https://gateway.trip.ir/api/

حمام گپ خرم آباد

به روز رسانی: 24 شهریور ، 1401 جاذبه های گردشگری

حمام گپ خرم آباد

خرم آباد در رشته کوه های زاگرس و مرکز استان لرستان واقع شده است، این منطقه دارای برخی از مظاهر طبیعی خرم آباد
و قدیمی ترین بناهای جهان است. این شهر پس از بمباران خرم آباد و ویرانی های بسیاری از نو به شکوفایی رسیده است. 
محله های خرم آباد در فصل بهار و تابستان بسیار سبز و بی نظیر است، خرم آباد در فصل پاییز بسیار دیدنی و جذاب است.
خرم آباد شهری با قدمت چند هزار ساله است که به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی، مناظر طبیعی و آب و هوای مطبوع در فصول مختلف سال به ویژه در غرب ایران، یکی از مقاصد اصلی گردشگری غرب ایران است. 
یکی از آثار تاریخی خرم آباد حمام گپ است. که زمان ساخت آن به دوران صفویه و اوایل دوران قاجار بر می گردد. در شهر خرم آباد استان لرستان حمام های عمومی بسیاری به جا مانده است، که تا به امروز بازسازی شده و تبدیل به موزه های متنوع گردیده اند.
اغلب این حمام ها دارای معماری کهن و زیبایی هستند و طراحی های خاص آن ها گردشگران زیادی را جذب خود می کند، با بازدید از این حمام ها تاریخ کهن ایران باستان برایتان تداعی می شود.

عکس حمام گپ خرم آباد

عکس حمام گپ خرم آباد

مروری بر حمام گپ خرم آباد

مساحت حمام گپ خرم آباد 709 متر مربع است، و قدمت آن به دوران صفویه و قاجار برمی گردد. این حمام در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بازسازی و مرمت آن تا سال 1395 طول کشیده است. حمام گپ خرم آباد در گذشته دارای دو حوض برای شنا داشته است، که امروزه از آن استفاده اس نمی شود.
برای ورود به حمام گپ خرم آباد باید از خیابان حافظ از چندین پله پایین رفته و وارد سربینه شوید. در سمت شمال غربی در قسمت ورودی حمام جایی را خواهید دید که بین حمام گرم و حمام سرد قرار دارد، در آن مکان دلاک های حمام و نظافتچیان در آنجا استراحت می کنند.
وجود چنین فضاهایی در حمام های قدیم ایران به این منظور بوده است، تا افراد پس از اینکه از حمام گرم خارج می شوند ناگهان وارد فضای حمام سرد نشوند، و مشکلات تغییر ناگهانی هوا برایشان پیش نیاید و مریض شوند.
حمام گپ خرم آباد از چندین بخش تو در تو ساخته شده است.،هر بخش از این حمام دارای کاربرد های متفاوتی بوده است. و داخل حمام نیز با گج بری تزئین شده است.
برای دیدن بخش اصلی حمام گپ می بایست به قسمت مرکزی حمام بروید، قسمت اصلی حمام بر روی چهار ستون سنگی قرار دارد و چهار رختکن در آن ساخته شده است.
از لحاظ معماری و تزئینات داخلی و خارجی این حمام دارای گچ بری های ساده در زیر گنبد حمام هستند. با اینکه اثری از نقاشی های دوران صفویان در آن نیست، اما طراحی و معماری چشمگیری دارد.
برای اینکه فضای داخلی حمام گپ خرم آباد روشن بماند در مرگز گنبد داخلی آن جامخانه ای قرار دارد که آنجا را روشن نگه می دارد.
آب این حمام در زمان قدیم از چاه گاورو تامین می شده و فاضلاب آن نیز به وسیله ی تنبوشه های زیر خیابان فردوسی وارد رودخانه می شده است.  
شما می توانید با تهیه بلیط هواپیما تهران خرم آباد به این شهر تاریخی و بی نظیر سفر کنید و با معماری دوران صفوی و فرهنگ حمام های عمومی قدیمی بیشتر آشنا شوید.

جاهای دیدنی اطراف حمام گپ خرم آباد

بام خرم آباد
قبرستان خضر
باغات خضر
پارک بهشت
بام خرم آباد
دریاچه کیو

مسیر دسترسی به حمام گپ خرم آباد

برای رفتن به حمام گپ خرم آباد ابتدا باید به مرکز شهر رفته و از آنجا به میدان گپ بروید. این حمام در مجاورت خیابان حافظ قرار دارد.
اگر قصد دارید با خودروی شخصی به آنجا بریود کافیست از محلی های آنجا آدرس خیابان حافظ را بگیرید و در آنجا با تابلوی راهنمای حمام تاریخی گپ مواجه خواهید شد.
امروزه این حمام به یک رستوران بزرگ مجلل در داخل حمام تبدیل شده است، با رفتن به این مکان هم می توانید از حمام و موزه های آن دیدن کنید و یک غذای خوشمزه نوش جان کنید.
برای خرید بلیط هواپیما و تهیه بلیط هواپیما تهران خرم آباد به سایت تریپ مراجعه کنید و ارزان ترین بلیط های مسافرتی را به صورت آنلاین تهیه کنید.

سوالات متداول درباره ی حمام گپ خرم آباد

آدرس حمام گپ خرم آباد کجاست ؟

حمام گپ شهر خرم آباد لرستان در میدان گپ و در مجاورت خیابان حافظ قرار دارد.

قدمت حمام گپ خرم آباد متعلق به چه زمانی است ؟

حمام گپ خرم آباد متعلق به دوران صفویان و اوایل دوران قاجار بوده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc