https://gateway.trip.ir/api/

میدان هیپودروم استانبول

به روز رسانی: 02 مرداد ، 1401 جاذبه های گردشگری

میدان هیپودروم استانبول

میدان هیپودروم استانبول که امروزه آن را با نام میدان سلطان احمد می شناسند، از میدان های قدیمی در استانبول است، که در دوره ی بیزانس ساخته شده است.
میدان هیپودروم استانبول جایی است، که ارابه ها در دوره روم و بیزانس به رقابت پرداختند. این میدان در دوران امپراتوری عثمانی به یک میدان عمومی تبدیل شد. 
نام این میدان از دو کلمه ی هیپو و دروم در زبان رومی به معنی میدان است، میدان هیپودروم توسط چندین جاذبه ی تاریخی از جمله مسجد آبی، موزه ایا صوفیه، موزه کاخ توپکاپی و موزه هنرهای ترکی و اسلامی احاطه شده است.
قدم زدن در اطراف میدان سلطان احمد، هیپودروم لذت بردن از فضای آرام و تاریخی و همچنین استراحت در انواع رستوران ها و کافه های اطراف، از جاذبه های اصلی این شهر هستند.
این منطقه تاریخی استانبول یکی از معروف ترین مناطق گردشگری استانبول، و یک منطقه گردشگری بسیار چشمگیر که به تمام مکان های تاریخی منتهی می شود.

تاریخچه هیپودروم استانبول

تاریخچه هیپودروم استانبول

تاریخچه هیپودروم استانبول

میدان هیپودروم در قرن چهارم توسط کنستانتین کبیر پس از اعلام استانبول به عنوان پایتخت امپراتوری روم ساخته شد. میدان هیپودروم در دوران روم و بیزانس نوعی ورزشگاه بوده است. 
در این میدان ارابه ‌ها برای قرن‌ ها در آن مسابقه می دادند، که می ‌توانید برخی از آثار تاریخی آن دوره را ببینید. میدان هیپودروم شاهد حوادث بسیار مهمی در طول تاریخ بیزانس بود. 
امپراتوران بیزانس در مقابل جمعیت مشتاق در هیپودروم تاج گذاری کردند. از سوی دیگر، شورش هایی که بسیاری از فرمانروایان بیزانسی را از سلطنت خلع کرد از اینجا شروع شد.
برای مثال شورش نیکا بزرگترین شورش در تاریخ بیزانس، از اینجا به شهر گسترش یافت. در این شورش 40 هزار نفر پایتخت روم شرقی استانبول امروزی را را به آتش کشیدند.
هیپودروم در دوره بیزانس مکانی پر جنب و جوش بود که مسابقات در آن برگزار می شد. مسابقه ‌دهنده ‌ها باید هفت بار دور میدان هیپودروم می چرخیدند تا در مسابقه پیروز شوند.
میدان هیپودروم مرکز زندگی اجتماعی شهر بوده است و از آن برای مناسبت های مختلف مانند مراسم مجلل در زمان سلطان احمد سوم استفاده می شد. 
همچنین می توان از نقاشی های مینیاتوری و مجسمه های هیپودروم مشاهده کرد که این عرصه زمانی مکانی باشکوه و بسیار زیبا بوده است. اگرچه این سازه ها دیگر در میدان وجود ندارند، میدان سلطان احمد فعلی تا حد زیادی از نقشه زمین و ابعاد هیپودروم زمانی بزرگ پیروی می کند.

میدان هیپودروم استانبول برای چه استفاده می شد ؟

اگرچه فعالیت‌ های زیادی در میدان هیپودروم انجام می ‌شد، اما اصلی ترین فعالیت‌ در این میدان اسب ‌دوانی و ارابه ‌سواری بوده است.
این مسابقات که معمولاً در مسیرهای هیپودروم تکمیل می‌ شد معمولاً شامل هشت ارابه بود که هر کدام با چهار اسب حرکت می‌کردند. 
این مسابقه ‌دهنده‌ ها به چهار تیم مختلف تقسیم می شدند که هر کدام در طول مسابقه سعی کردند پیروزی را برای خود تضمین کنند، تیم‌ های آبی (ونتو)، قرمز (روسیوی)، سفید ها (لوکوی) و سبزها (پراسینیول) بودند.
این تیم ها فقط قهرمانان قدرتمند هیپودروم نبودند. آنها به تدریج در قدرت رشد کردند تا اینکه به نوعی حزب سیاسی تبدیل شدند که در امپراتوری مشغول شدند.

بنا های به جا مانده از میدان هیپودروم

ابلیسک مصری، ستون سرپانتین، کلوسوس یا ستون کوستانتین پورفیرجیتوس سه آثار معروف از بناهای تاریخی در قلب میدان هیپودروم استانبول هستند این سه بنای تاریخی هنوز هم پابرجا هستند.

ابلیسک مصری

این بنا از سه بنای یادبود برپا شده در قلب میدان است. این بنای تاریخی در سال 390 از مصر آورده شد و تنها در عرض 31 روز در محل فعلی خود برپا شد. 
قدمت این بنای تاریخی به 1450 سال قبل از میلاد برمی گردد و برای فرعون مصری توتموسیس سوم ساخته شده است. می توان گفت که یکی از قدیمی ترین بناهای استانبول است.
این بنای تاریخی بر روی یک پایه مرمری قرار دارد و امپراتور بیزانس تئودوسیوس اول و مردم را در حال تماشای مسابقات نشان می دهد. همچنین می توان مشاهده کرد که چگونه ابلیسک بر روی نقش برجسته ها نصب شده است.

کلوسوس

این یک ستون 32 متری است که بسیار چشمگیر به نظر می رسد. این نقطه عطف اسب ها در طول زمان مسابقه در میدان هیپودروم است. 
صفحات برنجی که بالای ستون در سال 1204 توسط لاتین ها استفاده می شده است، مانند بسیاری از مجسمه ها و تزیینات موجود در هیپودروم برای ساختن سکه ها بوده است.

ستون سرپانتین

ستون سرپانتین یکی از بناهای بسیار غیرمعمول استانبول است که میدان را زینت می دهد. این ستون طلسمی است که از معبد دلفی در آپولو برای محافظت از شهر در برابر هجوم حشرات آورده شده است. 
ستون سرپانتین در ابتدا سه‌ پایه پلاتیا نامیده می‌ شد، برای جشن شکست ایرانی‌ ها توسط یونانی ‌ها در طول جنگ‌ های ایرانی در قرن پنجم ساخته شد. 
سپس کنستانتین دستور داد که سه پایه را از معبد آپولون در دلفی به وسط هیپودروم منتقل کنند. سه پایه از یک کاسه طلایی تشکیل شده بود که توسط سه سر مار پشتیبانی می شد. 
در این بنا سه مار را خواهید دید که در هم تنیده شده اند و سرشان در سال 1700 از بین رفتند. تنها سر یک مار باقی مانده که در موزه های باستان شناسی استانبول به نمایش گذاشته شده است.

فواره آلمانی

فواره آلمانی در شمال میدان هیپودرام قرار دارد، بسیار از مردم این منطقه این فواره را با نام چشم قیصرمی ‌شناسند. این فوارهی به صورت یک هشت ضلعی طراحی شده است، و دارای ستون های مرمری و هشت پله که به سبک معماری نئو بیزانسی طراحی شده است. 
فواره آلمانی در سال 1898 میلادی به دلیل گرامیداشت دومین سفر ویلهلم به استانبول ساخته شده است. شیرهای برنزی که در اطراف این فواره قرار دارند به‌عنوان آبخوری و برای وضو استفاده می شود.

ستون کنستانتین

در زمان ‌های گذشته ستون کنستانتین با داشتن ارتفاع 35 متری یکی از بلند ترین ستون های شهر استانبول بوده است. در این ستون از بلوک های سنگی، سنگ های قرمز و ارغوانی و همچنین سنگ سماق استفاده شده است.
ستون کنستانتین در فاصله ۵۵۰ متری میدان هیپودروم واقع شده است. و تنها 8 دقیقه تا میدان فاصله دارد. این ستون نمایانگر حضور رومی ها در استانبول بوده است. قدمت این ستون به دوران فرمانروایی کنستانتین بزرگ بازمی ‌گردد. 

چگونه به میدان هیپودروم استانبول برویم ؟

میدان هیپودروم استانبول امروزه توریستی ترین مکان استانبول است. راحت ترین وسیله حمل و نقل برای رفتن به میدان تراموا است. شما می توانید با استفاده از تراموا از هر دو مسیر Bağcılar و Kabataş به راحتی به ایستگاه تراموا سلطان احمد برسید.
میدان هیپودروم یا میدان سلطان احمد که در دوره عثمانی میدان اسب دوانی بوده است، و تنها 5 دقیقه پیاده تا ایستگاه تراموا سلطان احمد فاصله دارد. 
میدان هیپودروم به طول 450 متر در مقابل مسجد آبی و ایاصوفیه امتداد دارد. همه گردشگران همیشه به این مکان می آیند که پس از بازدید از مسجد یا کلیسای جامع، از این میدان نیز دیدن کنند.
بهترین زمان بازدید از میدان هیپودروم استانبول صبح می باشد، زیرا در بعد از ظهر در ساعت های 15 تا 18 این میدان بسیار شلوغ می شود.

جاذبه های دیدنی اطراف میدان هیپودروم

جاذبه های دیدنی اطراف میدان هیپودروم

جاذبه های دیدنی اطراف میدان هیپودروم

در اطراف این میدان جاذبه های دیدنی زیبایی وجود دارد از جمله ی این جاذبه ها می توان به کاخ توپکاپی، آب انبار باستانی باسیلکا، پارک گلخانه، مسجد ایا صوفیا، مسجد سلطان احمد، بازار بزرگ استانبول، پارک سلطان احمد است.
برای اطلاع از قیمت تور لحظه آخری استانبول و تور ترکیه قیمت به سایت تریپ مراجعه کنید و ارزان ترین تورها را بدون واسطه و به صورت آنلاین خریداری کنید.

سوالات متداول درباره ی میدان هیپودروم استانبول

میدان هیپودروم استانبول در کجای استانبول قرار دارد ؟

میدان هیپودروم نزدیک مسجد آبی، موزه ایاصوفیه و موزه هنرهای ترکی و اسلامی قرار دارد.

هزینه بازدید از میدان هیپودروم استانبول چقدر است ؟

هزینه ی بازدید از میدان هیپودروم رایگان می باشد و نیازی به پرداخت هزینه نیست.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc