https://gateway.trip.ir/api/

معبد گارنی ارمنستان

به روز رسانی: 26 اردیبهشت ، 1401 جاذبه های گردشگری

معبد گارنی ارمنستان

معبد گارنی ارمنستان کجاست؟ معبد گارنی در یکی از روستاهای ارمنستان به نام روستای گارنی در استان کوتایک، ارمنستان واقع شده است. معبد گارنی به ارمنی Garnu tacar است و زمانی معبدی بت پرست وقف شده به خدای خورشید ارمنی میهر بوده است. معبد گارنی که در اواسط قرن یکم پس از میلاد ساخته شد. معبد بت پرستان گارنی یکی از زیباییهای ارمنستان است، که بر روی صخره ای مرتفع قرار دارند که بر فراز دره رود آزات امتداد دارد، این مکان در اوایل قرن 3 قبل از میلاد به عنوان یک قلعه توسعه یافته است و در ماهیت خود بسیار قابل دفاع است. معبد گارنی در اواخر قرن هفدهم در اثر زلزله ویران شد، اما در دهه 1970 به طور گسترده بازسازی شد زیرا یکی از نمادین ترین مکان ها در ارمنستان و همچنین در کل قلمرو اتحاد جماهیر شوروی سابق در نظر گرفته می شود. در ادامه مقاله ما شما را با معبد گارنی و چگونگی پیدایش آن آشنا می کنیم، با ما همراه شوید.

تاریخ معبد گارنی

تاریخ معبد گارنی

تاریخ معبد گارنی

معبد گارنی یک مجموعه معبد یونانی - رومی چشمگیر است که در قرن اول بعد از میلاد توسط پادشاه ارمنستان تیریدات اول با حمایت نرون امپراتور روم ساخته شده است. معبد گارنی که احتمالاً به خدای باستانی میترا وقف شده است، امروزه در حدود 30 کیلومتری شرق ایروان قرار دارد و این مجموعه میزبان تعدادی ساختمان از جمله کاخ سلطنتی، حمام های رومی و کلیسای قرن نهم است. این معبد که در سال 1679 در اثر زلزله ویران شد، در دهه 1970 تا حدی بازسازی شد و اکنون از سنگ تراشی اصلی و جایگزین ساخته شده است. معبد گارنی در یک مکان بسیار استراتژیک، بر روی یک صخره، مشرف به رشته از کوه ‌های جغما و همچنین رودخانه آزات در نزدیکی دشت آرارات واقع شده است. 
این مکان در دوران پیش از تاریخ سکونت داشته است و شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد اورارتویی ‌ها بین قرن ‌های 8-6 قبل از میلاد نیز از آن استفاده می ‌کردند. پس از انتقال ارمنستان به مسیحیت در اوایل قرن چهارم پس از میلاد، معبد گارنی به واسطه شفاعت شاهزاده خسرودخت که خواهر تیریدات کبیر بود، در امان ماند. 
در آن زمان، تیریدات تلاش برای تخریب سیستماتیک تمام معابد بت پرستان باستانی ارمنستان انجام داد. اطراف معبد گارنی به دلیل اهمیت استراتژیک، مورد تهاجمات متعدد رومی ها، ایرانی ها، اعراب، بیزانسی ها، ترک ها و مغول ها قرار گرفت.
در سال 1638 پس از میلاد، معبد گارنی توسط ترک ‌های عثمانی در طول جنگ عثمانی - صفویه  مورد حمله قرار گرفت که منجر به تخریب قابل توجهی شد. پس از یک زلزله فاجعه بار در سال 1679، معبد گارنی فرو ریخت و صدها سال در ویرانه باقی ماند. باستان شناسان در قرن 19 شروع به کاوش در این مکان کردند و نیکورایوس مار ابتکار عمل را برای جمع آوری و محافظت از سنگ های معبد بین سال های 1909-1911 به امید روزی احیای معبد انجام داد. این معبد بین سال های 1969 تا 1975 زمانی که ارمنستان تحت کنترل اتحاد جماهیر شوروی بود به طور گسترده بازسازی شد.

اطراف معبد گارنی ارمنستان

محوطه اطراف معبد شامل یک مجموعه کاخ است که شامل تعدادی ساختمان در یک منطقه بزرگ در اطراف میدان اصلی است. ساختمان های کاخ شامل بقایای یک معبد کوچک، اتاق تاج و تخت، تالار رسمی، اقامتگاه و یک حمام است. این معبد توسط بقایای دیوار و دروازه قلعه محصور شده است که هنوز به عنوان دسترسی اصلی به جاذبه عمل می کند، چندین ساختمان در داخل محوطه دیوارکشی شده شناسایی شده است. از جمله بقایای یک کاخ تابستانی سلطنتی دو طبقه، یک مجموعه حمام، یک کلیسای ساخته شده در سال 897 پس از میلاد، یک گورستان و معروف ترین و بهترین بنای تاریخی حفاظت شده در اطراف معبد گارنی هستند.

حادثه زلزله در معبد گارنی

ترکان عثمانی در سال 1638 پس از میلاد در جریان جنگ عثمانی-صفویه 1623-1623 پس از میلاد به اطراف گارنی یورش بردند و ویرانی های زیادی به بار آوردند. پس از یک زلزله فاجعه بار در سال 1679 پس از میلاد، معبد گارنی فرو ریخت و صدها سال در ویرانه باقی ماند. تنها در اواخر قرن نوزدهم پس از میلاد بود که باستان شناسان شروع به کاوش در این مکان کردند، و این نیکورایوس مار بود که ابتکار عمل را برای جمع آوری و محافظت از سنگ های معبد سقوط کرده بین سال های 1909 تا 1911 پس از میلاد به دست آورد به امید روزی که معبد را احیا کند. الکساندر سرهینیان بین سال های 1969 تا 1975 پس از میلاد در زمانی که ارمنستان تحت کنترل اتحاد جماهیر شوروی بود، بر مرمت معبد گارنی نظارت داشت.

معماری معبد گارنی ارمنستان

معماری معبد گارنی ارمنستان

معماری معبد

معبد گارنی تنها معبد بت پرست در ارمنستان و تنها بنای کلاسیکی است که هنوز در این کشور پابرجاست. این بنا از سنگ بازالت خاکستری است که از حوالی گارنی استخراج شده است. معبد دارای 24 ستون یونی است که 6.54 متر ارتفاع دارند. شش عدد در جلو و پشت معبد و هشت عدد در طرفین قرار دارند. برخی از محققان بر این باورند که این ستون ها در اصل از آسیای صغیر آمده اند و می توانند نمادی از 24 ساعت شبانه روز باشند. 
معبد گارنی به سبک امپراتوری رومی طراحی شده است. با این حال، عناصر معماری، تغییرات خاصی را ارائه می ‌دهند که فرد در نقوش مجسمه‌ سازی به ‌ویژه آن‌ هایی که نماینده شیر هستند، می‌ شناسد. حمام های رومی موجود در کنار معبد گارنی از آجر و توف ارمنی یک نوع سنگ آتشفشانی ساخته شده است. آنها با چیدمان سنتی موجود در سراسر امپراتوری روم سابق و قفقاز مطابقت دارند و به زیبایی با موزاییک هایی تزئین شده اند که صحنه های اساطیری را به تصویر می کشند.

کارهایی که باید در گارنی انجام دهید

بهترین چیز در مورد ارمنستان این است که بسیاری از مناظر شگفت انگیز و تاریخی فاصله زیادی با پایتخت ایروان و دیگر شهرهای بزرگ این کشور ندارند. معبد گارنی اکنون تنها معبد بت پرستی در ارمنستان و تنها بنای کلاسیکی است که هنوز در این کشور پابرجاست. این مکان هر ساله پذیرای 136 هزار بازدید کننده است و تعداد انگشت شماری از آنها ارمنی هستند.
بازدیدکنندگانی که تور ارمنستان را تهیه کرده اند می توانند از پله های شیب دار بالا بروند، وارد معبد شوند و در میان ستون ها قدم بزنند. این دسترسی قابل توجهی است که چشم اندازی از منطقه حفاظت شده ایالت خسرو را در سراسر تنگه می دهد. حفاظتگاه دولتی خسرو از سال 330 میلادی به عنوان منطقه حفاظت شده بوده است.

روش رفتن به معبد گارنی

روستای گارنی حدود 30 کیلومتر با ایروان فاصله دارد و دسترسی به آن با وسایل حمل و نقل عمومی یا تاکسی در ایروان آسان است. این دهکده دارای رستوران ‌های فراوان، کافه ‌های فصلی و انبوهی از مردم محلی مهمان‌ نواز است.ایستگاه اتوبوسی که مینی ‌بوس‌ها از ایروان به گارنی می ‌روند، خارج از مرکز شهر ایروان در خیابان گای  قرار دارد. شماره مینی بوس 266 و حدودا 40 دقیقه طول می کشد تا به این معبد برسید. این سواری برای هر نفر تقریبا 250 درام معادل 1 دلار است.

عکس ارمنستان

عکس ارمنستان

هزینه ورودی معبد گارنی و ساعات کاری

معبد گارنی در تمام طول سال باز است و از دوشنبه تا یکشنبه کار می کند. در تابستان از ساعت 10:00 تا 21:00 و در زمستان از ساعت 10:00  صبح تا 17:00 بعد از ظهر باز است. قیمت بلیط  ورودی به معبد گارنی برای کودکان100 درام، بزرگسالان250 درام و برای خارجی ها 1000 درام است.

نتیجه گیری

معبد گارنی یکی از قدیمی ‌ترین مناظر ارمنستان است که ارزش آن را دارد که یک بار در طول زندگی آن را ببینید و تقریباً هر کسی که به ارمنستان می ‌آید از گارنی بازدید می ‌کند. بسیاری هنگام بازدید متوجه می شوند که دیوارهای سنگی سیکلوپیک که اطراف اقامتگاه تابستانی و معبد سلطنتی را احاطه کرده اند در واقع اولین بار در هزاره سوم قبل از میلاد توسط ارمنیان اجدادی ساخته شده اند که منطقه را به یکی از بزرگترین قدرت های متالورژی و تجاری در بین النهرین و آسیای صغیر تبدیل کرده اند. 
این معبد کلاسیک بازسازی شده در روستای گارنی ارمنستان تنها معبد ستون دار یونانی - رومی در ارمنستان و اتحاد جماهیر شوروی سابق است. بسیاری از مردم بر این باورند که توسط پادشاه تیریدات اول در قرن اول پس از میلاد به عنوان معبد خدای خورشید میهر ساخته شده است. این روزها معبد گارنی برای رویدادهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و حتی محلی بود که اسید پائولی، دی جی برلین، کنسرت اجرا کرد.
برای اطلاع از قیمت بلیط ارمنستان، می توانید به سایت رزرواسیون تریپ مراجعه کنید و ارزان ترین و با کیفیت ترین بلیط ها را بصورت آنلاین و بدون واسطه تهیه کنید.

سوالات متداول در باره ی معبد گارنی ارمنستان

معبد گارنی ارمنستان در کجا قرار دارد ؟

معبد گارنی  در روستای گارنی در استان کوتایک، ارمنستان واقع شده است و زمانی معبدی بت پرستان بوده است.

چه چیزی معبد گارنی را ویران کرد ؟

معبد گارنی در سال 1679 در اثر زلزله ویران شد، در دهه 1970 تا حدی بازسازی شد و اکنون از سنگ تراشی اصلی و جایگزین ساخته شده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc