https://gateway.trip.ir/api/

غار خربس قشم

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

غار خربس قشم

قشم بزرگترین جزیره ایران است، که در تنگه هرمز قرار دارد. این جزیره دارای مجموعه تفریحی قشم و دیدنی های بسیاری است، که هر ساله هزاران گردشگر را جذب خود می کند.
یکی از دیدنی های قشم غار تاریخی خربس کاو است، که در حدود 15 کیلومتری جنوب جزیره قشم قرار دارد. گفته شده است که قدمت این غار به دوران مادها می رسد. بسیاری از اشکال و چهره های اسرارآمیز در داخل و خارج از این غار وجود دارد.
دنیای اسرارآمیز غار خربس برای بازدیدکنندگانی که بلیط هواپیما قشم را تهیه کرده اند بسیار جذاب است، این غار در ابتدا به طور طبیعی در کنار یک تپه وجود داشته است، اما بومیان قشم از آن به عنوان سکونتگاه انسان و هم به عنوان قلعه استفاده می کردند، مردم در طول زمان ساختار غار را با توجه به نیاز خود تغییر داده اند. 
ورودی غار نمکی قشم از 9 روزنه تشکیل شده است. و درون آن تالارها، دالان‌ ها، اتاق ‌ها، چشمه ‌ها و سوراخ ‌هایی وجود دارد که به یکدیگر متصل شده‌ اند. 
مردم در طول زمان ساختار غار را بر اساس نیاز خود تغییر داده اند. ارتفاع دیواره های صخره ای غار تقریباً 20 تا 30 متر است. غار خربس در واقع مجموعه ای از چهار غار است.

عکس غار خربس قشم

عکس غار خربس قشم

تاریخچه ی غار خربس در قشم

غار خربس یکی از جاذبه های گردشگری قشم و دیدنی های استان هرمزگان در جنوب ایران است. این غار در پانزده کیلومتری قشم در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچه است.
غار خربس در دل رشته کوه های زاگرس است که بر فراز جزیره قشم کشیده شده است. اسرار هزاره ها را حفظ می کند و هزاران نفر را در طول تاریخ امن نگه داشته است. این غار ساخته دست بشر است و قدمت آن به دوران مادها در عصر آهن یعنی حدود 1000 سال قبل از میلاد برمی گردد.
برخی می گویند این غار در زمان جنگ تنها به عنوان پناهگاه پیران، زنان و کودکان استفاده می شده است، برخی دیگر می گویند این اتاق ها به عنوان عبادتگاه مورد استفاده قرار می گرفته است. 
برخی معتقدند این غار در گذشته مکانی برای عبادت آناهیتا الهه آب در فارسی بوده است. برخی دیگر معتقدند که این غار در گذشته معبدی برای پیروان آیین میترا بوده است.
گروهی دیگر بر این باورند که این مکان محل نگهداری اجساد برای خوردن پرندگان بوده است که این سنت و باور زرتشتی است. گروه اخیر نظریه ای ارائه می دهد که این غار در زمان حمله دزدان دریایی به جزیره به عنوان پناهگاه مردم عمل می کرد. 
صرف نظر از این گونه افسانه ها و اسرار، داستان واقعی این غار هنوز مشخص نیست. آنچه مشخص است این است که این غار برای روزهای سخت ساخته شده است.

طراحی غار خربس

اطراف این غار را تپه های مرجانی بلند و کوتاه احاطه کرده اند، ارتفاع دیواره‌ های صخره‌ ای غار بین 20 تا 30 متر است و در گذر زمان ‌ها به شکل کوهی با سوراخ‌ هایی غار مانند شده است.
همچنین در غار خربس مجسمه های دست ساز وجود دارد که در دوران باستان خلق شده اند، ورودی غار شامل 9 سوراخ است و در پشت آنها راهروی بزرگی است، که دو قفسه برای نگه داری چراغ وجود دارد.
در داخل غار چندین تالار، دالان، اتاق، چشمه و دهانه وجود دارد که به یکدیگر متصل هستند. در پایین دهانه ها که حوض کوچکی وجود دارد، که در فصول بارندگی پر از آب است. 
دو عامل باعث شده تا غار به شکلی که امروزه می بینیم ظاهر شود. اول، علل طبیعی مانند کاهش سطح آب و پیدایش کوه غار، و دوم، کنده کاری های انسان در طول تاریخ بوده است.
غار خربس از اتاق‌ هایی تشکیل شده است که به همدیگر متصل هستند و آن ها به تالاری بیش از 25 متر مربع وصل می شوند. خربس دارای اتاق هایی برای نگهداری مواد غذایی و تجهیزات جنگی است و اکنون یکی از جاذبه های برتر قشم است.
قدم زدن در دالان‌های نازک غار، از اتاقی به اتاق دیگر، باعث می‌شود به گذشته برگردید و مردم 3000 سال پیش را ببینید، احساس کنید که چه احساسی داشتند و زندگی را همانطور که می ‌زیستند تصور کنید. 
این به ما نشان می دهد که ما به عنوان یک انسان چقدر پیشرفت کرده ایم. امروزه غارهای جدیدی توسط هنرمندان ایجاد شده و حکاکی هایی از چهره ها، اشکال و نمادهای مختلف دارد که جلوه مدرن تری به آن بخشیده است.

غذا خوری های نزدیکی غار خربس

رستوران های متعددی در قسمت شرقی جزیره قشم وجود دارد، که می توانید غذاهای لذیذ ایرانی و محلی را در آنها میل کنید. رستوران شب های دفاری، رستوران شب های طلایی، فست فود سرزمین رویا، رستوران رفتاری، رستوران نعیم، رستوران بدیل، رستوران خان بوم، رستوران شب های جزیره از جمله رستوران ها و غذاخوری های نزدیک غار خربس می باشند.

اقامتگاه های نزدیکی غار خربس

در نزدیکی غار خربس هتل ها و اقامتگاه های بسیاری قرار دارد، بهترین هتل های قشم که در نزدیکی غار خربس قرار دارند عبارتند از هتل بوتیک ایرمان، هتل ساحل خلیج فارس، هتل ارم قشم، هتل آسماری، هتل بومگردی هفت رنگو، هتل مارینا 1، هتل مارینا 2، و بسیاری از هتل های دیگر می باشد.

جانداران در غار خربس

مردم محلی که نزدیک این غار زندگی می کنند، می گویند در این غار تاریخی جذاب عقاب هایی از گونه های نادر، خفاش ها دم موشی که نسلشان در حال انقراض هستند زندگی می کنند.

هزینه بلیط و ساعت بازدید از غار خربس

هزینه بلیط و ساعت بازدید از غار خربس

هزینه بلیط و ساعت بازدید از غار خربس

هزینه ی ورودی غار خربس برای هر نفر 2 هزار تومان می باشد، و ساعت بازدید از این غار تاریخی همه روزه به غیر از روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر می باشد.
برای اطلاع از بلیط هواپیما تهران قشم و بلیط هواپیما مشهد قشم به سایت تریپ مراجعه کنید و ارزان ترین بلیط های مسافرتی را به صورت آنلاین تهیه کنید.

در انتها پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای با عنوان جاهای دیدنی قشم را مطالعه کنید تا اطلاعات کامل‌تری درباره مکان‌های دیدنی قشم بدست آورید.

سوالات متداول درباره ی غار خربس قشم

غار خربس کجاست ؟

یکی از دیدنی های جذاب جنوب ایران که در حدود 15 کیلومتری جنوب جزیره قشم قرار دارد، غار خربس است.

امکاناتی غار خربس قشم چیست ؟

امکانات غار حربس قشم شامل  پارکینگ و غرفه های خوراکی و فروشگاه های سوغاتی است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc