https://gateway.trip.ir/api/

منظور از Codeshare در پروازهای خارجی چیست؟

به روز رسانی: 16 تیر ، 1399 دانستنی های سفر

منظور از Codeshare در پروازهای خارجی چیست؟

افرادی که قصد سفر هوایی به یک مقصد خارجی را دارند بهتر است قبل از اینکه در فرودگاه حیرت زده شوند با اصطلاح Codeshare آشنا شوند. این اصطلاح که آن را در فارسی به عنوان "نماد مشترک" میتوان معنی کرد، توسط برخی ایرلاین ها و با مذاکره و عقد قرارداد در برخی از مسیرها اتفاق میفتد، اینکه این موضوع چه تاثیری در صنعت هوانوردی و گردشگری دارد را در ادامه به شما توضیح داده ایم و اگر قصد رزرو بلیط هواپیما خارجی را دارید بهتر است با این موضوع آشنایی داشته باشید، البته پروازهای نماد مشترک در پروسه خرید بلیط هواپیما و یا حتی سوار شدن و تحویل بار در فرودگاه تاثیری ندارند ولی تفکر اینکه چرا این اتفاق افتاده است ممکن شما را حیرت زده کند! در ادامه با تریپ همراه باشید تا بیشتر درباره پروازهای codeshare یا نماد مشترک اطلاعات به دست بیاورید.

پروازهای نماد مشترک | codeshare

در صنعت هوانوردی بین المللی قراردادی تحت عنوان " قرارداد نماد مشترک " وجود دارد که به ایرلاین ها اجازه میدهد به صورت رسمی و در قالب توافقنامه در برخی از مسیرهای هوایی به صورت مشترک پرواز را اجرا کنند، این پروازها همه توقف دار هستند و در بخش دوم و یا سوم پرواز ایرلاین عوض میشود و شما با یک ایرلاین و هواپیمای دیگر پرواز خود را انجام میدهد. تفاوت مهمی که در این نوع پروازها در مقایسه با پروازهای توقف دار وجود دارد این است که در پروازهای توقف دار شما دقیقاً میدانید که مسیر بعدیتان با چه شماره پروازی و چه ایرلاینی میباشد، ولی در این مورد هر دو ایرلاین تحت نام یک برند پروازی، پرواز خود را انجام میدهند.

از جمله پروازهای ایرانی که در پروازهای نماد مشترک پرواز خود را در یک مسیر خارجی انجام میدهد میتوان به ایران ایر اشاره کرد که در توافقنامه ای با شرکت ترکیش ایرلاینز در برخی از مسیرهای ترکیه این پروازها صورت میگیرد، در این حالت مسافر ممکن است با برند ایران ایر یا ترکیش بلیط هواپیما رزرو کند ولی در میان راه پرواز با ایرلاین دیگر انجام میشود. این موارد به علت های مختلف از جمله سیاست های کاری و سوخت رسانی بهتر صورت میگیرد.

حال که این موضوع را دانستید دیگر تعجب نخواهید کرد، برای افرادی که این موضوع را نمیدانند این اتفاق میفتد که بلیط هواپیما رزرو میکنند و به فرودگاه میروند به گیت مربوطه مراجعه میکنند، تا ای جا همه چیز عادی است، ولی وقتی میخواهند سوار هواپیما شوند با ایرلاین دیگری مواجه میشوند! حتی در پروازهای غیر توقف دار نیز ممکن است این اتفاق بیفتد، پس بهتر است با پشتیبان پرواز مشورت های لازم را انجام دهید.

در آخرین توافقاتی که در صنعت هوانوردی اتفاق افتاده است، ایرفلوت و ژاپن ایرلاین توافقنامه نماد مشترک را امضا کردند.

نماد مشترک یا همان codeshare فقط مربوط به دو ایرلاین نمیشود و ممکن است حتی 3 ایرلاین با نماد مشترک یک مسیر خارجی را انجام دهند، این مورد قطعاً در مسیرهای کوتاه اتفاق نمیفتد، برای مثال وقتی بلیط هواپیما استانبول رزرو میکنید و بلیط هواپیما چارتر است قطعاً این پرواز نماد مشترک نیست و فقط توسط همان ایرلاین انجام میشود ولی در مسیرهای دیگر از جمله مسرهای شرق آسیا و یا کانادا و آمریکا این موضوع میتواند تا 3 ایرلاین نماد مشترک نیز باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc