https://gateway.trip.ir/api/

گشتی در پارک جمشیدیه تهران در پاییز خاطره‌ انگیز

به روز رسانی: 07 آذر ، 1401 جاذبه های گردشگری

گشتی در پارک جمشیدیه تهران در پاییز خاطره‌ انگیز

پارک جمشیدیه تهران یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای گشت و گذار پاییزی در پایتخت ایران است. آخر هفته‌ها زمان خوبی است که از گذراندن وقت در باغ‌ها و پارک‌های بزرگ تهران در پاییز هزار رنگ لذت ببرید. تهران پارک‌های متنوع و زیبایی دارد که یکی از آنها پارک جمشیدیه است. این پارک در شمال تهران در دامنه‌‌های رشته ‌کوه البرز واقع شده است و در فصل پاییز بسیار زیبا و دیدنی می‌شود. بسیاری از تهرانی‌ها برای عکاسی پاییزی و لذت بردن از طبیعت نارنجی رنگ پارک جمشیدیه به این پارک سنگی می‌روند. شاید برایتان جالب باشد بدانید این پارک روزگاری قرار بوده به خانه سالمندان تبدیل شود. دوست دارید داستان پارک جمشیدیه را بدانید؟ در ادامه با ما همراه شوید تا شما را بیشتر با این پارک زیبا آشنا کنیم.

نمایی از پارک جمشیدیه در فصل پاییز

نمایی از پارک جمشیدیه در فصل پاییز

تاریخچه پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه تهران زمانی باغ شخصی یکی از اعیان قاجار به نام جمشید دالو بوده است. او این باغ 70 هزار متر مربعی را به فرح پهلوی آخرین ملکه ایران هدیه کرد. جمشیدیه که ابتدا قرار بود خانه سالمندان باشد، در سال 1356 به پارک عمومی تبدیل شد. باغی به نام فردوسی شاعر بزرگ ایرانی در مجاورت پارک قرار داشت که هجده سال بعد، در سال 1374 به آن اضافه شد و جمشیدیه به 230 هزار متر مربع گسترش یافت.

پارک جمشیدیه به عنوان بخشی از محله سرسبز نیاوران پر از درختان کهنسال و بلند است و به همین دلیل هوای مطبوع و زیبایی چشمگیری دارد. وجود درختان تنومند و مسیرهای سنگفرش شده، پارک را به یکی از دیدنی‌ترین نقاط تهران به ویژه در فصل پاییز تبدیل کرده است. از پارک جمشیدیه با کمی پیاده‌روی می‌توانید از قلب شهر به سمت دامنه‌های فوق‌العاده کلکچال بروید. در واقع، برای بسیاری از کوهنوردان، جمشیدیه نقطه شروعی برای یک کوهنوردی چالش‌برانگیز است.

طراحی پارک جمشیدیه تهران

با توجه به توپوگرافی زمین در طراحی این پارک، از مصالح بومی و سنگ در طراحی قسمت‌های مختلف و کف‌سازی سنگفرش‌های جمشیدیه استفاده شده است. سنگ‌های موردنیاز از معدن مجاور آورده شده و یا با کنده‌کاری صخره‌ها و تخریب ارتفاعات خطرناک تهیه شده است.

امکانات پارک جمشیدیه

در گوشه و کنار پارک جمشیدیه بخش‌های مختلفی برای تفریح وجود دارد. نیمکت‌هایی در نزدیکی آبشار و دریاچه بزرگ مرکزی پارک وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا ساعت‌ها به آب خیره شوید و از منظره رقصان ماهی‌ها و اردک‌های سرگردان در آب لذت ببرید. در پارک جمشیدیه می‌توانید انواع گونه‌های حیوانات و گیاهان را تماشا کنید. درختان مختلف مانند سنجد، چنار، سرو، بلوط، افرا و درختان میوه نظیر بادام، سیب، زردآلو و گلابی از جمله درختان پارک جمشیدیه در تهران هستند. بیش از 60 گونه پرنده در این پارک شناسایی شده است؛ به همین خاطر پرنده نگری می تواند یکی دیگر از سرگرمی‌های جذاب در جمشیدیه باشد.

از همان ابتدای ورودی پارک جمشیدیه، مجسمه‌های جالب توجه شما را جلب می‌کند. تقریبا تمام این آثار شگفت‌انگیز توسط ناصر هوشمند وزیری مجسمه ساز معروف ساخته شده است. او یکی از اولین هنرمندانی است که هنر کلاسیک مجسمه‌سازی روی سنگ را به صورت آکادمیک در ایران دنبال کرد. وزیری با الهام از شاهنامه، شاهکار حماسی فردوسی و دیگر اسطوره‌های باستانی ایران، مجسمه‌های مسحورکننده‌ای از سنگ خلق کرده است. یکی دیگر از دیدنی‌های جالب جمشیدیه، تخته سنگ‌هایی است که به منظور تداعی هیبت حیوانات مختلف در ذهن ایجاد شده است. علاوه بر این باغ وحش سنگی، مجسمه‌های فلزی دیگری نیز وجود دارد که مفاهیم طبیعی، فرهنگی و عرفانی دارند. این مجسمه‌ها و سازه‌های جمشیدیه یکی دیگر از دلایل محبوبیت این پارک است.

همچنین رستوران‌‌های متعدد، چایخانه‌های سنتی و مسیرهای پیاده‌روی مختلفی از قسمت پایینی پارک تا بالای کوه وجود دارد. یک آمفی تئاتر روباز با طراحی کلاسیک نیز در پارک جمشیدیه واقع شده است.

گردش پاییزی در پارک جمشیدیه

در گردش پاییزی در پارک جمشیدیه تهران می‌توانید به تفریحات و سرگرمی‌های مختلفی بپردازید:

پیک ‌نیک

پیک نیک در پارک جمشیدیه یکی از سرگرمی‌هایی است که در کنار خانواده و دوستان خود می‌توانید تجربه کنید. کافیست با خود زیرانداز و خوراکی به همراه داشته باشید.
همچنین در بخش‌هایی از پارک فروشگاه‌‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید در آنجا انواع نوشیدنی و خوراکی‌‌های مختلف را تهیه کنید. علاوه بر این، در جمشیدیه آلاچیق‌های متعددی هم وجود دارد.

کوه‌نوردی

کوهنوردی یکی از جذاب ترین تفریحاتی است که می‌توانید در پارک جمشیدیه تهران انجام دهید. اکثر افرادی که می‌خواهند برای کوه نوردی به ارتفاعات تهران (پناهگاه کلکچال) بروند، در این پارک با یکدیگر قرار می‌گذارند. نزدیک به تندیس فردوسی تابلویی نصب شده است که مانند راهنما برای رفتن به مسیر کوهنوردی عمل می‌کند. از پارک جمشیدیه تا پناهگاه کلکچال حدود دو ساعت و نیم راه است.

پیاده روی در پارک جمشیدیه تهران

عکس پارک جمشیدیه تهران

پیاده‌روی

اگر شما هم به ورزش و پیاده روی علاقه‌مند هستید، ما به شما پارک جمشیدیه تهران را پیشنهاد می‌کنیم. می‌توانید چند دقیقه‌ای چشمان خود را ببندید و به صدای بادی که لابه لای برگ‌های درختان نارون می‌پیچد گوش کنید و از گوش دادان به صدای پرندگان و خش خش برگ‌های پاییزی در زیر پای خود لذت ببرید. پیاده‌روی در پارک جمشیدیه با توجه به شیبی که دارد، هم یک فعالیت ورزشی به حساب می‌آید و هم یک جور تفریح!

عکاسی

باید بگوییم پارک جمشیدیه یکی از لوکیشن‌های جذاب برای عکاسی پاییزی است. زمانی که درختان با ناز و غمزه‌های فراوان برگ‌های هزاررنگ خود را زیر پای شما می‌اندازند و باد آن ها را به هر سو پراکنده می‌کند، می‌توانید عکس‌های پاییزی زیبایی بگیرید. علاوه بر برگ‌های نارنجی، لوکیشن‌های دیگری نیز در پارک به چشم می‌خورد؛ از کلبه رنگی نزدیک ورودی پارک گرفته تا پله‌های سنگی و درختان سر به فلک کشیده.

آدرس پارک جمشیدیه

برای رسیدن به پارک جمشیدیه تهران باید خود را به خیابان باهنر (نیاوران) برسانید و سپس خیابان امیدوار را تا انتها بالا بروید. در ضمن، ایستگاه تجریش نزدیکترین ایستگاه مترو به پارک جمشیدیه است. پس از خروج از ایستگاه تجریش باید ادامه مسیر را با تاکسی طی کنید.

در نهایت ...

پارک جمشیدیه واقعا ارزش دیدن را دارد. فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از پارک جمشیدیه است. در این مقاله نگاه مختصری به این پارک زیبا داشتیم و مسیر دسترسی و امکانات پارک را با هم مرور کردیم. حالا نوبت شماست. تا به حال در پاییز به پارک جمشیدیه رفته‌اید؟ اگر شما هم تجربه‌ای در بازدید از پارک جمشیدیه دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc