناصر که روح ارمنی را تشکیل می دهند داشته باشیم، سفر به ارمنستان و پایتخت آن ایروان بسیار لذت بخش می باشد،پس اگر بلیط هواپیما رزرو کرده اید این مطلب برای شما جذاب تر می باشد.

دین ارامنه

شاید مهمترین عامل فرهنگ مردم ارمنستان دین آنهاست. آنها افتخار می کنند که اولین کشور برای پذیرش مسیحیت به عنوان دین رسمی دولت خود هستند. ارامنه ها بر این باورند که رسولان بارتولوموی و تادئوس به ارمنستان آمدند تا انجیل را به آنها واگذار کنند.

آنها خود را مقدس ترین جامعه مسیحی می دانند. برای آنها، کلیسا همچنین به عنوان محل برگزاری اجتماعات عمل می کند که در آن رویدادهای اجتماعی مانند رقص، دورهمی ها و جمع آوری کمک های مالی در آنجا برگزار می شود.

دین کشور ارمنستانعموم مردم ارمنستان تابع دین مسیحیت هستند.

زبان ارامنه

شما متوجه خواهید شد که زبان ارمنی از همه زبان های دیگر متفاوت است. زبان آنها شاخه ای مستقل از زبان های هندو اروپایی است. از آنجایی که ارامنه اولین افرادی بودند که مسیحیت را به عنوان یک دین دولتی پذیرا شدند، به یک زبان مقدس نیاز داشتند.

مسروپ ماشتوتس مقدس، که زبان شناس بود، الفبای ارمنی را ایجاد کرد و این یک گام مهم در تقویت هویت ارامنه و تقویت اعتقادات مسیحی بود.

خانواده ارامنه

ساختار اجتماعی خانواده برای ارمنی ها بسیار مهم است. کودکان تا زمانی که به بزرگسالی برسند، بسیار مورد توجه قرار می گیرند. به طور سنتی، زنان وظیفه مهم انتقال فرهنگ، آداب و رسوم و سنت ها را به فرزندان داشتند.

ارمنی ها تمایل به ازدواج در جامعه ارمنی دارند و با ادیان دیگر کمتر دیده شده که ازدواج کنند همچنین خانواده های ارمنی به طور سنتی جشن می گیرند.

در خانواده ارمنی جشنی به نام آگرا هکت (آتاماتیک) برگزار می شود که جششن دندان در آوردن نوزاد می باشد. آگرا (آتام) به معنی دندان و هاتیک به یک ظرف گندم سنتی ساخته شده برای مناسبت اشاره دارد. كودكان در حال رشد هستند و سر نوزاد با روسری پوشانده می شود كه بعضی از آنها به رنگ سبز به چشم می خورد. بعد، اشیاء در مقابل کودک قرار می گیرند. هدف، که کودک برای رسیدن به آن، شغل آینده اش را نشان می دهد. به عنوان مثال: پول به معنای سرمایه دار شدن است، یک کتاب مقدس ارمنی به معنی یک کشیش، یک چکش به معنی سازنده شدن است.

درباره ارمنستان بیشتر بدانید:

آشنایی با ارمنستان

سوغاتی های ارمنستان

5 مکان توریستی ارمنستان که توریستها از آن بی خبرند.

فرهنگ ارمنی 

فرهنگ ارمنی ریشه دار و غنی است و تمدنی هزاران ساله را پایه گذاری کرده است. فرهنگهای همجوار چون فرهنگ ایرانی، ترک، اسلاو نیز در فرهنگ ارمنی جذب شده است.  شما در سفر به این کشور با جذابیت های فرهنگ ارامنه از نزدیک برخورد می کنید. از فرهنگ غذایی و مهمانداری تا آمیختگی موسیقی و مراسمات قومی با زندگی مردم را در هر جای ارمنستان خواهید دید. ارمنستان نخستین کشوری بود که به دین مسیحیت پیوست. برای همین از سده اول میلادی تا امروز تاثیر این دین بر فرهنگ ارمنی را به راحتی می توانید ببینید. قدیمی ترین کلیساهای جهان را شما در ارمنستان خواهید دید. کلیساهای سنگی بسیاری در طول تاریخ هر گوشه از این کشور ساخته شده که نمادی از باور مردمی به میسحیت و به کار بردن ذوق و سلیقه بالا در آفریدن فضایی معنوی است.

موسیقی ارمنیموسیقی و رقص ارمنی ریشه تاریخی دارد.

موسیقی ارمنی

موسیقی بخش جدایی ناپذیر این فرهنگ است. در بازدید از ایروان شما می توانید به خانه اپرا شهر بروید و زیباترین آثار ارکستر فیلارمونیک را بشنوید و لذت ببرید. ارمنیان چندین ساز سنتی منحصربفرد دارند. شنیدن آوای سازهای دودوک، شوی و پکو شما را به عمق موسیقی محلی و ناب ارمنستان خواهد برد. بزرگان موسیقی ارمنی چون آرام خاچاطوریان و شارل آزناوور شهرتی جهانی دارند.  فراموش نکنید که رقص ارمنی از اصیل ترین و کهنترین ها در شرق است که با موسیقی ناب این سرزمین گره خورده است. هنوز هم شما در فستیوال های فولکلور ارمنستان می توانید از دیدن این رقص با لباسهای سنتی و زیبای محلی لذت ببرید.

غذاهای ارمنی

فرهنگ غذایی ارمنی چون دیگر فرهنگهای شرقی تاریخ طولانی دارد. ترکیبی از بهترین طعمها و مزه ها که فقط در ارمنستان تجربه خواهید کرد. سفره رنگین ارمنی با فرهنگ غذایی مدیترانه ای پیوند نزدیکی دارد. انواع چاشنی ها، سبزیها، ماهی و میوه جات را شما در وعده های روزانه خواهید دید. شراب ارمنی در دنیا معروفیت دارد و همواره با غذا سرو می شود. ارمنی ها نان های مختلفی پخت می کنند که هر کدام طعم و بوی ویژه ای دارند. نان گاتا، نان ماتناکاش، نانژینگیالوهاتس نمونه های معروف نان در ارمنستان است. گردش در این کشور را با مزه کردن غذاهای خوشمزه سنتی چون آرگاناک، باسترما، هاریسا و کلکیوش همراه کنید.

غذاهای ارمنیتنوع مزه و طعم در غذاهای ارمنی 

معماری ارمنی

معماری ارمنستان از گذشته تا امروز دارای مهر و امضای منحصربفردی است. اصطلاح رایج «ایاستان کاراستان» در ارمنستان به شما در مورد کشوری به شما می گوید که از سنگ ساخته شده است. استفاده از سنگ حتی هم در معماری امروز هم کاربرد دارد. شما می توانید سری به میدان جمهوری بزنید تا زیباترین معمار با سنگ را از نزدیک ببینید.

معماری کشور ارمنستانبرای دیدن زیبایی معماری ارمنی، سری به میدان جمهوری ایروان بزنید.

نمادها

دو میوه وجود دارد که اهمیت خاصی در ارمنستان دارند. یکی زردآلو است که در این منطقه تقریبا سه هزار سال است که رشد می کند و به خصوص برای طعم خوشمزه آن شناخته شده است. به نظر میرسد که خط زرد پرچم ارمنستان از آن گرفته شده باشد. سپس انار است که نماد باروری در اساطیر ارمنی است.

در غرب ارمنستان، انارِ عروس را به قطعاتی جدا کرده و دانه ها را پراکنده می کند، این برای این است که مطمئن شوند از اینکه عروس بچه هایش را تحمل می کند. نماد دیگری که نقش مهمی در تاریخ، هنر و ادبیات ارمنستان ایفا می کند، کوه آرارات است. اگر چه زمانی به ارمنستان تعلق داشته است ولی اکنون در ترکیه است، اما هنوز هم در فاصله ای قابل مشاهده است.

ارمنی ها موسیقی خود را دوست دارند و وقتی موسیقی وجود دارد می رقصند. آنها دارای میراث رقص غنی هستند که از قرن ها قبل از مسیح می آید. همچنین آنها نویسندگان، شاعران و نقاشان برجسته ای دارند.

ورزش ارامنه

ارامنه مهارت خود را در شطرنج در طول قرن های بسیاری ثابت کرده اند و هنوز یک بازی بسیار محبوب در بین آنهاست. آنها همچنین در مسابقات المپیک بوکس، کشتی، وزنه برداری، جودو، ژیمناستیک بسیار رقابتی هستند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc